REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/17984
Tytuł: Fonetyka i fonologia na studiach polonistycznych – od diagnozy potrzeb studenta do refleksji metodycznych
Inne tytuły: Phonetics and phonology in Polish philology university courses – from diagnosis of students’ needs to methodological reflections
Autorzy: Awramiuk, Elżbieta
Citko, Michał
Słowa kluczowe: kształcenie akademickie
polonistyka
dydaktyka fonetyki i fonologii
świadomość fonologiczna
badania ankietowe
university education
Polish philology
didactics of phonetics and phonology
phonological awareness
questionnaire study
Data wydania: 2024
Data dodania: 28-lut-2025
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Linguodidactica, T. 28, 2024, s. 7-23
Abstrakt: Celem artykułu jest refleksja metodyczna oparta na wynikach badań ankietowych nad świadomością fonologiczną studentów podejmujących studia polonistyczne na Uniwersytecie w Białymstoku. Uzyskane wyniki pokazują zakres stereotypizacji pojęć samogłoski i spółgłoski oraz stopień dominacji języka pisanego nad mówionym. Refleksje nad wynikami badań ankietowych są osadzone w szerszym kontekście celów nauczania fonetyki i fonologii oraz dążenia do ulepszania praktyki edukacyjnej poprzez jej powiązanie z potrzebami uczących się. Relatywnie niska świadomość fonologiczna badanych studentów skłania do położenia nacisku w kształceniu polonistycznym w pierwszej kolejności na fonologię (tj. system językowy oraz bardziej intuicyjny inwentarz fonemowy), a dopiero w drugiej kolejności na fonetykę oraz inwentarz głoskowy. Takie podejście odwraca chronologię zwyczajowo przyjmowaną w podręcznikach i na kursach fonetyki i fonologii języka polskiego.
The aim of this article is to present a methodological reflection based on the results of a study on the phonological awareness of students taking a Polish philology course at the University of Białystok. The obtained results show the extent to which the concepts of vowel and consonant are misinterpreted, and the degree to which the written realization of language dominates over the spoken one. The results are discussed in the wider context of the aims of teaching phonetics and phonology in Polish philology university courses. Educational practice could be improved by linking the aims more closely to the needs of learners. The relatively low phonological awareness of the students suggests the need for placing greater emphasis firstly on phonology (i.e. the linguistic system and the more intuitive phoneme inventory) and only secondly on phonetics and the sound inventory. This approach reverses the chronology customarily adopted in textbooks and courses on the phonetics and phonology of Polish.
Afiliacja: Elżbieta Awramiuk - Uniwersytet w Białymstoku
Michał Citko - Uniwersytet w Białymstoku
E-mail: Elżbieta Awramiuk: e.awramiuk@uwb.edu.pl
Michał Citko: m.citko@uwb.edu.pl
URI: http://hdl.handle.net/11320/17984
DOI: 10.15290/lingdid.2024.28.01
e-ISSN: 2957-0204
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0003-1769-7265
0000-0002-8136-8354
Typ Dokumentu: Article
metadata.dc.rights.uri: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.pl
Właściciel praw: CC BY-SA 4.0 Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WFil)
Linguodidactica, 2024, tom XXVIII

Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons