REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/9984
Tytuł: Ironia fabularna w powieści Jána Hrušovskiego Człowiek z protezą i w wybranych nowelach Stefana Grabińskiego
Inne tytuły: The Narrative Irony in Ján Hrušovský’s Novel Muž S Protézou (The Man with a Prosthesis) and in Stefan Grabiński’s Selected Prose Works
Autorzy: Horváth, Tomáš
Tłumacz: Bystrzak, Magdalena
Słowa kluczowe: modernism
narrative irony
non-autonomous subject
Data wydania: 2018
Data dodania: 4-sty-2021
Wydawca: Wydawnictwo Prymat
Źródło: Ironia modernistów. Studia, red. nauk. Marcin Bajko, Urszula M. Pilch, Jarosław Ławski, Białystok 2018, s. 253-273
Seria: Przełomy/Pogranicza;38
Konferencja: Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Młoda Polska. Rewizje, reinterpretacje - Ironia Modernistów”, Białystok, 12–13 maja 2017 r.
Abstrakt: We interpret the transformation of Seeborn, a character in Ján Hrušovský’s novel Muž s protézou (The Man with a Prosthesis) (1925) from a seemingly autonomous subject (“the winner”) to a subordinate one that is left at the mercy of the dark forces and must fulfil the predetermined fate of self-movement of Schopenhauerian will (to accumulate power even at the cost of individual’s self-destruction) as a modernist version of “irony of fate,” i.e. as irony at a narrative level. Seeborn’s destructive tendency, his absolute subordination to the death drive confirms Hayden White’s assertion that irony in its most extreme form “heads towards the absurdist world view.” The force that has control over Seeborn is denoted as “the devil stinking of nirvana”, and thus all Seeborn’s actions are covertly controlled by the death drive. If, at a discourse level (the level of utterance), irony turns an utterance into something exactly opposite of its literal meaning, then such a literary technique can serve as its equivalent at a narrative structure level which consists in the character’s playing, in fact, exactly the opposite role to the one he assumed to play. The character is someone totally different from who he originally thought himself to be. From the narratological point of view, for instance, in Stefan Grabiński’s short story “Na tropie” (“Following”) (1922), in the denouement sequence, which constitutes the point, the acting subject and anti-subject will prove to be identical: an amateur investigator who is “following” a mysterious murderer of a woman proves to be the culprit in the unravelling. Likewise, in the novel entitled Cień Bafometa (Shadow of Baphomet) (1926), at the end of his own investigation, in an attempt to find the murderer of his foe, the protagonist Pomian concludes that the main culprit is his own subconscious. Here again, the narrative irony based on the identification of the investigator with the murderer is combined with the literary construction of the modernist non-autonomous subject and with the doppelgänger theme.
Afiliacja: Ústav slovenskej literatúry SAV, Bratislava
Nota biograficzna: TOMÁŠ HORVÁTH – mgr, pracownik naukowy Instytutu Literatury Słowackiej Słowackiej Akademii Nauk (SAV). Autor monografii Dušan Mitana (Bratislava, Kalligram 2000), Rétorika histórie (Retoryka historii, Bratislava, Veda 2002), Ján Hrušovský a modernizmus (Bratislava, SAP 2008), Tajomstvo a vražda. Model a dejiny detektívneho žánru (Zagadka i morderstwo. Model i historia gatunku detektywistycznego, Bratislava, Veda 2011) i K poetike literárneho subjektu (O poetyce podmiotu literackiego, Bratislava, Veda 2016). Pisze także prozę – publikował między innymi Niekoľko náhlych konfigurácií (Kilka raptownych konfiguracji, Levice, L.C.A. 1997), Divák (Widz, Levice, L.C.A. 2002), Prízračné pátrania (Widmowe śledztwa, Bratislava, Drewo a srd 2015). Tłumaczy literaturę polską na język słowacki, dotychczas wydano 17 pozycji książkowych w jego tłumaczeniu i wystawiono dwa dramaty (wśród autorów pojawili się: S. Goszczyński, W. Łoziński, J. B. Dziekoński, S. Przybyszewski, W. Reymont, S. Grabiński, A. Lange, S. I. Witkiewicz, A. Błażejowski, S. Wotowski, W. Gombrowicz, J. Głowacki, T. Słobodzianek, A. Stasiuk, M. Krajewski, Z. Miłoszewski, D. Masłowska).
URI: http://hdl.handle.net/11320/9984
ISBN: 978-83-7657-332-8
Typ Dokumentu: Book chapter
Właściciel praw: © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2018;
Występuje w kolekcji(ach):Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Młoda Polska. Rewizje, reinterpretacje - Ironia Modernistów”, 12–13 maja 2017

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
T_Horvath_Ironia_fabularna_w_powiesci_Jana_Hrusovskiego_Czlowiek_z_proteza.pdf245,88 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)