REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11461
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorOkólska, Katarzyna-
dc.date.accessioned2021-09-10T11:02:25Z-
dc.date.available2021-09-10T11:02:25Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationParezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2020, nr 2(14), s. 83-91pl
dc.identifier.issn2353-7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/11461-
dc.description.abstractW obszarze badań zorientowanych jakościowo pojęcie nasycenia jest ściśle związane z metodologią teorii ugruntowanej. Do jej metodologicznych procedur należy teoretyczne nasycenie kategorii. Jest to zasadnicze kryterium, sygnalizujące zakończenie zbierania grup porównawczych (Konecki, 2000). Metodologia teorii ugruntowanej dostarcza jasnych instrukcji postępowania, jednak podczas prowadzenia badań pojawia się wiele dylematów na drodze zbierania danych empirycznych oraz ich analiz. Jednym z nich jest moment zakończenia gromadzenia materiału empirycznego, o którym decyduje teoretyczne nasycenie. W artykule podjęto próbę przybliżenia dylematów młodego badacza związanych z nasyceniem teoretycznym. Refleksje zostaną przedstawione na podstawie analizy piśmiennictwa naukowego oraz fragmentu z badań własnych, obejmującego wątpliwości związane z nasyceniem teoretycznym w procedurach metodologii teorii ugruntowanej.pl
dc.description.abstractIn the area of qualitatively oriented research, the concept of saturation is closely related to the methodology of grounded theory. The methodological procedures include the theoretical saturation of the categories. It is the main criterion which signals the end of collecting the comparative groups (Konecki, 2000). The grounded theory methodology provides clear instructions, but during conduct research, many dilemmas arise in the way of collecting empirical data and their analysis. One of them is the end of the collection of empirical material, which is determined by theoretical saturation. This article is an attempt to present the dilemmas of a young researcher related to theoretical saturation. The reflections will be presented on the basis of an analysis of the scientific literature and a fragment of own research, including doubts related to theoretical saturation in the procedures of the grounded theory methodology.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska-
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/*
dc.subjectteoretyczne nasyceniepl
dc.subjectprocedury metodologii teorii ugruntowanejpl
dc.subjectbadania terenowepl
dc.subjecttheoretical saturationpl
dc.subjectgrounded theory methodology procedurespl
dc.subjectfield researchpl
dc.titleTeoretyczne nasycenie w badaniach wykorzystujących procedury metodologii teorii ugruntowanej – z doświadczeń młodego badaczapl
dc.title.alternativeTheoretical Saturation in Research Using Grounded Theory Methodology Procedures – from the Experience of a Young Researcherpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polskapl
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2020.14.07-
dc.description.Emailkatarzyna.okolska@uni.lodz.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet Łódzkipl
dc.description.referencesBabbie, E. (2004). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesBabbie, E. (2013). Podstawy badań jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesBlumer, H. (2009). Interakcjonizm symboliczny. Perspektywa i metoda. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.pl
dc.description.referencesBowen, G. (2008). Naturalistic inquiry and the saturation concept: a research note. Qualitative Research, nr 8(1), 137–142.pl
dc.description.referencesBryman, A. (1988). Quantity and quality in social research. New York: Taylor & Francis Group.pl
dc.description.referencesCharmaz, K. (1997). Good Days, Bad Days: The Self in Chronic Illness and Time. New Brunswick: Rutgers University Press.pl
dc.description.referencesCharmaz, K. (2009). Teoria ugruntowana praktyczny przewodnik po analizie jakościowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesChomczyński, P. (2008). Mobbing w pracy z perspektywy interakcyjnej. Proces stawania się ofiarą. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl
dc.description.referencesChomczyński, P. (2014). Działania wychowanków schronisk dla nieletnich i zakładów poprawczych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl
dc.description.referencesDymarczyk, W. (2008). Temporalny wymiar karier menedżerskich. Katowice: „Śląsk” Wydawnictwo Naukowe.pl
dc.description.referencesGlaser, B. i Holton, J. (2010). Remodelowanie teorii ugruntowanej. Przegląd Socjologii Jakościowej, t. VI, nr 2, 81–102.pl
dc.description.referencesGoffman, E. (2006). Rytuał interakcyjny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesGorzko, M. (2005). „Rodzinna Atmosfera” i „Uprzejma Obsługa”. W stronę substantywnej teorii obsługi ruchu turystycznego – komunikat z badań. Przegląd Socjologii Jakościowej, t. I, nr 1, 4–19.pl
dc.description.referencesGorzko, M. (2008). Procedury i emergencja: o metodologii klasycznych odmian teorii ugruntowanej. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.pl
dc.description.referencesGorzko, M. (2010). „Drugie pokolenie” teoretyków grounded theory. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia Sociologica, nr 20, 27–43.pl
dc.description.referencesGorzko, M. (2013). Teoria ugruntowana jako „rodzina metod”? Opuscula Sociologica, nr 4(6), 5–16.pl
dc.description.referencesHałas, E. (2006). Interakcjonizm symboliczny. Społeczny kontekst znaczeń. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesFrege, G. (1977). Pisma semantyczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesKacperczyk, A. (2016). Społeczne Światy. Teoria-empiria-metody badań. Na przykładzie społecznego świata wspinaczki. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl
dc.description.referencesKonecki, K. (1992). Nowi pracownicy a kultura organizacyjna – studium folkloru fabrycznego. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl
dc.description.referencesKonecki, K. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesKonecki, K. i Chomczyński, P. (2012). Słownik socjologii jakościowej. Warszawa: Difin.pl
dc.description.referencesLicqurish, S. i Seibold, C. (2011). Applying a contemporary grounded theory methodology. Nurse Researcher, nr 18(4), 11–16.pl
dc.description.referencesŁagosz, M. (1997). Analiza Fregowskiej kategorii nienasycenia. Filozofia Nauki, nr 3(19), 55–70.pl
dc.description.referencesNascimento, L.C.N., Souza, T.V., Oliveira, I.C.S., Moraes, J.R.M.M., Aguiar, R.C.B. i Silva, L.F. (2018). Theoretical saturation in qualitative research: an experience report in interview with schoolchildren. Rev Bras Enferm, nr 71(1), 228–3.pl
dc.description.referencesO’Reilly, M. i Parker, N. (2013). ‘Unsatisfactory Saturation’: a critical exploration of the notion of saturated sample sizes in qualitative research. Qualitative Research, nr 13(2), 190–197.pl
dc.description.referencesPasikowski, S. (2014). Kultura metodologiczna i raportowanie badań empirycznych publikowanych w wiodących czasopismach poświęconych zagadnieniom edukacji. Kultura i Edukacja, nr 2, 103–133.pl
dc.description.referencesPasikowski, S. (2015). Granice teoretycznego nasycenia. Rocznik Lubuski, t. 41, nr 1, 34–40.pl
dc.description.referencesRowlands, T., Wadell, N. i McKenna, B. (2015). Are We There Yet? A Technique to Determine Theoretical Saturation. Journal of Computer Information System, nr 56(1), 40–47.pl
dc.description.referencesSilverman, D. (2007). Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesStrauss, A. i Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. London: Sage Publications.pl
dc.description.referencesStrauss, A.i Glaser, B. (2009). Odkrywanie teorii ugruntowanej. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.pl
dc.description.referencesSzczepanik, R. (2015). Stawanie się recydywistą. Kariery instytucjonalne osób powracających do przestępczości. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl
dc.description.referencesŚlęzak, I. (2016). Praca kobiet świadczących usługi seksualne w agencjach towarzyskich. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl
dc.description.referencesŚlęzak, I. i Niedbalski, J. (2014). Główne funkcje programu NVivo a procedury metodologii teorii ugruntowanej, czyli jak realizować badanie oparte na MTU, korzystając z oprogramowania CAQDA?. W: J. Niedbalski (red.), Metody i techniki odkrywania wiedzy narzędzia CAQDA w procesie analizy danych jakościowych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl
dc.description.issue2(14)pl
dc.description.firstpage83pl
dc.description.lastpage91pl
dc.identifier.citation2Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PANpl
dc.identifier.orcid0000-0001-8707-2063-
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2020, nr 2

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Parezja_2_2020_K_Okolska_Teoretyczne_nasycenie_w_badaniach.pdf181,94 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons