REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/16690
Tytuł: Którędy? Do sztuki…
Inne tytuły: Which Way? To the Art…
Autorzy: Stanosz, Dagmara
Słowa kluczowe: neuroróżnorodność
multisensoryczność
projektowanie doświadczeń
neurodiversity
multi-sensory
design of experience
Data wydania: 2023
Data dodania: 12-cze-2024
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2023, nr 2(20), s. 112-119
Abstrakt: Warsztaty Którędy do sztuki?, do których odnoszę się w tym artykule, były próbą uprawomocnienia neuroróżnorodności w edukacyjnych praktykach muzealnych oraz uwzględnienia holistycznego podejścia do poznawania i rozumienia dzieła plastycznego. To pilotażowe działanie, w którym został metodycznie wprowadzony podział na aktywności mające na celu rozwój różnych obszarów, m.in. kompetencje socjokulturowe (zapoznanie z omawianym dziełem w galerii); integracja sensoryczna (praca manualna dotycząca tematu zajęć oraz ruch); kompetencje społeczne i komunikacja (praca z innymi uczestnikami, praca w relacji oraz w grupie). W nowoczesnym muzealnictwie zwraca się uwagę na wielomodalność i multisensoryczność przestrzeni, co w praktyce oznacza projektowanie doświadczeń w odniesieniu do wszystkich zmysłów, przestrzeni oraz czasu.
Workshop on Which way to art?, to which I refer in this article, was an attempt to validate the diversification in educational museum practices, to include a holistic approach to learning and understanding a work of art. This is a pilot action in which a division into activities was methodically introduced, aimed at developing the following areas, i.e. socio-cultural competences (familiarization with the work in question in the gallery); sensory integration (manual work on the topic of classes and movement); social competences and communication (working with other participants, working in relation and in the group). In modern museology, attention is paid to the multi-modality and multi-sensory nature of space, which in practice means design of experience in relation to all senses, space and time.
Afiliacja: Muzeum Śląskie w Katowicach
E-mail: d.stanosz@muzeumslaskie.pl
URI: http://hdl.handle.net/11320/16690
DOI: 10.15290/parezja.2023.20.09
ISSN: 2353-7914
Typ Dokumentu: Article
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/
Właściciel praw: Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2023, nr 2

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Parezja_2_2023_D_Stanosz_Ktoredy_Do_sztuki.pdf127,23 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons