REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11268
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorWereszczyńska, Katarzyna-
dc.date.accessioned2021-07-09T11:42:30Z-
dc.date.available2021-07-09T11:42:30Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationEdukacja w przestrzeni społecznej - paradygmaty zmian, redakcja naukowa Anna Karpińska, Katarzyna Borawska-Kalbarczyk, Alina Szwarc, Białystok 2021, s. 219-240pl
dc.identifier.isbn978-83-7431-660-6-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/11268-
dc.description.abstractThe issues indicated by the title of this article have been presented in two parts. The first one refers to the meaning of identity in terminological terms – linguistic and processual, combined with human development and its identifying self-description in a social and cultural context. Also here, a reference has been made to selected theoretical, definitional terms and interpretations of the categories: identity, individual identity, social identity, and civic identity. The second part discusses the issue of shaping and reinforcing the civic identity of the young generation, i.e. the youth on the verge of adulthood, as an educational task and civic upbringing with the participation of the school.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.relation.ispartofseriesEdukacja w Dialogu i Perspektywie;-
dc.titleTożsamość i tożsamość obywatelska jako zadanie dla edukacjipl
dc.title.alternativeIdentity and civic identity in educationpl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku Białystok 2021;-
dc.identifier.doi10.15290/ewpspz.2021.14-
dc.description.BiographicalnoteKatarzyna Wereszczyńska – dr, Uniwersytet Opolskipl
dc.description.referencesBabiński G., Pogranicze polsko-ukraińskie. Etniczność, zróżnicowanie religijne, tożsamość, Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków 1997.pl
dc.description.referencesBartczak J., Wymiary tożsamości, [w:] A. Firkowska-Mankiewicz, T. Kanash, E. Tarkowska (red.), Krótkie wykłady z socjologii. Kategorie, problemy, subdyscypliny, t. 2: kontynuacja, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2010.pl
dc.description.referencesBauman Z., 44 listy ze świata płynnej nowoczesności, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2011.pl
dc.description.referencesBauman Z., Ponowoczesne wzory osobowe, „Studia Socjologiczne” 1993, nr 2.pl
dc.description.referencesBieńko M., Tożsamość jako refleksyjna narracja współczesności w obszarze prywatnych i publicznych doświadczeń jednostki, [w:] R. Dopierała, K. Kaźmierska (red.), Tożsamość, nowoczesność, stereotypy, Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków 2012.pl
dc.description.referencesBokszański Z., Tożsamości zbiorowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.pl
dc.description.referencesBralczyk J. (red.), Słownik 100 tysięcy potrzebnych słów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.pl
dc.description.referencesCzech C., Tożsamość obywatelska w dobie globalizacji oraz próby jej kształtowania w świetle założeń podstawy programowej z edukacji obywatelskiej – model polski i francuski, „Przegląd Pedagogiczny” 2009, nr 2.pl
dc.description.referencesDudzikowa M., Czerepaniak-Walczak M., Ku demokracji poprzez edukację, [w:] M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, t. 4, GWP, Gdańsk 2008.pl
dc.description.referencesErikson E.H., Dzieciństwo i społeczeństwo, tłum. P. Hejmej, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 1997.pl
dc.description.referencesErikson E.H., Identity. Psychosocial, [w:] D.L. Sills (red.), International Encyclopedia of The Social Science, t. 7, The MacMillan Company & The Free Press, New York 1968.pl
dc.description.referencesGiddens A., Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, tłum. A. Szulżycka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.pl
dc.description.referencesGiddens A., Sutton Ph.W., Socjologia. Wydanie nowe, tłum. O. Siara, A. Szulżycka, P. Tomanek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.pl
dc.description.referencesGolka M., Cywilizacja współczesna i globalne problemy, Oficyna Naukowa, Warszawa 2012.pl
dc.description.referencesGrossberg L., Introduction: Bringin” It All Back Home-Pedagogy and Cultural Studies, [w:] H.A. Giroux, P. McLaren (red.), Between Borders. Pedagogy And The Politics of Cultural Studies, Routledge, New York 1994.pl
dc.description.referencesGrossberg L., We Gotta Get out of This Place: Popular Conservatism and Postmodern Culture, Routledge, New York 1992.pl
dc.description.referencesGrzebieniowski T., Ilustrowany słownik angielsko-polski, polsko-angielski, Państwowe Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa 1979.pl
dc.description.referencesJaka szkoła? Jakie wychowanie obywatelskie, oprac. i przyg. S. Garwacki, T. Pióro, B. Misiewicz, „Wychowanie Obywatelskie” 1989, nr 9-10.pl
dc.description.referencesKłoskowska A., Tożsamość i identyfikacja narodowa w perspektywie historycznej i psychologicznej, „Kultura i Społeczeństwo” 1992, nr 1.pl
dc.description.referencesKopińska V., Majchrzak K., Szwech A., Patriotyzm w edukacji szkolnej. Założenia podstaw programowych kształcenia ogólnego, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2017, t. 20, nr 1.pl
dc.description.referencesKopińska V., Wartości demokratyczne w szkole. Krytyczna analiza podstaw programowych kształcenia ogólnego, „Rocznik Pedagogiczny” 2016, nr 39.pl
dc.description.referencesKwieciński Z., Demokracja jako wyzwania i zadania edukacyjne, [w:] Z. Melosik, K. Przyszczypkowski (red.),Wychowanie obywatelskie. Studium teoretyczne, porównawcze i empiryczne, Wydawnictwo Edytor, Poznań – Toruń 1998.pl
dc.description.referencesLewowicki T., Przemiany oświaty. Szkice o ideach i praktyce edukacyjnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1997.pl
dc.description.referencesMach Z., Procesy rekonstrukcji tożsamości społecznej w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, „Nomos” 1994, nr 7/8.pl
dc.description.referencesMach Z., Przedmowa, [w:] T. Paleczny, Socjologia tożsamości, Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne Sp. z o. o., Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków 2008.pl
dc.description.referencesMelosik Z., Obywatelstwo, czas (historia) i przestrzeń (geografia), [w:] Z. Melosik, K. Przyszczypkowski (red.),Wychowanie obywatelskie. Studium teoretyczne, porównawcze i empiryczne, Wydawnictwo Edytor, Poznań – Toruń 1998.pl
dc.description.referencesMelosik Z., Przyszczypkowski K. (red.), Wychowanie obywatelskie. Studium teoretyczne, porównawcze i empiryczne, Wydawnictwo Edytor, Toruń – Poznań 1998.pl
dc.description.referencesMelosik Z., Szkudlarek T., Kultura, tożsamość i edukacja – migotanie znaczeń, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 1998.pl
dc.description.referencesMelosik Z., Wychowanie obywatelskie: nowoczesność, ponowoczesność (próba konfrontacji), [w:] Z. Melosik, K. Przyszczypkowski (red.),Wychowanie obywatelskie. Studium teoretyczne, porównawcze i empiryczne, Wydawnictwo Edytor, Poznań – Toruń 1998.pl
dc.description.referencesMisztal B., Teoria socjologiczna a praktyka społeczna, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2000.pl
dc.description.referencesNiemiec J., Podmiotowość w intencjach edukacyjnych, [w:] J. Niemiec, A. Popławska (red.), Podmiotowość we współczesnej edukacji. Oglądy – intencje – realia, Wydawnictwo Niepaństwowej Wyższej Pedagogicznej w Białymstoku, Białystok 2009.pl
dc.description.referencesNiemiec J., Szkoła jako instytucja otwarta, [w:] B. Muchacka (red.), Szkoła w nauce i praktyce edukacyjnej, t. 1, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2006.pl
dc.description.referencesNowak-Dziemianowicz M., (Głos w dyskusji), Edukacja ku obywatelskości. Sonda internetowa, oprac. G. Woroniecka, „Societas/Communitas” 2013, nr 2.pl
dc.description.referencesOzga E., O obywatelskości i jej przemianach na przestrzeni wieków, [w:] A. Gaweł, B. Bieszczada (red.), Kategorie pojęciowe edukacji w przestrzeni interdyscyplinarnych interpretacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011.pl
dc.description.referencesPrzyszczypkowski K., Edukacja dla demokracji. Strategie mian a kompetencje obywatelskie, Wydawnictwo Edytor, Toruń – Poznań 1999.pl
dc.description.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. 2012, poz. 977).pl
dc.description.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz.U. 2018, poz. 467).pl
dc.description.referencesShils E.A., Co to jest społeczeństwo obywatelskie?, tłum. D. Lachowska, [w:] K. Michalski (red.), Europa i społeczeństwo obywatelskie. Rozmowy w Castel Gandolfo, Wydawnictwo Znak, Kraków 1994.pl
dc.description.referencesSolarczyk-Szwec H., Kopińska V., Matusiak A., Kompetencje społeczne na wejściu w dorosłość. Krytyczna analiza podstawy programowej kształcenia ogólnego dla IV etapu edukacyjnego, „Edukacja Dorosłych” 2016, nr 2.pl
dc.description.referencesSzymański M.J., Kim jestem? Tożsamość jako zadanie w czasach gwałtownej zmiany społecznej, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny” 2016, t. 35, z. 1.pl
dc.description.referencesSłownik języka polskiego, t. 1, PWN, Warszawa 1978.pl
dc.description.referencesSłownik języka polskiego, t. 3, PWN, Warszawa 1981.pl
dc.description.referencesSłownik łacińsko-polski, wg Słownika H. Mengego i H. Kopii, oprac. K. Kumaniecki, PWN, Warszawa 1964.pl
dc.description.referencesŚliwerski B., Odnajdywanie tożsamości pedagogiki w ponowoczesnym świecie i nauce, [w:] A. Cybal-Michalska (red.), Tożsamość w kontekście edukacyjnym i społeczno-kulturowym. Między partykularyzmem a uniwersalizmem, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań 2011.pl
dc.description.referencesWaszczyńska K., Wokół problematyki tożsamości, „Rocznik Towarzystwa Naukowego Płockiego” 2014, nr 6.pl
dc.description.referencesWereszczyńska K., Uwarunkowania i efekty nauczania – uczenia się wiedzy o społeczeństwie, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2011.pl
dc.description.referencesWereszczyńska K., W trosce o wychowanie obywatelskie. Społeczne i pedagogiczne funkcje czasopisma „Społeczeństwo Otwarte” 1990-1998, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2017.pl
dc.description.referencesBilewicz M., Zdrowa tożsamość narodowa, https://www.kongresobywatelski.pl/idee-dla-polski-kategoria/zdrowa-tozsamosc-narodo wa/ (dostęp: 14.05.2018).pl
dc.description.firstpage219pl
dc.description.lastpage240pl
dc.identifier.citation2Edukacja w przestrzeni społecznej - paradygmaty zmian, redakcja naukowa Anna Karpińska, Katarzyna Borawska-Kalbarczyk, Alina Szwarcpl
dc.identifier.orcid0000-0002-8175-882X-
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (WUwB)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
K_Wereszczynska_Tozsamosc_i_tozsamosc_obywatelska.pdf2,1 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)