Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/16690
Tytuł: | Którędy? Do sztuki… |
Inne tytuły: | Which Way? To the Art… |
Autorzy: | Stanosz, Dagmara |
Słowa kluczowe: | neuroróżnorodność multisensoryczność projektowanie doświadczeń neurodiversity multi-sensory design of experience |
Data wydania: | 2023 |
Data dodania: | 12-cze-2024 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku |
Źródło: | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2023, nr 2(20), s. 112-119 |
Abstrakt: | Warsztaty Którędy do sztuki?, do których odnoszę się w tym artykule, były próbą uprawomocnienia neuroróżnorodności w edukacyjnych praktykach muzealnych oraz uwzględnienia holistycznego podejścia do poznawania i rozumienia dzieła plastycznego. To pilotażowe działanie, w którym został metodycznie wprowadzony podział na aktywności mające na celu rozwój różnych obszarów, m.in. kompetencje socjokulturowe (zapoznanie z omawianym dziełem w galerii); integracja sensoryczna (praca manualna dotycząca tematu zajęć oraz ruch); kompetencje społeczne i komunikacja (praca z innymi uczestnikami, praca w relacji oraz w grupie). W nowoczesnym muzealnictwie zwraca się uwagę na wielomodalność i multisensoryczność przestrzeni, co w praktyce oznacza projektowanie doświadczeń w odniesieniu do wszystkich zmysłów, przestrzeni oraz czasu. Workshop on Which way to art?, to which I refer in this article, was an attempt to validate the diversification in educational museum practices, to include a holistic approach to learning and understanding a work of art. This is a pilot action in which a division into activities was methodically introduced, aimed at developing the following areas, i.e. socio-cultural competences (familiarization with the work in question in the gallery); sensory integration (manual work on the topic of classes and movement); social competences and communication (working with other participants, working in relation and in the group). In modern museology, attention is paid to the multi-modality and multi-sensory nature of space, which in practice means design of experience in relation to all senses, space and time. |
Afiliacja: | Muzeum Śląskie w Katowicach |
E-mail: | d.stanosz@muzeumslaskie.pl |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/16690 |
DOI: | 10.15290/parezja.2023.20.09 |
ISSN: | 2353-7914 |
Typ Dokumentu: | Article |
metadata.dc.rights.uri: | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ |
Właściciel praw: | Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska |
Występuje w kolekcji(ach): | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2023, nr 2 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Parezja_2_2023_D_Stanosz_Ktoredy_Do_sztuki.pdf | 127,23 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL