REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/13013
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorNikitorowicz, Jerzy-
dc.date.accessioned2022-04-11T06:15:37Z-
dc.date.available2022-04-11T06:15:37Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationDziecko w historii - między godnością a zniewoleniem. Tom 1. Godność jako fundament praw człowieka, red. naukowa Elwira J. Kryńska, Łukasz Kalisz, Agnieszka Suplicka, Białystok 2021, s. 103-115pl
dc.identifier.isbn978-83-7431-718-4-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/13013-
dc.description.abstractMyśl przewodnia tekstu dotyczy problemu zrzekania się przez dziecko wolności i odpowiedzialności. Autor pyta za J.J. Rousseau – w imię czego dziecko miałoby to czynić? W dynamiczny i złożony proces kształtowania się tożsamości dziecka wkraczają bowiem różne ideologie, oddziałując z różną siłą i wywołując różne skutki. W tekście ukazane są skutki szkodliwych ideologii oraz pozytywne działania wspierające tożsamość dziecka w przeszłości i współcześnie. Autor wskazuje na potrzebę wykreowania ideologii negocjacji i równoważenia dialogu wewnętrznego i zewnętrznego w trzech zakresach kształtującej się tożsamości (dziedziczony, indywidualnie kształtowany i społecznie warunkowany), a w ich ramach w wielu wymiarach. W tekście przedstawia i analizuje przykłady, głównie z pamiętników, interpretując je w kontekście Teorii Wielozakresowej i Wielowymiarowej Tożsamości.pl
dc.description.abstractThe leitmotif of the text is the problem of a child renouncing freedom and responsibility. The author asks after JJ. Rousseau – in the name of what would the child do this? This is because different ideologies enter the dynamic and complex process of shaping the identity of a child, interacting with different forces and causing different effects. The text shows the effects of harmful ideologies and positive actions supporting the child’s identity in the past and today. The author points to the need to create an ideology of negotiation and to balance internal and external dialogue in three areas of shaping identity (inherited, individually shaped and socially conditioned) and within them in many dimensions. In the text, he presents and analyzes examples, mainly from diaries, interpreting them in the context of the Multiband and Multidimensional Identity Theory.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.relation.ispartofseriesDziecko w historii;1-
dc.subjecttożsamośćpl
dc.subjectdzieckopl
dc.subjectideologiapl
dc.subjectdialogpl
dc.subjectidentitypl
dc.subjectchildpl
dc.subjectideologypl
dc.subjectdialoguepl
dc.titleIdeologia w procesie kształtowania się tożsamości dzieckapl
dc.title.alternativeIdeology in the process of shaping the child’s identitypl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2021pl
dc.identifier.doi10.15290/dhmgz.01.2021.07-
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstokupl
dc.description.firstpage103pl
dc.description.lastpage115pl
dc.identifier.citation2Dziecko w historii - między godnością a zniewoleniem. Tom 1. Godność jako fundament praw człowieka, red. naukowa Elwira J. Kryńska, Łukasz Kalisz, Agnieszka Suplickapl
dc.identifier.orcid0000-0003-4371-8322-
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (WUwB)
Książki/Rozdziały (WNoE)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
J_Nikitorowicz_Ideologia_w_procesie_ksztaltowania_sie_tozsamosci.pdf222,37 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)