REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/16690
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorStanosz, Dagmara-
dc.date.accessioned2024-06-12T11:13:45Z-
dc.date.available2024-06-12T11:13:45Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationParezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2023, nr 2(20), s. 112-119pl
dc.identifier.issn2353-7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/16690-
dc.description.abstractWarsztaty Którędy do sztuki?, do których odnoszę się w tym artykule, były próbą uprawomocnienia neuroróżnorodności w edukacyjnych praktykach muzealnych oraz uwzględnienia holistycznego podejścia do poznawania i rozumienia dzieła plastycznego. To pilotażowe działanie, w którym został metodycznie wprowadzony podział na aktywności mające na celu rozwój różnych obszarów, m.in. kompetencje socjokulturowe (zapoznanie z omawianym dziełem w galerii); integracja sensoryczna (praca manualna dotycząca tematu zajęć oraz ruch); kompetencje społeczne i komunikacja (praca z innymi uczestnikami, praca w relacji oraz w grupie). W nowoczesnym muzealnictwie zwraca się uwagę na wielomodalność i multisensoryczność przestrzeni, co w praktyce oznacza projektowanie doświadczeń w odniesieniu do wszystkich zmysłów, przestrzeni oraz czasu.pl
dc.description.abstractWorkshop on Which way to art?, to which I refer in this article, was an attempt to validate the diversification in educational museum practices, to include a holistic approach to learning and understanding a work of art. This is a pilot action in which a division into activities was methodically introduced, aimed at developing the following areas, i.e. socio-cultural competences (familiarization with the work in question in the gallery); sensory integration (manual work on the topic of classes and movement); social competences and communication (working with other participants, working in relation and in the group). In modern museology, attention is paid to the multi-modality and multi-sensory nature of space, which in practice means design of experience in relation to all senses, space and time.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polskapl
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/pl
dc.subjectneuroróżnorodnośćpl
dc.subjectmultisensorycznośćpl
dc.subjectprojektowanie doświadczeńpl
dc.subjectneurodiversitypl
dc.subjectmulti-sensorypl
dc.subjectdesign of experiencepl
dc.titleKtórędy? Do sztuki…pl
dc.title.alternativeWhich Way? To the Art…pl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polskapl
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2023.20.09-
dc.description.Emaild.stanosz@muzeumslaskie.plpl
dc.description.AffiliationMuzeum Śląskie w Katowicachpl
dc.description.referencesBarnes, C., Mercer, G. (2008). Niepełnosprawność. SIC!.pl
dc.description.referencesElevent, N., Pascular-Leone, A. (red.). (2014). The Multisensory Museum: Cross-Disciplinary Perspectives on Touch, Sound, Smell, Memory and Space. Rowman & Littlefield Publish­ers.pl
dc.description.referencesHall, E.T. (1978). Ukryty wymiar. Państwowy Instytut Wydawniczy.pl
dc.description.referencesICOM (2022). Nowa definicja muzeum. https://icom-poland.mini.icom.museum/nowa-definicja-muzeum/pl
dc.description.referencesKandyński, W. (2019). Punkt i linia a płaszczyzna. Wydawnictwo Oficyna.pl
dc.description.referencesKonwencja o prawach osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2012 r. poz. 1169).pl
dc.description.referencesMuca, K. (2019). Poiesis doświadczenia, poiesis tożsamości. Narracje o afazji. Wydawnictwo słowo/obraz terytoria.pl
dc.description.referencesMuzeum Narodowe w Kielcach (br.). Muzeoterapia. https://mnki.pl/pl/muzeoterapiapl
dc.description.referencesPaplińska, M. (2008). Niepełnosprawność wzroku i jej psychospołeczna specyfika. Przegląd Tyflologiczny, 1–2, 12–28.pl
dc.description.referencesSimon, N. (2010). The Participatory Museum. https://participatorymuseum.org/pl
dc.description.referencesStrzemiński, W. (2016). Teoria widzenia. Muzeum Sztuki w Łodzi.pl
dc.description.referencesZola, I.K. (1993). Self, Identity and the Naming Question: Reflections on the Language of Disability. Social Science & Medicine, 36(2), 167–173. https://doi.org/10.1016/0277-9536(93)90208-Lpl
dc.description.issue2(20)pl
dc.description.firstpage112pl
dc.description.lastpage119pl
dc.identifier.citation2Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PANpl
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2023, nr 2

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Parezja_2_2023_D_Stanosz_Ktoredy_Do_sztuki.pdf127,23 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons