REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/9902
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorGolimont, Andrzej-
dc.date.accessioned2020-12-01T12:02:13Z-
dc.date.available2020-12-01T12:02:13Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationElpis, T. 22, 2020, s. 69-77pl
dc.identifier.issn1508-7719-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/9902-
dc.description.abstractIn June 2020, 100 years have passed since the actual start of the demolition of the Orthodox cathedral of St. Alexander Nevsky in Warsaw. The largest Orthodox temple in Poland has been open to the faithful for 3 years only. However, it has become legendary like no other, because of its “second life” – the fate of the cathedral’s equipment and usage of materials obtained during its demolition. The author describes ambiguous history of the fate of movable equipment and elements of decor of the temple, presenting examples of it further usage. Referring to the example of an iconostasis from an Orthodox church in Krzemień in Belarus, author shows the emerging “urban legends” regarding the use of equipment from the capital’s cathedral.pl
dc.description.abstractW czerwcu 2020 roku minęło 100 lat od faktycznego rozpoczęcia burzenia prawosławnej katedry pod wezwaniem św. Aleksandra Newskiego w Warszawie. Ta – największa w Polsce – świątynia prawosławna służyła wiernym zaledwie 3 lata. Jak żadna inna cerkiew obrosła jednak legendami. Zwłaszcza w zakresie jej „drugiego życia”, czyli losów wyposażenia soboru oraz wykorzystania pochodzących z jego burzenia materiałów. Autor opisuje zarówno niejednoznaczną historię losów wyposażenia ruchomego świątyni, jak i elementów jej wystroju. Na przykładach prezentuje losy materiałów budowlanych i wykończeniowych pozyskiwanych z soboru. Odwołując się do przykładu ikonostasu z cerkwi w Krzemieniu na Białorusi, autor pokazuje tworzące się „miejskie legendy” dotyczące wykorzystania sprzętów ze stołecznej katedrypl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/*
dc.subjectOrtodox churchpl
dc.subjectWarsawpl
dc.subjecticonostasispl
dc.subjectAlexander Nevskypl
dc.subjectsobórpl
dc.subjectWarszawapl
dc.subjectikonostaspl
dc.subjectAleksander Newskipl
dc.titleOstańce i miejskie legendy – losy pozostałości po prawosławnej katedrze p.w. Aleksandra Newskiego w Warszawiepl
dc.title.alternativeSalvages and urban legends -fate of the remnants of Alexander Nevsky cathedral in Warsawpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderAttribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0);-
dc.identifier.doi10.15290/elpis.2020.22.08-
dc.description.Emailagolimont@gmail.compl
dc.description.AffiliationChrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie, Polskapl
dc.description.references290 robotników robi dziennie 150 dziur w soborze. (1926). Kurjer Poranny. 6 marca 1926. nr 65.pl
dc.description.referencesCholmsko-Varsavskij Eparchialnyj Vestnik. (1878). 1878.11.15 (27) R. II. Nr 22.pl
dc.description.referencesExpress Poranny .(1927). 14 sierpnia 1927. nr 274.pl
dc.description.referencesHistoria jednego podwórka. (1926). Express Poranny. 15 stycznia 1926. nr 16.pl
dc.description.referencesHram prepodobnogo Simeona Stolpnika v g. Kamence. (2019). [online] www.kamlib.by/literary_district/monuments/Cerkov%D1%8C%20Kamenec.php, [7.04.2019].pl
dc.description.referencesKurjer Polski. (1902). 9 listopada 1902. nr 311.pl
dc.description.referencesKurjer Poranny. (1926). 27 lipca 1926. nr 206.pl
dc.description.referencesKurjer Poranny. (1929). 2 maja 1929. nr 120.pl
dc.description.referencesKurjer Warszawski. (1835). nr 329.pl
dc.description.referencesKurjer Warszawski. (1916), 12 marca 1916. nr 72.pl
dc.description.referencesKurjer Warszawski. (1923). 21 listopada 1923. nr 320.pl
dc.description.referencesKurjer Warszawski. (1927). 21 listopada 1927. nr 320.pl
dc.description.referencesKurjer Warszawski. (1929). 15 lutego 1929. nr 45.pl
dc.description.referencesKurjer Warszawski. (1934). 13 kwietnia 1934. nr 100.pl
dc.description.referencesLegenda o skarbach sztuki w soborze. (1924). Przegląd Wieczorny. 21 lutego 1924. nr 43.pl
dc.description.referencesMonitor Polski. (1923). nr 49.pl
dc.description.referencesOrzeł Biały. (1925). 8 listopada 1925. nr 45.pl
dc.description.referencesPrawosławne cerkwie na starych pocztówkach. (2019). [online] www.chram.com.pl, [7.04.2019.]pl
dc.description.referencesProjekt kościółka. (1924). Kurjer Poranny. 10 lutego 1924. nr 40.pl
dc.description.referencesPodstępna sprzedaż domu zbudowanego z cegieł soboru. (1935). Warszawski Dziennik Narodowy. 16 lipca 1935. nr 50.pl
dc.description.referencesPoświęcenie kościoła na Placu Saskim. (1916). Kurjer Polski. 26 lutego 1916. nr 57.pl
dc.description.referencesPrzegląd Techniczny. (1923). 12 października 1923. nr 41-42.pl
dc.description.referencesPrzegląd Wieczorny. (1926). 4 marca 1926. nr 51.pl
dc.description.referencesSimeonovskaâ cerkovʹ v Kamence. (2020). [online] www.kamenets. by/simeonovskaya-tserkov-v-kamentse, [7.04.2020].pl
dc.description.referencesSprawozdanie stenograficzne ze 152 posiedzenia Sejmu Ustawodawczego z dnia 1 czerwca 1920 roku (2020) [online] http://dlibra.umcs.lublin.pl/dlibra/publication/7519E. [27.05.2020].pl
dc.description.referencesSprawozdanie z działalności Zarządu m.st. Warszawy za rok 1926 i I kwartał 1927 (1928). Warszawa.pl
dc.description.referencesCvetaev, D. V. (1898). Zapiska o domovoj cerkvi Varšavskoj pervoj mužskoj gimnazii. Varšava [Цветаев, Д. В. (1989). Записка о домовой церкви Варшавской первой мужской гимназии, Варшава].pl
dc.description.referencesFryze, F., Chodorowicz, I. (1873). Przewodnik po Warszawie i jej okolicach na rok 1873 i 1874, z mapą miasta, mapami kolei żelaznych i drzeworytami, ułożony i wydany. Warszawa.pl
dc.description.referencesKulagìn, A. M. (2001). Pravaslaǔnyâ hramy na Belarusì. Èncykl. daved. Mn.: Belèn, 2001. [Кулагін, А. М. (2001) Праваслаўныя храмы на Беларусі. Энцыкл. давед. Мн.: БелЭн].pl
dc.description.referencesOrłowicz, M. (1922). Krótki ilustrowany przewodnik po Warszawie. Warszawa: Wydawnictwo PTK.pl
dc.description.referencesPachnowski, A. (1919). Nie burzyć, ale budować. Gazeta Świąteczna. 4 maja 1919. nr 1996.pl
dc.description.referencesPapierzyńska-Turek, M. (1989). Między tradycją a rzeczywistością. Państwo wobec prawosławia 1918-1939. Warszawa.pl
dc.description.referencesPaszkiewicz, P. (1991). Pod berłem Romanowów. Sztuka rosyjska w Warszawie 1815-1915. Warszawa.pl
dc.description.referencesPaszkiewicz, P. (1999). W służbie Imperium Rosyjskiego 1721-1917. Funkcje i treści ideowe rosyjskiej architektury sakralnej na zachodnich rubieżach Cesarstwa i poza jego granicami. Warszawa.pl
dc.description.referencesRavâka R. (2011). Hram, adrodžany ǔ Baranavìčah. Intexpress [Равяка Р. (2011). Храм, адроджаны ў Баранавічах. Intexpress].pl
dc.description.referencesSokoł, K. (2006). Rosyjska Warszawa. (A. Sosna, Tłum.). Białystok.pl
dc.description.referencesSorwina, M. (2014). Varšava v kolʹce. W: Znanie-Sila, 11/2014 [Sorwina, M. (2014). Варшава в кольце. W: Знание-Сила, 11/2014].pl
dc.description.referencesSulikowska-Bełczowska, A. (b.r.w.). Losy zabytków sztuki cerkiewnej w Rzeczypospolitej po odzyskaniu niepodległości. W: Stan badań nad wielokulturowym dziedzictwem dawnej Rzeczypospolitej – maszynopis. Archiwum prywatne autora.pl
dc.description.referencesWachowicz, B. (1975). Ziemia uroczna Stefana Żeromskiego. Kraków: KAW.pl
dc.description.volume22pl
dc.description.firstpage69pl
dc.description.lastpage77pl
dc.identifier.citation2Elpispl
dc.identifier.orcid0000-0002-6659-1603-
Występuje w kolekcji(ach):Elpis, 2020, T. 22

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Elpis_22_2020_A_Golimont_Ostance_i_miejskie_legendy.pdf9,8 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons