Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/11453
Tytuł: | Funkcjonowanie społeczne dziecka z mutyzmem wybiórczym jako obszar specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych |
Inne tytuły: | Social Functioning of a Child with Selective Mutism as an Area of Special Developmental and Educational Needs |
Autorzy: | Kos, Ewa Arleta |
Słowa kluczowe: | mutyzm wybiórczy funkcjonowanie społeczne dzieci z MW specjalne potrzeby edukacyjne i rozwojowe dzieci z mutyzmem wybiórczym selective mutism social functioning of children with selective mutism special educational needs of children with selective mutism |
Data wydania: | 2020 |
Data dodania: | 9-wrz-2021 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku |
Źródło: | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2020, nr 2(14), s. 35-46 |
Abstrakt: | W niniejszym opracowaniu skoncentrowano się na omówieniu wybranych specjalnych potrzeb edukacyjnych i rozwojowych dziecka z mutyzmem wybiórczym (MW). Mutyzm wybiórczy ma znaczenie dla funkcjonowania jednostki (zwłaszcza w aspekcie społecznym) i stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia psychicznego i samopoczucia uczniów. W pierwszej części opracowania scharakteryzowano specyfikatory diagnostyczne mutyzmu wybiórczego w kontekście ICD-10 i DSM-5. W kolejnej części omówiono specjalne potrzeby edukacyjne i rozwojowe dzieci/uczniów wykazujących objawy mutyzmu wybiórczego. Następnie opisano specyfikę funkcjonowania społecznego dzieci z MW w kontekście ICF–CY (The International Classification of Functioning, Disability and Health for Children and Youth). W ostatnim paragrafie przedstawiono wybrane techniki umożliwiające efektywne włączanie do grupy rówieśniczej i tworzenie warunków sprzyjających uczeniu się dziecku z MW. Scharakteryzowano zakres pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla ucznia z MW na terenie przedszkola/szkoły. The aim of this study is to focus on the special educational and developmental needs of a child with selective mutism. Selective mutism is important for human social functioning and is a serious threat to the mental health and well-being of students. Unfortunately, not many teachers are aware of this fact.The first part of the study discusses the diagnostic specifiers of selective mutism in the context of ICD-10 and DSM-5. The next section discusses the special educational and development needs of children/ students who experience symptoms of selective mutism. Then the author presents a description of the social functioning of children with selective mutism in the context of ICF-CY (The International Classification of Functioning, Disability and Health for Children and Youth). In the last paragraph of this study, the author discusses selected techniques that enable the effective inclusion of a child into a peer group and create an environment that favors the learning of a child with selective mutism. Next the author describes the range of psychological and pedagogical assistance for students with selective mutism in the kindergarten / school. |
Afiliacja: | Uniwersytet Łódzki |
E-mail: | ewa.kos@uni.lodz.pl |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/11453 |
DOI: | 10.15290/parezja.2020.14.04 |
ISSN: | 2353-7914 |
metadata.dc.identifier.orcid: | 0000-0003-3009-7360 |
Typ Dokumentu: | Article |
metadata.dc.rights.uri: | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ |
Właściciel praw: | Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska |
Występuje w kolekcji(ach): | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2020, nr 2 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Parezja_2_2020_EA_Kos_Funkcjonowanie_spoleczne_dziecka_z_mutyzmem_wybiorczym.pdf | 248,87 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL