REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11453
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKos, Ewa Arleta-
dc.date.accessioned2021-09-09T06:19:22Z-
dc.date.available2021-09-09T06:19:22Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationParezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2020, nr 2(14), s. 35-46pl
dc.identifier.issn2353-7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/11453-
dc.description.abstractW niniejszym opracowaniu skoncentrowano się na omówieniu wybranych specjalnych potrzeb edukacyjnych i rozwojowych dziecka z mutyzmem wybiórczym (MW). Mutyzm wybiórczy ma znaczenie dla funkcjonowania jednostki (zwłaszcza w aspekcie społecznym) i stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia psychicznego i samopoczucia uczniów. W pierwszej części opracowania scharakteryzowano specyfikatory diagnostyczne mutyzmu wybiórczego w kontekście ICD-10 i DSM-5. W kolejnej części omówiono specjalne potrzeby edukacyjne i rozwojowe dzieci/uczniów wykazujących objawy mutyzmu wybiórczego. Następnie opisano specyfikę funkcjonowania społecznego dzieci z MW w kontekście ICF–CY (The International Classification of Functioning, Disability and Health for Children and Youth). W ostatnim paragrafie przedstawiono wybrane techniki umożliwiające efektywne włączanie do grupy rówieśniczej i tworzenie warunków sprzyjających uczeniu się dziecku z MW. Scharakteryzowano zakres pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla ucznia z MW na terenie przedszkola/szkoły.pl
dc.description.abstractThe aim of this study is to focus on the special educational and developmental needs of a child with selective mutism. Selective mutism is important for human social functioning and is a serious threat to the mental health and well-being of students. Unfortunately, not many teachers are aware of this fact.The first part of the study discusses the diagnostic specifiers of selective mutism in the context of ICD-10 and DSM-5. The next section discusses the special educational and development needs of children/ students who experience symptoms of selective mutism. Then the author presents a description of the social functioning of children with selective mutism in the context of ICF-CY (The International Classification of Functioning, Disability and Health for Children and Youth). In the last paragraph of this study, the author discusses selected techniques that enable the effective inclusion of a child into a peer group and create an environment that favors the learning of a child with selective mutism. Next the author describes the range of psychological and pedagogical assistance for students with selective mutism in the kindergarten / school.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska-
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/*
dc.subjectmutyzm wybiórczypl
dc.subjectfunkcjonowanie społeczne dzieci z MWpl
dc.subjectspecjalne potrzeby edukacyjne i rozwojowe dzieci z mutyzmem wybiórczympl
dc.subjectselective mutismpl
dc.subjectsocial functioning of children with selective mutismpl
dc.subjectspecial educational needs of children with selective mutismpl
dc.titleFunkcjonowanie społeczne dziecka z mutyzmem wybiórczym jako obszar specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnychpl
dc.title.alternativeSocial Functioning of a Child with Selective Mutism as an Area of Special Developmental and Educational Needspl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polskapl
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2020.14.04-
dc.description.Emailewa.kos@uni.lodz.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet Łódzkipl
dc.description.referencesBar-Haim, Y., Henkin, Y., Ari-Even-Roth, D., Tetin-Schneider, S., Hildesheimer, M. i Muchnik, C. (2004). Reduced auditory efferent activity in childhood selective mutism. Biological Psychiatry, nr 55(11), 1061–1068.pl
dc.description.referencesBogdanowicz, M. (1999). Model kompleksowej pomocy osobom z dysleksją rozwojową – ocena stanu aktualnego i propozycje zmian w świetle reformy systemu edukacji. Psychologia Wychowawcza, nr 3, 217–227.pl
dc.description.referencesBystrzanowska M. (2017), Mutyzm wybiórczy. Poradnik dla rodziców, nauczycieli i specjalistów. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.description.referencesCotter, A., Todd, M. i Brestan-Knight, E. (2018). Parent–Child Interaction Therapy for Children with Selective Mutism (PCIT-SM). W: L. Niec (red.), Handbook of Parent-Child Interaction Therapy. Springer, Cham.pl
dc.description.referencesDockrell, J., Ricketts, J., Palikara, O., Charman, T. i Lindsay, G. (2019). What Drives Educational Support for Children With Developmental Language Disorder or Autism Spectrum Disorder: Needs, or Diagnostic Category? Frontiers in Education, nr 4(29).pl
dc.description.referencesGarrote, A., Sermier, R. i Dessemontet, R. (2017). Facilitating the social participation of pupils with special educational needs in mainstream schools: A review of school-based interventions. Educational Research Review, nr 20, 12–23.pl
dc.description.referencesFernandez, K. i Sugay, C. (2016). Psychodynamic play therapy: A case of selective mutism. International Journal of Play Therapy, nr 25(4), 203–209.pl
dc.description.referencesLangdon, H., Starr, M. (2019). Collaboration between a speech and language patholoigst. Listy klinické logopedie, t. 3, nr 1, 78–82.pl
dc.description.referencesHolka-Pokorska, J., Piróg-Balcerzak, A. i Jarema, M. (2018). The controversy around the diagnosis of selective mutism – a critical analysis of three cases in the light of modern research and diagnostic criteria. Psychiatria Polska, nr 52(2), 323–343.pl
dc.description.referencesKovac, L. i Furr, J. (2019) What Teachers Should Know About Selective Mutism in Early Childhood. Early Childhood Education, nr 47, 107–114.pl
dc.description.referencesFurr, J., Sanchez, A., Hong, N. i Comer, J. (2020). Exposure therapy for childchood selective mutism: principles, practices, and procedures. W: T.S. Peris, E.A. Storch i J.F. McGuire (red.), Exposure Therapy for Children with Anxiety and OCD. Los Angeles, CA: Academic Press.pl
dc.description.referencesMordzak, M. (2019). Mutyzm wybiórczy w codzienności. Wydawnictwo E-bookowo.pl
dc.description.referencesZaremba, L. (2014). Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci i młodzieży. Identyfikowanie SPR i SPE oraz sposoby ich zaspokajania. Warszawa: ORE.pl
dc.description.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013 r., poz. 532).pl
dc.description.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2017 poz. 1643).pl
dc.description.referenceshttps://open.library.ubc.ca/cIRcle/collections/ubctheses/24/items/1.0384848 (data dostępu 27.04.2020).pl
dc.description.referenceshttps://childmind.org/guide/teachers-guide-to-selective-mutism/ (data dostępu 27.04.2020).pl
dc.description.issue2(14)pl
dc.description.firstpage35pl
dc.description.lastpage46pl
dc.identifier.citation2Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PANpl
dc.identifier.orcid0000-0003-3009-7360-
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2020, nr 2

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Parezja_2_2020_EA_Kos_Funkcjonowanie_spoleczne_dziecka_z_mutyzmem_wybiorczym.pdf248,87 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons