REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/15600
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorHalista-Telus, Edyta-
dc.date.accessioned2023-12-08T07:57:42Z-
dc.date.available2023-12-08T07:57:42Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationParezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2023, nr 1(19), s. 44-56pl
dc.identifier.issn2353-7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/15600-
dc.description.abstractCelem artykułu jest zwrócenie uwagi na poważny problem zachowań agresywnych młodych ludzi w przestrzeni internetowej. To ona stała się kolejnym miejscem (poza podwórkiem, szkołą, czy innymi środowiskami w świecie realnym), w którym młodzi ludzie znęcają się, prześladują, zastraszają, wyzywają czy grożą swoim rówieśnikom. Ten rodzaj przemocy, zwany cyberbullyingiem/cyberagresją, z uwagi na swoje poważne konsekwencje, wymaga od nas dorosłych natychmiastowej interwencji. W niniejszym artykule zaproponowane zostały działania profilaktyczne mające na celu rozwijanie kompetencji społecznych uczniów. Mediacje rówieśnicze, których głównym celem jest wyposażenie młodych ludzi w umiejętności rozwiązywania sporów bez agresji i przemocy, stanowią propozycję działań profilaktycznych w przestrzeni szkolnej. Natomiast zadania mediacji szkolnych bezpośrednio lub pośrednio nawiązują do problemu agresji i przemocy.pl
dc.description.abstractThe aim of the article is to draw attention to the serious problem of aggressive behavior of young people in the Internet space. It has become another place (outside the backyard, school or other environments in the real world) where young people bully, persecute, intimidate, challenge or threaten their peers. This type of violence, called cyberbullying\cyberaggression, requires immediate intervention from us adults due to its serious consequences. This article proposes preventive measures aimed at developing students’ social competences. Peer mediation, the main purpose of which is to equip young people with the ability to resolve disputes without aggression and violence, is a proposition of preventive actions in the school space. On the other hand, the tasks of school mediation directly or indirectly refer to the problem of aggression and violence.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska-
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/-
dc.subjectcyberbullyingpl
dc.subjectInternetpl
dc.subjectprofilaktykapl
dc.subjectmediacje szkolne i rówieśniczepl
dc.subjectpreventionpl
dc.subjectschool and peer mediationpl
dc.titleMediacje rówieśnicze w profilaktyce cyberbullyingupl
dc.title.alternativePeer Mediation in the Prevention of Cyberbullyingpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polskapl
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2023.19.04-
dc.description.Emailedyta.halista-telus@tu.koszalin.plpl
dc.description.AffiliationPolitechnika Koszalińskapl
dc.description.referencesAndrzejewska, A. (2013). Rola nauczyciela w ochronie dzieci i młodzieży przed zagrożeniami cyberprzestrzeni. Rozprawy Społeczne, 7(2), 13–24.pl
dc.description.referencesBelsey, B. (2004). 14 B. Belsey, Always on? Always aware!, http://www.cyberbullying.ca/pl
dc.description.referencesBorkowska, A., Szymańska, J., Witkowska, M. (2012). Przeciwdziałanie agresji i przemocy w szkole. Poradnik dla nauczycieli. Ośrodek Rozwoju Edukacji.pl
dc.description.referencesCzerepaniak-Walczak, M. (2015). Kultura szkoły – o jej złożoności i wielowymiarowości. Pedagogika Społeczna, 3(57), 77–87.pl
dc.description.referencesCzerwińska, H. (2018). Co można zrobić, aby nie brakowało przyjaznych i życzliwych relacji w szkole?. ORE.pl
dc.description.referencesCybulko, A. (2018). Konflikt. W: E. Gmurzyńska, R. Morek (red.), Mediacje. Teoria i praktyka (s. 83–100). Wolters Kluwer.pl
dc.description.referencesDuda, A.K. (2019). Masz prawo do mediacji w szkole. Zarys pracy mediatora szkolnego. Wydawnictwo Naukowe Scholar.pl
dc.description.referencesDuda, A.K. (2019). Mediacja rówieśnicza jako element kultury szkoły. W: A.K. Duda, W. Skrzypek, A. Mróz, P. Koperna, K. Sobieszczańska, E. Zawisza-Wilk (red.), Masz prawo do mediacji w szkole. Mediacje rówieśnicze w praktyce szkolnej. Implikacje i rekomendacje (s. 13–20). Wydawnictwo Naukowe Scholar.pl
dc.description.referencesHinduja, S., Patchin, J. (2010). Bullying, Cyberbullying, and Suicide. Archives of Suicide Research, 14(3), 206–221. DOI: 10.1080/13811118.2010.494133pl
dc.description.referencesHołyst, B. (2016). Kryminologia, wyd. 11. Wolters Kluwer.pl
dc.description.referencesKochan, I., Jędrzejko, M.Z. (2018). Cyberbullying wśród dzieci i młodzieży. Zjawisko, uwarunkowania, delegacje profilaktyczne. W: M.Z. Jędrzejko, A. Szwedzik (red.), Pedagogika i profilaktyka społeczna (s. 103–120). Oficyna Wydawnicza ASPRA.pl
dc.description.referencesKnol, K., Pyżalski, J. (2011). Mobbing elektroniczny: analiza rozwiązań profilaktycznych i interwencyjnych. Dziecko Krzywdzone, 1(34), 68–82. https://repozytorium.amu.edu.pl/server/ api/core/bitstreams/6abdcc4e-b334-4862-9c15-b18661c766b3/contentpl
dc.description.referencesKrajewska, A. (2018). Bullying jako forma przemocy w środowisku szkolnym. Wyższa Szkoła Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide De Gasperi.pl
dc.description.referencesLange, R. (red.). (2021). Nastolatki 3.0. Raport z ogólnopolskiego badania uczniów. NASK – Państwowy Instytut Badawczy.pl
dc.description.referencesŁukawska, M. (2021). Agresja elektroniczna wśród dzieci w młodszym wieku szkolnym. EUNOMIA – Rozwój Zrównoważony – Sustainable Development, 1(100), 117–124.pl
dc.description.referencesMróz, J.T., Wójcik, M., Pyżalski J. (2022). Bullying – prześladowanie rówieśnicze. Prawdy i mity na temat zjawiska. Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 21(4), 34–85.pl
dc.description.referencesOlweus, D. (1993). Bullying at school: What we know and what we can do. Blackwell Publishing.pl
dc.description.referencesOlweus, D. (2013). School Bullying: Development and Some Important Challenges. Annual Review of Clinical Psychology, 9, 751–780. DOI: 10.1146/annurev-clinpsy-050212-185516pl
dc.description.referencesPyżalski, J. (2011). Agresja elektroniczna wśród dzieci i młodzieży. GWP.pl
dc.description.referencesPyżalski, J. (2012). Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży. Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.description.referencesPyżalski, J., Zdrodowska, A., Tomczyk, Ł., Abramczuk, K. (2019). Polskie badania EU Kids Online 2018. Najważniejsze wyniki i wnioski. Wydawnictwo Naukowe UAM.pl
dc.description.referencesRaport Najwyższej Izby Kontroli, Przeciwdziałanie zaburzeniom psychicznym u dzieci i młodzieży. Nr ewid. 13/2017/P/16/026/KNO, Warszawa 2017.pl
dc.description.referencesRaszewska-Skałecka, R. (2013). Mediacje rówieśnicze jako instrument przeciwdziałania agresji i rozwiązywania konfliktów w szkole. W: M. Tabernacka (red.), Mediacje ponad podziałami (s. 71–84). Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa.pl
dc.description.referencesSiemieniecka, D., Skibińska, M., Majewska, K. (2020). Cyberagresja – zjawisko, skutki, zapobieganie. Wydawnictwo Naukowe UMK.pl
dc.description.referencesSmahel, D., Machackova, H., Mascheroni, G., Dedkova, L., Staksrud, E., Ólafsson, K., Livingstone, S., Hasebrink, U. (2020). EU Kids Online 2020 Survey reolts from 19 coutries. DOI: 10.21953/lse.47fdeqj01ofopl
dc.description.referencesSurzykiewicz, J. (2000). Agresja i przemoc w szkole. Uwarunkowania socjoekologiczne. CMPPP.pl
dc.description.referencesSzulc, M. (2018). Psychologiczne uwarunkowania, konsekwencje i przeciwdziałanie zjawisku cyberprzemocy. Wychowanie na co dzień, 5–6, 272–273. https://www.researchgate.net/ publication/341480107_Psychologiczne_uwarunkowania_konsekwencje_i_przeciwdzialanie_zjawisku_cyberprzemocypl
dc.description.referencesŚliwa, S. (2015). Profilaktyka pedagogiczna. Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Opolu.pl
dc.description.referencesTwardowska-Staszek, E., Zych, I. (2019). Bullying i cyberbullying wśród dzieci i młodzieży. Analiza porównawcza wyników badań prowadzonych w Polsce i Hiszpanii. Wyzwania dla profilaktyki. Studia Pedagogica Ignatiana, 3(22), 115–137. https://doi.org/10.12775/SPI.2019.3.006pl
dc.description.referencesWęgrzynowska, J. (2016). Dzieci doświadczające przemocy rówieśniczej. Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 15(1), 9–26.pl
dc.description.referencesWiniarska, A. (2018). Mediacje i inne „praktyki naprawcze” w środowisku szkolnym. W: E. Gmurzyńska, R. Morek (red.), Mediacje. Teoria i praktyka. Warszawa: Wolters Kluwer.pl
dc.description.referencesWojnarowska, B. (2008). Edukacja zdrowotna. PWN.pl
dc.description.referencesWrzesień, A. (2009). Profilaktyka cyberprzemocy – przykłady działań z Polski i świata. Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 8(1), 1–11.pl
dc.description.referencesOficjalna strona internetowa rządu Stanów Zjednoczonych, What is cyberbullying? https://www.stopbullying.gov/cyberbullying/what-is-it/index.htmlpl
dc.description.referenceshttps://www.nik.gov.pl/aktualnosci/nik-o-cyberprzemocy-wsrod-dzieci-i-mlodziezy.htmlpl
dc.description.referenceshttps://www.nik.gov.pl/kontrole/P/16/026/pl
dc.description.issue1(19)pl
dc.description.firstpage44pl
dc.description.lastpage56pl
dc.identifier.citation2Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PANpl
dc.identifier.orcid0000-0001-9457-9268-
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2023, nr 1

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Parezja_1_2023_E_Halista_Telus_Mediacje_rowiesnicze_w_profilaktyce_cyberbullyingu.pdf161,17 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons