REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/16985
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorGuziejewska, Beata-
dc.contributor.authorWitczak, Izabela-
dc.date.accessioned2024-07-23T09:06:27Z-
dc.date.available2024-07-23T09:06:27Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationOptimum. Economic Studies, Nr 2(116) 2024, s. 96-114pl
dc.identifier.issn1506-7637-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/16985-
dc.description.abstractCel – Rozważania mają na celu wielowymiarową ocenę tzw. CIT-u estońskiego i możliwości wzmocnienia inwestycji w Polsce. Podstawową cechą tej alternatywnej w stosunku do CIT-u tradycyjnego formy opodatkowania jest to, że podatnik nie musi płacić podatku na bieżąco, pod warunkiem, że zyski zatrzymuje w firmie, aby je inwestować lub budować rezerwy. Przedsiębiorca, wybierając tą nową formę opodatkowania, ma mniej obowiązków, ale spełnić musi określone przez ustawodawcę warunki. Metoda badań – Badania przeprowadzono za pomocą metodologii jakościowej, przede wszystkim krytycznej analizy aktów prawnych, przeglądu literatury podatkowej oraz metodzie dedukcji. Do sformułowania wniosków posłużyła metoda dedukcji oparta na dotychczasowym dorobku teorii podatku oraz analizie przepisów prawa i ich wstępnych efektów. Wnioski – Analiza nowych rozwiązań wskazuje na wiele korzyści dla przedsiębiorstw. Mocne strony CIT-u estońskiego wynikają z nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w której przewidziano wiele zmian bądź uszczegółowienia regulacji o CIT estońskim. Zmiany przepisów na korzystniejsze spowodowały, że w 2022 roku tą formę opodatkowania wybrało prawie 7,500 spółek. Wnioski dotyczące znacznego zdynamizowania inwestycji na skutek wprowadzenia tej formy opodatkowania wymagają jeszcze dłuższego czasu obowiązywania nowych przepisów. Już teraz można stwierdzić, że ze względu na wiele ograniczeń, warunków i skomplikowanych regulacji podatkowych narzędzie to nie będzie znaczącą dźwignią inwestycyjną dla polskiej gospodarki. Oryginalność / wartość / implikacje / rekomendacje – Rozważania łączą wątki wykorzystania podatków w gospodarce w okresie globalizacji i deglobalizacji. W okresie deglobalizacji, po kryzysie związanym z pandemią i wojną w Ukrainie, niezbędna będzie polityka ekonomiczna oparta również na systemie podatkowym.pl
dc.description.abstractPurpose – The study provides a multidimensional assessment of the Estonian CIT regime and its ability to promote investments in Poland. The key feature of the Estonian CIT as an alternative to ‘traditional’ CIT is that taxpayers who withhold corporate profits to invest or strengthen reserves are not required to pay it on an ongoing basis. The Estonian CIT involves fewer obligations for taxpayers, but companies must meet special conditions to be eligible for it. Research method – The study uses a qualitative research methodology. Its main elements are a critical analysis of legislative acts, a review of tax literature, and a process of deduction. Conclusions are drawn based on existing tax theory studies and an analysis of relevant laws and their preliminary effects. Results – The Estonian CIT regime offers numerous benefits to companies. Most of its advantages arise from the amended corporate income tax act, which introduced numerous modifications to the Estonian CIT and clarified its rules. In 2022, almost 7500 companies chose this form of taxation, as it was found to better address corporate needs. Although the Estonian CIT has not been in place long enough to determine if it can significantly accelerate the rate of investment, because of the large number of restrictions, requirements, and complicated tax rules it involves, its role as an investment leverage for the Polish economy is questionable. Originality / value / implications / recommendations – The study explores the use of taxes in an economy under globalisation, as well as deglobalisation. In the latter case, after the crisis caused by the pandemic and war in Ukraine, an economic policy using the tax system will become necessary.pl
dc.description.sponsorshipArtykuł finansowany ze środków Katedry Finansów Publicznych w ramach subwencji przyznanej Wydziałowi Ekonomiczno-Socjologicznemu Uniwersytetu Łódzkiego.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectpodatkipl
dc.subjectefektywność opodatkowaniapl
dc.subjectopodatkowanie spółekpl
dc.subjectCIT estońskipl
dc.subjecttaxespl
dc.subjecttax efficiencypl
dc.subjecttaxation of companiespl
dc.subjectEstonian CITpl
dc.titleW poszukiwaniu efektywnego i optymalnego opodatkowania spółek: CIT estońskipl
dc.title.alternativeSeeking an effective and optimal regime of corporate taxation: the Estonian CITpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstokupl
dc.identifier.doi10.15290/oes.2024.02.116.05-
dc.description.EmailBeata Guziejewska: beata.guziejewska@uni.lodz.plpl
dc.description.EmailIzabela Witczak: izabela.witczak@uni.lodz.plpl
dc.description.AffiliationBeata Guziejewska - Uniwersytet Łódzkipl
dc.description.AffiliationIzabela Witczak - Uniwersytet Łódzkipl
dc.description.referencesAnnual Report on Taxation 2022, 2022, Directorate-General for Taxation and Customs Union, European Commission, Publications Office of the European Union, Luxembourg.pl
dc.description.referencesGłuchowski J., 1993, Polskie prawo podatkowe, PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesHarris J.L, Sunley P., Evenhuis E., Martin R., Pike A., Harris R, 2020, The Covid-19 crisis and manufacturing: How should national and local industrial strategies respond?, „Local Economy: The Journal of the Local Economy Policy Unit”, vol. 35(4), s. 403–415, https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0269094220953528 [data dostępu: 10.01.2023].pl
dc.description.referencesFelis P., Szlęzak-Matusewicz J., 2018, Optymalizacja podatkowa – możliwości a realizacja, [w:] Etyka, sprawiedliwość i racjonalność w dorobku nauki o finansach w latach 1918–2018, Ostaszewski J., Wrzesińki M., (red.), Oficyna Wydawnicza SGH – Szkoła Główna Handlowa, Warszawa.pl
dc.description.referencesKrajewska A., 2010, Podatki w Unii Europejskiej, PWE, Warszawa.pl
dc.description.referencesMinisterstwo Finansów, 2023, Estoński CIT 2.0, czyli niskie i proste w rozliczeniu opodatkowanie Twojego biznesu!, https://www.podatki.gov.pl/cit/estonski-cit [data dostępu: 9.01.2023].pl
dc.description.referencesOleksy M., Szot P., 2023, Estoński CIT 2023. Ryczałt od dochodów spółek, C. H. Beck, Warszawa.pl
dc.description.referencesOwsiak S., 2017, Finanse Publiczne. Współczesne ujęcie, PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesOwsiak S., 2021, O racjonalne wykorzystywanie funkcji finansów publicznych w warunkach kryzysu, [w:] Finanse publiczne, Zioło M. (red.), Polska Akademia Nauk, Warszawa.pl
dc.description.referencesPolityka fiskalna w warunkach globalizacji, 2015, Patrzałek L. (red.), Wydawnictwo UE we Wrocławiu, Wrocław.pl
dc.description.referencesPolityka gospodarcza, 2000, Winiarski B. (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesSarnowski J., Łożykowski A., 2021, Estoński CIT 2.0, czyli drugi krok w kierunku pełnego systemu estońskiego w Polsce, „Doradztwo Podatkowe – Biuletyn Instytutu Studiów Podatkowych”, nr 9(301), s. 87–93.pl
dc.description.referencesSokołowski J., 1995, Zarządzanie przez podatki, PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesStiglitz J.E., 2004, Ekonomia sektora publicznego, PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesSzczodrowski G., 2007, Polski system podatkowy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesSztuba W., 2016, Efektywne opodatkowanie przedsiębiorstw, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.pl
dc.description.referencesZalewski Ł., 2023, Zaskakujące dane o estońskim CIT. Większość firm woli płacić wyższe podatki?, www.onet.pl [data dostępu: 9.09.2023].pl
dc.description.referencesŻyżyński J., 2009, Budżet i polityka podatkowa. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesUstawa z dn. 15.02.1992 o podatku dochodowym od osób prawnych, Dz.U., 1992, nr 21, poz. 86, tekst jednolity Dz.U., 2023, poz. 1414.pl
dc.description.referencesPodatkowa interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 28 listopada 2023 r., https://sip.lex.pl/orzeczenia-i-pisma-urzedowe/pisma-urzedowe/0111-kdib1-2-4010-561-2023-1-mk-cit-estonski-przeslanki-185240017 [data dostępu: 5.04.2024].pl
dc.description.number2(116)pl
dc.description.firstpage96pl
dc.description.lastpage114pl
dc.identifier.citation2Optimum. Economic Studiespl
dc.identifier.orcid0000-0002-0814-5066-
dc.identifier.orcid0000-0002-6882-6189-
Występuje w kolekcji(ach):Optimum. Economic Studies, 2024, nr 2(116)

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)