REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/16980
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorPangsy-Kania, Sylwia-
dc.date.accessioned2024-07-23T07:44:24Z-
dc.date.available2024-07-23T07:44:24Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationOptimum. Economic Studies, Nr 2(116) 2024, s. 20-42pl
dc.identifier.issn1506-7637-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/16980-
dc.description.abstractCel – Artykuł wpisuje się w problematykę dotyczącą nadmiaru w konsumpcji. Rozważania odnoszą się do roli i skutków konsumpcjonizmu w funkcjonowaniu współczesnych gospodarek, społeczeństw oraz w życiu każdego człowieka/konsumenta i dążą do odpowiedzi na pytanie: Czy za pieniądze można kupić szczęście? Metoda badań – W pracy zastosowano metodę analizy literatury przedmiotu. Ze względu na podjętą problematykę praca ma charakter opisowy i zawiera przegląd teoretycznych aspektów dotyczących szczęścia, wartości w życiu człowieka, konsumpcjonizmu, zależności między wzrostem gospodarczym a szczęściem. Wnioski – Wyniki przeprowadzonej analizy wskazują, że konsumpcjonizm, czyli nadmiar nieokiełznanej konsumpcji, będącej przejawem hedonizmu, skutkuje kryzysem osobistych wartości życiowych oraz kryzysami gospodarczymi. Problem konsumpcjonizmu należy do kluczowych problemów współczesnego świata w wielu wymiarach, a przez degradację systemu wartości stanowi ogromne zagrożenia dla przyszłości człowieka. Oryginalność / wartość / implikacje / rekomendacje – Rozważania na temat konsumpcjonizmu mają charakter filozoficzno‑społeczny z elementami wiedzy o ekonomii. Takie ujęcie tematu stanowi wartość dodaną w aspekcie ekonomicznym. Przeprowadzona analiza wskazuje ponadto nowe kierunki potencjalnie interesujących badań dotyczących m.in. zrównoważonej konsumpcji. W poszukiwaniu implikacji kryzysów osobistych wartości życiowych warto zwrócić szczególną uwagę na rolę kryzysów gospodarczych.pl
dc.description.abstractPurpose – The paper covers the subject of excess consumption. Referring to the role and effects of consumerism on the functioning of modern economies, societies, and in the life of every person/consumer. The considerations aim to answer the question: can money buy happiness? Research method – The method used in this study is analysis using secondary sources. Due to the research topic, the work is descriptive in nature and consists of an overview of theoretical aspects regarding happiness, values, consumerism, and the relationship between economic growth and happiness. Results – The results of the analysis indicate that consumerism, i.e. excess uncontrollable consumption, which is a manifestation of hedonism, leads to a crisis of personal values and economic crises. The problem of consumerism is one of the key problems of the modern world in many aspects and, through the degradation of the value system, it poses a huge threat to the future of mankind. Originality / value / implications / recommendations – Considerations of consumerism are of a philosophical and social nature with elements of economics. This approach to the topic is an added value in terms of economics. The study points to new directions of potentially interesting research. In the aspect of personal values, economic crises may lead to a re-evaluation of priorities and a new hierarchy of values that guide us in life. In search of the implications of crises for personal values, the article draws attention to the importance of economic crises.pl
dc.description.sponsorshipPublikacja jest efektem projektu realizowanego przez Uniwersytet w Białymstoku, finansowanego ze środków MNiE w ramach programu „Doskonała nauka – wsparcie konferencji naukowych”, numer umowy DNK/SP/549102/2022.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectkonsumpcjonizmpl
dc.subjectkryzys osobistych wartości życiowychpl
dc.subjectszczęściepl
dc.subjectpieniądzepl
dc.subjectekonomia szczęściapl
dc.subjectkryzysy gospodarczepl
dc.subjectKeynespl
dc.subjectconsumerismpl
dc.subjectcrisis of personal valuespl
dc.subjecthappinesspl
dc.subjectmoneypl
dc.subjecthappiness economypl
dc.subjecteconomic crisespl
dc.subjectglobalizationpl
dc.titleCzy za pieniądze można kupić szczęście? – Konsumpcjonizm jako przyczyna kryzysówpl
dc.title.alternativeCan money buy happiness? – consumptionism as a cause of crisiespl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstokupl
dc.identifier.doi10.15290/oes.2024.02.116.02-
dc.description.Emailsylwia.pangsy-kania@ug.edu.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet Gdańskipl
dc.description.referencesAdamus M., 2018, Ekonomia altruizmu – o racjonalności zachowań prospołecznych, „Diametros”, nr 57, s. 1–22.pl
dc.description.referencesBilsky W., Janik M., Schwart S.H., 2011, The structural organization of human values – Evidence from three rounds of the European Social Survey (ESS), “Journal of Cross-Cultural Psychology”, vol. 42(5), s. 759–776.pl
dc.description.referencesBrzozowski M., Bartkowiak P., 2014, Empiryczna weryfikacja teorii osobistych wartości autorstwa S. Schwartza na grupie polskich menedżerów, „Studia Oeconomica Posnaniensia”, vol. 2, nr 10(271), s. 52–70.pl
dc.description.referencesBrzozowski P., 1995, Skala wartości Schelerowskich – SWS: podręcznik, Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Warszawa.pl
dc.description.referencesBrzozowski P., 2002, Uniwersalność struktury wartości: koncepcja Shaloma H. Schwartza, „Roczniki Psychologiczne”, t. 5, s. 27–52.pl
dc.description.referencesBrzozowski P., 2005, Uniwersalna hierarchia wartości – fakt czy fikcja?, „Przegląd Psychologiczny”, t. 48, nr 3, s. 261–276.pl
dc.description.referencesBrzozowski P., 2007, Wzorcowa hierarchia wartości: polska, europejska czy uniwersalna? Psychologiczne badania empiryczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, Lublin.pl
dc.description.referencesCBOS, 2019, Zadowolenie z życia, nr 6.pl
dc.description.referencesCieciuch J., 2011, Integration of Schwartz’s value theory and Scheler’s concept of value in research on the development of the structure of values during adolescence, “Polish Psychological Bulletin”, vol. 42(4), s. 205–214.pl
dc.description.referencesCieciuch J., 2013a, Kształtowanie się systemu wartości od dzieciństwa do wczesnej dorosłości, Wydawnictwo Liberi Libri, Warszawa.pl
dc.description.referencesCieciuch J., 2013b, Pomiar wartości w zmodyfikowanym modelu Shaloma Schwartza, „Psychologia Społeczna”, t. 81(24), s. 22–41.pl
dc.description.referencesCieciuch J., Harasimczuk J., Döring A.K., 2010, Struktura wartości w późnym dzieciństwie, „Psychologia Rozwojowa”, t. 15(2), s. 33–45.pl
dc.description.referencesCieciuch J., Schwartz S.H., 2018, Pomiar wartości w kołowym modelu Schwartza, [w:] Metody badania emocji i motywacji, Gasiul H. (red.), Difin, Warszawa.pl
dc.description.referencesCieciuch J., Zaleski Z., 2011, Polska adaptacja Portretowego Kwestionariusza Wartości Shaloma Schwartza, „Czasopismo Psychologiczne”, t. 17(2), s. 251–262.pl
dc.description.referencesDavidov E., Schmidt P., Schwartz S.H., 2008, Bringing values back in. The adequacy of the European Social Survey to measure values in 20 countries, “Public Opinion Quarterly”, vol. 72(3), s. 420–445.pl
dc.description.referencesDe Graaf J., Wann D., Nylor R.H., 2010, Affluenza. The All-Consuming Epidemic, Berret‑Koehler Publishers, San Francisco.pl
dc.description.referencesDiener E., Oishi S., 2000, Money and happiness: Income and subjective well-being across nations, [w:] Culture and subjective well-being, Diener E., Shu E. (red.), MIT Press, Cambridge.pl
dc.description.referencesDunn E.W., Aknin L.B., Norton M.I., 2009, Spending money on others promotes happiness, “Science”, nr 319, s. 1687–1688.pl
dc.description.referencesDziewięć przepisów na szczęście według Jana Pawła II, https://deon.pl/wiara/dziewiec-przepisow-na-szczescie-wedlug-jana-pawla-ii,2480219 [data dostępu: 16.02.2024].pl
dc.description.referencesEasterline R.A., 1974, Does Economic Growth Improve the Human Lot? Some Empirical Evidence, [w:] Nations and Households in Economic Growth, Essays in Honor of Moses Abramovitz, David P.A., Reder M.W. (red.), Elsevier.pl
dc.description.referencesGóralczyk B., 2022, Postkapitalizm, czyli pożegnanie filozofii wzrostu nade wszystko, https://www.obserwatorfinansowy.pl [data dostępu: 16.02.2024].pl
dc.description.referencesGrochoła M., 2017, Konsumpcjonizm – nową religią współczesnego człowieka?, „Roczniki Kulturoznawcze”, t. VIII, nr 3, s. 39–62.pl
dc.description.referencesHofstede G., 1980, Culture and Organizations, “International Studies of Management & Organization”, vol. 10, s. 15–41.pl
dc.description.referencesJasiulewicz A., 2015, Konsumpcjonizm i dekonsumpcja jako współczesne trendy rynkowe. Zachowania polskich konsumentów, “Journal of Agribusiness and Rural Development”, nr 3(37), s. 417–425.pl
dc.description.referencesJóźwiak M., 2020, Krew na metkach. Prawdziwa cena ubrań, https://deon.pl/wiara/krewna-metkach-prawdziwa-cena-ubran,639921 [data dostępu: 16.02.2024].pl
dc.description.referencesKacprzak-Choińska A., 2007, Konsument ponowoczesny. Nowe trendy w zachowaniach nabywczych i ich konsekwencje dla marketingu, „Studia i Materiały – Wydział Zarządzania UW”, nr 15, s. 14–20.pl
dc.description.referencesKahneman D., Deaton A., 2010, High income improves evaluation of life but not emotional well-being, “Proceedings of the National Academy of Sciences”, no. 107, s. 1–5.pl
dc.description.referencesKamiński K., 2022, Czym jest konsumpcjonizm? Postawa konsumpcjonistyczna a zrównoważona konsumpcja, https://magazynprzedsiebiorcy.pl/ [data dostępu: 16.02.2024].pl
dc.description.referencesKanasz T., 2015, Uwarunkowania szczęścia. Socjologiczna analiza wyobrażeń młodzieży akademickiej o szczęściu i udanym życiu, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa.pl
dc.description.referencesKeynes J.M., 1963, Essays in Persuasion, W.W. Norton & Co., New York, http://www.econ.yale.edu/smith/econ116a/keynes1.pdf [data dostępu: 16.02.2024].pl
dc.description.referencesKieżel E., 2010, Konsument i jego zachowania na rynku europejskim, PWE, Warszawa.pl
dc.description.referencesKillingsworth M.A., Kahneman D., Mellers B., 2023, Income and emotional well-being: A conflict resolved, “Psychological and Cognitive Sciences”, March 1.pl
dc.description.referencesKohn M.L., Schooler C., 1983, Work and Personality: An Inquiry into the Impact of Social Stratification, Ablex, Norwood, NJ.pl
dc.description.referencesKonsumpcjonizm – największe zagrożenie XXI wieku?, 2021, https://www.speedtest.pl/[data dostępu: 16.02.2024].pl
dc.description.referencesLayard R., 2005, Happiness: Lessons from a new science, Penguin Books, New York.pl
dc.description.referencesLayard R., Ward G., 2021, Can We Be Happier?, Pelican Books, London.pl
dc.description.referencesLubiński M., 2004, Analiza koniunktury i badanie rynków, Elipsa, Warszawa.pl
dc.description.referencesMróz B., 2009, Consumo ergo sum? Rola konsumpcjonizmu we współczesnych społeczeństwach, [w:] Oblicza konsumpcjonizmu, B. Mróz (red.), Oficyna Wydawnicza, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa.pl
dc.description.referencesMróz B., 2015, Wszystko na sprzedaż? Pułapki i manowce konsumpcjonizmu, „Psychologia Ekonomiczna”, nr 7, s. 25–36.pl
dc.description.referencesPismo Święte Nowego Testamentu, 2009, Wydawnictwo Pallottinum, Poznań.pl
dc.description.referencesPlaton, 2017, Obrona Sokratesa, tłum. R. Legutko, Ośrodek Myśli Politycznej, Państwowy Instytut Wydawniczy, Teologia Polityczna, Kraków.pl
dc.description.referencesPolek-Duraj K., 2017, Jakość pracy determinantą jakości życia jednostki (studium przypadku), „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 309, s. 133–142.pl
dc.description.referencesPolowczyk J., 2010, Elementy ekonomii behawioralnej w dziełach Adama Smitha, „Ekonomista”, nr 4, s. 493–522.pl
dc.description.referencesPrendecki K., Rejman K., 2013, Konsumpcjonizm w społeczeństwie postindustrialnym – wymiar społeczny i ekonomiczny zjawiska, „Humanities and Social Sciences”, vol. XVIII, 20(1), s. 69–78.pl
dc.description.referencesReligijność w Europie, 2014, https://www.gosc.pl/doc/2095874.Religijnosc-w-Europie [data dostępu: 16.02.2024].pl
dc.description.referencesRokeach M., 1968, A theory of organization and change within value-attitude systems, “Journal of Social Issues”, no. 24(1), s. 13–33.pl
dc.description.referencesRokeach M., 1973, The nature of human values, The Free Press, New York.pl
dc.description.referencesRosik P., 2015, Ekonomia według Jezusa, https://www.obserwatorfinansowy.pl/tematyka/makroekonomia/trendy-gospodarcze/ekonomia-wedlug-jezusa [data dostępu: 16.02.2024].pl
dc.description.referencesRosik P., 2019, Wysokie zarobki to nie przepis na szczęście, https://forsal.pl/artykuly/1439378,wysokie-zarobki-to-nie-przepis-na-szczescie.html [data dostępu: 26.05.2024].pl
dc.description.referencesSacks D.W., Stevenson B., Wolfers J., 2012, The New Stylized Facts about Income and Subjective Well-Being, “Emotion”, no. 12 (6), s. 1181–1187.pl
dc.description.referencesSchein F., 2004, Organizational Culture and Leadership, 3rd ed., Jossey-Bass, San Francisco.pl
dc.description.referencesSchuman R., 2003, Dla Europy, tłum. M. Krzeptowska, ZNAK, Kraków.pl
dc.description.referencesSchwartz S.H., 1992, Universals in the content and structure of values: Theoretical Advances and empirical tests in 20 countries, [w:] Advances in experimental social psychology, Zanna M.P. (red.), t. 25, Academic Press, London.pl
dc.description.referencesSchwartz S.H. 1994, Are there universal aspects in the structure and contents of human values?, “Journal of Social Issues”, nr 50, s. 19–45.pl
dc.description.referencesSchwartz S.H., 2006, A theory of cultural value orientations: Explication and applications, “Comparative Sociology”, nr 5, s. 137–182.pl
dc.description.referencesSchwartz S.H., 2012, An Overview of the Schwartz Theory of Basic Values, https://scholarworks.gvsu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1116&context=orpc [data dostępu: 26.05.2024].pl
dc.description.referencesSchwartz S., Bilsky W., 1987, Toward a universal psychological structure of human values, “Journal of Personality and Social Psychology”, nr 53(3), s. 550–562.pl
dc.description.referencesSchwartz S.H., Cieciuch J., Vecchione M., Davidov E., Fischer R., Beierlein C., Ramos A., Verkasalo M., Lönnqvist J.-E., Demirutku K., Dirilen-Gumus O., Konty M., 2012, Refining the theory of basic individual values, “Journal of Personality and Social Psychology”, nr 103(4), s. 1–26.pl
dc.description.referencesSikora K., 2014, Szczęście narodowe brutto w Bhutanie – nowe szangri-la?, „Polityki publiczne: kształtowanie i wdrażanie, Zarządzanie Publiczne”, nr 1(25), s. 63–72.pl
dc.description.referencesSkidelsky R., Skidelsky E., 2012, How Much Is Enough? Money and Good Life, Allen Lane, London.pl
dc.description.referencesSmoczyński W., 2012, Świat na bańce, https://www.polityka.pl/niezbednik/1524023,1,swiat-na-bance.read [data dostępu: 26.05.2024].pl
dc.description.referencesSzmyd J., 2017, Nowoczesny konsumpcjonizm – zmiana kondycji ludzkiej i jakości życia. Wyzwania społeczne i pedagogiczne, „Kultura – Przemiany – Edukacja”, nr 5, s. 13–36.pl
dc.description.referencesTatarkiewicz W., 2015, O szczęściu, PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesTischner J., 1982, Etyka wartości i nadziei, [w:] D. Hildebrand, J. Kłoczkowski, J. Paściak, J. Tischner, Wobec wartości, W Drodze, Poznań.pl
dc.description.referencesTomaszewska R., 2021, Praca – konsumpcja – szczęście. Triada współczesności, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia”, t. 34(4), s. 37–51.pl
dc.description.referencesWidomski S., 2017, Ekonomia to nie wszystko, https://www.rp.pl/opinie-polityczno-spoleczne/art2231701-ekonomia-to-nie-wszystko [data dostępu: 26.05.2024].pl
dc.description.referencesWłodarczyk-Śpiewak K., 2011, Konsumpcja jako przedmiot badań ekonomicznych, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny”, R. LXXIII, z. 3, s. 63–80.pl
dc.description.referencesWojcieszek K., 2017, Jak dzieci rozumieją wartości mierzone przy pomocy obrazkowej metody PBVS-C?, „Fides et Ratio”, nr 3(31), s. 5–25.pl
dc.description.referencesWorldbank, 2023, https://data.worldbank.org/indicator/SP.DYN.TFRT.IN [data dostępu: 26.05.2024].pl
dc.description.referencesWykład IV, Św. Augustyn – mistrz Ojców Kościoła, Akademia Filozoficzna, Książnica Cieszyńska, https://kc-cieszyn.pl/wyklad-iv-sw-augustyn-mistrz-ojcow-kosciola/ [data dostępu: 16.02.2024].pl
dc.description.referencesWykład V, System św. Tomasza z Akwinu jako synteza wiedzy średniowiecznej, https://kccieszyn.pl/wyklad-v-system-sw-tomasza-z-akwinu-jako-synteza-wiedzy-sredniowiecznej/[data dostępu: 16.02.2024].pl
dc.description.referencesWykończą nas hedonizm i konsumpcjonizm, 2021, https://filarybiznesu.pl/wykoncza-nas-hedonizm-i-konsumpcjonizm/a7973#google_vignette [data dostępu: 26.05.2024].pl
dc.description.referencesZaleśkiewicz T., 2019, Mieć czy być? Powrót do pytania o istotę szczęścia, „Nauka”, nr 1, s. 65–83.pl
dc.description.number2(116)pl
dc.description.firstpage20pl
dc.description.lastpage42pl
dc.identifier.citation2Optimum. Economic Studiespl
dc.identifier.orcid0000-0002-7850-9101-
Występuje w kolekcji(ach):Optimum. Economic Studies, 2024, nr 2(116)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Optimum_2_2024_S_Pangsy_Kania_Czy_za_pieniadze_mozna_kupic_szczescie.pdf736,31 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)