Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/9103
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Wiater, Aleksander | - |
dc.date.accessioned | 2020-05-14T07:10:02Z | - |
dc.date.available | 2020-05-14T07:10:02Z | - |
dc.date.issued | 2019 | - |
dc.identifier.citation | Linguodidactica, T. 23, 2019, s. 253-267 | pl |
dc.identifier.issn | 1731-6332 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/9103 | - |
dc.description.abstract | Artykuł ten odwołuje się do sposobów pomiaru i oceny sprawności mówienia i aktywności konwersacyjnej w języku drugim z perspektywy badań lingwistyki stosowanej. Autor przedstawia pokrótce specyfikę oceny wypowiedzi ustnych z punktu widzenia nauczyciela, egzaminatora i badacza. Skupia jednocześnie swoją uwagę na dwóch rodzajach ewaluacji: ilościowej i jakościowej, szeroko stosowanych w badaniach nad przyswajaniem pierwszego języka oraz, w mniejszym stopniu, w przyswajaniu drugiego języka. Wskazuje różne środki pozwalające na obiektywizację procesu ewaluacji sprawności mówienia oraz ocenia przydatność poszczególnych mierników do badań naukowych. Podkreśla przy tym, iż poszczególne techniki oraz mierniki sprawności mówienia powinny być dobierane przy uwzględnianiu szczegółowych celów badania. | pl |
dc.description.abstract | The aim of this article is to present and discuss the potential of different measures of speaking and conversational activity in Second Language teaching from the perspective of Applied Linguistics Research. The author briefly presents the goals and the specificity of the evaluation of speech production from the viewpoint of the teacher, examiner and researcher. He focuses his attention on the two types of oral evaluation: quantitative and qualitative, widely used in studies on first language acquisition and, to a lesser extent, in Second Language Acquisition. He indicates various measures that can help to objectify the process of speech evaluation, and assesses the suitability of individual measures for scientific research. He emphasizes that particular techniques and speech efficiency measures should be selected, taking into account the specific objectives of the study. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.subject | ewaluacja | pl |
dc.subject | ocena | pl |
dc.subject | sprawność mówienia | pl |
dc.subject | badania naukowe językoznawstwa stosowanego | pl |
dc.subject | przyswajanie języka obcego | pl |
dc.subject | evaluation | pl |
dc.subject | speaking measures | pl |
dc.subject | applied linguistics research | pl |
dc.subject | second language acquisition | pl |
dc.title | Pomiar i ocena sprawności mówienia z perspektywy badań językoznawstwa stosowanego | pl |
dc.title.alternative | Speaking measures and evaluation from the perspective of applied linguistics research | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/lingdid.2019.23.17 | - |
dc.description.Email | aleksander.wiater@uwr.edu.pl | pl |
dc.description.Affiliation | Uniwersytet Wrocławski, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Romańskiej | pl |
dc.description.references | Argyle M., Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 2002. | pl |
dc.description.references | Blanche-Benveniste C., Jeanjean C., Le français parlé: transcription et édition, Paris 1986. | pl |
dc.description.references | Centralna Komisja Egzaminacyjna, Informator o egzaminie maturalnym z języka angielskiego od roku szkolnego 2014/2015, Warszawa 2013, [online], https://cke.gov.pl/images/ EGZAMIN MATURALNY OD 2015/Informatory/2015/Jezyk-angielski informator od 2015.pdf, [dostęp: 16.06.2019]. | pl |
dc.description.references | Cooper P.J., Sprawne porozumiewanie się. 114 scenariuszy ćwiczeń z mówienia i słuchania, Warszawa 2002. | pl |
dc.description.references | Dewaele J.-M., Saisir l’insaisissable? Les mesures de longueur d’énoncés en linguistique appliquée, „IRAL (International Review of Applied Linguistics in language teaching)” 2000, 38, s. 17–33, [online], http://yorkspace.library.yorku.ca/xmlui/bitstream/handle/10315/1446/CRLC00417.pdf, [dostęp: 15.03.2019]. | pl |
dc.description.references | Dobek-Ostrowska B., Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław 1999. | pl |
dc.description.references | Dörnyei Z., Research Methods in Applied Linguistics, Oxford 2007. | pl |
dc.description.references | Europejski system opisu kształcenia językowego (tł. W. Martyniuk), Warszawa 2003. | pl |
dc.description.references | Fayol M. (dir.), Des idées aux mots, la production du langage, „Sciences humaines” 2001/2002, 54, s. 54–58. | pl |
dc.description.references | Ferrand L., La production du langage: une vue d’ensemble la parole, [w:] Production du langage, M. Fayol (dir.), Paris 2002, s. 27–44. | pl |
dc.description.references | Gaszyńska-Magiera M., Seretny A., Przewodnik dla autorów zadań do testów językowych, Kraków 2004. | pl |
dc.description.references | Goffman E., Rytuał interakcyjny, Warszawa 2006. | pl |
dc.description.references | Griffin E.A., Podstawy komunikacji społecznej, Gdańsk 2003. | pl |
dc.description.references | Hyde J.S., The Gender Similarities Hypothesis, „American Psychologist” September 2005, vol. 60, nr 6, s. 581–592, [online], https://www.apa.org/pubs/journals/releases/amp-606581.pdf, [dostęp: 05.03.2019]. | pl |
dc.description.references | Iwashita N., Brown A., McNamara T., O’Hagan S., Assessed Levels of Second Language Speaking Proficiency: How Distinct?, „Applied Linguistics” 2008, vol. 29, nr 1, s. 24–49. | pl |
dc.description.references | Kerbrat-Orecchioni C., La conversation, Paris 1996. | pl |
dc.description.references | Koizumi R., Speaking performance measures of fluency, accuracy, syntactic complexity, and lexical complexity, „JABAET (Japan-Britain Association for English Teaching) Journal” 2005, 9, s. 5–33, [online], https://www.academia.edu/12235553/Speaking performance measures of fluency accuracy syntactic complexity and lexical complexity, [dostęp: 05.07.2019]. | pl |
dc.description.references | Lakoff R., Language and Woman’s Place, „Language in Society” April 1973, vol. 2, nr 1, s. 45–80, [online], http://web.stanford.edu/class/linguist156/Lakoff 1973.pdf, [dostęp: 11.03.2019]. | pl |
dc.description.references | Leathers D.G., Komunikacja niewerbalna, Warszawa 2007. | pl |
dc.description.references | Levelt W.J.M., Speaking: From Intention to Articulation, Cambridge, MA 1989. | pl |
dc.description.references | Lightbown P., French L2 learners: What they’re talking about?, „Language Learning” 1977, 27, 2, s. 371–381. | pl |
dc.description.references | Nęcki Z., Komunikacja międzyludzka, Kraków 1996. | pl |
dc.description.references | Pinker S., L’instinct du langage, Paris 1999. | pl |
dc.description.references | Podpora-Polit E., O niektórych problemach związanych z ocenianiem sprawności mówienia, „Języki Obce w Szkole” 2015, 3, s. 29–32. | pl |
dc.description.references | Selinker L., Interlanguage, „International Review of Applied Linguistics” 1972, 10 (3), s. 209–231. | pl |
dc.description.references | Słownik języka polskiego, M. Szymczak (red.), wyd. VIII, Warszawa 1993. | pl |
dc.description.references | Sobkowiak B., Komunikowanie społeczne, [w:] Współczesne systemy komunikowania, B. Dobek-Ostrowska (red.), Wrocław 1998, s. 10–21. | pl |
dc.description.references | Wiater A., Stimuler la parole à travers la peinture. L’entraînement à la créativité dans la perspective du développement de l’expression orale en langue étrangère, Wrocław 2016. | pl |
dc.description.references | Wilczyńska W., Michońska-Stadnik A., Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie, Kraków 2010. | pl |
dc.description.volume | 23 | - |
dc.description.firstpage | 253 | pl |
dc.description.lastpage | 267 | pl |
dc.identifier.citation2 | Linguodidactica | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0002-9771-9382 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Linguodidactica, 2019, tom XXIII |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Linguodidactica_23_A_Wiater_Pomiar_i_ocena_sprawnosci_mowienia.pdf | 151,52 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)