Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/16778
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Biegluk-Leś, Weronika | - |
dc.date.accessioned | 2024-06-21T07:47:07Z | - |
dc.date.available | 2024-06-21T07:47:07Z | - |
dc.date.issued | 2023 | - |
dc.identifier.citation | Białorutenistyka Białostocka, T. 15, 2023, s. 187-200 | pl |
dc.identifier.issn | 2081-2515 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/16778 | - |
dc.description.abstract | The article contains an analysis of the science fiction film Warning (directed by A. Alexander, screenplay by A. Alexander, J. Kaye and R. Michaelson, USA–Poland 2021), which aims to determine the meaning of its structure and the motifs contained therein. As the author of the article claims, the film is an intellectual and artistic projection of the moral, existential and social consequences of technological development, especially of digital technologies. It shows a vision of the society of 2028, in which the fourth industrial revolution has already occurred. Androids, the transfer of consciousness, immortality, hybrids of religion and technology, and the resetting or virtualisation of memory no longer surprise anyone, so the effects of their use in everyday life are shown from the perspective of ordinary people. The film plot is made up of six micro‑‑stories, divided into parts and simultaneously developing, which, by presenting the existence of an individual in a technocratic world, also become an exemplification of a post‑‑humanist discourse permeated with fear and distrust toward the unreflective admiration of progress. The stories presented in the film create a kind of a “catalogue” of possible threats generated by technology, thus becoming yet another extremely current voice in the discussion about the state of modern civilization. A satirical and grotesque view of the near future supported by a catastrophic and apocalyptic imagination and a moral and didactic orientation determines the specificity of Warning’s narrative. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.subject | apocalyptic imagination | pl |
dc.subject | science fiction film | pl |
dc.subject | posthumanism | pl |
dc.subject | technoscience | pl |
dc.subject | futuristic visions | pl |
dc.title | Katalog posthumanistycznych lęków w filmie Przestroga Agaty Alexander | pl |
dc.title.alternative | Catalog of Posthumanist Fears in the Agata Alexander’s film Warning | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2023 | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/bb.2023.15.11 | - |
dc.description.Email | w.les@uwb.edu.pl | pl |
dc.description.Biographicalnote | Weronika Biegluk-Leś – dr, pracownik Katedry Badań Filologicznych „Wschód – Zachód” na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu w Białymstoku; autorka książki Gry językowe w rosyjskiej prozie postmodernistycznej. Między poetyką a filozofią języka (Białystok 2016) oraz szeregu artykułów poświęconych poetyce prozy postmodernistycznej, szczególnie w kontekście gry językowej. Zainteresowania badawcze: rosyjski postmodernizm, teoria narracji, współczesny dramat rosyjski. | pl |
dc.description.Affiliation | Uniwersytet w Białymstoku | pl |
dc.description.references | Agata Alexander, www.agataalexander.com [dostęp: 12.02.2023]. | pl |
dc.description.references | Alighieri Dante, Boska komedia, tłum. Edward Porębowicz, przedmowa i objaśnienia Edward Porębowicz, Warszawa 1921. | pl |
dc.description.references | Bakke Monika, Posthumanizm: Człowiek w świecie większym niż ludzki, [w:] Człowiek wobec natury. Humanizm wobec nauk przyrodniczych, red. Jacek Sokolski, Warszawa 2010, s. 337–357. | pl |
dc.description.references | Baudrillard Jean, Rozmowy przed końcem, tłum. Renata Lis, Poznań 2001. | pl |
dc.description.references | Bostrom Nick, Are We Living in a Computer Simulation?, „Philosophical Quarterly” 2003, nr 2, s. 243–255. | pl |
dc.description.references | Felperin Leslie, Warning (recenzja), „The Guardian”, https://www.theguardian.com/film/2021/oct/18/warning-review-sci-fi-anthology-like-black-mirror-sketches-that-didnt-make-the-cut [dostęp: 23.04.2023]. | pl |
dc.description.references | Gajewska Grażyna, Myśleć fantastyką. Przez science fiction do posthumanizmu, „Images” 2020, nr 37, s. 5–19. | pl |
dc.description.references | Grochowski Grzegorz, Ubi leones, „Teksty Drugie” 2013, nr 1–2, s. 6–12. | pl |
dc.description.references | Ilnicki Rafał, Bóg cyborgów. Technika i transcendencja, Poznań 2011. | pl |
dc.description.references | Kermode Frank, The Sense of an Ending: Studies in the Theory of Fiction with a New Epilogue, Oxford 2000. | pl |
dc.description.references | Schwab Klaus, Czwarta rewolucja przemysłowa, tłum. Anna Dorota Kamińska, Warszawa 2018. | pl |
dc.description.references | Sontag Susan, The Imagination of Disaster, [w:] Science Fiction Criticism. An Anthology of Essential Writings, red. Rob Latham, London–New York 2017, s. 188–199. | pl |
dc.description.references | Wieczorek Paweł, Czwarta rewolucja przemysłowa – wizja przemysłu nowej generacji. Perspektywa dla Polski, „Kontrola Państwowa” 2018, nr 3 (maj–czerwiec), s. 89–115, https://www.nik.gov.pl/plik/id,18298.pdf [dostęp: 12.12.2023]. | pl |
dc.description.references | Czarne lustro (Black Mirror), Wielka Brytania 2011–2023. | pl |
dc.description.references | Przestroga (Warning), reż. Agata Alexander, scen. Agata Alexander, Rob Michaelson, Jason Kaye, USA–Polska 2021. | pl |
dc.description.volume | 15 | pl |
dc.description.firstpage | 187 | pl |
dc.description.lastpage | 200 | pl |
dc.identifier.citation2 | Białorutenistyka Białostocka | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0003-3596-1357 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Artykuły naukowe (WFil) Białorutenistyka Białostocka, 2023, tom 15 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
BB_15_2023_W_Biegluk_Les_Katalog_posthumanistycznych_lekow.pdf | 293,84 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)