Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/11453
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Kos, Ewa Arleta | - |
dc.date.accessioned | 2021-09-09T06:19:22Z | - |
dc.date.available | 2021-09-09T06:19:22Z | - |
dc.date.issued | 2020 | - |
dc.identifier.citation | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2020, nr 2(14), s. 35-46 | pl |
dc.identifier.issn | 2353-7914 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/11453 | - |
dc.description.abstract | W niniejszym opracowaniu skoncentrowano się na omówieniu wybranych specjalnych potrzeb edukacyjnych i rozwojowych dziecka z mutyzmem wybiórczym (MW). Mutyzm wybiórczy ma znaczenie dla funkcjonowania jednostki (zwłaszcza w aspekcie społecznym) i stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia psychicznego i samopoczucia uczniów. W pierwszej części opracowania scharakteryzowano specyfikatory diagnostyczne mutyzmu wybiórczego w kontekście ICD-10 i DSM-5. W kolejnej części omówiono specjalne potrzeby edukacyjne i rozwojowe dzieci/uczniów wykazujących objawy mutyzmu wybiórczego. Następnie opisano specyfikę funkcjonowania społecznego dzieci z MW w kontekście ICF–CY (The International Classification of Functioning, Disability and Health for Children and Youth). W ostatnim paragrafie przedstawiono wybrane techniki umożliwiające efektywne włączanie do grupy rówieśniczej i tworzenie warunków sprzyjających uczeniu się dziecku z MW. Scharakteryzowano zakres pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla ucznia z MW na terenie przedszkola/szkoły. | pl |
dc.description.abstract | The aim of this study is to focus on the special educational and developmental needs of a child with selective mutism. Selective mutism is important for human social functioning and is a serious threat to the mental health and well-being of students. Unfortunately, not many teachers are aware of this fact.The first part of the study discusses the diagnostic specifiers of selective mutism in the context of ICD-10 and DSM-5. The next section discusses the special educational and development needs of children/ students who experience symptoms of selective mutism. Then the author presents a description of the social functioning of children with selective mutism in the context of ICF-CY (The International Classification of Functioning, Disability and Health for Children and Youth). In the last paragraph of this study, the author discusses selected techniques that enable the effective inclusion of a child into a peer group and create an environment that favors the learning of a child with selective mutism. Next the author describes the range of psychological and pedagogical assistance for students with selective mutism in the kindergarten / school. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska | - |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ | * |
dc.subject | mutyzm wybiórczy | pl |
dc.subject | funkcjonowanie społeczne dzieci z MW | pl |
dc.subject | specjalne potrzeby edukacyjne i rozwojowe dzieci z mutyzmem wybiórczym | pl |
dc.subject | selective mutism | pl |
dc.subject | social functioning of children with selective mutism | pl |
dc.subject | special educational needs of children with selective mutism | pl |
dc.title | Funkcjonowanie społeczne dziecka z mutyzmem wybiórczym jako obszar specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych | pl |
dc.title.alternative | Social Functioning of a Child with Selective Mutism as an Area of Special Developmental and Educational Needs | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.rights.holder | Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/parezja.2020.14.04 | - |
dc.description.Email | ewa.kos@uni.lodz.pl | pl |
dc.description.Affiliation | Uniwersytet Łódzki | pl |
dc.description.references | Bar-Haim, Y., Henkin, Y., Ari-Even-Roth, D., Tetin-Schneider, S., Hildesheimer, M. i Muchnik, C. (2004). Reduced auditory efferent activity in childhood selective mutism. Biological Psychiatry, nr 55(11), 1061–1068. | pl |
dc.description.references | Bogdanowicz, M. (1999). Model kompleksowej pomocy osobom z dysleksją rozwojową – ocena stanu aktualnego i propozycje zmian w świetle reformy systemu edukacji. Psychologia Wychowawcza, nr 3, 217–227. | pl |
dc.description.references | Bystrzanowska M. (2017), Mutyzm wybiórczy. Poradnik dla rodziców, nauczycieli i specjalistów. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. | pl |
dc.description.references | Cotter, A., Todd, M. i Brestan-Knight, E. (2018). Parent–Child Interaction Therapy for Children with Selective Mutism (PCIT-SM). W: L. Niec (red.), Handbook of Parent-Child Interaction Therapy. Springer, Cham. | pl |
dc.description.references | Dockrell, J., Ricketts, J., Palikara, O., Charman, T. i Lindsay, G. (2019). What Drives Educational Support for Children With Developmental Language Disorder or Autism Spectrum Disorder: Needs, or Diagnostic Category? Frontiers in Education, nr 4(29). | pl |
dc.description.references | Garrote, A., Sermier, R. i Dessemontet, R. (2017). Facilitating the social participation of pupils with special educational needs in mainstream schools: A review of school-based interventions. Educational Research Review, nr 20, 12–23. | pl |
dc.description.references | Fernandez, K. i Sugay, C. (2016). Psychodynamic play therapy: A case of selective mutism. International Journal of Play Therapy, nr 25(4), 203–209. | pl |
dc.description.references | Langdon, H., Starr, M. (2019). Collaboration between a speech and language patholoigst. Listy klinické logopedie, t. 3, nr 1, 78–82. | pl |
dc.description.references | Holka-Pokorska, J., Piróg-Balcerzak, A. i Jarema, M. (2018). The controversy around the diagnosis of selective mutism – a critical analysis of three cases in the light of modern research and diagnostic criteria. Psychiatria Polska, nr 52(2), 323–343. | pl |
dc.description.references | Kovac, L. i Furr, J. (2019) What Teachers Should Know About Selective Mutism in Early Childhood. Early Childhood Education, nr 47, 107–114. | pl |
dc.description.references | Furr, J., Sanchez, A., Hong, N. i Comer, J. (2020). Exposure therapy for childchood selective mutism: principles, practices, and procedures. W: T.S. Peris, E.A. Storch i J.F. McGuire (red.), Exposure Therapy for Children with Anxiety and OCD. Los Angeles, CA: Academic Press. | pl |
dc.description.references | Mordzak, M. (2019). Mutyzm wybiórczy w codzienności. Wydawnictwo E-bookowo. | pl |
dc.description.references | Zaremba, L. (2014). Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci i młodzieży. Identyfikowanie SPR i SPE oraz sposoby ich zaspokajania. Warszawa: ORE. | pl |
dc.description.references | Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013 r., poz. 532). | pl |
dc.description.references | Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2017 poz. 1643). | pl |
dc.description.references | https://open.library.ubc.ca/cIRcle/collections/ubctheses/24/items/1.0384848 (data dostępu 27.04.2020). | pl |
dc.description.references | https://childmind.org/guide/teachers-guide-to-selective-mutism/ (data dostępu 27.04.2020). | pl |
dc.description.issue | 2(14) | pl |
dc.description.firstpage | 35 | pl |
dc.description.lastpage | 46 | pl |
dc.identifier.citation2 | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0003-3009-7360 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2020, nr 2 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Parezja_2_2020_EA_Kos_Funkcjonowanie_spoleczne_dziecka_z_mutyzmem_wybiorczym.pdf | 248,87 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL