Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/11457
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Baranowska, Wanda | - |
dc.date.accessioned | 2021-09-10T06:18:09Z | - |
dc.date.available | 2021-09-10T06:18:09Z | - |
dc.date.issued | 2020 | - |
dc.identifier.citation | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2020, nr 2(14), s. 49-61 | pl |
dc.identifier.issn | 2353-7914 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/11457 | - |
dc.description.abstract | W artykule podjęto próbę analizy stanu badań nad teorią umysłu oraz jej deficytem u osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD), szczególnie z Zespołem Aspergera (ZA). Poszukuje się w nim również związków teorii umysłu z oczekiwaniami, które wyznaczają reguły współzależności społecznej. W świetle analizowanych badań można stwierdzić, że teoria umysłu wiąże się, przez powszechne oczekiwanie empatii, z potrzebą i regułą akceptacji i szacunku. Biologicznie uwarunkowany deficyt teorii umysłu u osób z ASD prowokuje wysokie ryzyko ich odrzucenia jako niespełniających społecznych oczekiwań. | pl |
dc.description.abstract | The author attempted to analyse the state of research on the Theory of Mind and its deficit in people with Autistic Spectrum Disorders (ASD), especially those with Asperger Syndrome (AS). This analysis also searched for connections between the Theory of Mind and expectations which set the rules of social interdependence. In the aspect of the analysed research, it can be concluded that the Theory of Mind is connected – through a common expectation of empathy – with the need and the rules of acceptance and respect. The biologically conditioned deficit of the Theory of Mind of people with ASD causes a high risk of rejecting these people because they do not meet social expectations. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska | - |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ | * |
dc.subject | teoria umysłu | pl |
dc.subject | zaburzenia w spektrum autyzmu | pl |
dc.subject | Zespół Aspergera | pl |
dc.subject | oczekiwania społeczne | pl |
dc.subject | Theory of Mind | pl |
dc.subject | Autistic Spectrum Disorder | pl |
dc.subject | Asperger Syndrome | pl |
dc.subject | social expectations | pl |
dc.title | Teoria umysłu, oczekiwania społeczne a sytuacja osób z zaburzeniami w spektrum autyzmu, w tym z Zespołem Aspergera | pl |
dc.title.alternative | Theory of Mind, Social Expectations, and the Situation of People with Autistic Spectrum Disorders, including People with Asperger Syndrome | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.rights.holder | Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/parezja.2020.14.05 | - |
dc.description.Email | wanda.baranowska@now.uni.lodz.pl | pl |
dc.description.Affiliation | Uniwersytet Łódzki | pl |
dc.description.references | Asperger, H. (1944). Die autistischen Psychopathen im Kindesalter. Archiv für Psychiatrie und Nervenkrankheiten, 117, 76–136. Pozyskano z: https://doi.org/10.1007/BF01837709 | pl |
dc.description.references | Astington, J.W. i Jenkins, J.M. (1999). A Longitudinal Study of the Relation Between Language and Theory-of-Mind Development. Developmental Psychology, 35(5), 1311–1320. Pozyskano z: https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0012-1649.35.5.1311 | pl |
dc.description.references | Baron-Cohen, S. (1995). Mindblindness. An Essay on Autism and Theory of Mind. Cambridge: MIT Press. | pl |
dc.description.references | Begeer, S., Rieffe, C., Terwogt, M.M. i Stockmann, L. (2003). Theory of Mind–Based Action in Children from the Autism Spectrum. Journal of Autism and Developmental Disorders, 33(5), 479–487. Pozyskano z: https://doi.org/10.1023/A:1025875311062 | pl |
dc.description.references | Bellini, S. i Peters, J.K. (2008). Social Skills Training for Youth with Autism Spectrum Disorders. Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North America, 17(4), 857–873. Pozyskano z: https://doi.org/10.1016/j.chc.2008.06.008 | pl |
dc.description.references | Brune, M. i Brune-Cohrs, U. (2006). Theory of Mind-Evolution, Ontogeny, Brain Mechanisms and Psychopathology. Neuroscience and Biobehavioral Reviews, 30, 437–455. Pozyskano z: https://doi.org/10.1016/j.neubiorev.2005.08.001 | pl |
dc.description.references | Carlson, S.M., Koenig, M.A. i Harms, M.B. (2013). Theory of Mind. WIREs Cognitive Science, 4, 391–402. Pozyskano z: https://doi.org/10.1002/wcs.1232 | pl |
dc.description.references | Carlson, S.M., Moses, L.J. i Claxton, L.J. (2004). Individual Differences in Executive Functioning and Theory of Mind: An Investigation of Inhibitory Control and Planning Ability. Journal Experimental Child Psychology, 87(4), 299–319. Pozyskano z: https://doi.org/10.1016/j.jecp.2004.01.002 | pl |
dc.description.references | Dawson, G., Webb, S., Carter, L., Panagiotides, H. i McPartland, J. (2004). Young children with autism show antypical brain responses to fearful versus neutral facial expressions. Developmental Science, 7, 340–359. Pozyskano z: https://doi.org/10.1111/j.1467-7687.2004.00352.x | pl |
dc.description.references | Decety, J. i Lamm, C. (2007). The Role of the Right Temporoparietal Junction in Social Interaction: How Low-Level Computational Processes Contribute to Meta-Cognition. Neuroscientist, 13, 580–593. Pozyskano z: https://doi.org/10.1177%2F1073858407304654 | pl |
dc.description.references | Frith, U. (red.), (1991). Autism and Asperger Syndrome. Cambridge: Cambridge University Press. | pl |
dc.description.references | Frith, U. (2001). Mind Blindness and the Brain in Autism. Neuron, 32, 969–979. Pozyskano z: https://doi.org/10.1016/S0896-6273(01)00552-9 | pl |
dc.description.references | Frith, U. (2004). Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne | pl |
dc.description.references | Frith, U. i Frith, C.D. (2003). Development and Neurophysiology of Mentalizing. Philosophical Transactions of Royal Society of London (Series B: Biogical Sciences), 358(1431), 459–473. Pozyskano z: https://doi.org/10.1098/rstb.2002.1218 | pl |
dc.description.references | Frith, U. i Happé, F. (1994). Autism: Beyond “Theory of Mind”. Cognition, 50(1–3), 115–132. Pozyskano z: https://doi.org/10.1016/0010-0277(94)90024-8 | pl |
dc.description.references | Gallagher, H.L. i Frith, Ch.D. (2003). Functional Imaging of ‘Theory of Mind’. Trends in Cognitive Sciences, 7(2), 77–83. Pozyskano z: https://doi.org/10.1016/S1364-6613(02)00025-6 | pl |
dc.description.references | Grice, S.J., Halit, H., Farroni, T., Baron-Cohen, S., Bolton, P. i Johnson, M.H. (2005). Neural Correlates of Eye-Gaze Detection in Young Children with Autism. Cortex, 41(3), 342–353. Pozyskano z: https://doi.org/10.1016/S0010-9452(08)70271-5 | pl |
dc.description.references | Jakobson, L.S., Pearson, P.M., Kozub, Z., Hare, C. i Rigby, S.N. (2018). Links Between Traits Associated with the Broad Autism Phenotype and Empathy and Young Adults’ Ability to Decode Speaker Intentionality. Research in Autism Spectrum Disorders, 50, 11–21. Pozyskano z: https://doi.org/10.1016/j.rasd.2018.03.001 | pl |
dc.description.references | Karpińska, D. (2011). Deficyt teorii umysłu w autyzmie. Symptomy i uwarunkowania. W: I. Kojder (red.), Neurokognitywistyka w patologii i zdrowiu 2009–2011. Sympozja I. Szczecin: Pomorski Uniwersytet Medyczny. | pl |
dc.description.references | Kerr-Gaffney, J., Harrison, A. i Tchanturia, K. (2020). Autism Spectrum Disorder Traits are Associated with Empathic Abilities in Adults with Anorexia Nervosa. Journal of Affective Disorders, 266(1), 273–281. Pozyskano z: 10.1016/j.jad.2020.01.169 | pl |
dc.description.references | Koning, C., Magill-Evans, J., Volden, J. i Dick, B. (2013). Efficacy of Cognitive Behavior Therapy-Based Social Skills Intervention for School-Aged Boys with Autism Spectrum Disorders. Research in Autism Spectrum Disorders, 7(10), 1282–1290. Pozyskano z: https://doi.org/10.1016/j.rasd.2011.07.011 | pl |
dc.description.references | Leslie, A.M. (1987). Pretense and Representation in Infancy: The Origins of ‘Theory of Mind’. Psychological Review, 94(4), 412–426. Pozyskano z: https://doi.org/10.1037/0033-295X.94.4.412 | pl |
dc.description.references | Leslie, A.M. (1994). Pretending and Believing: Issues in the Theory of Mind ToMM. Cognition, 50(1–3), 211–238. Pozyskano z: https://doi.org/10.1016/0010-0277(94)90029-9 | pl |
dc.description.references | Leslie, A.M. i Thaiss, L. (1992). Domain Specificity in Conceptual Development: Neuropsychological Evidence from Autism. Cognition, 43(3), 225–251. Pozyskano z: https://doi.org/10.1016/0010-0277(92)90013-8 | pl |
dc.description.references | Moody, Ch.T. i Laugeson, E.A. (2020). Social Skills Training in Autism Spectrum Disorder Across the Lifespan. Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North America, 29(2), 359–371. Pozyskano z: https://doi.org/10.1016/j.chc.2019.11.001 | pl |
dc.description.references | Pears, K.C. i Moses, L.J. (2003). Demographics, Parenting, and Theory of Mind in Preschool Children. Social Development, 12(1), 1–20. Pozyskano z: https://doi.org/10.1111/1467-9507.00219 | pl |
dc.description.references | Pelphrey, K.A., Morris, J.P. i McCarthy, G. (2005). Neural Basis of Eye Gaze Processing Deficits in Autism. Brain, 128(5), 1038–1048. Pozyskano z: https://doi.org/10.1093/brain/awh404 | pl |
dc.description.references | Pepper, K.L., Demetriou, E.A., Park, S.H., Boulton, K.A., Hickie, I.B., Thomas, E.E. i Guastella, A.J. (2019). Self-Reported Empathy in Adults with Autism, Early Psychosis, and Social Anxiety Disorder. Psychiatry Research, 281, 112604. Pozyskano z: https://doi.org/10.1016/j.psychres.2019.112604 | pl |
dc.description.references | Pluta, A. (2012). Mechanizmy poznawcze teorii umysłu. Roczniki Psychologiczne, 15(1), 7–30. Pozyskano z: http://www.kul.pl/files/1024/Roczniki_Psychologiczne/2012/1/RPsych_2012 _vol15_no1_007-030_PLUTA.pdf | pl |
dc.description.references | Ratcliffe, B., Wong, M., Dossetor, D. i Hayes, S. (2014). Teaching Social–Emotional Skills to School-Aged Children with Autism Spectrum Disorder: A Treatment Versus Control Trial in 41 Mainstream Schools. Research in Autism Spectrum Disorders, 8(12), 1722–1733. Pozyskano z: https://doi.org/10.1016/j.rasd.2014.09.010 | pl |
dc.description.references | Rynkiewicz, A., Janas-Kozik, M. i Słopień, A. (2019). Dziewczęta i kobiety z autyzmem. Psychiatria Polska, 53(4), 737–752. Pozyskano z: https://doi.org/10.12740/PP/OnlineFirst/95098 | pl |
dc.description.references | Saxe, R., Wexler, A. (2005). Making Sense of Another Mind: The Role of the Right Temporoparietal Junction. Neuropsychologia, 43(10), 1391–1399. Pozyskano z: https://doi.org/10.1016/j.neuropsychologia.2005.02.013 | pl |
dc.description.references | Schank, R.C. (1982). Dynamic Memory. Cambridge: Cambridge University Press. | pl |
dc.description.references | Schank, R.C., Fano, A. (1995). Memory and expectations in learning, language, and visual understanding. Artificial Intelligence Review, 9(4–5), 261–271. Pozyskano z: https://psycnet.apa.org/doi/10.1007/BF00849039 | pl |
dc.description.references | Senju, A. i Johnson, M.H. (2009). Atypical Eye Contact in Autism: Models, Mechanisms and Development. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 33(8), 1204–1214. Pozyskano z: https://doi.org/10.1016/j.neubiorev.2009.06.001 | pl |
dc.description.references | Senju, A., Tojo, Y., Yaguchi, K. i Hasegawa, T. (2005). Deviant Gaze Processing in Children with Autism: an ERP Study. Neuropsychologia, 43(9), 1297–1306. Pozyskano z: https://doi.org/10.1016/j.neuropsychologia.2004.12.002 | pl |
dc.description.references | Sodian, B. i Frith, U. (1992). Deception and Sabotage in Autistic, Retarded and Normal Children. Journal of Child Psychology and Psychiatry, and Allied Disciplines, 33(3), 591–605. Pozyskano z: https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1992.tb00893.x | pl |
dc.description.references | Stone, V. i Gerrans, P. (2006). Does the Normal Brain Have a Theory of Mind? Trends in Cognitive Sciences, 10(1), 3–4. Pozyskano z: https://doi.org/10.1016/j.tics.2005.11.010 | pl |
dc.description.references | Szamburska-Lewandowska, K., Konowałek, Ł. i Bryńska, A. (2020). Deficyty Teorii Umysłu w wybranych zaburzeniach psychicznych wieku rozwojowego. Psychiatria Polska, 195, 1–13. Pozyskano z: https://doi.org/10.12740/PP/OnlineFirst/112708 | pl |
dc.description.references | Świtała, I.M. (2019). Wychowanie do wartości w zmieniającym się świecie. Studia Edukacyjne, 52, 159–172. | pl |
dc.description.references | WHO (2008). Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych. Rewizja dziesiąta. T. I. WHO, Genewa. | pl |
dc.description.references | Winczura, B. (2014). Deficiencies of Eye Contact and Faceto-Face Interactions in Social Relations Among Children with Autism. Pedagogika, 116(4), 226–239. Pozyskano z: http://dx.doi.org/10.15823/p.2015.060 | pl |
dc.description.references | Woodbury-Smith, M.R. i Volkmar, F.R. (2009). Asperger syndrome. European Child & Adolescent Psychiatry, 18(1), 2–11. Pozyskano z: https://doi.org/10.1007/s00787-008-0701-0 | pl |
dc.description.issue | 2(14) | pl |
dc.description.firstpage | 49 | pl |
dc.description.lastpage | 61 | pl |
dc.identifier.citation2 | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0001-7793-2533 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2020, nr 2 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Parezja_2_2020_W_Baranowska_Teoria_umyslu.pdf | 139,71 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL