REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11457
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorBaranowska, Wanda-
dc.date.accessioned2021-09-10T06:18:09Z-
dc.date.available2021-09-10T06:18:09Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationParezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2020, nr 2(14), s. 49-61pl
dc.identifier.issn2353-7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/11457-
dc.description.abstractW artykule podjęto próbę analizy stanu badań nad teorią umysłu oraz jej deficytem u osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD), szczególnie z Zespołem Aspergera (ZA). Poszukuje się w nim również związków teorii umysłu z oczekiwaniami, które wyznaczają reguły współzależności społecznej. W świetle analizowanych badań można stwierdzić, że teoria umysłu wiąże się, przez powszechne oczekiwanie empatii, z potrzebą i regułą akceptacji i szacunku. Biologicznie uwarunkowany deficyt teorii umysłu u osób z ASD prowokuje wysokie ryzyko ich odrzucenia jako niespełniających społecznych oczekiwań.pl
dc.description.abstractThe author attempted to analyse the state of research on the Theory of Mind and its deficit in people with Autistic Spectrum Disorders (ASD), especially those with Asperger Syndrome (AS). This analysis also searched for connections between the Theory of Mind and expectations which set the rules of social interdependence. In the aspect of the analysed research, it can be concluded that the Theory of Mind is connected – through a common expectation of empathy – with the need and the rules of acceptance and respect. The biologically conditioned deficit of the Theory of Mind of people with ASD causes a high risk of rejecting these people because they do not meet social expectations.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska-
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/*
dc.subjectteoria umysłupl
dc.subjectzaburzenia w spektrum autyzmupl
dc.subjectZespół Aspergerapl
dc.subjectoczekiwania społecznepl
dc.subjectTheory of Mindpl
dc.subjectAutistic Spectrum Disorderpl
dc.subjectAsperger Syndromepl
dc.subjectsocial expectationspl
dc.titleTeoria umysłu, oczekiwania społeczne a sytuacja osób z zaburzeniami w spektrum autyzmu, w tym z Zespołem Aspergerapl
dc.title.alternativeTheory of Mind, Social Expectations, and the Situation of People with Autistic Spectrum Disorders, including People with Asperger Syndromepl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polskapl
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2020.14.05-
dc.description.Emailwanda.baranowska@now.uni.lodz.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet Łódzkipl
dc.description.referencesAsperger, H. (1944). Die autistischen Psychopathen im Kindesalter. Archiv für Psychiatrie und Nervenkrankheiten, 117, 76–136. Pozyskano z: https://doi.org/10.1007/BF01837709pl
dc.description.referencesAstington, J.W. i Jenkins, J.M. (1999). A Longitudinal Study of the Relation Between Language and Theory-of-Mind Development. Developmental Psychology, 35(5), 1311–1320. Pozyskano z: https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0012-1649.35.5.1311pl
dc.description.referencesBaron-Cohen, S. (1995). Mindblindness. An Essay on Autism and Theory of Mind. Cambridge: MIT Press.pl
dc.description.referencesBegeer, S., Rieffe, C., Terwogt, M.M. i Stockmann, L. (2003). Theory of Mind–Based Action in Children from the Autism Spectrum. Journal of Autism and Developmental Disorders, 33(5), 479–487. Pozyskano z: https://doi.org/10.1023/A:1025875311062pl
dc.description.referencesBellini, S. i Peters, J.K. (2008). Social Skills Training for Youth with Autism Spectrum Disorders. Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North America, 17(4), 857–873. Pozyskano z: https://doi.org/10.1016/j.chc.2008.06.008pl
dc.description.referencesBrune, M. i Brune-Cohrs, U. (2006). Theory of Mind-Evolution, Ontogeny, Brain Mechanisms and Psychopathology. Neuroscience and Biobehavioral Reviews, 30, 437–455. Pozyskano z: https://doi.org/10.1016/j.neubiorev.2005.08.001pl
dc.description.referencesCarlson, S.M., Koenig, M.A. i Harms, M.B. (2013). Theory of Mind. WIREs Cognitive Science, 4, 391–402. Pozyskano z: https://doi.org/10.1002/wcs.1232pl
dc.description.referencesCarlson, S.M., Moses, L.J. i Claxton, L.J. (2004). Individual Differences in Executive Functioning and Theory of Mind: An Investigation of Inhibitory Control and Planning Ability. Journal Experimental Child Psychology, 87(4), 299–319. Pozyskano z: https://doi.org/10.1016/j.jecp.2004.01.002pl
dc.description.referencesDawson, G., Webb, S., Carter, L., Panagiotides, H. i McPartland, J. (2004). Young children with autism show antypical brain responses to fearful versus neutral facial expressions. Developmental Science, 7, 340–359. Pozyskano z: https://doi.org/10.1111/j.1467-7687.2004.00352.xpl
dc.description.referencesDecety, J. i Lamm, C. (2007). The Role of the Right Temporoparietal Junction in Social Interaction: How Low-Level Computational Processes Contribute to Meta-Cognition. Neuroscientist, 13, 580–593. Pozyskano z: https://doi.org/10.1177%2F1073858407304654pl
dc.description.referencesFrith, U. (red.), (1991). Autism and Asperger Syndrome. Cambridge: Cambridge University Press.pl
dc.description.referencesFrith, U. (2001). Mind Blindness and the Brain in Autism. Neuron, 32, 969–979. Pozyskano z: https://doi.org/10.1016/S0896-6273(01)00552-9pl
dc.description.referencesFrith, U. (2004). Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologicznepl
dc.description.referencesFrith, U. i Frith, C.D. (2003). Development and Neurophysiology of Mentalizing. Philosophical Transactions of Royal Society of London (Series B: Biogical Sciences), 358(1431), 459–473. Pozyskano z: https://doi.org/10.1098/rstb.2002.1218pl
dc.description.referencesFrith, U. i Happé, F. (1994). Autism: Beyond “Theory of Mind”. Cognition, 50(1–3), 115–132. Pozyskano z: https://doi.org/10.1016/0010-0277(94)90024-8pl
dc.description.referencesGallagher, H.L. i Frith, Ch.D. (2003). Functional Imaging of ‘Theory of Mind’. Trends in Cognitive Sciences, 7(2), 77–83. Pozyskano z: https://doi.org/10.1016/S1364-6613(02)00025-6pl
dc.description.referencesGrice, S.J., Halit, H., Farroni, T., Baron-Cohen, S., Bolton, P. i Johnson, M.H. (2005). Neural Correlates of Eye-Gaze Detection in Young Children with Autism. Cortex, 41(3), 342–353. Pozyskano z: https://doi.org/10.1016/S0010-9452(08)70271-5pl
dc.description.referencesJakobson, L.S., Pearson, P.M., Kozub, Z., Hare, C. i Rigby, S.N. (2018). Links Between Traits Associated with the Broad Autism Phenotype and Empathy and Young Adults’ Ability to Decode Speaker Intentionality. Research in Autism Spectrum Disorders, 50, 11–21. Pozyskano z: https://doi.org/10.1016/j.rasd.2018.03.001pl
dc.description.referencesKarpińska, D. (2011). Deficyt teorii umysłu w autyzmie. Symptomy i uwarunkowania. W: I. Kojder (red.), Neurokognitywistyka w patologii i zdrowiu 2009–2011. Sympozja I. Szczecin: Pomorski Uniwersytet Medyczny.pl
dc.description.referencesKerr-Gaffney, J., Harrison, A. i Tchanturia, K. (2020). Autism Spectrum Disorder Traits are Associated with Empathic Abilities in Adults with Anorexia Nervosa. Journal of Affective Disorders, 266(1), 273–281. Pozyskano z: 10.1016/j.jad.2020.01.169pl
dc.description.referencesKoning, C., Magill-Evans, J., Volden, J. i Dick, B. (2013). Efficacy of Cognitive Behavior Therapy-Based Social Skills Intervention for School-Aged Boys with Autism Spectrum Disorders. Research in Autism Spectrum Disorders, 7(10), 1282–1290. Pozyskano z: https://doi.org/10.1016/j.rasd.2011.07.011pl
dc.description.referencesLeslie, A.M. (1987). Pretense and Representation in Infancy: The Origins of ‘Theory of Mind’. Psychological Review, 94(4), 412–426. Pozyskano z: https://doi.org/10.1037/0033-295X.94.4.412pl
dc.description.referencesLeslie, A.M. (1994). Pretending and Believing: Issues in the Theory of Mind ToMM. Cognition, 50(1–3), 211–238. Pozyskano z: https://doi.org/10.1016/0010-0277(94)90029-9pl
dc.description.referencesLeslie, A.M. i Thaiss, L. (1992). Domain Specificity in Conceptual Development: Neuropsychological Evidence from Autism. Cognition, 43(3), 225–251. Pozyskano z: https://doi.org/10.1016/0010-0277(92)90013-8pl
dc.description.referencesMoody, Ch.T. i Laugeson, E.A. (2020). Social Skills Training in Autism Spectrum Disorder Across the Lifespan. Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North America, 29(2), 359–371. Pozyskano z: https://doi.org/10.1016/j.chc.2019.11.001pl
dc.description.referencesPears, K.C. i Moses, L.J. (2003). Demographics, Parenting, and Theory of Mind in Preschool Children. Social Development, 12(1), 1–20. Pozyskano z: https://doi.org/10.1111/1467-9507.00219pl
dc.description.referencesPelphrey, K.A., Morris, J.P. i McCarthy, G. (2005). Neural Basis of Eye Gaze Processing Deficits in Autism. Brain, 128(5), 1038–1048. Pozyskano z: https://doi.org/10.1093/brain/awh404pl
dc.description.referencesPepper, K.L., Demetriou, E.A., Park, S.H., Boulton, K.A., Hickie, I.B., Thomas, E.E. i Guastella, A.J. (2019). Self-Reported Empathy in Adults with Autism, Early Psychosis, and Social Anxiety Disorder. Psychiatry Research, 281, 112604. Pozyskano z: https://doi.org/10.1016/j.psychres.2019.112604pl
dc.description.referencesPluta, A. (2012). Mechanizmy poznawcze teorii umysłu. Roczniki Psychologiczne, 15(1), 7–30. Pozyskano z: http://www.kul.pl/files/1024/Roczniki_Psychologiczne/2012/1/RPsych_2012 _vol15_no1_007-030_PLUTA.pdfpl
dc.description.referencesRatcliffe, B., Wong, M., Dossetor, D. i Hayes, S. (2014). Teaching Social–Emotional Skills to School-Aged Children with Autism Spectrum Disorder: A Treatment Versus Control Trial in 41 Mainstream Schools. Research in Autism Spectrum Disorders, 8(12), 1722–1733. Pozyskano z: https://doi.org/10.1016/j.rasd.2014.09.010pl
dc.description.referencesRynkiewicz, A., Janas-Kozik, M. i Słopień, A. (2019). Dziewczęta i kobiety z autyzmem. Psychiatria Polska, 53(4), 737–752. Pozyskano z: https://doi.org/10.12740/PP/OnlineFirst/95098pl
dc.description.referencesSaxe, R., Wexler, A. (2005). Making Sense of Another Mind: The Role of the Right Temporoparietal Junction. Neuropsychologia, 43(10), 1391–1399. Pozyskano z: https://doi.org/10.1016/j.neuropsychologia.2005.02.013pl
dc.description.referencesSchank, R.C. (1982). Dynamic Memory. Cambridge: Cambridge University Press.pl
dc.description.referencesSchank, R.C., Fano, A. (1995). Memory and expectations in learning, language, and visual understanding. Artificial Intelligence Review, 9(4–5), 261–271. Pozyskano z: https://psycnet.apa.org/doi/10.1007/BF00849039pl
dc.description.referencesSenju, A. i Johnson, M.H. (2009). Atypical Eye Contact in Autism: Models, Mechanisms and Development. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 33(8), 1204–1214. Pozyskano z: https://doi.org/10.1016/j.neubiorev.2009.06.001pl
dc.description.referencesSenju, A., Tojo, Y., Yaguchi, K. i Hasegawa, T. (2005). Deviant Gaze Processing in Children with Autism: an ERP Study. Neuropsychologia, 43(9), 1297–1306. Pozyskano z: https://doi.org/10.1016/j.neuropsychologia.2004.12.002pl
dc.description.referencesSodian, B. i Frith, U. (1992). Deception and Sabotage in Autistic, Retarded and Normal Children. Journal of Child Psychology and Psychiatry, and Allied Disciplines, 33(3), 591–605. Pozyskano z: https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1992.tb00893.xpl
dc.description.referencesStone, V. i Gerrans, P. (2006). Does the Normal Brain Have a Theory of Mind? Trends in Cognitive Sciences, 10(1), 3–4. Pozyskano z: https://doi.org/10.1016/j.tics.2005.11.010pl
dc.description.referencesSzamburska-Lewandowska, K., Konowałek, Ł. i Bryńska, A. (2020). Deficyty Teorii Umysłu w wybranych zaburzeniach psychicznych wieku rozwojowego. Psychiatria Polska, 195, 1–13. Pozyskano z: https://doi.org/10.12740/PP/OnlineFirst/112708pl
dc.description.referencesŚwitała, I.M. (2019). Wychowanie do wartości w zmieniającym się świecie. Studia Edukacyjne, 52, 159–172.pl
dc.description.referencesWHO (2008). Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych. Rewizja dziesiąta. T. I. WHO, Genewa.pl
dc.description.referencesWinczura, B. (2014). Deficiencies of Eye Contact and Faceto-Face Interactions in Social Relations Among Children with Autism. Pedagogika, 116(4), 226–239. Pozyskano z: http://dx.doi.org/10.15823/p.2015.060pl
dc.description.referencesWoodbury-Smith, M.R. i Volkmar, F.R. (2009). Asperger syndrome. European Child & Adolescent Psychiatry, 18(1), 2–11. Pozyskano z: https://doi.org/10.1007/s00787-008-0701-0pl
dc.description.issue2(14)pl
dc.description.firstpage49pl
dc.description.lastpage61pl
dc.identifier.citation2Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PANpl
dc.identifier.orcid0000-0001-7793-2533-
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2020, nr 2

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Parezja_2_2020_W_Baranowska_Teoria_umyslu.pdf139,71 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons