Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/15600
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Halista-Telus, Edyta | - |
dc.date.accessioned | 2023-12-08T07:57:42Z | - |
dc.date.available | 2023-12-08T07:57:42Z | - |
dc.date.issued | 2023 | - |
dc.identifier.citation | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2023, nr 1(19), s. 44-56 | pl |
dc.identifier.issn | 2353-7914 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/15600 | - |
dc.description.abstract | Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na poważny problem zachowań agresywnych młodych ludzi w przestrzeni internetowej. To ona stała się kolejnym miejscem (poza podwórkiem, szkołą, czy innymi środowiskami w świecie realnym), w którym młodzi ludzie znęcają się, prześladują, zastraszają, wyzywają czy grożą swoim rówieśnikom. Ten rodzaj przemocy, zwany cyberbullyingiem/cyberagresją, z uwagi na swoje poważne konsekwencje, wymaga od nas dorosłych natychmiastowej interwencji. W niniejszym artykule zaproponowane zostały działania profilaktyczne mające na celu rozwijanie kompetencji społecznych uczniów. Mediacje rówieśnicze, których głównym celem jest wyposażenie młodych ludzi w umiejętności rozwiązywania sporów bez agresji i przemocy, stanowią propozycję działań profilaktycznych w przestrzeni szkolnej. Natomiast zadania mediacji szkolnych bezpośrednio lub pośrednio nawiązują do problemu agresji i przemocy. | pl |
dc.description.abstract | The aim of the article is to draw attention to the serious problem of aggressive behavior of young people in the Internet space. It has become another place (outside the backyard, school or other environments in the real world) where young people bully, persecute, intimidate, challenge or threaten their peers. This type of violence, called cyberbullying\cyberaggression, requires immediate intervention from us adults due to its serious consequences. This article proposes preventive measures aimed at developing students’ social competences. Peer mediation, the main purpose of which is to equip young people with the ability to resolve disputes without aggression and violence, is a proposition of preventive actions in the school space. On the other hand, the tasks of school mediation directly or indirectly refer to the problem of aggression and violence. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska | - |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ | - |
dc.subject | cyberbullying | pl |
dc.subject | Internet | pl |
dc.subject | profilaktyka | pl |
dc.subject | mediacje szkolne i rówieśnicze | pl |
dc.subject | prevention | pl |
dc.subject | school and peer mediation | pl |
dc.title | Mediacje rówieśnicze w profilaktyce cyberbullyingu | pl |
dc.title.alternative | Peer Mediation in the Prevention of Cyberbullying | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.rights.holder | Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/parezja.2023.19.04 | - |
dc.description.Email | edyta.halista-telus@tu.koszalin.pl | pl |
dc.description.Affiliation | Politechnika Koszalińska | pl |
dc.description.references | Andrzejewska, A. (2013). Rola nauczyciela w ochronie dzieci i młodzieży przed zagrożeniami cyberprzestrzeni. Rozprawy Społeczne, 7(2), 13–24. | pl |
dc.description.references | Belsey, B. (2004). 14 B. Belsey, Always on? Always aware!, http://www.cyberbullying.ca/ | pl |
dc.description.references | Borkowska, A., Szymańska, J., Witkowska, M. (2012). Przeciwdziałanie agresji i przemocy w szkole. Poradnik dla nauczycieli. Ośrodek Rozwoju Edukacji. | pl |
dc.description.references | Czerepaniak-Walczak, M. (2015). Kultura szkoły – o jej złożoności i wielowymiarowości. Pedagogika Społeczna, 3(57), 77–87. | pl |
dc.description.references | Czerwińska, H. (2018). Co można zrobić, aby nie brakowało przyjaznych i życzliwych relacji w szkole?. ORE. | pl |
dc.description.references | Cybulko, A. (2018). Konflikt. W: E. Gmurzyńska, R. Morek (red.), Mediacje. Teoria i praktyka (s. 83–100). Wolters Kluwer. | pl |
dc.description.references | Duda, A.K. (2019). Masz prawo do mediacji w szkole. Zarys pracy mediatora szkolnego. Wydawnictwo Naukowe Scholar. | pl |
dc.description.references | Duda, A.K. (2019). Mediacja rówieśnicza jako element kultury szkoły. W: A.K. Duda, W. Skrzypek, A. Mróz, P. Koperna, K. Sobieszczańska, E. Zawisza-Wilk (red.), Masz prawo do mediacji w szkole. Mediacje rówieśnicze w praktyce szkolnej. Implikacje i rekomendacje (s. 13–20). Wydawnictwo Naukowe Scholar. | pl |
dc.description.references | Hinduja, S., Patchin, J. (2010). Bullying, Cyberbullying, and Suicide. Archives of Suicide Research, 14(3), 206–221. DOI: 10.1080/13811118.2010.494133 | pl |
dc.description.references | Hołyst, B. (2016). Kryminologia, wyd. 11. Wolters Kluwer. | pl |
dc.description.references | Kochan, I., Jędrzejko, M.Z. (2018). Cyberbullying wśród dzieci i młodzieży. Zjawisko, uwarunkowania, delegacje profilaktyczne. W: M.Z. Jędrzejko, A. Szwedzik (red.), Pedagogika i profilaktyka społeczna (s. 103–120). Oficyna Wydawnicza ASPRA. | pl |
dc.description.references | Knol, K., Pyżalski, J. (2011). Mobbing elektroniczny: analiza rozwiązań profilaktycznych i interwencyjnych. Dziecko Krzywdzone, 1(34), 68–82. https://repozytorium.amu.edu.pl/server/ api/core/bitstreams/6abdcc4e-b334-4862-9c15-b18661c766b3/content | pl |
dc.description.references | Krajewska, A. (2018). Bullying jako forma przemocy w środowisku szkolnym. Wyższa Szkoła Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide De Gasperi. | pl |
dc.description.references | Lange, R. (red.). (2021). Nastolatki 3.0. Raport z ogólnopolskiego badania uczniów. NASK – Państwowy Instytut Badawczy. | pl |
dc.description.references | Łukawska, M. (2021). Agresja elektroniczna wśród dzieci w młodszym wieku szkolnym. EUNOMIA – Rozwój Zrównoważony – Sustainable Development, 1(100), 117–124. | pl |
dc.description.references | Mróz, J.T., Wójcik, M., Pyżalski J. (2022). Bullying – prześladowanie rówieśnicze. Prawdy i mity na temat zjawiska. Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 21(4), 34–85. | pl |
dc.description.references | Olweus, D. (1993). Bullying at school: What we know and what we can do. Blackwell Publishing. | pl |
dc.description.references | Olweus, D. (2013). School Bullying: Development and Some Important Challenges. Annual Review of Clinical Psychology, 9, 751–780. DOI: 10.1146/annurev-clinpsy-050212-185516 | pl |
dc.description.references | Pyżalski, J. (2011). Agresja elektroniczna wśród dzieci i młodzieży. GWP. | pl |
dc.description.references | Pyżalski, J. (2012). Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży. Oficyna Wydawnicza Impuls. | pl |
dc.description.references | Pyżalski, J., Zdrodowska, A., Tomczyk, Ł., Abramczuk, K. (2019). Polskie badania EU Kids Online 2018. Najważniejsze wyniki i wnioski. Wydawnictwo Naukowe UAM. | pl |
dc.description.references | Raport Najwyższej Izby Kontroli, Przeciwdziałanie zaburzeniom psychicznym u dzieci i młodzieży. Nr ewid. 13/2017/P/16/026/KNO, Warszawa 2017. | pl |
dc.description.references | Raszewska-Skałecka, R. (2013). Mediacje rówieśnicze jako instrument przeciwdziałania agresji i rozwiązywania konfliktów w szkole. W: M. Tabernacka (red.), Mediacje ponad podziałami (s. 71–84). Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa. | pl |
dc.description.references | Siemieniecka, D., Skibińska, M., Majewska, K. (2020). Cyberagresja – zjawisko, skutki, zapobieganie. Wydawnictwo Naukowe UMK. | pl |
dc.description.references | Smahel, D., Machackova, H., Mascheroni, G., Dedkova, L., Staksrud, E., Ólafsson, K., Livingstone, S., Hasebrink, U. (2020). EU Kids Online 2020 Survey reolts from 19 coutries. DOI: 10.21953/lse.47fdeqj01ofo | pl |
dc.description.references | Surzykiewicz, J. (2000). Agresja i przemoc w szkole. Uwarunkowania socjoekologiczne. CMPPP. | pl |
dc.description.references | Szulc, M. (2018). Psychologiczne uwarunkowania, konsekwencje i przeciwdziałanie zjawisku cyberprzemocy. Wychowanie na co dzień, 5–6, 272–273. https://www.researchgate.net/ publication/341480107_Psychologiczne_uwarunkowania_konsekwencje_i_przeciwdzialanie_zjawisku_cyberprzemocy | pl |
dc.description.references | Śliwa, S. (2015). Profilaktyka pedagogiczna. Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Opolu. | pl |
dc.description.references | Twardowska-Staszek, E., Zych, I. (2019). Bullying i cyberbullying wśród dzieci i młodzieży. Analiza porównawcza wyników badań prowadzonych w Polsce i Hiszpanii. Wyzwania dla profilaktyki. Studia Pedagogica Ignatiana, 3(22), 115–137. https://doi.org/10.12775/SPI.2019.3.006 | pl |
dc.description.references | Węgrzynowska, J. (2016). Dzieci doświadczające przemocy rówieśniczej. Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 15(1), 9–26. | pl |
dc.description.references | Winiarska, A. (2018). Mediacje i inne „praktyki naprawcze” w środowisku szkolnym. W: E. Gmurzyńska, R. Morek (red.), Mediacje. Teoria i praktyka. Warszawa: Wolters Kluwer. | pl |
dc.description.references | Wojnarowska, B. (2008). Edukacja zdrowotna. PWN. | pl |
dc.description.references | Wrzesień, A. (2009). Profilaktyka cyberprzemocy – przykłady działań z Polski i świata. Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 8(1), 1–11. | pl |
dc.description.references | Oficjalna strona internetowa rządu Stanów Zjednoczonych, What is cyberbullying? https://www.stopbullying.gov/cyberbullying/what-is-it/index.html | pl |
dc.description.references | https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/nik-o-cyberprzemocy-wsrod-dzieci-i-mlodziezy.html | pl |
dc.description.references | https://www.nik.gov.pl/kontrole/P/16/026/ | pl |
dc.description.issue | 1(19) | pl |
dc.description.firstpage | 44 | pl |
dc.description.lastpage | 56 | pl |
dc.identifier.citation2 | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0001-9457-9268 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2023, nr 1 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Parezja_1_2023_E_Halista_Telus_Mediacje_rowiesnicze_w_profilaktyce_cyberbullyingu.pdf | 161,17 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL