Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/9946
Tytuł: | Ironia romantyczna a początki ironii typu modernistycznego – Kierkegaard i Norwid |
Inne tytuły: | The Romantic Irony and the Beginings of Modernist Irony: Kierkegaard and Norwid |
Autorzy: | Rzońca, Wiesław |
Słowa kluczowe: | Søren Kierkegaard Cyprian Kamil Norwid Friedrich Schlegel romanticism modernism irony subject |
Data wydania: | 2018 |
Data dodania: | 29-gru-2020 |
Wydawca: | Wydawnictwo Prymat |
Źródło: | Ironia modernistów. Studia, red. nauk. Marcin Bajko, Urszula M. Pilch, Jarosław Ławski, Białystok 2018, s. 41-68 |
Seria: | Przełomy/Pogranicza;38 |
Konferencja: | Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Młoda Polska. Rewizje, reinterpretacje - Ironia Modernistów”, Białystok, 12–13 maja 2017 r. |
Abstrakt: | The article describes the relations between the romantic and the modernist irony. The crucial differences between these two types can be demonstrated by taking as examples the writings of Søren Kierkegaard and Cyprian Kamil Norwid. And with one proviso: namely, that we agree that the irony of Norwid is closer to the modernist type than to the romantic one. The whole argument is embedded, first, in the context of German romanticism (e.g. F. Schlegel), which recognized the paramount importance of irony; and, second, in the most recent, postmodernist frame of reference. Treating the common perception of Norwid’s irony as ‘romantic’ with a pinch of salt, the author argues for the positivistic undertones of thereof. |
Afiliacja: | Instytut Literatury Polskiej, Uniwersytet Warszawski |
Nota biograficzna: | WIESŁAW RZOŃCA – prof. dr hab., literaturoznawca; pracownik Zakładu Literatury Romantyzmu Instytutu Literatury Polskiej na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Specjalizuje się w literaturze romantyzmu oraz modernizmu. Był jednym z pierwszych polskich historyków literatury, którzy w latach 90. XX wieku stosowali w badaniach narzędzia postmodernistycznego dekonstrukcjonizmu. Zredagował m.in. tom: Symbol w dziele Cypriana Norwida (Warszawa 2011). Wybrane publikacje: Norwid – poeta pisma. Próba dekonstrukcji dzieła (Warszawa 1995); Witkacy – Norwid. Projekt komparatystyki dekonstrukcjonistycznej (Warszawa 1998) oraz Premodernizm Norwida – na tle symbolizmu literackiego drugiej połowy XIX wieku (Warszawa 2013). |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/9946 |
ISBN: | 978-83-7657-332-8 |
Typ Dokumentu: | Book chapter |
Właściciel praw: | © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2018; |
Występuje w kolekcji(ach): | Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Młoda Polska. Rewizje, reinterpretacje - Ironia Modernistów”, 12–13 maja 2017 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
W_Rzonca_Ironia_romantyczna_a_poczatki_ironii_typu_modernistycznego.pdf | 300,51 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)