REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18150
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKozłowska, Agnieszka-
dc.date.accessioned2025-03-28T09:33:07Z-
dc.date.available2025-03-28T09:33:07Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationParezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2024, nr 1(21), s. 131-149pl
dc.identifier.issn2353-7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/18150-
dc.description.abstractSkuteczne przeciwdziałanie zmianom klimatu należy do najpoważniejszych wyzwań współczesności, a edukacja klimatyczna może być istotnym narzędziem realizacji tego celu. Większość krajów na świecie nie jest jednak w stanie wdrożyć przyjętych polityk klimatycznych, w tym zadań związanych z edukacją klimatyczną; zmiana klimatu jest rzadko obecna w podstawie programowej i programach szkolnych. Celem artykułu było zarysowanie mapy barier edukacji klimatycznej oraz zaproponowanie sposobów ich pokonania. Jako metodę badań zastosowano badanie dokumentu i narracyjny przegląd literatury. W efekcie badań zidentyfikowano sześć barier i wykazano, że są one powiązane poprzez ujemne sprzężenia zwrotne, tworząc „błędne koło niewiedzy i niemożności”. Z kolei zaproponowane rozwiązania oddziałują na siebie w odwrotny sposób, tworząc drogę wyjścia z problemu. Wykryte schematy powiązań pomiędzy barierami i możliwymi sposobami ich pokonania pozwalają zidentyfikować wiele miejsc, w których można interweniować, aby pokonać marazm antropocenu.pl
dc.description.abstractEffectively combating climate change is among the most serious challenges of the present time, and climate education can be an important tool for achieving this goal. However, most countries in the world, are failing to implement adopted climate policies, including tasks related to climate education; climate change is rarely present in the core curriculum and school programs. The study aimed to outline a map of the barriers to climate education and suggest ways to overcome them. A document analysis and narrative literature review were used as the research method. As a result of the research, 6 barriers were identified and shown to be interrelated through negative feedback, creating a “vicious circle of ignorance and inability.” In turn, the proposed solutions interact in opposite ways, creating a way out of the problem. The detected patterns of linkages between barriers and possible ways to overcome them allow us to identify many places where we can intervene to overcome the marasmus of the Anthropocene.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsCC BY-SA 4.0 Attribution-ShareAlike 4.0 Internationalpl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcodepl
dc.subjectzmiana klimatupl
dc.subjectedukacja klimatycznapl
dc.subjectbarierypl
dc.subjectrozwiązaniapl
dc.subjectpolityka edukacyjnapl
dc.subjectclimate changepl
dc.subjectclimate educationpl
dc.subjectbarrierspl
dc.subjectsolutionspl
dc.subjecteducation policypl
dc.titleEdukacja klimatyczna w dobie antropocenu: trudna droga do szkołypl
dc.title.alternativeClimate Education in the Age of the Anthropocene: The Difficult Road to Schoolpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderAttribution-ShareAlike 4.0 Internationalpl
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2024.21.10-
dc.description.Emailagnes@amu.edu.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.referencesAgenda 2030 – Ministerstwo Rozwoju i Technologii – Portal Gov.pl. (b.r.). Ministerstwo Rozwoju i Technologii. https://www.gov.pl/web/rozwoj-technologia/agenda-2030 (dostęp: 1.09.2024).pl
dc.description.referencesBerkowitz, A.R., Ford, M.E. i Brewer, C.A. (2005). A framework for integrating ecological literacy, civics literacy, and environmental citizenship in environmental education. Education and Advocacy: Changing Perspectives of Ecology and Education.pl
dc.description.referencesBianchi, G., Cabrera Giraldez, M. i Pisiotis, U. (2022). GreenComp. Europejskie ramy kompetencji w zakresie zrównoważonego rozwoju. Urząd Publikacji Unii Europejskiej. https://data.europa.eu/doi/10.2760/182235pl
dc.description.referencesBińczyk, E. (2018). Epoka człowieka. Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesBokwa, A., Kicińska, B., Kurowski, Ł. i Wieczorek, L. (2023). Zmiana klimatu jako wyzwanie edukacyjne. Czasopismo Geograficzne, 93(4), 703–730. https://doi.org/10.12657/czageo-93-27pl
dc.description.referencesChang, C.H. (2016). Climate change education: Knowing, doing and being (first issued in paperback). Routledge, Taylor & Francis Group.pl
dc.description.referencesChang, C.-H. i Pascua, L. (2017). The curriculum of climate change education: A case for Singapore. Journal of Environmental Education, 48(3), 172–181. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00958964.2017.1289883pl
dc.description.referencesChmura-Rutkowska, I. i Kozłowska, A. (2023). Will Women Save the World? The Ecological Civic Activity of Girls and Women from Generation Z Representing ICT and STEM. Przegląd Badań Edukacyjnych, 42, 103–135. https://doi.org/10.12775/PBE.2023.017pl
dc.description.referencesCrowley, K. (2021). Fighting the future: The politics of climate policy failure in Australia (2015-2020). WIREs Climate Change, 12(5), e725. https://doi.org/10.1002/wcc.725pl
dc.description.referencesCrutzen, P.J. i Schwägerl, C. (2021). Living in the Anthropocene: Toward a New Global Ethos (2011). W: S. Benner, G. Lax, P.J. Crutzen, U. Pöschl, J. Lelieveld i H.G. Brauch (red.), Paul J. Crutzen and the Anthropocene: A New Epoch in Earth’s History (t. 1, s. 141–144). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-82202-6_12pl
dc.description.referencesDobson, A. (2007). Environmental citizenship: Towards sustainable development. Sustainable Development, 15(5), 276–285. https://doi.org/10.1002/sd.344pl
dc.description.referencesDunlap, R.E. i Jacques, P.J. (2013). Climate Change Denial Books and Conservative Think Tanks: Exploring the Connection. American Behavioral Scientist, 57(6), 699–731. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24098056/pl
dc.description.referencesEarth exceeds safe limits: First Planetary Health Check issues red alert. (b.r.). Potsdam Institute for Climate Impact Research. https://www.pik-potsdam.de/en/news/latest-news/earth-exceed-safe-limits-first-planetary-health-check-issues-red-alert (dostęp: 26.09.2024).pl
dc.description.referencesEducation is our Greatest Weapon Against Climate Change – K12 Climate Action. (b.r.). This Is Planet Ed. https://www.thisisplaneted.org/blog/education-is-our-greatest-weapon-against-climate-change (dostęp: 12.02.2024).pl
dc.description.referencesEdukacja klimatyczna w Polsce 2022 – Rekomendacje Okrągłego Stołu. (b.r.). Klimatyczna Baza Wiedzy. https://klimatycznabazawiedzy.org/raport/1309 (dostęp: 24.11.2024).pl
dc.description.referencesEuropejski Zielony Ład – Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Rady Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów, Komisja Europejska, COM (2019), 640 final (2019). https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=COM%3A2019%3A640%3AFIN (dostęp: 24.09.2024).pl
dc.description.referencesFuchs, D.A., Gumbert, T., Sahakian, M., Maniates, M., Lorek, S. i Graf, A. (2021). Consumption corridors: Living a good life within sustainable limits (wyd. 1). Routledge/Taylor & Francis Group.pl
dc.description.referencesGiddens, A. (2011). The politics of climate change (wyd. 2). Polity Press.pl
dc.description.referencesGola, B. (2018a). Etyka środowiskowa w edukacji ekologicznej. Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.description.referencesGola, B. (2018b). Etyka środowiskowa w edukacji ekologicznej: Analiza treści wybranych podręczników do przyrody, biologii i edukacji wczesnoszkolnej. Opinie Edukacyjne Polskiej Akademii Umiejętności, 16. https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/149133 (dostęp: 1.05.2022).pl
dc.description.referencesGola, B. (2022). Wychowanie do wartości ekologicznych. Którędy do budowania więzi dzieci z przyrodą? Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 17(4(67)). https://doi.org/10.35765/eetp.2022.1767.07pl
dc.description.referencesGreen education initiatives – European Education Area. (b.r.). https://education.ec.europa.eu/focus-topics/green-education/about-green-education (dostęp: 24.09.2024).pl
dc.description.referencesGrzelak, K. (2020). Zegar na Manhattanie odlicza do katastrofy klimatycznej. Zostało 7 lat i 100 dni. https://www.national-geographic.pl/przyroda/zegar-na-manhattanie-odlicza-do-katastrofy-klimatycznej-zostalo-7-lat-i-100-dni (dostęp: 26.09.2024).pl
dc.description.referencesHayward, B. (2021). Children, citizenship and environment: #schoolstrike edition (2 ed.). Routledge, Taylor & Francis Group.pl
dc.description.referencesHoward-Jones, P., Sands, D., Dillon, J. i Fenton-Jones, F. (2021). The views of teachers in England on an action-oriented climate change curriculum. Environmental Education Research, 27(11), 1660–1680. https://doi.org/10.1080/13504622.2021.1937576pl
dc.description.referencesIf Climate Change Education Matters, Why Don’t All Teachers Teach It? (3 marca 2023). Education Week. https://www.edweek.org/teaching-learning/if-climate-change-education-matters-why-dont-all-teachers-teach-it/2023/03 (dostęp: 28.05.2023).pl
dc.description.referencesJasikowska, K. i Pałasz, M. (2022). Za pięć dwunasta koniec świata: Kryzys klimatyczno-ekologiczny głosem wielu nauk. Uniwersytet Jagielloński. https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/291893 (dostęp: 27.11.2023).pl
dc.description.referencesKelly, A.V. (2009). The curriculum: Theory and practice (6 ed.). SAGE Publications.pl
dc.description.referencesKozłowska, A. (2021a). Climate Change Education in Polish and UK National Curriculum Frameworks. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 40(3), 103–118. https://doi.org/10.17951/lrp.2021.40.3.103-118.pl
dc.description.referencesKozłowska, A. (2021b). Edukacja ekologiczna w polskiej podstawie programowej. Rocznik Pedagogiczny, 44, 123–150. https://doi.org/10.2478/rp-2021-0009.pl
dc.description.referencesKozłowska, A. (2021c). Esej o edukacji ekologicznej. Inspiracje Daltońskie. Teoria i praktyka, 11.pl
dc.description.referencesKulin, J., Sevä, I.J. i Dunlap, R.E. (b.r.). Nationalist ideology, rightwing populism, and public views about climate change in Europe. Environmental Politics, 30(7), 1111.pl
dc.description.referencesLehtonen, A., Salonen, A.O. i Cantell, H. (2019). Climate Change Education: A New Approach for a World of Wicked Problems. W: J.W. Cook (red.), Sustainability, Human Well-Being, and the Future of Education (s. 339–374). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-78580-6_11.pl
dc.description.referencesMacdonald, D. (2008). Explaining the Failure of Canadian Climate Policy. W: H. Compston i I. Bailey (red.), Turning Down the Heat (s. 223–240). Palgrave Macmillan UK. https://doi.org/10.1057/9780230594678_13.pl
dc.description.referencesMcCright, A.M. i Dunlap, R.E. (2011). The Politicization of Climate Change and Polarization in the American Public’s Views of Global Warming, 2001–2010. The Sociological Quarterly, 52(2), 155–194. https://doi.org/10.1111/j.1533-8525.2011.01198.xpl
dc.description.referencesMcKenzie, M. (2021). Climate change education and communication in global review: Tracking progress through national submissions to the UNFCCC Secretariat. Environmental Education Research, 27, 1–20. https://doi.org/10.1080/13504622.2021.1903838pl
dc.description.referencesMeadows, D.H. (1972). The limits to growth. University Books.pl
dc.description.referencesMeadows, D.H., Randers, J. i Meadows, D.L. (2004). The limits to growth: The 30-year update. Chelsea Green Publishing Company.pl
dc.description.referencesNation, M.T. i Feldman, A. (2022). Climate Change and Political Controversy in the Science Classroom. Science & Education, 31(6), 1567–1583. https://doi.org/10.1007/s11191-022-00330-6pl
dc.description.referencesNosarzewski, K. (2012). Dwa świeże spojrzenia na nieznośne problemy przyszłości. Polskie Towarzystwo Studiów nad Przyszłością. https://ptsp.pl/dwa-swieze-spojrzenia-na-nieznos ne-problemy-przyszlosci (dostęp: 26.09.2024).pl
dc.description.referencesOchwat, M. (2023). Rozszczelnienie antropocenu. Nowy zwrot solidarnościowy w edukacji polonistycznej. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia, 14(373) 167–180. https://didactica.uken.krakow.pl/article/view/10663 (dostęp: 26.09.2024).pl
dc.description.referencesOjala, M. (2012). Hope and climate change: The importance of hope for environmental engagement among young people. Environmental Education Research, 18(5), 625–642. https://doi.org/10.1080/13504622.2011.637157pl
dc.description.referencesOKRĄGŁY STÓŁ – UNGC. (b.r.). https://edukacjaklimatyczna.org.pl/okragly-stol (dostęp: 15.11.2022).pl
dc.description.referencesPalka, S. (2006). Metodologia, badania, praktyka pedagogiczna. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.description.referencesPeters, G.P., Andrew, R.M., Canadell, J.G., Friedlingstein, P., Jackson, R.B., Korsbakken, J.I., Le Quéré, C. i Peregon, A. (2020). Carbon dioxide emissions continue to grow amidst slowly emerging climate policies. Nature Climate Change, 10(1), 3–6. https://doi.org/10.1038/ s41558-019-0659-6.pl
dc.description.referencesPodstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, Dziennik Ustaw 2017 r. poz. 356, Ministerstwo Edukacji Narodowej (2017). https://dziennikustaw.gov.pl/du/2017/356 (dostęp: 4.07.2023).pl
dc.description.referencesPodstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, Dziennik Ustaw 2024 r. poz. 996. https://dziennikustaw.gov.pl/DU/2024/996 (dostęp: 5.07.2024).pl
dc.description.referencesPorozumienie paryskie, Dziennik Ustaw, L 282 z 19.10.2016 (2016). https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:22016A1019(01) (dostęp: 20.01.2024).pl
dc.description.referencesProblemy splątane. (b.r.). Innowacje społeczne. https://innowacjespoleczne.pl/slownik/proble my-splatane (dostęp: 26.09.2024).pl
dc.description.referencesRamowa Konwencja Narodów Zjednoczonych w Sprawie Zmian Klimatu, Dziennik Ustaw, 96.53.238 (1996). https://bip.mos.gov.pl/fileadmin/user_upload/bip/umowy_miedzynarodowe/zmiany_klimatu/Ramowa_Konwencja.pdf (dostęp: 20.01.2024).pl
dc.description.referencesReid, A. (2019). Curriculum and environmental education: Perspectives, priorities and challenges. W: A. Reid (red.), Curriculum and Environmental Education (wyd. 1, s. 5–27). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315144566-1pl
dc.description.referencesReports – IPCC. (b.r.). https://www.ipcc.ch/reports/ (dostęp: 21.03.2023).pl
dc.description.referencesSchild, R. (2016). Environmental citizenship: What can political theory contribute to environmental education practice? Journal of Environmental Education, 47(1), 19–34. https://doi.org/10.1080/00958964.2015.1092417pl
dc.description.referencesSchneider-Mayerson, M. (b.r.). To Teach Students about Climate Change, ‘Just the Facts’ Isn’t Enough. Scientific American. https://www.scientificamerican.com/article/to-teach-students-about-climate-change-lsquo-just-the-facts-rsquo-isn-rsquo-t-enough (dostęp: 25.09.2024).pl
dc.description.referencesSelby, D. i Kagawa, F. (2012). Education and climate change: Living and learning in interesting times. Routledge.pl
dc.description.referencesSeroussi, D.-E., Rothschild, N., Kurzbaum, E., Yaffe, Y. i Hemo, T. (2019). Teachers’ Knowledge, Beliefs, and Attitudes about Climate Change. International Education Studies, 12(8), 33. https://doi.org/10.5539/ies.v12n8p33pl
dc.description.referencesSkubała, P., Ochwat, M. i Polish Academy of Sciences. (2023). On the Role of Symbiotic Thinking in the Age of the Anthropocene. Dialogue and Universalism, 33(2), 37–60. https://doi.org/10.5840/du202333217pl
dc.description.referencesŚliwerski, B. i Paluch, M. (red). (2021). Uwolnić szkołę od systemu klasowo-lekcyjnego (wyd. I). Impuls.pl
dc.description.referencesStatus of Ratification of the Convention | UNFCCC. (b.r.). https://unfccc.int/process-and-meetings/the-convention/status-of-ratification/status-of-ratification-of-the-convention (dostęp: 1.05.2022).pl
dc.description.referencesStevenson, R.B., Nicholls, J. i Whitehouse, H. (2017). What Is Climate Change Education? Curriculum Perspectives, 37(1), 67–71. https://doi.org/10.1007/s41297-017-0015-9.pl
dc.description.referencesStott, P. (2021). Hot air: The inside story of the battle against climate change denial. Atlantic Books.pl
dc.description.referencesTeachers Agree That Climate Change is Real and Should Be Taught in Schools. (22 kwietnia 2019). Ipsos. https://www.ipsos.com/en-us/news-polls/teachers-agree-climate-change-real-and-should-be-taught-schools-04-22-2019 (dostęp: 21.05.2023).pl
dc.description.referencesThunberg, G., Thunberg, S., Ernman, M. i Ernman, B. (2020). Our House Is on Fire: Scenes of a Family and a Planet in Crisis. Penguin.pl
dc.description.referencesTrott, C.D. (2020). Children’s constructive climate change engagement: Empowering awareness, agency, and action. Environmental Education Research, 26(4), 532–554. https://doi.org/10.1080/13504622.2019.1675594pl
dc.description.referencesTrott, C.D. (2022). Climate change education for transformation: Exploring the affective and attitudinal dimensions of children’s learning and action. Environmental Education Research. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13504622.2021.2007223 (dostęp: 26.09.2024).pl
dc.description.referencesUNESCO. (2021). Getting every school climate-ready: How countries are integrating climate change issues in education – UNESCO Digital Library. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379591 (dostęp: 21.05.2023).pl
dc.description.referencesUNESCO. (2024). Climate change and sustainability in science and social science secondary school curricula. UNESCO. https://doi.org/10.54675/NDFI7173pl
dc.description.referencesUnited Nations. (b.r.). What is the United Nations Framework Convention on Climate Change? | UNFCCC. https://unfccc.int/process-and-meetings/the-convention/what-is-the-united-nations-framework-convention-on-climate-change (dostęp: 19.01.2022).pl
dc.description.referencesVallejo, B. (2021). Pandemic, Anthropause, and Healing the Planet. UNITAS, 94(2). https://doi.org/10.31944/20219402.08pl
dc.description.referencesWhite, J. (2020a). Education in an uncertain future: Two scenarios. London Review of Education, 18(2), 299–312. ttps://doi.org/10.14324/LRE.18.2.11pl
dc.description.referencesWhite, J. (2020b). The Climate Emergency and the Transformed School. Journal of Philosophy of Education, 54(4), 867–873. https://doi.org/10.1111/1467-9752.12461pl
dc.description.referencesWorld Commission on Environment and Development (1987). Our Common Future. Report of the World Commission on Environment and Development (s. 247). UN World Commission on Environment and Development. https://www.are.admin.ch/are/en/home/medien-und-publikationen/publikationen/nachhaltige-entwicklung/brundtland-report.html (dostęp: 24.06.2024).pl
dc.description.issue1(21)pl
dc.description.firstpage131pl
dc.description.lastpage149pl
dc.identifier.citation2Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PANpl
dc.identifier.orcid0000-0002-7614-6095-
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2024, nr 1

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Parezja_1_2024_A_Kozlowska_Edukacja_klimatyczna_w_dobie_antropocenu.pdf255,9 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons