REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/15600
Tytuł: Mediacje rówieśnicze w profilaktyce cyberbullyingu
Inne tytuły: Peer Mediation in the Prevention of Cyberbullying
Autorzy: Halista-Telus, Edyta
Słowa kluczowe: cyberbullying
Internet
profilaktyka
mediacje szkolne i rówieśnicze
prevention
school and peer mediation
Data wydania: 2023
Data dodania: 8-gru-2023
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2023, nr 1(19), s. 44-56
Abstrakt: Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na poważny problem zachowań agresywnych młodych ludzi w przestrzeni internetowej. To ona stała się kolejnym miejscem (poza podwórkiem, szkołą, czy innymi środowiskami w świecie realnym), w którym młodzi ludzie znęcają się, prześladują, zastraszają, wyzywają czy grożą swoim rówieśnikom. Ten rodzaj przemocy, zwany cyberbullyingiem/cyberagresją, z uwagi na swoje poważne konsekwencje, wymaga od nas dorosłych natychmiastowej interwencji. W niniejszym artykule zaproponowane zostały działania profilaktyczne mające na celu rozwijanie kompetencji społecznych uczniów. Mediacje rówieśnicze, których głównym celem jest wyposażenie młodych ludzi w umiejętności rozwiązywania sporów bez agresji i przemocy, stanowią propozycję działań profilaktycznych w przestrzeni szkolnej. Natomiast zadania mediacji szkolnych bezpośrednio lub pośrednio nawiązują do problemu agresji i przemocy.
The aim of the article is to draw attention to the serious problem of aggressive behavior of young people in the Internet space. It has become another place (outside the backyard, school or other environments in the real world) where young people bully, persecute, intimidate, challenge or threaten their peers. This type of violence, called cyberbullying\cyberaggression, requires immediate intervention from us adults due to its serious consequences. This article proposes preventive measures aimed at developing students’ social competences. Peer mediation, the main purpose of which is to equip young people with the ability to resolve disputes without aggression and violence, is a proposition of preventive actions in the school space. On the other hand, the tasks of school mediation directly or indirectly refer to the problem of aggression and violence.
Afiliacja: Politechnika Koszalińska
E-mail: edyta.halista-telus@tu.koszalin.pl
URI: http://hdl.handle.net/11320/15600
DOI: 10.15290/parezja.2023.19.04
ISSN: 2353-7914
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0001-9457-9268
Typ Dokumentu: Article
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/
Właściciel praw: Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2023, nr 1

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Parezja_1_2023_E_Halista_Telus_Mediacje_rowiesnicze_w_profilaktyce_cyberbullyingu.pdf161,17 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons