REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/9984
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorHorváth, Tomáš-
dc.date.accessioned2021-01-04T12:39:36Z-
dc.date.available2021-01-04T12:39:36Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationIronia modernistów. Studia, red. nauk. Marcin Bajko, Urszula M. Pilch, Jarosław Ławski, Białystok 2018, s. 253-273pl
dc.identifier.isbn978-83-7657-332-8-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/9984-
dc.description.abstractWe interpret the transformation of Seeborn, a character in Ján Hrušovský’s novel Muž s protézou (The Man with a Prosthesis) (1925) from a seemingly autonomous subject (“the winner”) to a subordinate one that is left at the mercy of the dark forces and must fulfil the predetermined fate of self-movement of Schopenhauerian will (to accumulate power even at the cost of individual’s self-destruction) as a modernist version of “irony of fate,” i.e. as irony at a narrative level. Seeborn’s destructive tendency, his absolute subordination to the death drive confirms Hayden White’s assertion that irony in its most extreme form “heads towards the absurdist world view.” The force that has control over Seeborn is denoted as “the devil stinking of nirvana”, and thus all Seeborn’s actions are covertly controlled by the death drive. If, at a discourse level (the level of utterance), irony turns an utterance into something exactly opposite of its literal meaning, then such a literary technique can serve as its equivalent at a narrative structure level which consists in the character’s playing, in fact, exactly the opposite role to the one he assumed to play. The character is someone totally different from who he originally thought himself to be. From the narratological point of view, for instance, in Stefan Grabiński’s short story “Na tropie” (“Following”) (1922), in the denouement sequence, which constitutes the point, the acting subject and anti-subject will prove to be identical: an amateur investigator who is “following” a mysterious murderer of a woman proves to be the culprit in the unravelling. Likewise, in the novel entitled Cień Bafometa (Shadow of Baphomet) (1926), at the end of his own investigation, in an attempt to find the murderer of his foe, the protagonist Pomian concludes that the main culprit is his own subconscious. Here again, the narrative irony based on the identification of the investigator with the murderer is combined with the literary construction of the modernist non-autonomous subject and with the doppelgänger theme.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Prymatpl
dc.relation.ispartofseriesPrzełomy/Pogranicza;38-
dc.subjectmodernismpl
dc.subjectnarrative ironypl
dc.subjectnon-autonomous subjectpl
dc.titleIronia fabularna w powieści Jána Hrušovskiego Człowiek z protezą i w wybranych nowelach Stefana Grabińskiegopl
dc.title.alternativeThe Narrative Irony in Ján Hrušovský’s Novel Muž S Protézou (The Man with a Prosthesis) and in Stefan Grabiński’s Selected Prose Workspl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2018;-
dc.description.BiographicalnoteTOMÁŠ HORVÁTH – mgr, pracownik naukowy Instytutu Literatury Słowackiej Słowackiej Akademii Nauk (SAV). Autor monografii Dušan Mitana (Bratislava, Kalligram 2000), Rétorika histórie (Retoryka historii, Bratislava, Veda 2002), Ján Hrušovský a modernizmus (Bratislava, SAP 2008), Tajomstvo a vražda. Model a dejiny detektívneho žánru (Zagadka i morderstwo. Model i historia gatunku detektywistycznego, Bratislava, Veda 2011) i K poetike literárneho subjektu (O poetyce podmiotu literackiego, Bratislava, Veda 2016). Pisze także prozę – publikował między innymi Niekoľko náhlych konfigurácií (Kilka raptownych konfiguracji, Levice, L.C.A. 1997), Divák (Widz, Levice, L.C.A. 2002), Prízračné pátrania (Widmowe śledztwa, Bratislava, Drewo a srd 2015). Tłumaczy literaturę polską na język słowacki, dotychczas wydano 17 pozycji książkowych w jego tłumaczeniu i wystawiono dwa dramaty (wśród autorów pojawili się: S. Goszczyński, W. Łoziński, J. B. Dziekoński, S. Przybyszewski, W. Reymont, S. Grabiński, A. Lange, S. I. Witkiewicz, A. Błażejowski, S. Wotowski, W. Gombrowicz, J. Głowacki, T. Słobodzianek, A. Stasiuk, M. Krajewski, Z. Miłoszewski, D. Masłowska).pl
dc.description.AffiliationÚstav slovenskej literatúry SAV, Bratislavapl
dc.description.referencesBreisky, Arthur: Kvintesence dandysmu. Brno: „Zvláštní vydání”, 1993.pl
dc.description.referencesDoležel, Lubomír: Strukturální tematologie a sémantika možných světů. Případ dvojníka. In: Česká literatura, roč. 39, 1991, č. 1, s. 1-11.pl
dc.description.referencesFisher, Mark: The Weird and the Eerie. London: Repeater Books, 2016.pl
dc.description.referencesGłowiński, Michał: Powieść młodopolska: studium z poetyki historycznej. Kraków: Universitas, 1997.pl
dc.description.referencesGrabiński, Stefan: Niesamowite opowieści. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1975.pl
dc.description.referencesGrabiński, Stefan: Salamandra. Cień Bafometa. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1980.pl
dc.description.referencesGutowski, Wojciech: Nagie dusze i maski. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1992.pl
dc.description.referencesHabaj, Michal: Druhá moderna. Bratislava: Ars Poetica, 2005.pl
dc.description.referencesHorváth, Tomáš: Ján Hrušovský a modernizmus. Bratislava: Slovak Academic Press, 2008.pl
dc.description.referencesHorváth, Tomáš: K poetike literárneho subjektu. (Modernizmus a okolie.) Bratislava: Veda, Vydavateľstvo slovenskej akadémie vied, 2016.pl
dc.description.referencesHorváth, Tomáš: Strašidelná fantastika a modernizmus: psychologické horory Stefana Grabińského. In: Strach a hrôza. Podoby hororového žánru. Ed. Taranenková, Ivana, JAREŠ, Michal. Bratislava: Ústav slovenskej literatúry SAV, 2011, s. 14-52.pl
dc.description.referencesHrušovský, Ján: Sprawa podporucznika Seeborna. Tłum. Cecylia Dmochowska. Warszawa: Czytelnik, 1984.pl
dc.description.referencesHutnikiewicz, Artur: Twórczość Stefana Grabińskiego. Toruń: PWN, 1959.pl
dc.description.referencesKlich, Aleksandra: Pomiędzy antynomią i dopełnieniem. In: Stulecie Młodej Polski. Pod redakcją Marii Podrazy-Kwiatkowskiej. Kraków: Universitas, 1995, s. 187-196.pl
dc.description.referencesLaplanche, Jean – Pontalis, Jean-Bertrand: Psychoanalytický slovník. Bratislava: Veda, 1996.pl
dc.description.referencesLasić, Stanko: Poetyka powieści kryminalnej. Warszawa: PIW, 1976.pl
dc.description.referencesLermontov, Michał: Bohater naszych czasów. Tłum. Wacław Rogowicz. Wrocław: Ossolineum, 1966.pl
dc.description.referencesDe Man, Paul: Ideologia estetyczna. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2000.pl
dc.description.referencesMarkiewicz, Henryk: Teorie powieści za granicą. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1995.pl
dc.description.referencesNycz, Ryszard: Język modernizmu. Wrocław: Fundacja na rzecz Nauki Polskiej – Leopoldinum, 1997.pl
dc.description.referencesPodraza-Kwiatkowska, Maria: Literatura Młodej Polski. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1997.pl
dc.description.referencesPrzybyszewski, Stanisław: Wybór pism. Wrocław – Warszawa – Kraków: Zakład Imienia Ossolińskich – Wydawnictwo, 1966.pl
dc.description.referencesRutte, Miroslav – Coster, Dirk – Colin, Paul – Goldring, Douglas – Guarnieri, Romano – Huebner, Friedrich Markus: Nové evropské umění a básnictví. Praha: Orbis, 1923.pl
dc.description.referencesSchopenhauer, Arthur: Świat jako wola i przedstawienie. Tom I. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1994.pl
dc.description.referencesSienkiewicz, Henryk: Bez dogmatu. Praha: E. Beaufort, 1903.pl
dc.description.referencesStarobinski, Jean: Jean-Jacques Rousseau. Przejrzystość i przeszkoda. Warszawa: Wydawnictwo KR, 2000.pl
dc.description.referencesŠalda, František Xaver: Analýza. In: Vteřiny duše. Ed. Kudrnáč, Jiří. Praha: Odeon, 1989, s. 37-55.pl
dc.description.referencesTaborski, Roman: Wstęp. In: Przybyszewski, Stanisław: Wybór pism. Wrocław – Warszawa – Kraków: Zakład Imienia Ossolińskich – Wydawnictwo, 1966, s. III-LXXVIII.pl
dc.description.referencesTodorov, Tzvetan: The Fantastic. Ithaca, New York: Cornell University Press, 1995.pl
dc.description.referencesTruhlář, Břetislav: Literárny profil Jána Hrušovského. In: Slovenská literatúra, roč. 19, 1972, č. 1, s. 57-75.pl
dc.description.referencesWawrzyszko, Paweł: Głosa o architekturze Problematyki modernizmu Richarda Shepparda. In: Odkrywanie modernizmu. Red. Nycz, Ryszard. Kraków: Universitas, 1998, s. 141-154.pl
dc.description.referencesWhite, Hayden: Metahistorie. Brno: Host, 2011.pl
dc.description.referencesZiomek, Jerzy: Retoryka opisowa. Wrocław – Warszawa – Kraków: Zakład Imienia Ossolińskich – Wydawnictwo, 1990.pl
dc.contributor.translatorBystrzak, Magdalena-
dc.description.firstpage253pl
dc.description.lastpage273pl
dc.identifier.citation2Ironia modernistów. Studia, red. nauk. Marcin Bajko, Urszula M. Pilch, Jarosław Ławskipl
dc.conferenceOgólnopolska Konferencja Naukowa „Młoda Polska. Rewizje, reinterpretacje - Ironia Modernistów”, Białystok, 12–13 maja 2017 r.pl
Występuje w kolekcji(ach):Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Młoda Polska. Rewizje, reinterpretacje - Ironia Modernistów”, 12–13 maja 2017

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
T_Horvath_Ironia_fabularna_w_powiesci_Jana_Hrusovskiego_Czlowiek_z_proteza.pdf245,88 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)