Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/15600
Tytuł: | Mediacje rówieśnicze w profilaktyce cyberbullyingu |
Inne tytuły: | Peer Mediation in the Prevention of Cyberbullying |
Autorzy: | Halista-Telus, Edyta |
Słowa kluczowe: | cyberbullying Internet profilaktyka mediacje szkolne i rówieśnicze prevention school and peer mediation |
Data wydania: | 2023 |
Data dodania: | 8-gru-2023 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku |
Źródło: | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2023, nr 1(19), s. 44-56 |
Abstrakt: | Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na poważny problem zachowań agresywnych młodych ludzi w przestrzeni internetowej. To ona stała się kolejnym miejscem (poza podwórkiem, szkołą, czy innymi środowiskami w świecie realnym), w którym młodzi ludzie znęcają się, prześladują, zastraszają, wyzywają czy grożą swoim rówieśnikom. Ten rodzaj przemocy, zwany cyberbullyingiem/cyberagresją, z uwagi na swoje poważne konsekwencje, wymaga od nas dorosłych natychmiastowej interwencji. W niniejszym artykule zaproponowane zostały działania profilaktyczne mające na celu rozwijanie kompetencji społecznych uczniów. Mediacje rówieśnicze, których głównym celem jest wyposażenie młodych ludzi w umiejętności rozwiązywania sporów bez agresji i przemocy, stanowią propozycję działań profilaktycznych w przestrzeni szkolnej. Natomiast zadania mediacji szkolnych bezpośrednio lub pośrednio nawiązują do problemu agresji i przemocy. The aim of the article is to draw attention to the serious problem of aggressive behavior of young people in the Internet space. It has become another place (outside the backyard, school or other environments in the real world) where young people bully, persecute, intimidate, challenge or threaten their peers. This type of violence, called cyberbullying\cyberaggression, requires immediate intervention from us adults due to its serious consequences. This article proposes preventive measures aimed at developing students’ social competences. Peer mediation, the main purpose of which is to equip young people with the ability to resolve disputes without aggression and violence, is a proposition of preventive actions in the school space. On the other hand, the tasks of school mediation directly or indirectly refer to the problem of aggression and violence. |
Afiliacja: | Politechnika Koszalińska |
E-mail: | edyta.halista-telus@tu.koszalin.pl |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/15600 |
DOI: | 10.15290/parezja.2023.19.04 |
ISSN: | 2353-7914 |
metadata.dc.identifier.orcid: | 0000-0001-9457-9268 |
Typ Dokumentu: | Article |
metadata.dc.rights.uri: | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ |
Właściciel praw: | Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska |
Występuje w kolekcji(ach): | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2023, nr 1 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Parezja_1_2023_E_Halista_Telus_Mediacje_rowiesnicze_w_profilaktyce_cyberbullyingu.pdf | 161,17 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL