Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/13013
Tytuł: | Ideologia w procesie kształtowania się tożsamości dziecka |
Inne tytuły: | Ideology in the process of shaping the child’s identity |
Autorzy: | Nikitorowicz, Jerzy |
Słowa kluczowe: | tożsamość dziecko ideologia dialog identity child ideology dialogue |
Data wydania: | 2021 |
Data dodania: | 11-kwi-2022 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku |
Źródło: | Dziecko w historii - między godnością a zniewoleniem. Tom 1. Godność jako fundament praw człowieka, red. naukowa Elwira J. Kryńska, Łukasz Kalisz, Agnieszka Suplicka, Białystok 2021, s. 103-115 |
Seria: | Dziecko w historii;1 |
Abstrakt: | Myśl przewodnia tekstu dotyczy problemu zrzekania się przez dziecko wolności i odpowiedzialności. Autor pyta za J.J. Rousseau – w imię czego dziecko miałoby to czynić? W dynamiczny i złożony proces kształtowania się tożsamości dziecka wkraczają bowiem różne ideologie, oddziałując z różną siłą i wywołując różne skutki. W tekście ukazane są skutki szkodliwych ideologii oraz pozytywne działania wspierające tożsamość dziecka w przeszłości i współcześnie. Autor wskazuje na potrzebę wykreowania ideologii negocjacji i równoważenia dialogu wewnętrznego i zewnętrznego w trzech zakresach kształtującej się tożsamości (dziedziczony, indywidualnie kształtowany i społecznie warunkowany), a w ich ramach w wielu wymiarach. W tekście przedstawia i analizuje przykłady, głównie z pamiętników, interpretując je w kontekście Teorii
Wielozakresowej i Wielowymiarowej Tożsamości. The leitmotif of the text is the problem of a child renouncing freedom and responsibility. The author asks after JJ. Rousseau – in the name of what would the child do this? This is because different ideologies enter the dynamic and complex process of shaping the identity of a child, interacting with different forces and causing different effects. The text shows the effects of harmful ideologies and positive actions supporting the child’s identity in the past and today. The author points to the need to create an ideology of negotiation and to balance internal and external dialogue in three areas of shaping identity (inherited, individually shaped and socially conditioned) and within them in many dimensions. In the text, he presents and analyzes examples, mainly from diaries, interpreting them in the context of the Multiband and Multidimensional Identity Theory. |
Afiliacja: | Uniwersytet w Białymstoku |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/13013 |
DOI: | 10.15290/dhmgz.01.2021.07 |
ISBN: | 978-83-7431-718-4 |
metadata.dc.identifier.orcid: | 0000-0003-4371-8322 |
Typ Dokumentu: | Book chapter |
Właściciel praw: | © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2021 |
Występuje w kolekcji(ach): | Książki / Rozdziały (WUwB) Książki/Rozdziały (WNoE) |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
J_Nikitorowicz_Ideologia_w_procesie_ksztaltowania_sie_tozsamosci.pdf | 222,37 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)