REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/16778
Tytuł: Katalog posthumanistycznych lęków w filmie Przestroga Agaty Alexander
Inne tytuły: Catalog of Posthumanist Fears in the Agata Alexander’s film Warning
Autorzy: Biegluk-Leś, Weronika
Słowa kluczowe: apocalyptic imagination
science fiction film
posthumanism
technoscience
futuristic visions
Data wydania: 2023
Data dodania: 21-cze-2024
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Białorutenistyka Białostocka, T. 15, 2023, s. 187-200
Abstrakt: The article contains an analysis of the science fiction film Warning (directed by A. Alexander, screenplay by A. Alexander, J. Kaye and R. Michaelson, USA–Poland 2021), which aims to determine the meaning of its structure and the motifs contained therein. As the author of the article claims, the film is an intellectual and artistic projection of the moral, existential and social consequences of technological development, especially of digital technologies. It shows a vision of the society of 2028, in which the fourth industrial revolution has already occurred. Androids, the transfer of consciousness, immortality, hybrids of religion and technology, and the resetting or virtualisation of memory no longer surprise anyone, so the effects of their use in everyday life are shown from the perspective of ordinary people. The film plot is made up of six micro‑‑stories, divided into parts and simultaneously developing, which, by presenting the existence of an individual in a technocratic world, also become an exemplification of a post‑‑humanist discourse permeated with fear and distrust toward the unreflective admiration of progress. The stories presented in the film create a kind of a “catalogue” of possible threats generated by technology, thus becoming yet another extremely current voice in the discussion about the state of modern civilization. A satirical and grotesque view of the near future supported by a catastrophic and apocalyptic imagination and a moral and didactic orientation determines the specificity of Warning’s narrative.
Afiliacja: Uniwersytet w Białymstoku
Nota biograficzna: Weronika Biegluk-Leś – dr, pracownik Katedry Badań Filologicznych „Wschód – Zachód” na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu w Białymstoku; autorka książki Gry językowe w rosyjskiej prozie postmodernistycznej. Między poetyką a filozofią języka (Białystok 2016) oraz szeregu artykułów poświęconych poetyce prozy postmodernistycznej, szczególnie w kontekście gry językowej. Zainteresowania badawcze: rosyjski postmodernizm, teoria narracji, współczesny dramat rosyjski.
E-mail: w.les@uwb.edu.pl
URI: http://hdl.handle.net/11320/16778
DOI: 10.15290/bb.2023.15.11
ISSN: 2081-2515
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0003-3596-1357
Typ Dokumentu: Article
Właściciel praw: © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2023
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WFil)
Białorutenistyka Białostocka, 2023, tom 15

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BB_15_2023_W_Biegluk_Les_Katalog_posthumanistycznych_lekow.pdf293,84 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)