REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/10231
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorPaluch, Michał-
dc.date.accessioned2021-02-23T12:56:41Z-
dc.date.available2021-02-23T12:56:41Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationParezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2020, nr 1(13), s. 63-80pl
dc.identifier.issn2353-7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/10231-
dc.description.abstractW artykule przedstawiona jest propozycja wykorzystania podstawowego terminu antropologii filozoficznej, jakim jest Osoba (osobotwórczość), w celu wydostania się z ciążącej na polskiej dydaktyce ogólnej bezosobowej epistemologii marksistowsko-leninowskiej. Aby zabieg ten uczynić czytelnym, autor podjął się krytycznego spojrzenia na naukową twórczość Wincentego Okonia (1914–2011), uchodzącego za niepodważalny autorytet w dziejach polskiej powojennej dydaktyki. Krytyka ta odbywa się na tle wyłaniającej się istoty Człowieka, przedstawionej przez Karola Wojtyłę (1920–2005), w dziele znanym jako Osoba i czyn (1969). Artykuł obfituje tym samym w język filozoficzny i wynikające z niego neologizmy, dawno niestosowane w polskim dyskursie dydaktycznym. Do takich autorskich pojęć należy „egzystencjał personalny”, akcentujący potrzebę wyodrębnienia nauczania jako sposobu Bycia od innych przejawów ludzkiej egzystencji. Na tej podstawie ukazane zostały profile egzystencjalne wykładowców akademickich, wyprowadzone teoretycznie z personalizmu. Wyróżniono trzy egzystencjały personalne, będące wykładnią poziomów uczestnictwa nauczyciela we własnym wykładzie: (1) dydaktyczny (gr. didáskō, nauczam); (2) heurystyczny (gr. heuriskō, odnajduję, poszukując); (3) ginetyczny (gr. ginōskō, poznaję przez doznanie samego siebie). Na każdy z trzech egzystencjałów przypada określony typ tożsamości: (1) biernego wykonawcy czynności, (2) aktywnego twórcy dzieła oraz (3) przeżywającego relację z sobą samym i innymi sprawcę czynu nauczania. Artykuł ma charakter propedeutyczny. Pełny opis wybranych cech i wskaźników każdego z profili oraz ich pogłębione założenia teoretyczne i metodologiczne stanowią główną treść rozprawy doktorskiej i przygotowywanej na jej podstawie osobnej publikacji.pl
dc.description.abstractThe article indicates the possibility of using the basic term of philosophical anthropology, which is the Person (person-creating), in order to get out of the impersonal Marxist-Leninist epistemology burdening Polish general didactics. In order to make this procedure readable, the author undertook a critical look at the scientific work of Wincenty Okoń (1914–2011), who was considered an undisputed authority in the history of Polish post-war didactics. This criticism takes place against the background of the emerging essence of Man, illustrated by Karol Wojtyla (1920–2005), in the work known as Person and Act (1969). Thus, the article abounds in philosophical language and the neologisms resulting from it, which have not been used for a long time in the Polish discourse of teaching and learning theory. Such author’s concepts include “personal existence”, emphasizing the need to separate teaching as a way of Being, from other manifestations of human existence. On this basis, the existential profiles of academic lecturers were shown, derived theoretically from personalism. Three personal existences have been distinguished, which are an interpretation of the levels of teacher participation in his own lecture: (1) didactic (greek: didáskō, I teach); (2) heuristic (heuriskō, I seek – I find); (3) ginetic (ginōskō, I know through experience), consisting in experiencing my own subjectivity (self-experience of myself as a person), in the act of getting to know the taught subject and entities involved. Each of the three existences has a specific type of identity: (1) the passive performer of the activity, (2) the active creator of the work, and (3) the perpetrator of the teaching act experiencing a relationship with himself and others. The article has a propaedeutic nature. A full description of selected features and indicators of each profile and their in-depth theoretical and methodological assumptions constitute the main content of the doctoral dissertation and a separate publication prepared on its basispl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska-
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/*
dc.subjectprzeżywaniepl
dc.subjectnauczaniepl
dc.subjectpodmiotowośćpl
dc.subjectuczestnictwopl
dc.subjectOsobapl
dc.subjectmarksizmpl
dc.subjectpersonalizmpl
dc.subjectexperiencingpl
dc.subjectteachingpl
dc.subjectsubjectivitypl
dc.subjectparticipationpl
dc.subjectPersonpl
dc.subjectmarxismpl
dc.subjectpersonalismpl
dc.titleEgzystencjał personalny nauczyciela – nowe podejście w dydaktyce ogólnejpl
dc.title.alternativePersonal existentiality – towards the new concept in General Didacticpl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2020.13.07-
dc.description.Emailpaluchkonto@gmail.compl
dc.description.AffiliationUniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawiepl
dc.description.referencesAebli, H. (1982). Dydaktyka psychologiczna. Zastosowanie psychologii Piageta do dydaktyki. Przeł. C. Kupisiewicz. Warszawa: PWN.pl
dc.description.referencesBaley, S. (1960). Psychologia wychowawcza w zarysie. Wyd. 5. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl
dc.description.referencesBauman, T. (1993). Przełamywanie stereotypów w myśleniu o procesie kształcenia. W: E. Rodziewicz, M. Szczepska-Pustkowska (red.), Od Pedagogiki ku Pedagogii (s. 38–51). Wydawnictwo „Edytor”.pl
dc.description.referencesBereźnicki, F. (2015). Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.description.referencesChałasiński, J. (1968). Kultura i naród. Warszawa: Książka i Wiedza.pl
dc.description.referencesDąbrowski, Z. (1975). Poznanie i działanie. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.pl
dc.description.referencesDenzin, N.K., Lincoln, Y.S. (2014). Metody badań jakościowych. T. 1. Warszawa: PWN.pl
dc.description.referencesGraniewski, H., Kempista, M. (1963). Cybernetyka z lotu ptaka. Warszawa: Książka i Wiedza.pl
dc.description.referencesHarciarek, M. (2008). Podstawy psychologii realistycznej według Karola Wojtyły. Dom Wydawniczo-Księgarski KOS.pl
dc.description.referencesHejnicka-Bezwińska, T. (2015). Praktyka edukacyjna w warunkach zmiany kulturowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesJakobson, R. (1960). Closing statement: Linguistics and poetics. W: T. Sebeok (red.), Style in language (s. 350–377). Cambridge, MA: M.I.T. Press.pl
dc.description.referencesJemielniak, D. (2012). Badania jakościowe. Podejścia i teorie. T. I. Warszawa: PWN.pl
dc.description.referencesKlus-Stańska, D. (2010). Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.pl
dc.description.referencesKlus-Stańska, D. (2018). Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesKozielecki, J. (1969). Rozwiązywanie problemów. Warszawa: PZWS.pl
dc.description.referencesKozielecki, J. (1975). Psychologiczna teoria decyzji. Warszawa: PWN.pl
dc.description.referencesKrasiński, A. (2001). Teoria kształcenia wielostronnego Wincentego Okonia w dydaktyce szkolnej i katechetycznej. Seminare. Poszukiwania naukowo-pastoralne, 17, 89–98.pl
dc.description.referencesKron, F.W. (2012). Pedagogika. Kluczowe zagadnienia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.description.referencesKupisiewicz, C. (1973). Podstawy dydaktyki ogólnej. Warszawa: PWN.pl
dc.description.referencesKvale, S. (2012). Prowadzenie wywiadów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesLasswell, H. (1948). The Structure and Function of Communication in Society. W: L. Bryson (red.), The Communication of Ideas. New York: Harper & Bros, Institute for Religious and Social Studies.pl
dc.description.referencesLewicki, A. (1960). Procesy poznawcze i orientacja w otoczeniu. Warszawa: PWN.pl
dc.description.referencesLinhart, J. (1972). Proces i struktura uczenia się ludzi. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl
dc.description.referencesŁuszczak, G. (2012). Od teorii stopni formalnych do teorii komunikacji i dialogu w dydaktyce szkolnej i katechetycznej. Kraków: Wydawnictwo WAM.pl
dc.description.referencesMayer, G. (1969). Cybernetyka a proces nauczania. Warszawa: PZWS.pl
dc.description.referencesNowak, M. (1999). Podstawy pedagogiki otwartej. Lublin: RW KUL.pl
dc.description.referencesOkoń, W. (1967). Podstawy wykształcenia ogólnego. Warszawa: Nasza Księgarnia.pl
dc.description.referencesOkoń, W. (1971). Elementy dydaktyki szkoły wyższej. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl
dc.description.referencesOkoń, W. (1987). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesOkoń, W. (1991). Rzecz o edukacji nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.pl
dc.description.referencesOkoń, W. (2003). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Wyd. 5. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.pl
dc.description.referencesOstrowska, U. (2005). Proces kształcenia. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna. T. 4. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.pl
dc.description.referencesPala, A. (2019). Dynamizm człowieka w ujęciu filozoficznym Karola Wojtyły i Józefa Tischnera. Kraków: Wydawnictwo Naukowe UP JPII.pl
dc.description.referencesPaluch, M. (2016a). Miary-godności pedagogów a wiary-godność dyscypliny. Granice (nie)przekraczalne. W: D. Urbaniak-Zając, J. Piekarski (red.), Wiarygodność akademicka w edukacyjnych praktykach. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl
dc.description.referencesPaluch, M. (2016b). Wielostronne manipulacje twórcy wielostronnej teorii kształcenia. W: M. Wiśniewska (red.), Edukacja w PRL. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.pl
dc.description.referencesPaluch, M. (2020). Dwoistość relacji dydaktycznej nauczyciel–dorosły uczeń [Rozprawa doktorska pod kierunkiem naukowym Prof. dr hab. Bogusława Śliwerskiego]. Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie [maszynopis niepublikowany].pl
dc.description.referencesPoletajew, A. (1961). Zagadnienia cybernetyki. Państwowe Wydawnictwo Techniczne.pl
dc.description.referencesReykowski, J. (1958). Introspekcja a teoria odbicia. W: Z problematyki psychologii i teorii poznania. Warszawa: PWN.pl
dc.description.referencesRubinsztejn, S.L. (1962). Podstawy psychologii ogólnej. Warszawa: Spółdzielnia Wydawniczo-Handlowa Książka i Wiedza.pl
dc.description.referencesSajdak, A. (2013). Paradygmaty kształcenia studentów i wspierania rozwoju nauczycieli akademickich. Teoretyczne podstawy dydaktyki akademickiej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.description.referencesShannon, C.E. (1948). A Mathematical Theory of Communication. Bell System Technical Journal, 27 (July and October), 379–423, 623–656.pl
dc.description.referencesShannon, C.E., Weaver, W. (1949). The Mathematical Theory of Communication. Urbana: University of Illinois Press.pl
dc.description.referencesStarnawski, W. (2009). Prawda jako zasada wychowania. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.pl
dc.description.referencesŚliwerski, B. (2012). Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości. Wyd. 2. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.description.referencesŚwirko-Pilipczuk, J., Moroz, J., Szwabowski, O. (2017). Filozofia, Dydaktyka, Polityka. Hybris. Internetowy Magazyn Filozoficzny, 1.pl
dc.description.referencesTałyzina, N.F. (1980). Kierowanie procesem przyswajania wiedzy. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.pl
dc.description.referencesTomaszewski, T. (1969). Wstęp do psychologii. Wyd. 3. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl
dc.description.referencesTomaszewski, T. (1970). Z pogranicza psychologii i pedagogiki. Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.pl
dc.description.referencesWitkowski, L. (2013). Przełom dwoistości w pedagogice polskiej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.description.referencesWitkowski, L. (2015). VERSUS. O dwoistości strukturalnej faz rozwoju w ekologii cyklu życia psychodynamicznego modelu Erika H. Eriksona. Dąbrowa Górnicza: WSB w Dąbrowie Górniczej.pl
dc.description.referencesWitkowski, L. (2020). Psychodynamiki i ich struktury. Studia z humanistyki stosowanej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.pl
dc.description.referencesWojtyła, K. (2000). Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne. Wyd. 3. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.pl
dc.description.referencesZaczyński, W. (1984). Teoria wielostronnego kształcenia jako paradygmat współczesnej dydaktyki – rozważania wstępne. Kwartalnik Pedagogiczny, 2.pl
dc.description.referencesZaczyński, W. (1990). Uczenie sie przez przeżywanie. Warszawa: WSiP.pl
dc.description.issue1(13)pl
dc.description.firstpage63pl
dc.description.lastpage80pl
dc.identifier.citation2Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PANpl
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2020, nr 1

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Parezja_1_2020_M_Paluch_Egzystencjal_personalny_nauczyciela.pdf274,31 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons