REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/14924
Tytuł: Odczytanie procesu adaptacji w sytuacji pandemii i postpandemii COVID-19 w rodzinie dziecka z autystycznego spektrum w świetle koncepcji resilience i resilience rodziny
Inne tytuły: Reading the Adaptation Process in the COVID-19 Pandemic and Post-pandemic Reality in the Family of a Child from the Autism Spectrum, in Light of the Concept of Resilience and Family Resilience
Autorzy: Borowska, Agata
Słowa kluczowe: koncepcja resilience
resiliency
ego-control
resilience rodziny
rodzina z dzieckiem z ASD
pandemia i postpandemia COVID-19
strategie adaptacyjne
mechanizmy obronne
inkluzja szlachetna vs. nieszlachetna
the concept of resilience
resiliency
ego-control
family resilience
family with a child with ASD
COVID-19 pandemic and post-pandemic
adaptation strategies
defense mechanisms
noble inclusion vs. ignoble
Data wydania: 2022
Data dodania: 20-kwi-2023
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2022, nr 1(17), s. 48-72
Abstrakt: Problematyka artykułu dotyczy koncepcji resilience i resilience rodziny w procesie budowania strategii adaptacyjnych w rodzinach z dzieckiem ze spektrum autyzmu w sytuacji pandemii COVID-19. W opracowaniu zostało zawarte wyjaśnienie obu kategorii i ich odniesienie do procesu budowania odporności psychicznej i kontroli przystosowawczej w codziennej rzeczywistości rodzin z dzieckiem z ASD1 (Autism Spectrum Disorder). Istotę artykułu stanowi również odniesienie do wymiarów ego-resiliency, ego-control i ich obecności w pedagogice specjalnej w nabywaniu kompetencji resilience rodziny jako czynnika ochronnego, umożliwiającego przystosowanie do rzeczywistości pandemii i postpandemii COVID-19. W tekście zostały przywołane wyniki badań nad wpływem pandemii na rzeczywistość rodzin z dzieckiem w autystycznym spektrum i osobniczymi uwarunkowaniami resilience i resilience rodziny oraz ich wpływem na budowanie strategii przystosowawczej. Artykuł odnosi się również do kwestii inkluzji i jej dwojakiego charakteru (szlachetna vs. nieszlachetna).
The article concerns the concept of resilience and family resilience in the process of building adaptation strategies in families with a child on the autism spectrum in the situation of the COVID-19 pandemic. The study contains an explanation of both categories and their reference to the process of building mental resilience and adaptive control in the everyday reality of families with a child with ASD (Autism Spectrum Disorder). The essence of the article is also a reference to the dimensions of ego-resiliency and ego-control and their role in special education in the acquisition of family resilience competencies as a protective factor, enabling adaptation to the COVID-19 pandemic and post-pandemic reality. The article cites the results of research on the impact of the pandemic on the reality of families with a child in the autistic spectrum and the individual determinants of family resilience and their impact on building an adaptation strategy. The article also addresses the issue of inclusion and its dual nature (noble vs. ignoble).
Afiliacja: Szkoła Doktorska Akademii Ignatianum w Krakowie
E-mail: agataborowska3@wp.pl
URI: http://hdl.handle.net/11320/14924
DOI: 10.15290/parezja.2022.17.05
ISSN: 2353-7914
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0002-0005-9585
Typ Dokumentu: Article
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/
Właściciel praw: Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2022, nr 1

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Parezja_1_2022_A_Borowska_Odczytanie_procesu_adaptacji_w_sytuacji_pandemii.pdf327,6 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons