Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/16778
Tytuł: | Katalog posthumanistycznych lęków w filmie Przestroga Agaty Alexander |
Inne tytuły: | Catalog of Posthumanist Fears in the Agata Alexander’s film Warning |
Autorzy: | Biegluk-Leś, Weronika |
Słowa kluczowe: | apocalyptic imagination science fiction film posthumanism technoscience futuristic visions |
Data wydania: | 2023 |
Data dodania: | 21-cze-2024 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku |
Źródło: | Białorutenistyka Białostocka, T. 15, 2023, s. 187-200 |
Abstrakt: | The article contains an analysis of the science fiction film Warning (directed by A. Alexander, screenplay by A. Alexander, J. Kaye and R. Michaelson, USA–Poland 2021), which aims to determine the meaning of its structure and the motifs contained therein. As the author of the article claims, the film is an intellectual and artistic projection of the moral, existential and social consequences of technological development, especially of digital technologies. It shows a vision of the society of 2028, in which the fourth industrial revolution has already occurred. Androids, the transfer of consciousness, immortality, hybrids of religion and technology, and the resetting or virtualisation of memory no longer surprise anyone, so the effects of their use in everyday life are shown from the perspective of ordinary people. The film plot is made up of six micro‑‑stories, divided into parts and simultaneously developing, which, by presenting the existence of an individual in a technocratic world, also become an exemplification of a post‑‑humanist discourse permeated with fear and distrust toward the unreflective admiration of progress. The stories presented in the film create a kind of a “catalogue” of possible threats generated by technology, thus becoming yet another extremely current voice in the discussion about the state of modern civilization. A satirical and grotesque view of the near future supported by a catastrophic and apocalyptic imagination and a moral and didactic orientation determines the specificity of Warning’s narrative. |
Afiliacja: | Uniwersytet w Białymstoku |
Nota biograficzna: | Weronika Biegluk-Leś – dr, pracownik Katedry Badań Filologicznych „Wschód – Zachód” na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu w Białymstoku; autorka książki Gry językowe w rosyjskiej prozie postmodernistycznej. Między poetyką a filozofią języka (Białystok 2016) oraz szeregu artykułów poświęconych poetyce prozy postmodernistycznej, szczególnie w kontekście gry językowej. Zainteresowania badawcze: rosyjski postmodernizm, teoria narracji, współczesny dramat rosyjski. |
E-mail: | w.les@uwb.edu.pl |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/16778 |
DOI: | 10.15290/bb.2023.15.11 |
ISSN: | 2081-2515 |
metadata.dc.identifier.orcid: | 0000-0003-3596-1357 |
Typ Dokumentu: | Article |
Właściciel praw: | © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2023 |
Występuje w kolekcji(ach): | Artykuły naukowe (WFil) Białorutenistyka Białostocka, 2023, tom 15 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
BB_15_2023_W_Biegluk_Les_Katalog_posthumanistycznych_lekow.pdf | 293,84 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)