REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/10232
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorOkraj, Zofia-
dc.date.accessioned2021-02-24T07:29:36Z-
dc.date.available2021-02-24T07:29:36Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationParezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2020, nr 1(13), s. 83-98pl
dc.identifier.issn2353-7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/10232-
dc.description.abstractCelem artykułu jest prezentacja wyników badań nad doświadczeniami nauczycieli akademickich w twórczej pracy dydaktycznej w aspekcie dotyczącym jej ewolucji na przestrzeni lat. Badania zostały przeprowadzone przy wykorzystaniu podejścia teoretyczno-metodologicznego The Evolving Systems Approach to Creative Work Howarda E. Grubera. Analiza i interpretacja zebranego materiału badawczego pochodzącego z wywiadów semistrukturyzowanych, analizy treści publikacji oraz analizy zdjęć z zajęć dydaktycznych prowadzonych przez badanych nauczycieli pozwoliła wyróżnić dwie fazy w rozwoju twórczej pracy dydaktycznej: pierwszy – intuicyjny, związany z poszukiwaniem „własnej drogi” w obszarze wybranych podejść/metod/technik kształcenia i drugi, związany z „odnalezieniem przestrzeni dla twórczych rozwiązań dydaktycznych” oraz typowymi dla tego etapu: przejściami między rolami”, a także progresem i transferem wiedzy i umiejętności dotyczących proponowanych rozwiązań.pl
dc.description.abstractThe aim of the article is to present results of research into academic teachers’ experiences connected with didactic creative work in the aspect including evolution of it. The Evolving Systems Approach to Creative Work by Howard E. Gruber. Analysis and interpretation of research material derived from: semi-structured interviews, content analysis concerning teachers’ publications, and analysis of photos from didactic classes led by teachers allowed to distinguish two phases in the development of their didactic work. The first: intuitional connected with searching of „my own way” in the area of chosen: approaches/methods/techniques of education and the second connected with founding the space for creative didactic solutions and typical for this phase: progress and transfer the knowledge and skills regarding didactic solution proposed by them.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska-
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/*
dc.subjectewolucja twórczej pracy dydaktycznejpl
dc.subjectteoria ESA H.E. Gruberapl
dc.subjectevolution of creative didactic workpl
dc.subjectH.E. Grubers’ ESA theorypl
dc.titleEwolucja twórczej pracy dydaktycznej nauczycieli akademickich: relacja z badańpl
dc.title.alternativeEvolution of didactic creative work of academic teachers: qualitative research reportpl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2020.13.08-
dc.description.Emailzofiaokraj@gmail.compl
dc.description.AffiliationUniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcachpl
dc.description.referencesCreswell, J.W. (2013). Projektowanie badań naukowych: metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.description.referencesDay, Ch., (2008). Nauczyciel z pasją: jak zachować entuzjazm i zaangażowanie w pracy. Gdańsk: GWP.pl
dc.description.referencesDenzin, N.K., Lincoln, Y.S. (2014). Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych. W: N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych. T. 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesDuraj-Nowakowa, K. (2000). Nauczyciel: kultura, osoba, zawód. Kielce: Wydawnictwo Mediator.pl
dc.description.referencesDylak, S. (2013). Architektura wiedzy w szkole. Warszawa: Wydawnictwo Difin.pl
dc.description.referencesFessler, R. (1985). A model forteacher professional growth and development. W: P.J. Burke, R.G. Heideman (red.), Career – long Teacher Education (s. 181–193). Springfield: C.C. Thomas.pl
dc.description.referencesFlick, U. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesFranklin, M.B. (1989). A Convergence of Streams: Dramatic Change in the Artistic Work of Melissa Zink. W: H.E. Gruber, D.B. Wallace (red.), Creative People at work: Twelve Cognitive Case Studies (s. 263–285). New York: Oxford University Press.pl
dc.description.referencesGruber H.E. (1981). Breakaway Minds. Psychology Today, 68–73. Za: D. Lavery (1993). Creative Work: On the Method of Howard Gruber. The Journal of Humanistic Psychology, 2, 101–21.pl
dc.description.referencesGruber H.E. (1985). From Epistemic Subject to Unique Creative Person at Work. Archives de Psychologie, 54, 167–185.pl
dc.description.referencesGruber H.E. (1989). The Evolving Systems Approach to Creative Work. W: H.E. Gruber, D.B. Wallace (red.), Creative People at Work. Twelve Cognitive Case Studies (s. 4–35). New York: Oxford University Press.pl
dc.description.referencesGruber, H.E., Bödeker, K. (red.). (2005). Creativity, Psychology and The History Of Science. Dordrecht: Springer.pl
dc.description.referencesGruber, H.E., Davis, S.N. (1988). Inching our Way up Mount Olympus: the Evolving-Systems Approach to Creative Thinking. W: R.J. Sternberg (red.), The Nature of Creativity. Contemporary Psychological Perspectives (s. 243–270). Cambridge: University Press.pl
dc.description.referencesJózefowski, E. (2017). Warsztaty twórcze przy kreacji plastycznej jako doświadczenie partycypacji w sztuce. Warszawa: Wydawnictwo Difin.pl
dc.description.referencesKegan, R.T. (1989). How Charles Darwin Became a Psychologist. W: H.E. Gruber, D.B. Wallace, Creative People at Work. Twelve Cognitive Case Studies (s. 130–131). New York: Oxford University Press.pl
dc.description.referencesKonarzewski, K. (2000): Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. Warszawa: WSiP.pl
dc.description.referencesKról, I., Pielachowski, J. (1997). Nauczyciel i jego warsztat pracy. Poznań: Wydawnictwo EMPI.pl
dc.description.referencesKuciapski, M. (2015). Skuteczne zarządzanie projektami e-learningowymi w warunkach ograniczonych zasobów poprzez integrację koncepcji Rapid Instructional Design. E-mentor, 4 (61).pl
dc.description.referencesKwaśnica, R. (2006). Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. T. 2. Warszawa: PWN.pl
dc.description.referencesKwiatkowska, H. (2005). Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomią. Gdańsk: GWP.pl
dc.description.referencesKwiatkowska, H. (2008). Pedeutologia. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.pl
dc.description.referencesLasocińska, K., Wawrzyniak, J. (2013). Autobiografia jako twórcze wyzwanie. Scenariusze warsztatów biograficznych. Łódź: Wydawnictwo Akademickie Żak.pl
dc.description.referencesMarkiewicz, M., Bednarz, J. (2013). Application of case study method. W: W. Bizon, A. Poszewiecki (red.), Innovative tools for facilitated transfer of enterpreneurial skills and knowledge. Gdańsk: Wydawnictwo UG.pl
dc.description.referencesMochocki, M. (2009). Teatralne gry fabularne (LARP-y) w nauczaniu szkolnym. Homo Ludens, 1.pl
dc.description.referencesNęcka, E. (2001). Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP.pl
dc.description.referencesOkraj, Z. (2015). Twórcze rozwiązywanie problemów z zastosowaniem nowych technik dyskusji. Teoria, badania, trening. Kielce: Wydawnictwo UJK.pl
dc.description.referencesOkraj, Z. (2019). Bez szablonu. Twórcza praca dydaktyczna w doświadczeniach nauczycieli akademickich. Warszawa: Difin.pl
dc.description.referencesPobojewska, A. (2012). Warsztaty z dociekań filozoficznych – narzędzie edukacji filozoficznej (i nie tylko). W: A. Pobojewska (red.), Filozofia – edukacja interaktywna: metody, środki, scenariusze. Warszawa: Wydawnictwo Stentor.pl
dc.description.referencesRostan, S.M. (2003). In the Spirit of Howard E. Gruber’s Gift: Case Studies of Two Young Artists’ Evolving Systems. Creativity Research Journal, 15(1), 45–60. [Special issue: Festschrift for Howard F. Gruber].pl
dc.description.referencesSajdak, A. (2013). Paradygmaty kształcenia studentów i wspierania rozwoju nauczycieli akademickich: teoretyczne podstawy dydaktyki akademickiej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.description.referencesSchulz, R. (1994). Twórczość pedagogiczna. Elementy teorii i badań. Warszawa: Wydawnictwo IBE.pl
dc.description.referencesSmith, J.A., Pietkiewicz, I. (2012). Praktyczny przewodnik interpretacyjnej analizy fenomenologicznej w badaniach jakościowych w psychologii. Psychological Journal, 2/18, 361–369.pl
dc.description.referencesStasiakiewicz, M. (1999). Twórczość i interakcja. Poznań: WN UAM.pl
dc.description.referencesSzmidt, K.J. (2017). Edukacyjne uwarunkowania rozwoju kreatywności. Łódź: Wydawnictwo UŁ.pl
dc.description.referencesSzmidt, K.J., Modrzejewska-Świgulska M. (2011). Psychopedagogiczne badania biograficzne nad twórczością – krytyczny przegląd wybranych stanowisk. W: E. Dubas, W. Świtalski (red.), Uczenie się z biografii innych (s. 13–38). T. 2. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl
dc.description.referencesSzmidt, K.J., Modrzejewska-Świgulska, M. (2014). Walidacja komunikacyjna w analizie wyników badań pedagogicznych. Przegląd Badań Edukacyjnych, 2/19, 235–256.pl
dc.description.referencesSzplit, A. (2019). Od nowicjusza do eksperta. Rozwój ekspertywności nauczycieli nauczycieli języków obcych. Kielce: Wydawnictwo UJK.pl
dc.description.referencesVidal, F. (2003). Contextual Biography and the Evolving System Approach to Creativity. Creativity Research Journal, 15(1), 73–82. [Special issue: Festschrift for Howard F. Gruber].pl
dc.description.referencesWach, A. (2019). Stawanie się nauczycielem akademickim. W kierunku wspierania uczenia się poprzez refleksyjną praktykę. Poznań: Wydawnictwo Kontekst.pl
dc.description.referencesWallace, D.B. (1989). Studying the Individual: The Case Study Method and Other Genres. W: H.E. Gruber, D.B. Wallace (red.), Creative People at Work. Twelve Cognitive Case Studies (s. 36–55). New York: Oxford University Press.pl
dc.description.referencesWiterska, K. (2011). Drama: techniki, strategie, scenariusze. Warszawa: Wydawnictwo Difin.pl
dc.description.referencesWiterska, K. (2014). Drama: przewodnik po koncepcjach, technikach i miejscach. Warszawa: Wydawnictwo Difin.pl
dc.description.referencesYin, R.K. (2015). Studium przypadku w badaniach naukowych: projektowanie i metody. Kraków: Wydawnictwo UJ.pl
dc.description.referencesZaorska, Z. (1999). Dodać życia do lat. Lublin: Wydawnictwo Klanza.pl
dc.description.issue1(13)pl
dc.description.firstpage83pl
dc.description.lastpage98pl
dc.identifier.citation2Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PANpl
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2020, nr 1

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Parezja_1_2020_Z_Okraj_Ewolucja_tworczej_pracy_dydaktycznej_nauczycieli.pdf205 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons