REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/14924
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorBorowska, Agata-
dc.date.accessioned2023-04-20T11:50:03Z-
dc.date.available2023-04-20T11:50:03Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationParezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2022, nr 1(17), s. 48-72pl
dc.identifier.issn2353-7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/14924-
dc.description.abstractProblematyka artykułu dotyczy koncepcji resilience i resilience rodziny w procesie budowania strategii adaptacyjnych w rodzinach z dzieckiem ze spektrum autyzmu w sytuacji pandemii COVID-19. W opracowaniu zostało zawarte wyjaśnienie obu kategorii i ich odniesienie do procesu budowania odporności psychicznej i kontroli przystosowawczej w codziennej rzeczywistości rodzin z dzieckiem z ASD1 (Autism Spectrum Disorder). Istotę artykułu stanowi również odniesienie do wymiarów ego-resiliency, ego-control i ich obecności w pedagogice specjalnej w nabywaniu kompetencji resilience rodziny jako czynnika ochronnego, umożliwiającego przystosowanie do rzeczywistości pandemii i postpandemii COVID-19. W tekście zostały przywołane wyniki badań nad wpływem pandemii na rzeczywistość rodzin z dzieckiem w autystycznym spektrum i osobniczymi uwarunkowaniami resilience i resilience rodziny oraz ich wpływem na budowanie strategii przystosowawczej. Artykuł odnosi się również do kwestii inkluzji i jej dwojakiego charakteru (szlachetna vs. nieszlachetna).pl
dc.description.abstractThe article concerns the concept of resilience and family resilience in the process of building adaptation strategies in families with a child on the autism spectrum in the situation of the COVID-19 pandemic. The study contains an explanation of both categories and their reference to the process of building mental resilience and adaptive control in the everyday reality of families with a child with ASD (Autism Spectrum Disorder). The essence of the article is also a reference to the dimensions of ego-resiliency and ego-control and their role in special education in the acquisition of family resilience competencies as a protective factor, enabling adaptation to the COVID-19 pandemic and post-pandemic reality. The article cites the results of research on the impact of the pandemic on the reality of families with a child in the autistic spectrum and the individual determinants of family resilience and their impact on building an adaptation strategy. The article also addresses the issue of inclusion and its dual nature (noble vs. ignoble).pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska-
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/-
dc.subjectkoncepcja resiliencepl
dc.subjectresiliencypl
dc.subjectego-controlpl
dc.subjectresilience rodzinypl
dc.subjectrodzina z dzieckiem z ASDpl
dc.subjectpandemia i postpandemia COVID-19pl
dc.subjectstrategie adaptacyjnepl
dc.subjectmechanizmy obronnepl
dc.subjectinkluzja szlachetna vs. nieszlachetnapl
dc.subjectthe concept of resiliencepl
dc.subjectresiliencypl
dc.subjectego-controlpl
dc.subjectfamily resiliencepl
dc.subjectfamily with a child with ASDpl
dc.subjectCOVID-19 pandemic and post-pandemicpl
dc.subjectadaptation strategiespl
dc.subjectdefense mechanismspl
dc.subjectnoble inclusion vs. ignoblepl
dc.titleOdczytanie procesu adaptacji w sytuacji pandemii i postpandemii COVID-19 w rodzinie dziecka z autystycznego spektrum w świetle koncepcji resilience i resilience rodzinypl
dc.title.alternativeReading the Adaptation Process in the COVID-19 Pandemic and Post-pandemic Reality in the Family of a Child from the Autism Spectrum, in Light of the Concept of Resilience and Family Resiliencepl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polskapl
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2022.17.05-
dc.description.Emailagataborowska3@wp.plpl
dc.description.AffiliationSzkoła Doktorska Akademii Ignatianum w Krakowiepl
dc.description.referencesAttwood, T. (2020). Covid-19 a autyzm. W: T. Grandin, T. Atwood, C. Stock Kranowitz, C. Gray i in., Autyzm w czasie pandemii (s. 13–18). Gdańsk: Harmonia Universalis.pl
dc.description.referencesBłeszyński, J.J., Hermelińska, A. (2021). Jakość życia osób ze spektrum autyzmu przed pandemią i w trakcie jej trwania. Raport z badań własnych. W: M. Dycht, E. Śmiechowska-Petrovskij (red.), Edukacja w sytuacji (post)pandemii – wyzwania i perspektywy (s. 91–100). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.pl
dc.description.referencesBoczkowska, M. (2020). Resilience rodziny – geneza koncepcji, główne pojęcia, kierunki badań. Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 37, s. 40–55.pl
dc.description.referencesBonanno, G.A. (2004). Loss, Trauma, and Human Resilience: Have We Underestimated the Human Capacity to Thrive After Extremely Aversive Events? American Psychologist, 59(1), s. 20–28.pl
dc.description.referencesBorucka, A., Ostaszewski, K. (2008). Koncepcja resilience. Kluczowe pojęcia i wybrane zagadnienia. Medycyna Wieku Rozwojowego, 12(2), s. 587–597.pl
dc.description.referencesByra, S., Parchomiuk, M. (2018). Resilience a strategie radzenia sobie z problemami u matek dzieci z niepełnosprawnością. Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej, 31, s. 24–41.pl
dc.description.referencesColizzi, M., Sironi, E., Antonini, F., Ciceri, M.L., Bovo, C., Zoccante, L. (2020). Psychosocial and Behavioral Impact of COVID-19 in Autism Spectrum Disorder: An Online Parent Survey. Brain Sciences, 10(6), s. 341.pl
dc.description.referencesDoliński, D., Strelau, J. (2021). Psychologia akademicka, t. 2. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.description.referencesErsoy, K., Altin, B., Sarikaya, B.B., Özkardas, O.G. (2020). The Comparison of Impact of Health Anxiety on Dispositional Hope and Psychological Well-Being of Mothers Who Have Children Diagnosed with Autism and Mothers Who Have Normal Children, in Covid-19 Pandemic. Social Sciences Research Journal, 9(2), s. 117–126.pl
dc.description.referencesGąsior, K. (2014). Prężność rodzinna – nowe wyzwanie dla profilaktyki. Resocjalizacja Polska, 6, s. 79–88.pl
dc.description.referencesHauser, S.T. (1999). Understanding Resilient Outcomes: Adolescent Lives Across Time and Generations. Journal of Research on Adolescence, 9(1), s. 1–24.pl
dc.description.referencesKoscinski, C. (2020). Zachowanie i zmiany. W: T. Grandin, T. Atwood, C. Stock Kranowitz, C. Gray i in., Autyzm w czasie pandemii (s. 131–148). Gdańsk: Grupa Wydawnicza Harmonia.pl
dc.description.referencesKonaszewski, K. (2020). Pedagogika wrażliwa na resilience. Studium teoretyczno-empiryczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl
dc.description.referencesLepore, S.J., Revenson, T.A. (2006). Resilience and Posttraumatic Growth: Recovery, Resistance, and Reconfiguration. W: L.G. Calhoun, R.G. Tedeschi (red.), Handbook of Posttraumatic Growth: Research and Practice (s. 24–46). Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates.pl
dc.description.referencesMasten, A.S. (2019). Resilience From a Developmental Systems Perspective. World Psychiatry, 18(1), s. 101–102.pl
dc.description.referencesMrozowicz-Wrońska, M. (2021). Mechanizmy obronne – teoria, pomiar, eksperyment. Dąbrówka: Wydawnictwo Rys.pl
dc.description.referencesOgińska-Bulik, N., Juczyński, Z. (2008). Skala Pomiaru Prężności – SPP 25. Nowiny Psychologiczne, 3, s. 39–54.pl
dc.description.referencesOstovar, R., DiVittore, K. (2020). Wskazówki dotyczące tego, jak nawiązywać kontakt z dzieckiem i wspierać je w okresie izolacji. W: T. Grandin, T. Attwood, C.S. Kranowitz, C. Gray i in., Autyzm w czasie pandemii (s. 33–44). Gdańsk: Grupa Wydawnicza Harmonia.pl
dc.description.referencesPodgórska-Jachnik, D. (2021). Powrót uczniów do szkoły. Potrzeby i mechanizmy wsparcia w okresie (po?) pandemicznym. W: M. Dycht, E. Śmiechowska-Petrovskij (red.), Edukacja w sytuacji (post)pandemii – wyzwania i perspektywy (s. 23–39). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.pl
dc.description.referencesPrizant, B.M., Fields-Meyer, T. (2017). Niezwyczajni ludzie. Nowe spojrzenie na autyzm. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.description.referencesPromberger, M. (2018). Resilience and Poverty — Concept, Question, and First Results of a Qualitative Nine Country Study. Problemy Polityki Społecznej, 41(2), s. 19–35.pl
dc.description.referencesRajan, A.M., Romate, J., Srikrishna, G. (2016). Resilience of Parents Having Children with Intellectual Disability: Influence of Parent and Child Related Demographic Factors. Indian Journal of Health and Wellbeing, 7(7), s. 707–710.pl
dc.description.referencesRipley, A. (2009). Instynkt przetrwania: jak przeżyć katastrofę. Warszawa: Prószyński i S-ka.pl
dc.description.referencesRutter, M. (1987). Psychosocial Resilience and Protective Mechanisms. American Journal of Orthopsychiatry, 57(3), s. 316–331.pl
dc.description.referencesSeligman, M.E.P. (2011). Pełnia życia. Nowe spojrzenie na kwestię szczęścia i dobrego życia. Poznań: Media Rodzina.pl
dc.description.referencesUngar, M. (2004). A Constructionist Discourse on Resilience: Multiple Contexts, Multiple Realities among At-Risk Children and Youth. Youth & Society, 35(3), s. 341–365.pl
dc.description.referencesWalsh, F. (1996). The Concept of Family Resilience: Crisis and Challenge. Family Process, 35(3), s. 261–281.pl
dc.description.referencesWalsh, F. (1998). The Guilford Family Therapy Series. Strengthening Family Resilience. New York: Guilford Press.pl
dc.description.referencesWalsh, F. (2003). Family Resilience: A Framework for Clinical Practice. Family Process, 42(1), s. 1–18.pl
dc.description.referencesWalsh, F. (2016). Strengthening Family Resilience. New York: Guilford Press.pl
dc.description.referencesWerner, E.E., Smith, R.S. (1992). Overcoming the Odds: High Risk Children from Birth to Adulthood. Ithaca, NY: Cornell University Press.pl
dc.description.referencesWerner, E.E. (1994). Overcoming the Odds. Developmental and Behavioral Pediatrics, 15(2), s. 131–136.pl
dc.description.referencesWerner, E.E. (1995). Resilience in Development. Current Directions in Psychological Science, 4(3), s. 81–84.pl
dc.description.referencesWerner, E.E. (2000). Protective Factors and Individual Resilience. W: J.P. Shonkoff, S.J. Meisels (red.), Handbook of Early Childhood Intervention (s. 115–132). Cambridge: Cambridge University Press.pl
dc.description.referencesYates, T.M., Egeland, B., Sroufe, A. (2003). Rethinking Resilience: A Developmental Process Perspective. W: S.S. Luthar (red.), Resilience and Vulnerability. Adaptation in the Context of Childhood Adversities (s. 243–266). Cambridge: Cambridge University Press.pl
dc.description.referencesAmeis, S.H., Lai, MC., Mulsant, B.H., Szatmari, P. (2020). Coping, Fostering Resilience, and Driving Care Innovation for Autistic People and Their Families during the COVID-19 Pandemic and Beyond. Pozyskano z: https://molecularautism.biomedcentral.com/articles/10.1186/s13229-020-00365-y#citeas [dostęp: 27.12.2022].pl
dc.description.referencesChung, W. (2020a). COVID-19 and its Impact on the SPARK ASD Community. Pozyskano z: https://sparkforautism.org/discover_article/covid-19-impact-asd/ [dostęp: 20.12.2022].pl
dc.description.referencesChung, W. (2020b). COVID-19 and its Impact on Autistic Adults in the SPARK Community. Pozyskano z: https://sparkforautism.org/discover_article/covid-19-and-its-impact-on-autistic-adults/ [dostęp: 21.12.2022]pl
dc.description.referencesFarkas, D., Orosz, G. (2015). Ego-Resiliency Reloaded: A Three-Component Model of General Resiliency. Pozyskano z: https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0120883#sec016 [dostęp: 20.12.2022].pl
dc.description.referencesLetzring, T.D., Block, J., Funder, D.C. (2005). Ego-Control and Ego-Resiliency: Generalization of Self-Report Scales Based on Personality Descriptions from Acquaintances, Clinician and the Self. Journal of Research in Personality, 39(4), s. 395–422. Pozyskano z: https://doi.org/10.1016/j.jrp.2004.06.003, [dostęp: 20.12.2022].pl
dc.description.referencesWinona State University. A Culture of Resilience. Pozyskano z: https://www.winona.edu/resilience/ [dostęp: 21.12.2021].pl
dc.description.referencesUstjan, D. Co cię nie zabije, to cię może wzmocnić. Pozyskano z: https://salusprodomo.pl/media/artykuly/co-cie-nie-zabije-to-moze-cie-wzmocnic/, [dostęp: 21.12.2022].pl
dc.description.referencesPolskiautyzm.pl. Stimy – dlaczego są ważne? Powtarzalne zachowania osób w spektrum autyzmu. Pozyskano z: https://polskiautyzm.pl/stimy-autyzm/, [dostęp: 21.12.2022].pl
dc.description.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2020 r., poz. 1309).pl
dc.description.issue1(17)pl
dc.description.firstpage48pl
dc.description.lastpage72pl
dc.identifier.citation2Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PANpl
dc.identifier.orcid0000-0002-0005-9585-
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2022, nr 1

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Parezja_1_2022_A_Borowska_Odczytanie_procesu_adaptacji_w_sytuacji_pandemii.pdf327,6 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons