Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/9378
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Szlaużys, Justyna | - |
dc.date.accessioned | 2020-09-16T10:50:45Z | - |
dc.date.available | 2020-09-16T10:50:45Z | - |
dc.date.issued | 2019 | - |
dc.identifier.citation | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2019, nr 2(12), s. 94-107 | pl |
dc.identifier.issn | 2353-7914 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/9378 | - |
dc.description.abstract | Leśne przedszkola są alternatywną formą wczesnej edukacji, która odbywa się w przestrzeni lasu z wykorzystaniem dostępnych w przyrodzie, naturalnych materiałów edukacyjnych. Dzięki bliskiemu kontaktowi z naturą dzieci rozwijają zdolności motoryczne, wrażliwość polisensoryczną, pomysłowość i umiejętność kontemplatywnej i krytycznej obserwacji, samodyscyplinę i współpracę. Celem artykułu jest wywołanie refleksji nad poszukiwaniem inicjatyw edukacyjnych poszerzających relację dziecka ze światem przyrody. | pl |
dc.description.abstract | Forest kindergartens are an alternative form of preschool education which takes place in forest environment with the use of available, natural educational materials. Thanks to the close contact and interaction with nature, children develope their motor skills, polysensory sensitivity, creativity, self-discipline, ability to cooperate and observe in both critical and contemplative way. The purpose of this paper is to encourage educators to reflection on searching forms of education that broadens the child’s relationship with the world of nature. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ | * |
dc.subject | edukacja przedszkolna | pl |
dc.subject | natura | pl |
dc.subject | dziecko | pl |
dc.subject | las | pl |
dc.subject | preschool education | pl |
dc.subject | nature | pl |
dc.subject | child | pl |
dc.subject | forest | pl |
dc.title | Leśne przedszkole jako alternatywna forma wczesnej edukacji | pl |
dc.title.alternative | Forest kindergarten as an alternative form of preschool education | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/parezja.2019.12.07 | - |
dc.description.Email | justyna.murawko13@gmail.com | pl |
dc.description.Affiliation | Uniwersytet w Białymstoku | pl |
dc.description.references | Byeongsang O. i in. (2017). Health and well-being benefits of spending time in forests: systematic review. Environmental Health and Preventive Medicine, 22 (1), 22–71. | pl |
dc.description.references | Christ, M., Preuss, A. (2018). Związek leśnych przedszkoli z metodą Marii Montessori. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 1. | pl |
dc.description.references | Chrzanowski, T. (2003). Edukacja leśna w pracy leśniczego. Warszawa: Centrum Informacyjne Lasów Państwowych. | pl |
dc.description.references | Chrzanowski, T. (2003). Wytyczne do tworzenia programu edukacji leśnej społeczeństwa w nadleśnictwie. Warszawa: Centrum Informacyjne Lasów Państwowych. | pl |
dc.description.references | Coates, J.K., Pimlott-Wilson, H. (2018). Learning while playing: Children’s Forest School Experiences in UK. Pozyskano z: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/berj.3491, [data dostępu: 10.05.2020]. | pl |
dc.description.references | Czub, M., Appelt, K. (2013). Wczesna edukacja i opieka nad małym dzieckiem jako wyzwanie dla systemu edukacji. Studia Edukacyjne, 27. | pl |
dc.description.references | Jakubowska, J. (2008). „Osuszek” – program edukacji leśnej dla klas I–III szkoły podstawowej. Warszawa: Centrum Informacyjne Lasów Państwowych. | pl |
dc.description.references | Janik, A. (2015). Koncepcja pedagogiczna i program leśnych przedszkoli na przykładzie przedszkola w Lipsku na terenie Niemiec. Problemy Wczesnej Edukacji, 4 (31). | pl |
dc.description.references | Louv, R. (2014). Ostatnie dziecko lasu. Jak chronić nasze dzieci przed zespołem deficytu natury. Warszawa: Wydawnictwo Relacja. | pl |
dc.description.references | Murray, R. (2004). Forest School Evaluation Project: A Study in Wales. Report carried out by New Economics Foudation (NEF). Pozyskano z: www.neweconomics.com, [data dostępu: 20.04.2019]. | pl |
dc.description.references | Murray, R., O’Brien, L. (2005). Such Enthusiasm – a Joy to See: An Ewaluation of Forest School in England. Report carried out by New Economics Foudation (NEF). Pozyskano z: www. neweconomics.org, [data dostępu: 20.04.2019] | pl |
dc.description.references | Muszyński, M. (2014). Edukacja i uczenie się – wokół pojęć. Rocznik Andragogiczny, 21. | pl |
dc.description.references | Poskrobko, B. (red.). (1998). Naturalne środki dydaktyczne. Białystok: Dział Wydawnictw i Poligrafii Politechniki Białostockiej. | pl |
dc.description.references | Okoń, W. (1996). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Wyd. 3. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. | pl |
dc.description.references | Ordon, U. (2019). Przedszkola leśne a potrzeba edukacji zdrowotnej i ekologicznej wśród najmłodszych. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, t. 14, 3 (53), 111–121. | pl |
dc.description.references | Potulicka, E. (2014). Rynkowy model wczesnej edukacji a stanowisko profesjonalistów – perspektywa globalna. Problemy Wczesnej Edukacji, t. 10, 3. | pl |
dc.description.references | Skubała, P. (1995). Wychowanie ekologiczne w przedszkolu. Wychowanie w Przedszkolu, 8, 458–465. | pl |
dc.description.references | Sonelski, W., Magiera, A. (2016). Polskie koncepcje i programy wychowania przez przygodę. Wybrane przykłady z pierwszej połowy XX wieku. Kwartalnik Pedagogiczny, 2 (240), 185–202. | pl |
dc.description.references | Śliwerski, B. (2016). Efekty wychowania w szkołach waldorfskich. Pozyskano z: https://sliwerski-pedagog.blogspot.com/2016/09/efekty-wychowania-w-szkoach.html, [data dostępu: 11.05.2020]. | pl |
dc.description.references | Śliwerski, B. (2010). Pedagogika alternatywna. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika (t. 4: Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji). Gdańsk: GWP. | pl |
dc.description.references | Tuszyńska, L. (2006), Edukacja ekologiczna. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP. | pl |
dc.description.references | Zalewska, S. (2018). Koncepcje i zasady kształcenia alternatywnego. Pozyskano z: https://www.gimversity.pl/files/document/7faaa877292d61e656c8682b992be2941388743309.pdf, [data dostępu: 29.01.2019]. | pl |
dc.description.references | Zamojska, E. (2012). Alternatywność i innowacyjność w edukacji współczesnej – na przykładzie Czech. Kultura – Społeczeństwo – Edukacja, 1, 105–119. | pl |
dc.description.issue | 2(12) | - |
dc.description.firstpage | 94 | pl |
dc.description.lastpage | 107 | pl |
dc.identifier.citation2 | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | Artykuły naukowe (WNoE) Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2019, nr 2 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Parezja_2_2019_J_Szlauzys_Lesne_przedszkole_jako_alternatywna_forma_wczesnej_edukacji.pdf | 142,3 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL