REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/9818
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorPiotrowicz, Anna-
dc.contributor.authorWitaszek-Samborska, Małgorzata-
dc.date.accessioned2020-11-19T12:49:10Z-
dc.date.available2020-11-19T12:49:10Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationBiałostockie Archiwum Językowe, nr 20, 2020, s. 219-230pl
dc.identifier.issn1641-6961-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/9818-
dc.description.abstractAuthors of the article present conclusions resulting from the observation of 197 official company names referring to gyms and fitness clubs located in Podlaskie and Wielkopolskie voivodships. The different number of company names in these voivodships is proportional to the number of inhabitants in each voivodship. The comparison of both sets of proper names showed no differences, whether in the scope of structural models applied, or in terms of motivational mechanisms. Structurally, two- and three-element patterns are dominant, while the motivation behind selection of names is mainly related to the type of business activity and/or the persons of business owners. The manifestations of internationalization and transonymisation visible in proper names strengthen their persuasive function.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.pl*
dc.subjectonomasticspl
dc.subjectchrematonympl
dc.subjectcompany namepl
dc.subjectphysical culturepl
dc.titleNazwy siłowni i klubów fitness w województwach podlaskim i wielkopolskimpl
dc.title.alternativeNames of gym and fitness clubs in podlaskie and wielkopolskie voivodeshipspl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC BY-SA 4.0);-
dc.identifier.doi10.15290/baj.2020.20.17-
dc.description.EmailAnna Piotrowicz: ape@amu.edu.plpl
dc.description.EmailMałgorzata Witaszek-Samborska: msamborska@tlen.plpl
dc.description.AffiliationAnna Piotrowicz - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.AffiliationMałgorzata Witaszek-Samborska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.referencesBiolik M., 2011, Modele strukturalne nazw własnych, przedsiębiorstw i lokali branży gastronomicznej w województwie warmińsko-mazurskim, w: Chrematonimia jako fenomen współczesności, red. M. Biolik, J. Duma, Olsztyn, s. 59–78.pl
dc.description.referencesBreza E., 1998, Nazwy obiektów i instytucji związanych z nowoczesną cywilizacją (chrematonimy), w: Polskie nazwy własne. Encyklopedia, red. E. Rzetelska-Feleszko, Warszawa – Kraków, s. 343–361.pl
dc.description.referencesDrążek B., 2016, Analiza strukturalno-semantyczna wybranych nazw gabinetów stomatologicznych w województwie podkarpackim, „Słowo. Studia językoznawcze”, t. 7, s. 184–195.pl
dc.description.referencesFilip G., 2003, Gry językowe Jana Lama, Rzeszów.pl
dc.description.referencesGałkowski A., 2011, Chrematonimy w funkcji kulturowo-użytkowej. Onomastyczne studium porównawcze na materiale polskim, włoskim, francuskim, wyd. 2., Łódź.pl
dc.description.referencesGałkowski A., 2015, Funkcja marketingowa chrematonimów w przestrzeni gospodarczej, w: Funkcje nazw własnych w kulturze i komunikacji, red. I. Sarnowska-Giefing, M. Balowski, M. Graf, Poznań, s. 171–180.pl
dc.description.referencesGrodziński E., 1979, Imiona własne, imiona pospolite a deskrypcje jednostkowe, „Poradnik Językowy”, z. 1, s. 19–23.pl
dc.description.referencesGuz B., 2001, Język wchodzi w grę – o grach językowych na przykładzie sloganów reklamowych, nagłówków prasowych i tekstów graffiti, „Poradnik Językowy”, z. 10, s. 9–21.pl
dc.description.referencesJaracz M., 2004, Nazwy polskich biur podróży i agencji turystycznych, „Linguistica Bidgostiana”, v. 1, s. 65–76.pl
dc.description.referencesŁuc I., 2010, Współczesne gry komunikacyjnojęzykowe, Katowice.pl
dc.description.referencesMłynarczyk E., 2016, Modne nazwy firmowe (na przykładzie nazw salonów kosmetycznych), „Poznańskie Spotkania Językoznawcze”, t. 32, s. 117–125.pl
dc.description.referencesNowowiejski B., 2008a, Językowy obraz polskiego sportu (na materiale ogólnopolskiej i lokalnej prasy codziennej), w: „Media Studies”. Refleksje nad stanem obecnym, red. K. Stępnik, M. Rajewski, Lublin, s. 349–364.pl
dc.description.referencesNowowiejski B., 2008b, Refleksje nad współczesną polską leksyką sportową, w: Nowe zjawiska w języku, tekście i komunikacji, t. 2, red. M. Rutkowski, K. Zawilska, Olsztyn, s. 23–35.pl
dc.description.referencesNowowiejski B., 2010, Polskie słownictwo sportowe w świetle słowników XX wieku, „Prace Filologiczne”, t. 58, s. 283–298.pl
dc.description.referencesNowowiejski B., 2011a, Niektóre językowe skutki feminizacji sportu, w: Norma językowa w aspekcie teoretycznym i pragmatycznym, red. A. Piotrowicz, M. Witaszek- Samborska, K. Skibski, Poznań, s. 161–172.pl
dc.description.referencesNowowiejski B., 2011b, Współczesna polska frazeologia sportowa z perspektywy leksykograficznej, w: Research on Phraseology in Europe and Asia: Focal Issues of Phraseological Studies, Białystok, s. 129–152.pl
dc.description.referencesNowowiejski B., 2011c, Współczesne polskie słownictwo sportowe w oświetleniu normatywnym, w: Polskie dźwięki, polskie słowa, polska gramatyka. System – teksty – norma – kodyfikacja, red. B. Pędzich, D. Zdunkiewicz-Jedynak, Warszawa, s. 262–274.pl
dc.description.referencesNowowiejski B., 2012, Pierwiastek onomastyczny w polskiej terminologii sportowej, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza”, z. 2, s. 21–30.pl
dc.description.referencesNowowiejski B., 2013, Nowe zjawiska w polskiej publicystyce sportowej, w: Komunikacja. Tradycja i innowacja, red. M. Karwatowska, A. Siwiec, Chełm, s. 124–136.pl
dc.description.referencesNowowiejski B., 2014, Zróżnicowanie polskiej leksyki sportowej (między specjalistyczną terminologią a słownictwem potocznym i środowiskowym), „Poznańskie Spotkania Językoznawcze”, t. 28, Kultura komunikacji językowej 3. Kultura języka w komunikacji zawodowej, red. A. Piotrowicz, M. Witaszek-Samborska, K. Skibski, s. 109–124.pl
dc.description.referencesSaniewska D., 2018, Strukturalno-semantyczna analiza nazw białostockich gabinetów rehabilitacji/fizjoterapii. Część 1: Wprowadzenie, „Białostockie Archiwum Językowe”, nr 18, s. 227–244.pl
dc.description.referencesSiwiec A., 2006, W sprawie nazw obiektów handlowych: miejsce w klasyfikacji onomastycznej, ustalenia typologiczne, terminologia, w: Munuscula linguistica in honorem Alexandrae Cieślikowa oblata, red. K. Rymut, K. Skowronek i in., Kraków, s. 423–436.pl
dc.description.referencesŚwitała-Cheda M., 2011, W sprawie terminologii nazw firm i ich miejsca w chrematonimii, w: Chrematonimia jako fenomen współczesności, red. M. Biolik, J. Duma, Olsztyn, s. 469–475.pl
dc.description.referenceshttps://dictionary.cambridge.org/plpl
dc.description.referenceshttps://panoramafirm.plpl
dc.description.referenceshttps://pl.wikipedia.org/wiki/Wojew%C3%B3dztwo podlaskiepl
dc.description.referenceshttps://pl.wikipedia.org/wiki/Wojew%C3%B3dztwo wielkopolskiepl
dc.description.volume20pl
dc.description.firstpage2119pl
dc.description.lastpage230pl
dc.identifier.citation2Białostockie Archiwum Językowepl
dc.identifier.orcid0000-0002-1969-3877-
dc.identifier.orcid0000-0002-8501-561X-
Występuje w kolekcji(ach):Białostockie Archiwum Językowe, 2020, nr 20

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BAJ_20_2020_A_Piotrowicz_M_Witaszek-Samborska_Nazwy_silowni_i_klubow_fitness.pdf109,13 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons