REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/9946
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorRzońca, Wiesław-
dc.date.accessioned2020-12-29T09:28:41Z-
dc.date.available2020-12-29T09:28:41Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationIronia modernistów. Studia, red. nauk. Marcin Bajko, Urszula M. Pilch, Jarosław Ławski, Białystok 2018, s. 41-68pl
dc.identifier.isbn978-83-7657-332-8-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/9946-
dc.description.abstractThe article describes the relations between the romantic and the modernist irony. The crucial differences between these two types can be demonstrated by taking as examples the writings of Søren Kierkegaard and Cyprian Kamil Norwid. And with one proviso: namely, that we agree that the irony of Norwid is closer to the modernist type than to the romantic one. The whole argument is embedded, first, in the context of German romanticism (e.g. F. Schlegel), which recognized the paramount importance of irony; and, second, in the most recent, postmodernist frame of reference. Treating the common perception of Norwid’s irony as ‘romantic’ with a pinch of salt, the author argues for the positivistic undertones of thereof.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Prymatpl
dc.relation.ispartofseriesPrzełomy/Pogranicza;38-
dc.subjectSøren Kierkegaardpl
dc.subjectCyprian Kamil Norwidpl
dc.subjectFriedrich Schlegelpl
dc.subjectromanticismpl
dc.subjectmodernismpl
dc.subjectironypl
dc.subjectsubjectpl
dc.titleIronia romantyczna a początki ironii typu modernistycznego – Kierkegaard i Norwidpl
dc.title.alternativeThe Romantic Irony and the Beginings of Modernist Irony: Kierkegaard and Norwidpl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2018;-
dc.description.BiographicalnoteWIESŁAW RZOŃCA – prof. dr hab., literaturoznawca; pracownik Zakładu Literatury Romantyzmu Instytutu Literatury Polskiej na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Specjalizuje się w literaturze romantyzmu oraz modernizmu. Był jednym z pierwszych polskich historyków literatury, którzy w latach 90. XX wieku stosowali w badaniach narzędzia postmodernistycznego dekonstrukcjonizmu. Zredagował m.in. tom: Symbol w dziele Cypriana Norwida (Warszawa 2011). Wybrane publikacje: Norwid – poeta pisma. Próba dekonstrukcji dzieła (Warszawa 1995); Witkacy – Norwid. Projekt komparatystyki dekonstrukcjonistycznej (Warszawa 1998) oraz Premodernizm Norwida – na tle symbolizmu literackiego drugiej połowy XIX wieku (Warszawa 2013).pl
dc.description.AffiliationInstytut Literatury Polskiej, Uniwersytet Warszawskipl
dc.description.referencesKierkegaard S., Okruchy filozoficzne, Chwila, przeł. K. Toeplitz, Warszawa 1988.pl
dc.description.referencesKierkegaard S., Pojęcie lęku, przeł. A. Szwed, Warszawa 2002.pl
dc.description.referencesSzturc W., Ironia romantyczna, Warszawa 1992.pl
dc.description.referencesRorty R., Przygodność, ironia i solidarność, przekł. W. J. Popowski, Warszawa 1996.pl
dc.description.referencesRzońca W., Romantyczne korzenie dekonstrukcjonizmu, „Rocznik Towarzystwa Literackiego im. A. Mickiewicza”, rocznik 1996.pl
dc.description.firstpage41pl
dc.description.lastpage68pl
dc.identifier.citation2Ironia modernistów. Studia, red. nauk. Marcin Bajko, Urszula M. Pilch, Jarosław Ławskipl
dc.conferenceOgólnopolska Konferencja Naukowa „Młoda Polska. Rewizje, reinterpretacje - Ironia Modernistów”, Białystok, 12–13 maja 2017 r.pl
Występuje w kolekcji(ach):Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Młoda Polska. Rewizje, reinterpretacje - Ironia Modernistów”, 12–13 maja 2017

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
W_Rzonca_Ironia_romantyczna_a_poczatki_ironii_typu_modernistycznego.pdf300,51 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)