REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/9162
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorPopiel, Magdalena-
dc.date.accessioned2020-05-27T07:55:30Z-
dc.date.available2020-05-27T07:55:30Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.isbn978-83-8606-452-6-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/9162-
dc.descriptionNaukowo-literacka seria „Prelekcje Mistrzów” – to elitarny cykl wykładów gościnnych Wydziału Filologicznego Uniwersytetu w Białymstoku skierowany do wykładowców akademickich, studentów, doktorantów, nauczycieli i uczniów, ale również do wszystkich humanistów zainteresowanych tematami będącymi przedmiotem dociekań i badań najświetniejszych pisarzy i uczonych z kraju i zagranicy. Wykładowcami są wybitni profesorowie, uczeni, pisarze, ludzie sztuki, przedstawiciele kultury, słowem: twórcy wyznaczający kierunki rozwoju współczesnej humanistyki. Naukowo-Literacka Seria „Prelekcje Mistrzów” zaprasza do skupionego spotkania z reprezentantami współczesnej myśli i wrażliwości humanistycznej, z ich myślą, postawami, diagnozami stanu kultury dawnej i współczesnej. Redakcja serii: Krzysztof Korotkich i Jarosław Ławski. Redaktor tomu: Jarosław Ławski.pl
dc.description.abstractThis text is an attempt of a new look at the aesthetics of artists. The field of aesthetics that addresses the problem of the artist’s identity requires re-thinking, from the perspective of both the changes taking place in the philosophy of culture and in the practice of creation. The text contains reminders of the historical models of an artist, and it signals a typology of contemporary roles taken by artists in contact with new media. At the same time, it shows a close relationship between the subject and the creative process, as well as with the concepts of art and culture of a given era. It also draws attention to the unique role of the artist as a figure of cultural activity in post-modernity. It formulates a suggestion to create a history of creation, which would restore the prominence of artists’ reflections on art (above all on the creative process) as a separate and autonomous area of historical research. The author of the lecture is Prof. dr habil. Magdalena Popiel, who works at the Department of Anthropology of Literature and Cultural Research at the Faculty of Polish Studies, Jagiellonian University in Krakow. She works with the literature and culture of the nineteenth and twentieth centuries, the theory and history of novels and on Italian literary criticism. She has authored following books: Historia i metafora (History and Metaphor, 1989), Oblicza wzniosłości. Estetyka powieści młodopolskiej (Faces of Sublimity: The Aesthetics of the Young Poland Novel, 1999), Wyspiański. Mitologia nowoczesnego artysty (Wyspiański: Mythology of a modern artist, 2007, 2nd edition, extended, 2009), author of chapters in two volumes of Kulturowa teoria literatury (The Cultural Theory of Lit-erature, 2006, 2012), edited by R. Nycz. She was the scientific editor of the series „Biblioteka Narodowa” (“National Library”, Ossolineum), secretary of the editorial team of the series “Biblioteka Polska” (“Polish Library”, Universitas), currently a member of the editorial staff of “Przestrzeń Teorii” (“The Space of Theory”). Coordinator of a part of the multimedia project of the dictionary Sensualność w kulturze polskiej (Sensuality in Polish Culture), she has developed two volumes of BN Ziemia obiecana (The Promised Land) by W.S. Reymont and Żywe kamienie (Stoneing Alive) by W.Berent; she published in “Teksty Drugie”, “Pamiętnik Literacki”, “Ruch Literacki”. Since 2012 she has been the president of Międzynarodowe Stowarzyszenie Studiów Polonistycznych (The International Association for Polish Studies). She is a member of the Scientific Council of the Institute of Literary Research of the Polish Academy of Sciences. Currently, she is the leader of the grant “Światowa historia literatury polskiej. Interpretacje” (“World History of Polish Literature. Interpretations”). The lecture from the series “Lectures by Masters” took place on May 25, 2017 in the Hall of the Faculty of Philology at the University of Białystok. The speech was attended by numerous students from the University of Białystok, high school students and lecturers.pl
dc.description.abstractLe texte est une tentative de regarder à nouveau sur l’esthétique des artistes. Ce champ d’esthétique abordant le problème de l’identité de l’artiste doit être réconsidéré dans la perspective des changements intervenant dans la philosophie de la culture et dans la pratique de la création. Le texte contient des rappels des modèles historiques de l’artiste, ainsi que signale la typologie des rôles contemporains assumés par les artistes en contact avec les nouveaux médias. Dans le même temps, il montre une relation étroite entre le sujet et le processus de création ainsi que les concepts de l’art et de la culture d’une époque donnée. Il attire également l’attention sur le rôle unique de l’artiste en tant que figure de l’activité culturelle dans la postmodernité. Il formule une proposition pour créer une histoire de la création, qui ramènerait le rang de la réflexion des artistes sur l’art (surtout sur le processus créatif) en tant que domaine séparé et autonome de la recherche historique. L’auteur de la conférence est prof. dr hab. Magdalena Popiel qui travaille à la Chaire d’Anthropologie de la Littérature et de la Recherche Culturelle à la Faculté des Etudes Polonaises de l’Université Jagiellonne de Cracovie. Elle s’occupe de la littérature et de la culture des XIXe et XXe siècles, de la théorie et de l’histoire du roman et de la critique littéraire italienne. Auteur des livres: Histoire et métaphore (1989), Visages de sublimité. Esthétique du roman du période de la Jeune Pologne (1999), Wyspiański. La mythologie de l’artiste moderne (2007, 2e édition élargie 2009), auteur des chapitres en deux volumes de La théorie littéraire culturelle (2006, 2012), éd. par R. Nycz. Elle a été rédactrice scientifique de la série « Bibliothèque nationale » (Ossolineum), secrétaire de l’équipe éditoriale de la série « Bibliothèque Polonaise » (Universitas), actuellement membre de la rédaction de « L’Espace de Théorie ». Coordinatrice d’une partie du projet multimédia du dictionnaire Sensualité dans la culture polonaise, elle a rédigé deux volumes de la série « Bibliothèque nationale » : Terre promise de W. S. Reymont et Pierres vivantes de W. Berent); elle a publié dans des revues « Teksty Drugie » (Deuxièmes textes), « Pamiętnik Literacki » (Journal littéraire), « Ruch Literacki » (Mouvement littéraire). Depuis 2012, elle est président de l’Association internationale d’études polonaises. Elle est membre du Conseil scientifique de l’Institut de recherche littéraire de l’Académie polonaise des sciences. Actuellement, elle est le gestionnaire de la subvention « Histoire mondiale de la littérature polonaise. Interprétations ». Le cours de la série « Conferences des Maitres » a eu lieu le 25 mai 2017 dans la Salle de la Faculté de Philologie de l’Université de Bialystok. Le cours a été suivi par de nombreux étudiants de l’Université de Bialystok, des lycéens et des conférencierspl
dc.language.isoplpl
dc.publisherUniwersytet w Białymstoku. Wydział Filologicznypl
dc.relation.ispartofseriesPrelekcje Mistrzów Wydziału Filologicznego;2-
dc.subjectMarina Abramovićpl
dc.subjectnowoczesnośćpl
dc.subjectponowoczesnośćpl
dc.subjectgenialny artystapl
dc.subjectPrelekcje Mistrzów-
dc.title"Artysta jest obecny". Problem tożsamości artysty nowoczesnego i ponowoczesnegopl
dc.title.alternative“The artist is present”: the problem of identity of a modern and post-modern artistpl
dc.title.alternative« L’artiste est present ». Le probleme de l’identite d’un artiste moderne et post-modernepl
dc.typeBookpl
dc.description.BiographicalnoteMAGDALENA POPIEL - prof. dr hab. Magdalena Popiel pracuje w Katedrze Antropologii Literatury i Badań Kulturowych na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Zajmuje się literaturą i kulturą XIX i XX wieku, teorią i historią powieści oraz włoską krytyką literacką. Autorka książek: Historia i metafora (1989), Oblicza wzniosłości. Estetyka powieści młodopolskiej (1999), Wyspiański. Mitologia nowoczesnego artysty (2007, wyd. 2 poszerzone 2009), autorka rozdziałów w dwóch tomach Kulturowej teorii literatury (2006, 2012) pod red. R. Nycza. Była redaktorem naukowym serii „Biblioteka Narodowa” (Ossolineum), sekretarzem redakcji serii „Biblioteka Polska” (Universitas), obecnie członek redakcji „Przestrzeni Teorii”. Koordynatorka części projektu multimedialnego słownika Sensualność w kulturze polskiej, opracowała dwa tomy BN Ziemia obiecana W.S. Reymonta i Żywe kamienie W. Berenta); publikowała w „Tekstach Drugich”, „Pamiętniku Literackim”, „Ruchu Literackim”. Od 2012 r. pełni funkcję prezesa Międzynarodowego Stowarzyszenia Studiów Polonistycznych. Jest członkiem Rady Naukowej IBL PAN. Obecnie jest kierownikiem grantu „Światowa historia litera¬tury polskiej. Interpretacje”.pl
Występuje w kolekcji(ach):Książki/Rozdziały (WFil)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
M_Popiel_Artysta_jest_obecny.pdfPrelekcje Mistrzów_2_Popiel_wkład1,46 MBAdobe PDFOtwórz
M_Popiel_Artysta_jest_obecny_okladka.pdfPrelekcje Mistrzów_2_Popiel_okładka219,33 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)