REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/16980
Tytuł: Czy za pieniądze można kupić szczęście? – Konsumpcjonizm jako przyczyna kryzysów
Inne tytuły: Can money buy happiness? – consumptionism as a cause of crisies
Autorzy: Pangsy-Kania, Sylwia
Słowa kluczowe: konsumpcjonizm
kryzys osobistych wartości życiowych
szczęście
pieniądze
ekonomia szczęścia
kryzysy gospodarcze
Keynes
consumerism
crisis of personal values
happiness
money
happiness economy
economic crises
globalization
Data wydania: 2024
Data dodania: 23-lip-2024
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Optimum. Economic Studies, Nr 2(116) 2024, s. 20-42
Abstrakt: Cel – Artykuł wpisuje się w problematykę dotyczącą nadmiaru w konsumpcji. Rozważania odnoszą się do roli i skutków konsumpcjonizmu w funkcjonowaniu współczesnych gospodarek, społeczeństw oraz w życiu każdego człowieka/konsumenta i dążą do odpowiedzi na pytanie: Czy za pieniądze można kupić szczęście? Metoda badań – W pracy zastosowano metodę analizy literatury przedmiotu. Ze względu na podjętą problematykę praca ma charakter opisowy i zawiera przegląd teoretycznych aspektów dotyczących szczęścia, wartości w życiu człowieka, konsumpcjonizmu, zależności między wzrostem gospodarczym a szczęściem. Wnioski – Wyniki przeprowadzonej analizy wskazują, że konsumpcjonizm, czyli nadmiar nieokiełznanej konsumpcji, będącej przejawem hedonizmu, skutkuje kryzysem osobistych wartości życiowych oraz kryzysami gospodarczymi. Problem konsumpcjonizmu należy do kluczowych problemów współczesnego świata w wielu wymiarach, a przez degradację systemu wartości stanowi ogromne zagrożenia dla przyszłości człowieka. Oryginalność / wartość / implikacje / rekomendacje – Rozważania na temat konsumpcjonizmu mają charakter filozoficzno‑społeczny z elementami wiedzy o ekonomii. Takie ujęcie tematu stanowi wartość dodaną w aspekcie ekonomicznym. Przeprowadzona analiza wskazuje ponadto nowe kierunki potencjalnie interesujących badań dotyczących m.in. zrównoważonej konsumpcji. W poszukiwaniu implikacji kryzysów osobistych wartości życiowych warto zwrócić szczególną uwagę na rolę kryzysów gospodarczych.
Purpose – The paper covers the subject of excess consumption. Referring to the role and effects of consumerism on the functioning of modern economies, societies, and in the life of every person/consumer. The considerations aim to answer the question: can money buy happiness? Research method – The method used in this study is analysis using secondary sources. Due to the research topic, the work is descriptive in nature and consists of an overview of theoretical aspects regarding happiness, values, consumerism, and the relationship between economic growth and happiness. Results – The results of the analysis indicate that consumerism, i.e. excess uncontrollable consumption, which is a manifestation of hedonism, leads to a crisis of personal values and economic crises. The problem of consumerism is one of the key problems of the modern world in many aspects and, through the degradation of the value system, it poses a huge threat to the future of mankind. Originality / value / implications / recommendations – Considerations of consumerism are of a philosophical and social nature with elements of economics. This approach to the topic is an added value in terms of economics. The study points to new directions of potentially interesting research. In the aspect of personal values, economic crises may lead to a re-evaluation of priorities and a new hierarchy of values that guide us in life. In search of the implications of crises for personal values, the article draws attention to the importance of economic crises.
Afiliacja: Uniwersytet Gdański
E-mail: sylwia.pangsy-kania@ug.edu.pl
Sponsorzy: Publikacja jest efektem projektu realizowanego przez Uniwersytet w Białymstoku, finansowanego ze środków MNiE w ramach programu „Doskonała nauka – wsparcie konferencji naukowych”, numer umowy DNK/SP/549102/2022.
URI: http://hdl.handle.net/11320/16980
DOI: 10.15290/oes.2024.02.116.02
ISSN: 1506-7637
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0002-7850-9101
Typ Dokumentu: Article
Właściciel praw: © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku
Występuje w kolekcji(ach):Optimum. Economic Studies, 2024, nr 2(116)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Optimum_2_2024_S_Pangsy_Kania_Czy_za_pieniadze_mozna_kupic_szczescie.pdf736,31 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)