Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/18141
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Kasperek, Krzysztof | - |
dc.date.accessioned | 2025-03-27T14:30:30Z | - |
dc.date.available | 2025-03-27T14:30:30Z | - |
dc.date.issued | 2024 | - |
dc.identifier.citation | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2024, nr 1(21), s. 67-84 | pl |
dc.identifier.issn | 2353-7914 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/18141 | - |
dc.description.abstract | Artykuł opisuje wyzwania stojące przed współczesną szkołą, a także potencjał, jakim dysponuje w obliczu społecznych skutków funkcjonowania w epoce antropocenu. Publikacja stanowi analizę rozwoju samorządności wśród najmłodszych uczniów szkoły podstawowej przeprowadzoną na podstawie literatury przedmiotu. W artykule zwrócono przede wszystkim uwagę na fakt, że rozwijanie na poziomie edukacji wczesnoszkolnej samorządności i partycypacji, a także wspieranie demokratycznych procesów w szkołach podstawowych są niezbędne – zwłaszcza dla rozwijania kompetencji mogących przeciwdziałać bezsilności i braku poczucia sprawstwa charakterystycznych dla ludzi epoki antropocenu. Działania te powinny przyczynić się do poprawy jakości procesu edukacyjnego poprzez wzmocnienie głosu uczniów. Artykuł wskazuje również przeszkody stojące na drodze do realizacji wspomnianych działań, takie jak lęk nauczycieli, brak zaufania do uczniów czy nieprzestrzeganie Konwencji o prawach dziecka. Na podstawie przeglądu literatury przedmiotu w artykule przedstawiono szansy i wyzwania dotyczące edukacji w klasach I–III, które to wymagają jednak dalszych pogłębionych badań. Autor wskazuje na istniejące braki w literaturze przedmiotu z zakresu childhood studies, które wymagają dalszych analiz. Omówiono również strategie i rozwiązania mające na celu wsparcie nauczycieli i decydentów politycznych. | pl |
dc.description.abstract | The article describes the challenges and potential of the contemporary school in relation to the social effects of the Anthropocene. The publication analyses the development of self-governance among the youngest primary school students based on subject literature. The publication emphasises that developing self-governance, supporting and participating in democratic processes in primary schools at the early childhood education level is essential. Especially for the development of competences that can counteract the powerlessness and lack of a sense of agency characteristic of the Anthropocene. These actions should contribute to improving the quality of the educational process by strengthening the voice of the students. The paper identifies obstacles to the implementation of these measures, such as teachers’ fear, lack of trust in students, failure to comply with the Convention on the Rights of the Child, or failure to sufficiently highlight the perspective of students in the youngest grades in available research. Based on a review of subject literature, the article presents opportunities and challenges regarding education in grades 1–3 that require further in-depth research. The author identifies existing gaps in childhood studies literature that require further analysis. Strategies and solutions to support teachers and policy makers are also discussed. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.rights | CC BY-SA 4.0 Attribution-ShareAlike 4.0 International | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode | pl |
dc.subject | edukacja wczesnoszkolna | pl |
dc.subject | szkoła podstawowa | pl |
dc.subject | uczestnictwo | pl |
dc.subject | antropocen | pl |
dc.subject | dzieci | pl |
dc.subject | kryzys klimatyczny | pl |
dc.subject | early childhood education | pl |
dc.subject | primary school | pl |
dc.subject | participation | pl |
dc.subject | Anthropocene | pl |
dc.subject | children | pl |
dc.subject | climate crisis | pl |
dc.title | Szanse i wyzwania edukacji wczesnoszkolnej wobec społecznych skutków antropocenu | pl |
dc.title.alternative | Opportunities and Challenges of Early School Education in the Face of the Social Effects of the Anthropocene | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.rights.holder | Attribution-ShareAlike 4.0 International | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/parezja.2024.21.06 | - |
dc.description.Email | krzysztof.kasperek@us.edu.pl | pl |
dc.description.Affiliation | Uniwersytet Śląski w Katowicach | pl |
dc.description.references | Alderson, P. (2008). Children as Researchers: Participation Rights and Research Methods. W: P. Christensen i A. James (red.), Research with Children: Perspectives and Practices (2 ed.). Routledge. | pl |
dc.description.references | Arendt, H. (1998). O przemocy. Nieposłuszeństwo obywatelskie. Wydawnictwo Fundacja Aletheia. | pl |
dc.description.references | Autin, W.J. (2016). Multiple dichotomies of the Anthropocene. The Anthropocene Review, 3(3), 218–230. | pl |
dc.description.references | Babicka-Wirkus, A. (2015). Potencjał szkoły do kształtowania obywatelskiego nieposłuszeństwa uczniów. Parezja. Forum Młodych Pedagogów Przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, (3)1, 77–93. | pl |
dc.description.references | Babicka-Wirkus, A. (2016). (Nie)normatywność rytuałów oporu w szkole. Teraźniejszość–Człowiek–Edukacja, 19(1(73)), 73–86. | pl |
dc.description.references | Bińczyk, E. (2018). Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu. Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl |
dc.description.references | Brzozowska-Brywczyńska, M. (2021). Dzieci mają głos (?) – próba zmapowania form i praktyk dziecięcej partycypacji w Polsce. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 20(3), 12–36. | pl |
dc.description.references | Castañeda, C. (2002). Figurations: Child, Bodies, Worlds. Duke University Press. | pl |
dc.description.references | Crutzen, P.J. i Stoermer, E.F. (2000). The „Anthropocene”. Global Change Newsletter, 41, 17. | pl |
dc.description.references | Czerepaniak-Walczak, M. (2021). Teoretyczne i badawcze osiągnięcia pedagogiki krytycznej w Polsce. Studia z Teorii Wychowania, 1(34), 27–45. | pl |
dc.description.references | Dagiel, M. i Kowalik-Olubińska, M. (2018). Bycie dziecka w Polsce „dobrej zmiany”– między Konwencją o Prawach Dziecka a rzeczywistością. Problemy Wczesnej Edukacji, 4(43). | pl |
dc.description.references | Hedefalk, M., Almqvist, J. i Östman, L. (2015). Education for sustainable development in early childhood education: A review of the research literature. Environmental Education Research, 21(7), 975–990. | pl |
dc.description.references | Jarosz, E. (2013). O potrzebie demokratyzowania polskiej szkoły. Czas na krok następny – podmiotowość i współudział dzieci w edukacji. Studia Edukacyjne, 29. | pl |
dc.description.references | Kamza, A. (2014). Rozwój dziecka. Wczesny wiek szkolny. Seria: Niezbędnik Dobrego Nauczyciela, (red. A.I. Brzezińska). Instytut Badań Edukacyjnych. | pl |
dc.description.references | Ketovuori, H., Hirvensalo, S., Pihlaja, P. i Laakkonen, E. (2020). Pupils’ Experience of Social Participation in Finnish Primary Schools. Nordic Studies in Education, 40(4), 323–342. | pl |
dc.description.references | Kochanowska, E.D. (2019). Edukacja elementarna jako intelektualna przestrzeń (nie)doświadczania praktyk demokratycznych przez dziecko. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 14(1(51)), 41–56. | pl |
dc.description.references | Kopińska, V., Przyborowska, B. i Solarczyk-Szwec, H. (2021). Podstawy programowe kształcenia ogólnego (od)nowa? Raport z badania kompetencji społecznych i obywatelskich. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. | pl |
dc.description.references | Krause, A. (2013). Teoretyczne inspiracje pedagogiki specjalnej – pedagogika emancypacyjna. Wydawnictwo Naukowe UAM. | pl |
dc.description.references | Lewowicki, T. (2002). Polityka oświatowa – od demona przeszłości, poprzez chaos okresu przemian ustrojowych, ku nowej polityce edukacyjnej. W: R. Kwiecińska i S. Kowal (red.), Edukacyjne drogi i bezdroża. Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. | pl |
dc.description.references | Lichterman, P. (2007). Civic Culture at the Grass Roots. W: M.D. Jacobs i N.W. Hanrahan (red.), The Blackwell Companion to the Sociology of Culture (s. 383–397). Blackwell Publishing Ltd. | pl |
dc.description.references | Lindgren, T. (2018). Föränderlig tillblivelse: figurationen av det posthumana förskolebarnet (praca doktorska, Malmö universitet, Fakulteten för lärande och samhälle). | pl |
dc.description.references | Lundy, L. (2007). ‘Voice’ is not enough: Conceptualising Article 12 of the United Nations Convention on the Rights of the Child. British Educational Research Journal, 33(6), 927–942. | pl |
dc.description.references | Lusek, J. (2018). Wychowanie do samorządności – od anomii do autonomii. Cieszyński Almanach Pedagogiczny, 5, 95–106. | pl |
dc.description.references | Malone, K. i Hartung, C. (2009). Challenges of participatory practice with children. W: A handbook of children and young people’s participation (s. 46–60). Routledge. | pl |
dc.description.references | Moore, J. (2016). Anthropocene or Capitalocene?: Nature, History, and the Crisis of Capitalism. PM Press. | pl |
dc.description.references | Norgaard, K.M. (2011). Living in Denial: Climate Change, Emotions, and Everyday Life. The MIT Press. | pl |
dc.description.references | Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej. | pl |
dc.description.references | Stek-Łopatka, N. (2023). Wartości demokratyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Analiza podstawy programowej dla pierwszego etapu edukacyjnego. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 42(1). | pl |
dc.description.references | Stoknes, P. (2015). What We Think About When We Try Not To Think About Global Warming. Chelsea Green Publishing. | pl |
dc.description.references | Śliwerski, B. (2012). Prawa dziecka w polskim systemie oświaty. Perspektywa pedagogiczna. Wydawnictwo UAM. | pl |
dc.description.references | Śliwerski, B. (2015). O konieczności powrotu do subsydiarnej roli państwa w publicznej edukacji szkolnej dzieci i młodzieży. Pedagogika Społeczna, 3(57). | pl |
dc.description.references | Śliwerski, B. (2022). Od idei korczakowskiej samorządności do niemożności jej spełnienia w publicznym szkolnictwie. Kwartalnik Pedagogiczny, 4, 99–114. | pl |
dc.description.references | Thornberg, R. i Elvstrand, H. (2012). Children’s experiences of democracy, participation, and trust in school. International Journal of Educational Research, 53, 44–54. | pl |
dc.description.references | Walewicz, P. (2019). Koncepcje antropocenu i kapitalocenu a ekopedagogika. Przegląd Pedagogiczny, 1, 57–67. | pl |
dc.description.references | AR6 Synthesis Report: Climate Change 2023 — IPCC. (b.r.). https://www.ipcc.ch/report/sixth assessment-report-cycle (dostęp: 15.11.2023) | pl |
dc.description.references | Centrum Edukacji Obywatelskiej – Standardy dobrego samorządu uczniowskiego. https://angazuj.ceo.org.pl/tematy/samorzad-uczniowski (dostęp: 18.08.2024). | pl |
dc.description.references | Open Society Barometer. https://www.opensocietyfoundations.org/focus/open-society-baro meter (dostęp: 15.11.2023). | pl |
dc.description.references | Raport Future of Jobs 2023. https://www.weforum.org/publications/the-future-of-jobs-report-2023/1 (dostęp: 18.08.2024). | pl |
dc.description.issue | 1(21) | pl |
dc.description.firstpage | 67 | pl |
dc.description.lastpage | 84 | pl |
dc.identifier.citation2 | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0002-5908-4312 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2024, nr 1 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Parezja_1_2024_K_Kasperek_Szanse_i_wyzwania_edukacji_wczesnoszkolnej.pdf | 185,85 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL