Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/16678
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Adamski, Tomasz | - |
dc.date.accessioned | 2024-06-11T11:53:33Z | - |
dc.date.available | 2024-06-11T11:53:33Z | - |
dc.date.issued | 2023 | - |
dc.identifier.citation | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2023, nr 2(20), s. 13-28 | pl |
dc.identifier.issn | 2353-7914 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/16678 | - |
dc.description.abstract | Autor umieszcza projekt fotograficzno-filmowy zatytułowany Wyśniona historia kina na Podlasiu w kontekście autoetnograficznym i edukacyjnym. Zwraca uwagę na coraz ważniejszą rolę opowiadania w działaniach edukacyjnych i na tym tle szczegółowo opisuje omawiany projekt, powołując się na doświadczenia własne jako autora. Ponadto, szukając jego egzegezy, odnosi sam proces realizacji do metody krytycznej fabulacji zaproponowanej przez Saidiyę Hartman oraz kategorii postpamięci. W tym aspekcie okazuje się również pomocne odwołanie do koncepcji obrazu zaproponowanej przez Beltinga. Umieszczenie omawianego projektu w takim kontekście teoretycznym pokazuje jego duży potencjał edukacyjny, na co zwraca uwagę autor artykułu, proponując konkretne działania w oparciu o treści związane z Wyśnioną historią kina na Podlasiu. | pl |
dc.description.abstract | The author situates the photographic and film project titled Dreamed History of Cinema in Podlasie in an autoethnographic and educational context. He highlights the increasingly important role of storytelling in educational activities and, against this background, provides a detailed description of the discussed project, drawing on his own experiences as the author. Additionally, in seeking its exegesis, he relates the process of realization to the critical fabulation method proposed by Hartman and the category of post-memory. In this context, referencing Belting’s concept of the image also proves helpful. Placing the discussed project in such a theoretical frame work demonstrates its significant educational potential, as emphasized by the article’s author, who proposes specific actions based on the content related to the Dreamed History of Cinema in Podlasie. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska | pl |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ | pl |
dc.subject | film | pl |
dc.subject | fotografia | pl |
dc.subject | historia kina | pl |
dc.subject | edukacja | pl |
dc.subject | autoetnografia | pl |
dc.subject | photography | pl |
dc.subject | history of film | pl |
dc.subject | education | pl |
dc.subject | autoethnography | pl |
dc.title | Projekt Wyśniona historia kina na Podlasiu w kontekście autoetnograficznym i edukacyjnym | pl |
dc.title.alternative | Project Dreamed History of Cinema in Podlasie in the Autoethnographic and Educational Context | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.rights.holder | Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/parezja.2023.20.02 | - |
dc.description.Email | t.adamski@uwb.edu.pl | pl |
dc.description.Affiliation | Uniwersytet w Białymstoku | pl |
dc.description.references | Belting, H. (2012). Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie. Universitas. | pl |
dc.description.references | Bieńko, M. (2012). Gastronomical me, czyli dieta tożsamościowa w życiu codziennym. W: T. Maślanka, K. Strzyczkowski (red.), Między rutyną a refleksyjnością. Praktyki kulturowe i strategie życia codziennego (s. 281–293). Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. | pl |
dc.description.references | Bordwell, D., Thompson, K. (2010). Film Art. Sztuka filmowa. Wprowadzenie. Wydawnictwo Wojciech Marzec. | pl |
dc.description.references | Brach-Czaina, J. (2022). Szczeliny istnienia. Dowody na Istnienie. | pl |
dc.description.references | Budzik, J.H. (2019). Fotografia: inspirować i edukować. Wybrane działania Fundacji dla Filmu i Fotografii. Kultura Współczesna, 2(105), 145–160. doi.org/10.26112/kw.2019.105.12. | pl |
dc.description.references | Burzyńska, A. (2004). Kariera narracji. O zwrocie narratywistycznym w humanistyce. Teksty Drugie, 1/2, 43–64. | pl |
dc.description.references | Czajkowska, A. (2022). Memory studies – multidyscyplinarna podróż w poszukiwaniu metody. Parezja, 2(18), 39–54. | pl |
dc.description.references | Dobroński, A.C. (2022). Żydzi białostoccy. Karty pamięci. Fundacja Sąsiedzi. | pl |
dc.description.references | Dobroński, A.C., Szczygieł-Rogowska, J. (2003). Białystok – lata 20-te, lata 30-te. Instytut Wydawniczy Kreator. | pl |
dc.description.references | Erll, A. (2008). Literature, Film, and the Mediality of Cultural Memory. W: A. Erll, A Nunning (red.), Media and Cultural Memory (s. 389–388). DeGruyter. | pl |
dc.description.references | Górski A., Kaufman Bros & Sistas. (2022). Wyśniona historia kina na Podlasiu. Białostocki Ośrodek Kultury. | pl |
dc.description.references | Hartman, S. (2008). Venus in Two Acts. Small Axe, 12(2), 1–14. https://warwick.ac.uk/fac/arts/history/research/centres/blackstudies/venus_in_two_acts.pdf. | pl |
dc.description.references | Hartman, S. (2019). Wayward Lives, Beautiful Experiments. Intimate Histories of Social Upheaval. W.W. Norton & Company. | pl |
dc.description.references | Helie, B., Świtlik, W. (2021). Fotografia i media cyfrowe jako źródło inspiracji dla edukacji interdyscyplinarnej. Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, 1(75), 27–38. | pl |
dc.description.references | Hirsch, M. (2010). Żałoba i postpamięć, W: E. Domańska (red.), Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki (s. 247–281). Wydawnictwo Poznańskie. | pl |
dc.description.references | hooks, b. (1995). Art on My Mind: Visual Politics. The New Press. | pl |
dc.description.references | Kiełpiński, Ł. (2021). Saidiya Hartman i krnąbrne biografie. Co czarne herstorie mogą zrobić dla polskiego „zwrotu ludowego”?. Adeptus, 18, 1–16. | pl |
dc.description.references | Kosińska, M., Skórzyńska, A., Szykowna, S., Walczyk,J.(2019). Edukultury. Praktyki uczenia (się) w kulturze najnowszej. Kultura Współczesna. Teoria, Interpretacje, Praktyka, 2(105), 10–11. | pl |
dc.description.references | Leavy, P. (2018). Metoda spotyka sztukę. Praktyka badań naukowych posługujących się sztuką. Narodowe Centrum Kultury. | pl |
dc.description.references | Loba, M. (2014). Wokół narracyjnego zwrotu. Szkice krytyczne. Wydawnictwo Naukowe UAM. | pl |
dc.description.references | Mazur, A. (2019). Okaleczony świat. Historie fotografii Europy Środkowej 1838–2018. Universitas. | pl |
dc.description.references | Napiórkowski, M. (2022). Naprawić przyszłość. Dlaczego potrzebujemy lepszych opowieści żeby uratować świat. Wydawnictwo Literackie. | pl |
dc.description.references | Nesterak, T., Noga, H. (2014). Sztuka w procesie wychowania młodzieży. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Technica VII, Folia, 158, 89–93. | pl |
dc.description.references | Oniszczuk, J., Wiśniewski, T. (2011). Białystok między wojnami. Opowieść o życiu miasta 1918–1939. Księży Młyn. | pl |
dc.description.references | Pater-Ejgierd, N. (2010). Kultura wizualna a edukacja. Fundacja Tranzyt. | pl |
dc.description.references | Sawicka-Danielak, M. (2023). Ostatni Białystoker. Wielka Litera. | pl |
dc.description.references | Sheraton, M. (2000). The Bialy Eaters. The story of a Bread and Lost World. Broadway Books. | pl |
dc.description.references | Stiegler, B. (2009). Obrazy fotografii. Album metafor fotograficznych. Universitas. | pl |
dc.description.references | Szczepański, T. (2002). Zwierciadło Bergmana. Wydawnictwo słowo/obraz terytoria. | pl |
dc.description.references | Sztompka, P., Bogunia-Borowska, M. (2008). Socjologia codzienności. Wydawnictwo Znak. | pl |
dc.description.references | Wiśniewski, T. (1992). Bożnice białostocczyzny. Żydzi w Europie Wschodniej do roku 1939. David. | pl |
dc.description.references | Włodek, P. (2023). Memory studies i kino nostalgiczne. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Arte Et Educatione, 16(363), 53–65. | pl |
dc.description.references | Wojtyra, J. (2009). Pojęcie obrazu w koncepcjach Hansa Beltinga i Waltera Benjamina. Estetyka i Krytyka, 15/16, 214–224. | pl |
dc.description.issue | 2(20) | pl |
dc.description.firstpage | 13 | pl |
dc.description.lastpage | 28 | pl |
dc.identifier.citation2 | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0002-4702-5665 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Artykuły naukowe (WSK) Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2023, nr 2 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Parezja_2_2023_T_Adamski_Projekt_Wysniona_historia_kina_na_Podlasiu.pdf | 594,62 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL