Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/18150
Tytuł: | Edukacja klimatyczna w dobie antropocenu: trudna droga do szkoły |
Inne tytuły: | Climate Education in the Age of the Anthropocene: The Difficult Road to School |
Autorzy: | Kozłowska, Agnieszka |
Słowa kluczowe: | zmiana klimatu edukacja klimatyczna bariery rozwiązania polityka edukacyjna climate change climate education barriers solutions education policy |
Data wydania: | 2024 |
Data dodania: | 28-mar-2025 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku |
Źródło: | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2024, nr 1(21), s. 131-149 |
Abstrakt: | Skuteczne przeciwdziałanie zmianom klimatu należy do najpoważniejszych wyzwań współczesności, a edukacja klimatyczna może być istotnym narzędziem realizacji tego celu. Większość krajów na świecie nie jest jednak w stanie wdrożyć przyjętych polityk klimatycznych, w tym zadań związanych z edukacją klimatyczną; zmiana klimatu jest rzadko obecna w podstawie programowej i programach szkolnych. Celem artykułu było zarysowanie mapy barier edukacji klimatycznej oraz zaproponowanie sposobów ich pokonania. Jako metodę badań zastosowano badanie dokumentu i narracyjny przegląd literatury. W efekcie badań zidentyfikowano sześć barier i wykazano, że są one powiązane poprzez ujemne sprzężenia zwrotne, tworząc „błędne koło niewiedzy i niemożności”. Z kolei zaproponowane rozwiązania oddziałują na siebie w odwrotny sposób, tworząc drogę wyjścia z problemu. Wykryte schematy powiązań pomiędzy barierami i możliwymi sposobami ich pokonania pozwalają zidentyfikować wiele miejsc, w których można interweniować, aby pokonać marazm antropocenu. Effectively combating climate change is among the most serious challenges of the present time, and climate education can be an important tool for achieving this goal. However, most countries in the world, are failing to implement adopted climate policies, including tasks related to climate education; climate change is rarely present in the core curriculum and school programs. The study aimed to outline a map of the barriers to climate education and suggest ways to overcome them. A document analysis and narrative literature review were used as the research method. As a result of the research, 6 barriers were identified and shown to be interrelated through negative feedback, creating a “vicious circle of ignorance and inability.” In turn, the proposed solutions interact in opposite ways, creating a way out of the problem. The detected patterns of linkages between barriers and possible ways to overcome them allow us to identify many places where we can intervene to overcome the marasmus of the Anthropocene. |
Afiliacja: | Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu |
E-mail: | agnes@amu.edu.pl |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/18150 |
DOI: | 10.15290/parezja.2024.21.10 |
ISSN: | 2353-7914 |
metadata.dc.identifier.orcid: | 0000-0002-7614-6095 |
Typ Dokumentu: | Article |
metadata.dc.rights.uri: | https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode |
Właściciel praw: | Attribution-ShareAlike 4.0 International |
Występuje w kolekcji(ach): | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2024, nr 1 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Parezja_1_2024_A_Kozlowska_Edukacja_klimatyczna_w_dobie_antropocenu.pdf | 255,9 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL