REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18144
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorMotyl, Karol-
dc.date.accessioned2025-03-28T07:23:47Z-
dc.date.available2025-03-28T07:23:47Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationParezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2024, nr 1(21), s. 103-120pl
dc.identifier.issn2353-7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/18144-
dc.description.abstractW kontekście kryzysu aksjologicznego, kultury nieufności i technicyzacji życia zastanawiające jest, jakie wartości będą charakterystyczne dla osób z istotnym doświadczeniem transgresyjnym, jakim jest oddanie szpiku kostnego niespokrewnionemu dawcy. Nasuwa się także pytanie, w jakim stopniu dawców będzie cechować koncentracja na sobie, a w jakim koncentracja na innych. Niniejszy artykuł przedstawia wyniki badań, w których udział wzięli faktyczni dawcy szpiku kostnego. Dokonałem próby określenia istotnych dla dawców wartości. Opis ten będzie sporządzony na podstawie danych uzyskanych z badania ankietowego, w którym udział wzięło 67 respondentów (50 kobiet i 17 mężczyzn). Analiza i interpretacja wyników, do których wykorzystuję kołowy model wartości S.W. Schwartza, będzie zmierzać do próby odpowiedzi na pytanie, czy dawców biorących udział w badaniach cechują wartości egocentryczne (koncentracja na sobie) czy allocentryczne (koncentracja na innych). Innymi słowy, czy faktyczni dawcy szpiku żyją w epoce „ego-„ czy „allocenu”.pl
dc.description.abstractIn the context of the axiological crisis, the culture of distrust and the technicalization of life, it is wondering, what values will be characteristic of people with a significant transgressive experience, such as donating bone marrow to an unrelated donor. The question arises: to what extent will donors be focused on themselves and focused on others? Therefore, the aim of the article is to present the results of research involving actual bone marrow donors. I made an attempt to determine the values that are important to donors. This description will be prepared on the basis of data obtained from a survey involving 67 respondents (50 women and 17 men). The analysis and interpretation of the results, for which I will use S. W. Schwartz’s circular value model, will attempt to answer the question whether donors participating in the research are characterized by egocentric values (concentration on themselves) or allocentric values (concentration on others). In other words, do actual bone marrow donors live in the “ego-” or the “Allocene” era?pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsCC BY-SA 4.0 Attribution-ShareAlike 4.0 Internationalpl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcodepl
dc.subjectantropocenpl
dc.subjectwartościpl
dc.subjectdawcy szpiku kostnegopl
dc.subjectszkic aksjologicznypl
dc.subjectanthropocenepl
dc.subjectvaluespl
dc.subjectbone marrow donorspl
dc.subjectaxiological sketchpl
dc.titleAntropocen: „egocen” czy „allocen”? Szkic aksjologiczny faktycznych dawców szpiku kostnegopl
dc.title.alternativeAnthropocene: “Egocene” or “Allocene”? Axiological Sketch of Actual Bone Marrow Donorspl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderAttribution-ShareAlike 4.0 Internationalpl
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2024.21.08-
dc.description.Emailk.motyl@ujd.edu.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet Jana Długosza w Częstochowiepl
dc.description.referencesBińczyk, E. (2018). Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu. Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesBirkenmajer, K. (2012). Antropocen – nowa epoka geologiczna? Przegląd Geologiczny, 60(11), 587–588.pl
dc.description.referencesChmielińska, A. (2018). Transgresja twórcza w procesie rozwoju osobistego. Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne,2(7), 221–236.pl
dc.description.referencesChutorański, M. (2020). Nie(tylko)ludzkie wymiary edukacji. W stronę pedagogiki nieantropocentrycznej. Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego.pl
dc.description.referencesCieciuch, J. (2013). Pomiar wartości w zmodyfikowanym modelu Shaloma Schwartza. Psychologia Społeczna, 8(24), 22–41.pl
dc.description.referencesCieciuch, J. i Schwartz, S.H. (2018). Pomiar wartości w kołowym modelu Schwartza. W: H. Gasiul (red.), Metody badania emocji i motywacji (s. 307–334). Difin.pl
dc.description.referencesDyczewski, L. (2001). Miejsce i funkcje wartości w kulturze. W: L. Dyczewski (red.), Kultura w kręgu wartości (s. 39). Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.pl
dc.description.referencesDziewiecki, M. (1998). Wychowanie ku wartościom. Wychowawca, 9.pl
dc.description.referencesFrancuz, G. (2018). Pytanie o człowieka i jego miejsce w epoce antropocenu. Humanistyka i Przyrodoznawstwo, 24, 609–619.pl
dc.description.referencesKubalica, T. (2009). Prymat rozumu praktycznego w logice. Teoria prawdy neokantowskiej szkoły badeńskiej. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.pl
dc.description.referencesLatour, B. (2014). Anthropology at the Time of Anthropocene – a Personal View of What is to Be Studied. American Association of Anthropologists.pl
dc.description.referencesMarkiewicz, M. (2018). Nie-obecność denializmu klimatycznego w antropocenie. Anthropos?, 27, 230–239.pl
dc.description.referencesMorbitzer, J. (2020). Edukacja w epoce współczesnych kryzysów. Studia Edukacyjne, 56, 7–26.pl
dc.description.referencesMotyl, K. (2023). Czy to, co bliskie, można badać z daleka? Rozterki dotyczące wywiadów online z dawcami szpiku kostnego. Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 1(19), 94–104. https://doi.org/10.15290/parezja.2023.19.08pl
dc.description.referencesObrycka, M. (2020). W stronę posthumanizmu. O wychowaniu do humanitaryzmu międzygatunkowego. Wydawnictwo Adam Marszałek.pl
dc.description.referencesPtaszyńska, A. (2019). Antropocen, wielkie przyspieszenie i insektagedon. Kosmos, 68(4(325)), 553–560.pl
dc.description.referencesSchwartz, S.H. i Cieciuch, J. (2021). Measuring the Refined Theory of Individual Values in 49 Cultural Groups: Psychometrics of the Revised Portrait Value Questionnaire. Assessment, 29(5), 1005–1019. https://doi.org/10.1177/1073191121998760.pl
dc.description.referencesStróżewski, W. (2002). O wielkości. Szkice z filozofii człowieka. Znak.pl
dc.description.referencesSzaj, P. (2023). O językach antropocenu – uwagi wstępne. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, Studia Poetica, folia 365, 11(2023), 3–19.pl
dc.description.referencesSzewczyk, W. (2014). Transgresja – czy człowiek potrafi siebie przekraczać? Teologia i Moralność, 2(16), 155–165.pl
dc.description.referencesŚwitała, I.M. (2019). Wychowanie do wartości w zmieniającym się świecie. Studia Edukacyjne, 52, 159–172. https://doi.org/10.14746/se.2019.52.11pl
dc.description.referencesTischner, J. i Kłoczkowski, J.A., (2001). Wobec wartości. W drodze.pl
dc.description.referencesTsing, A.L., Mathews, A.S. i Bubandt, N. (2019). Patchy Anthropocene: Landscape Structure, Multispecies History, and the Retooling of Anthropology. Current Anthropology, 60, 186–197.pl
dc.description.issue1(21)pl
dc.description.firstpage103pl
dc.description.lastpage120pl
dc.identifier.citation2Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PANpl
dc.identifier.orcid0000-0003-4203-6434-
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2024, nr 1

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Parezja_1_2024_K_Motyl_Antropocen_egocen_czy_allocen.pdf453,51 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons