REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/17984
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorAwramiuk, Elżbieta-
dc.contributor.authorCitko, Michał-
dc.date.accessioned2025-02-28T09:27:36Z-
dc.date.available2025-02-28T09:27:36Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationLinguodidactica, T. 28, 2024, s. 7-23pl
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/17984-
dc.description.abstractCelem artykułu jest refleksja metodyczna oparta na wynikach badań ankietowych nad świadomością fonologiczną studentów podejmujących studia polonistyczne na Uniwersytecie w Białymstoku. Uzyskane wyniki pokazują zakres stereotypizacji pojęć samogłoski i spółgłoski oraz stopień dominacji języka pisanego nad mówionym. Refleksje nad wynikami badań ankietowych są osadzone w szerszym kontekście celów nauczania fonetyki i fonologii oraz dążenia do ulepszania praktyki edukacyjnej poprzez jej powiązanie z potrzebami uczących się. Relatywnie niska świadomość fonologiczna badanych studentów skłania do położenia nacisku w kształceniu polonistycznym w pierwszej kolejności na fonologię (tj. system językowy oraz bardziej intuicyjny inwentarz fonemowy), a dopiero w drugiej kolejności na fonetykę oraz inwentarz głoskowy. Takie podejście odwraca chronologię zwyczajowo przyjmowaną w podręcznikach i na kursach fonetyki i fonologii języka polskiego.pl
dc.description.abstractThe aim of this article is to present a methodological reflection based on the results of a study on the phonological awareness of students taking a Polish philology course at the University of Białystok. The obtained results show the extent to which the concepts of vowel and consonant are misinterpreted, and the degree to which the written realization of language dominates over the spoken one. The results are discussed in the wider context of the aims of teaching phonetics and phonology in Polish philology university courses. Educational practice could be improved by linking the aims more closely to the needs of learners. The relatively low phonological awareness of the students suggests the need for placing greater emphasis firstly on phonology (i.e. the linguistic system and the more intuitive phoneme inventory) and only secondly on phonetics and the sound inventory. This approach reverses the chronology customarily adopted in textbooks and courses on the phonetics and phonology of Polish.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsCC BY-SA 4.0pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.plpl
dc.subjectkształcenie akademickiepl
dc.subjectpolonistykapl
dc.subjectdydaktyka fonetyki i fonologiipl
dc.subjectświadomość fonologicznapl
dc.subjectbadania ankietowepl
dc.subjectuniversity educationpl
dc.subjectPolish philologypl
dc.subjectdidactics of phonetics and phonologypl
dc.subjectphonological awarenesspl
dc.subjectquestionnaire studypl
dc.titleFonetyka i fonologia na studiach polonistycznych – od diagnozy potrzeb studenta do refleksji metodycznychpl
dc.title.alternativePhonetics and phonology in Polish philology university courses – from diagnosis of students’ needs to methodological reflectionspl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderCC BY-SA 4.0 Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkachpl
dc.identifier.doi10.15290/lingdid.2024.28.01-
dc.description.EmailElżbieta Awramiuk: e.awramiuk@uwb.edu.plpl
dc.description.EmailMichał Citko: m.citko@uwb.edu.plpl
dc.description.AffiliationElżbieta Awramiuk - Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.AffiliationMichał Citko - Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesAwramiuk E., Lingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania po polsku, Białystok 2006.pl
dc.description.referencesAwramiuk E., Fonetyka w podręcznikach do nauki języka ojczystego, [w:] Z problematyki kształcenia językowego, VII, E. Awramiuk, A.Rozumko (red.), Białystok 2018, s. 167–185.pl
dc.description.referencesBrady S., Fowler A., Stone B., Winbury N., Training Phonological Awareness: A Study with Inner -City Kindergarten Children, “Annals of Dyslexia” 1994, 44 (3), s. 26–59.pl
dc.description.referencesCitko M., Fonetyka jako punkt wyjścia do nauki języka obcego na przykładzie języka polskiego, Białystok 2024.pl
dc.description.referencesDłuska M., Fonetyka polska. Artykulacja głosek polskich, Kraków 1950.pl
dc.description.referencesDukiewicz L., Sawicka I., Gramatyka współczesnego języka polskiego. Fonetyka i fonologia, Warszawa 1995.pl
dc.description.referencesDunaj B., Gramatyka współczesnego języka polskiego, cz. 1: Fonetyka i fonologia, Tarnów 2015.pl
dc.description.referencesKlebanowska B., Interpretacja fonologiczna zjawisk fonetycznych w języku polskim: z ćwiczeniami, Warszawa 2007.pl
dc.description.referencesKoneczna H., Charakterystyka fonetyczna języka polskiego na tle innych języków słowiańskich, Warszawa 1965.pl
dc.description.referencesKrasowicz -Kupis G., Rozwój metajęzykowy a osiągnięcia w czytaniu u dzieci 6–9-letnich, Lublin 1999.pl
dc.description.referencesKrasowicz -Kupis G., Rozwój świadomości językowej dziecka. Teoria i praktyka, Lublin 2004.pl
dc.description.referencesKrasowicz -Kupis G., Testy czytania dla sześciolatków, Warszawa 2008.pl
dc.description.referencesLonigan C.J., Schatschneider C., Westberg L., The National Early Literacy Panel, Identification of Children’ Skills and Abilities Linked with Later Outcomes in Reading, Writing and Spelling, [w:] Developing Early Literacy: Report of the National Early Literacy Panel, Washington 2008, s. 55–106.pl
dc.description.referencesOstaszewska D., Tambor J., Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego, Warszawa 2000.pl
dc.description.referencesPomirska Z., Stan przygotowania studentów edukacji wczesnoszkolnej do kształcenia świadomości językowej uczniów klas I–III, [w:] Świadomość językowa, J. Nocoń, A. Tabisz (red.), Opole 2014, s. 227–254.pl
dc.description.referencesPrzybyla O., Zagadnienia fonetyki w wybranych podręcznikach do klasy IV–VI szkoły podstawowej, [w:] Podręczniki do kształcenia w zreformowanej szkole – koncepcje, funkcje, język, H. Synowiec (red.), Kraków 2007, s. 244–259.pl
dc.description.referencesPrzybysz -Piwko M., Świadomość językowa. Problem nie tylko lingwistyczny, „Poradnik Językowy” 2005, 7, s. 42–47.pl
dc.description.referencesRocławski B., Zarys fonetyki, fonologii, fonotaktyki i fonostatystyki współczesnego języka polskiego, Gdańsk 1986.pl
dc.description.referencesSaloni Z., Transkrypcja fonologiczna tekstu polskiego w praktyce uniwersyteckiej, „Język Polski” 2015, 4, s. 325–332.pl
dc.description.referencesSeymour P.H. i in., Foundation Literacy Acquisition in European Orthographies, “British Journal of Psychology” 2003, 94, s. 143–174.pl
dc.description.referencesSodoro J., Allinder R.M., Rankin -Erickson J.L., Assessment of Phonological Awareness: Review of Methods and Tools, “Educational Psychology Review” 2002, 14 (3), s. 223–260.pl
dc.description.referencesSprenger -Charolles L., Linguistic Processes in Reading and Spelling: The Case of Alphabetic Writing Systems: English, French, German and Spanish, [w:] Handbook of Children’s Literacy, T. Nunes, P. Bryant (red.), Dordrecht–Boston–New York–London 2004, s. 43–65.pl
dc.description.referencesStokes D., Biggs S., The Dominance of the Visual, [w:] Perception and its Modalities, D. Stokes, M. Matthen, S. Biggs (red.), New York 2015, s. 350–378.pl
dc.description.referencesSzpyra -Kozłowska J., Wprowadzenie do współczesnej fonologii, Lublin 2002.pl
dc.description.referencesWierzchowska B., Wymowa polska, wyd. 2 zm. i rozszerz., Warszawa 1971.pl
dc.description.referencesWierzchowska B., Fonetyka i fonologia języka polskiego, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk 1980.pl
dc.description.referencesWiśniewski M., Zarys fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Toruń 1997.pl
dc.identifier.eissn2957-0204-
dc.description.volume28pl
dc.description.firstpage7pl
dc.description.lastpage23pl
dc.identifier.citation2Linguodidacticapl
dc.identifier.orcid0000-0003-1769-7265-
dc.identifier.orcid0000-0002-8136-8354-
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WFil)
Linguodidactica, 2024, tom XXVIII

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons