REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/10227
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSzplit, Agnieszka-
dc.date.accessioned2021-02-23T12:55:32Z-
dc.date.available2021-02-23T12:55:32Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationParezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2020, nr 1(13), s. 25-36pl
dc.identifier.issn2353-7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/10227-
dc.description.abstractZaprezentowany tekst przybliża ważną współczesną koncepcję – „model cebuli” Freda Korthagena. Wskazuje jej ugruntowanie w opracowaniach naukowych oraz adekwatność do dyskusji nad zmianami edukacyjnymi i rozważaniami dotyczącymi profesjonalizmu nauczycieli. Autorka wykorzystuje model również do opisu profilu nauczycieli akademickich, wśród których prowadziła wywiady. W efekcie tych zabiegów ukazuje harmonię pomiędzy warstwami tytułowej „cebuli” i drogę „przepływu” nauczycielskiej „jakości z wnętrza” oraz podkreśla rolę wielopoziomowego kształcenia nauczycieli.pl
dc.description.abstractThe text presents an important contemporary concept – Fred Korthagen’s „onion model”. It indicates its grounding in scientific studies and its adequacy to the discussion on educational changes and teacher professionalism. The author also uses it to build the profiles of academic teachers among whom she conducted the interviews. As a result of these endeavors, she shows the harmony between the layers of the „onion” and the „flow” of the teacher’s quality from within.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska-
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/*
dc.subjectnauczycielpl
dc.subject„model cebuli”pl
dc.subjectjakość nauczaniapl
dc.subjectkompetencjepl
dc.subjectteacherpl
dc.subjectonion modelpl
dc.subjectquality of teachingpl
dc.subjectcompetencespl
dc.titleO nauczycielskiej „jakości z wnętrza” – rozważania nad „modelem cebuli” Freda Korthagenapl
dc.title.alternativeTeacher quality from the core – discussion on Fred Korthagen „onion model”pl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2020.13.03-
dc.description.Emailagnieszka.szplit@gmail.compl
dc.description.AffiliationUniwersytet Jana Kochanowskiego, Kielcepl
dc.description.referencesBabicka-Wirkus, A. (2019). Kultury oporu w szkole. Działania – motywacje – przestrzeń. Warszawa: Wolters Kluwer.pl
dc.description.referencesCaprara, G.V., Cervone, D. (2003). A concept of personality for a psychology of human strengths: Personality as an agentic, self-regulating system. W: L.G. Aspinwall, U.M. Staudinger (red.), A psychology of human strengths (s. 61–74). Washington, DC: American Psychological Association. Pozyskano z: https://pl.scribd.com/doc/113772919/A-Psychology-of-Human-Strengths-Fundamental-Questions-and-Future-Directions-for-a-PositivePsychology-1, [data dostępu: 18.01.2017].pl
dc.description.referencesCzerepaniak-Walczak, M. (2015). Kultura szkoły – o jej złożoności i wielowymiarowości. Pedagogika Społeczna, 3(57), 77–87.pl
dc.description.referencesEkizer, F.N., Cephe, P.T. (2017). Actualization of the onion model of reflection in Tirkish English Language instructors’ practices: A case study. Educational Research and Reviews, 12(2), 62–72.pl
dc.description.referencesFisher, M.H., (2011). Factors influencing stress, burnout, and retention of secondary teachers. Current Issues in Education, 14(1). Pozyskano z: http://cie.asu.edu/ojs/index.php/cieatasu/ article/viewArticle/658pl
dc.description.referencesGołębniak, B.D. (2000). Postawy, przekonania i wiedza praktyczna nauczycieli. W: M. Cylkowska-Nowak (red.), Edukacja. Społeczne konstruowanie idei i rzeczywistości (s. 237–254). Poznań: Wolumin.pl
dc.description.referencesHamachek, D. (1999). Effective teachers: What they do, how they do it, and the importance of self-knowledge. W: R.P. Lipka, T.M. Brinthaupt (red.), The role of self in teacher development (s. 189–224). Albany: State University of New York Press. Za: Korthagen, F., Vasalos, A. (2008). Quality from within as the key to professional development. Referat na spotkaniu American Educational Research Association, New York, March. Pozyskano z: http://post.queensu.ca/~ste/AERA2008/korthagen.pdf, [data dostępu: 10.01.2017].pl
dc.description.referencesHattie, J. (2009). Visible learning. A Synthesis of over 800 Meta-Analyses Relating to Achievement. Abingdon: Routledge.pl
dc.description.referencesHolmes, M. (1998). Change and tradition in education: The loss of community. W: A. Hargreaves, A. Lieberman, M. Fullan, D. Hopkins (red.), International handbook of educational change (s. 558–575). Dordrecht–Boston–London: Kluwer. Za: Korthagen, F., Vasalos, A. (2008). Quality from within as the key to professional development. Referat na spotkaniu American Educational Research Association. New York, March. Pozyskano z: http://post.queensu.ca/~ste/AERA2008/korthagen.pdf, [data dostępu: 10.01.2017].pl
dc.description.referencesIlleris, K. (2006). Trzy wymiary uczenia się. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.pl
dc.description.referencesKlus-Stańska, D. (2010). Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.pl
dc.description.referencesKolb, D. (1984). Experiential Learning. Experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs; London: Prentice-Hall.pl
dc.description.referencesKörkkö, M. (2019). Towards meaningful reflection and a holistic approach: Creating a reflection framework in teacher education. Scandinavian Journal of Educational Research. Advance online publication. doi:10.1080/00313831.2019.1676306pl
dc.description.referencesKorthagen, F.A.J. (2004). In search of the essence of a good teacher: Towards a more holistic approach in teacher education. Teaching and Teacher Education, 20(1), 77–97.pl
dc.description.referencesKorthagen, F.A.J., Kessels, J., Koster, B., Lagerwerf, B., Wubbels, T. (2001). Linking practice and theory: The pedagogy of realistic teacher education. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. Pozyskano z: http://resources.educ.queensu.ca/ar/aera2001/Korthagen2001.pdf, [data dostępu: 10.01.2017].pl
dc.description.referencesKorthagen, F.A.J., Vasalos, A. (2008). Quality from within as the key to professional development. Referat na spotkaniu American Educational Research Association. New York, March. Pozyskano z: http://post.queensu.ca/~ste/AERA2008/korthagen.pdf, [data dostępu: 10.01.2017].pl
dc.description.referencesMazurkiewicz, G. (2011). Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym. Refleksje. Kraków: UJ.pl
dc.description.referencesMcInyre, D., Hagger, H. (1992). Professional development through the Oxford Internship Model. British Journal of Educational Studies, 40(3), 264–283.pl
dc.description.referencesMizerek, H. (1999). Dyskursy współczesnej edukacji nauczycieli. Między tradycjonalizmem a ponowoczesnością. Olsztyn: Wydawnictwo UWM.pl
dc.description.referencesNowosad, I. (2019). Kultura szkoły w rozwoju szkoły. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.description.referencesOfman, D.D. (2000). Core qualities: A gateway to human resources. Schiedam: Scriptum. Za: Korthagen, F., Vasalos, A. (2008). Quality from within as the key to professional development. Referat na spotkaniu American Educational Research Association, New York, March. Pozyskano z: http://post.queensu.ca/~ste/AERA2008/korthagen.pdf, [data dostępu: 10.01.2017].pl
dc.description.referencesSööt, A., Viskus E. (2015). Reflection on Teaching: A Way to Learn from Practice. Procedia, Social and Behavioral Sciences, 191, 1941–1946.pl
dc.description.referencesSzplit, A. (2019). Od nowicjusza do eksperta. Rozwój ekspertywności nauczycieli nauczycieli języków obcych. Kielce: UJK.pl
dc.description.referencesWard, R.E., Burke, M.A. (2004). Improving Achievement Low Performing School. Key Results for School Leaders. London: Sage.pl
dc.description.referencesZwart, R.C., Korthagen, F.A.J., Attema-Noordewier, S. (2014). A strength-based approach to teacher professional development, Professional Development in Education. DOI: 10.1080/1 9415257.2014.919341pl
dc.description.issue1(13)pl
dc.description.firstpage25pl
dc.description.lastpage36pl
dc.identifier.citation2Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PANpl
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2020, nr 1

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Parezja_1_2020_A_Szplit_O_nauczycielskiej_jakosci_z_wnetrza.pdf255,12 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons