Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/16690
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Stanosz, Dagmara | - |
dc.date.accessioned | 2024-06-12T11:13:45Z | - |
dc.date.available | 2024-06-12T11:13:45Z | - |
dc.date.issued | 2023 | - |
dc.identifier.citation | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2023, nr 2(20), s. 112-119 | pl |
dc.identifier.issn | 2353-7914 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/16690 | - |
dc.description.abstract | Warsztaty Którędy do sztuki?, do których odnoszę się w tym artykule, były próbą uprawomocnienia neuroróżnorodności w edukacyjnych praktykach muzealnych oraz uwzględnienia holistycznego podejścia do poznawania i rozumienia dzieła plastycznego. To pilotażowe działanie, w którym został metodycznie wprowadzony podział na aktywności mające na celu rozwój różnych obszarów, m.in. kompetencje socjokulturowe (zapoznanie z omawianym dziełem w galerii); integracja sensoryczna (praca manualna dotycząca tematu zajęć oraz ruch); kompetencje społeczne i komunikacja (praca z innymi uczestnikami, praca w relacji oraz w grupie). W nowoczesnym muzealnictwie zwraca się uwagę na wielomodalność i multisensoryczność przestrzeni, co w praktyce oznacza projektowanie doświadczeń w odniesieniu do wszystkich zmysłów, przestrzeni oraz czasu. | pl |
dc.description.abstract | Workshop on Which way to art?, to which I refer in this article, was an attempt to validate the diversification in educational museum practices, to include a holistic approach to learning and understanding a work of art. This is a pilot action in which a division into activities was methodically introduced, aimed at developing the following areas, i.e. socio-cultural competences (familiarization with the work in question in the gallery); sensory integration (manual work on the topic of classes and movement); social competences and communication (working with other participants, working in relation and in the group). In modern museology, attention is paid to the multi-modality and multi-sensory nature of space, which in practice means design of experience in relation to all senses, space and time. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska | pl |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ | pl |
dc.subject | neuroróżnorodność | pl |
dc.subject | multisensoryczność | pl |
dc.subject | projektowanie doświadczeń | pl |
dc.subject | neurodiversity | pl |
dc.subject | multi-sensory | pl |
dc.subject | design of experience | pl |
dc.title | Którędy? Do sztuki… | pl |
dc.title.alternative | Which Way? To the Art… | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.rights.holder | Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/parezja.2023.20.09 | - |
dc.description.Email | d.stanosz@muzeumslaskie.pl | pl |
dc.description.Affiliation | Muzeum Śląskie w Katowicach | pl |
dc.description.references | Barnes, C., Mercer, G. (2008). Niepełnosprawność. SIC!. | pl |
dc.description.references | Elevent, N., Pascular-Leone, A. (red.). (2014). The Multisensory Museum: Cross-Disciplinary Perspectives on Touch, Sound, Smell, Memory and Space. Rowman & Littlefield Publishers. | pl |
dc.description.references | Hall, E.T. (1978). Ukryty wymiar. Państwowy Instytut Wydawniczy. | pl |
dc.description.references | ICOM (2022). Nowa definicja muzeum. https://icom-poland.mini.icom.museum/nowa-definicja-muzeum/ | pl |
dc.description.references | Kandyński, W. (2019). Punkt i linia a płaszczyzna. Wydawnictwo Oficyna. | pl |
dc.description.references | Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2012 r. poz. 1169). | pl |
dc.description.references | Muca, K. (2019). Poiesis doświadczenia, poiesis tożsamości. Narracje o afazji. Wydawnictwo słowo/obraz terytoria. | pl |
dc.description.references | Muzeum Narodowe w Kielcach (br.). Muzeoterapia. https://mnki.pl/pl/muzeoterapia | pl |
dc.description.references | Paplińska, M. (2008). Niepełnosprawność wzroku i jej psychospołeczna specyfika. Przegląd Tyflologiczny, 1–2, 12–28. | pl |
dc.description.references | Simon, N. (2010). The Participatory Museum. https://participatorymuseum.org/ | pl |
dc.description.references | Strzemiński, W. (2016). Teoria widzenia. Muzeum Sztuki w Łodzi. | pl |
dc.description.references | Zola, I.K. (1993). Self, Identity and the Naming Question: Reflections on the Language of Disability. Social Science & Medicine, 36(2), 167–173. https://doi.org/10.1016/0277-9536(93)90208-L | pl |
dc.description.issue | 2(20) | pl |
dc.description.firstpage | 112 | pl |
dc.description.lastpage | 119 | pl |
dc.identifier.citation2 | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2023, nr 2 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Parezja_2_2023_D_Stanosz_Ktoredy_Do_sztuki.pdf | 127,23 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL