REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/9103
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorWiater, Aleksander-
dc.date.accessioned2020-05-14T07:10:02Z-
dc.date.available2020-05-14T07:10:02Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationLinguodidactica, T. 23, 2019, s. 253-267pl
dc.identifier.issn1731-6332-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/9103-
dc.description.abstractArtykuł ten odwołuje się do sposobów pomiaru i oceny sprawności mówienia i aktywności konwersacyjnej w języku drugim z perspektywy badań lingwistyki stosowanej. Autor przedstawia pokrótce specyfikę oceny wypowiedzi ustnych z punktu widzenia nauczyciela, egzaminatora i badacza. Skupia jednocześnie swoją uwagę na dwóch rodzajach ewaluacji: ilościowej i jakościowej, szeroko stosowanych w badaniach nad przyswajaniem pierwszego języka oraz, w mniejszym stopniu, w przyswajaniu drugiego języka. Wskazuje różne środki pozwalające na obiektywizację procesu ewaluacji sprawności mówienia oraz ocenia przydatność poszczególnych mierników do badań naukowych. Podkreśla przy tym, iż poszczególne techniki oraz mierniki sprawności mówienia powinny być dobierane przy uwzględnianiu szczegółowych celów badania.pl
dc.description.abstractThe aim of this article is to present and discuss the potential of different measures of speaking and conversational activity in Second Language teaching from the perspective of Applied Linguistics Research. The author briefly presents the goals and the specificity of the evaluation of speech production from the viewpoint of the teacher, examiner and researcher. He focuses his attention on the two types of oral evaluation: quantitative and qualitative, widely used in studies on first language acquisition and, to a lesser extent, in Second Language Acquisition. He indicates various measures that can help to objectify the process of speech evaluation, and assesses the suitability of individual measures for scientific research. He emphasizes that particular techniques and speech efficiency measures should be selected, taking into account the specific objectives of the study.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectewaluacjapl
dc.subjectocenapl
dc.subjectsprawność mówieniapl
dc.subjectbadania naukowe językoznawstwa stosowanegopl
dc.subjectprzyswajanie języka obcegopl
dc.subjectevaluationpl
dc.subjectspeaking measurespl
dc.subjectapplied linguistics researchpl
dc.subjectsecond language acquisitionpl
dc.titlePomiar i ocena sprawności mówienia z perspektywy badań językoznawstwa stosowanegopl
dc.title.alternativeSpeaking measures and evaluation from the perspective of applied linguistics researchpl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/lingdid.2019.23.17-
dc.description.Emailaleksander.wiater@uwr.edu.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet Wrocławski, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Romańskiejpl
dc.description.referencesArgyle M., Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 2002.pl
dc.description.referencesBlanche-Benveniste C., Jeanjean C., Le français parlé: transcription et édition, Paris 1986.pl
dc.description.referencesCentralna Komisja Egzaminacyjna, Informator o egzaminie maturalnym z języka angielskiego od roku szkolnego 2014/2015, Warszawa 2013, [online], https://cke.gov.pl/images/ EGZAMIN MATURALNY OD 2015/Informatory/2015/Jezyk-angielski informator od 2015.pdf, [dostęp: 16.06.2019].pl
dc.description.referencesCooper P.J., Sprawne porozumiewanie się. 114 scenariuszy ćwiczeń z mówienia i słuchania, Warszawa 2002.pl
dc.description.referencesDewaele J.-M., Saisir l’insaisissable? Les mesures de longueur d’énoncés en linguistique appliquée, „IRAL (International Review of Applied Linguistics in language teaching)” 2000, 38, s. 17–33, [online], http://yorkspace.library.yorku.ca/xmlui/bitstream/handle/10315/1446/CRLC00417.pdf, [dostęp: 15.03.2019].pl
dc.description.referencesDobek-Ostrowska B., Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław 1999.pl
dc.description.referencesDörnyei Z., Research Methods in Applied Linguistics, Oxford 2007.pl
dc.description.referencesEuropejski system opisu kształcenia językowego (tł. W. Martyniuk), Warszawa 2003.pl
dc.description.referencesFayol M. (dir.), Des idées aux mots, la production du langage, „Sciences humaines” 2001/2002, 54, s. 54–58.pl
dc.description.referencesFerrand L., La production du langage: une vue d’ensemble la parole, [w:] Production du langage, M. Fayol (dir.), Paris 2002, s. 27–44.pl
dc.description.referencesGaszyńska-Magiera M., Seretny A., Przewodnik dla autorów zadań do testów językowych, Kraków 2004.pl
dc.description.referencesGoffman E., Rytuał interakcyjny, Warszawa 2006.pl
dc.description.referencesGriffin E.A., Podstawy komunikacji społecznej, Gdańsk 2003.pl
dc.description.referencesHyde J.S., The Gender Similarities Hypothesis, „American Psychologist” September 2005, vol. 60, nr 6, s. 581–592, [online], https://www.apa.org/pubs/journals/releases/amp-606581.pdf, [dostęp: 05.03.2019].pl
dc.description.referencesIwashita N., Brown A., McNamara T., O’Hagan S., Assessed Levels of Second Language Speaking Proficiency: How Distinct?, „Applied Linguistics” 2008, vol. 29, nr 1, s. 24–49.pl
dc.description.referencesKerbrat-Orecchioni C., La conversation, Paris 1996.pl
dc.description.referencesKoizumi R., Speaking performance measures of fluency, accuracy, syntactic complexity, and lexical complexity, „JABAET (Japan-Britain Association for English Teaching) Journal” 2005, 9, s. 5–33, [online], https://www.academia.edu/12235553/Speaking performance measures of fluency accuracy syntactic complexity and lexical complexity, [dostęp: 05.07.2019].pl
dc.description.referencesLakoff R., Language and Woman’s Place, „Language in Society” April 1973, vol. 2, nr 1, s. 45–80, [online], http://web.stanford.edu/class/linguist156/Lakoff 1973.pdf, [dostęp: 11.03.2019].pl
dc.description.referencesLeathers D.G., Komunikacja niewerbalna, Warszawa 2007.pl
dc.description.referencesLevelt W.J.M., Speaking: From Intention to Articulation, Cambridge, MA 1989.pl
dc.description.referencesLightbown P., French L2 learners: What they’re talking about?, „Language Learning” 1977, 27, 2, s. 371–381.pl
dc.description.referencesNęcki Z., Komunikacja międzyludzka, Kraków 1996.pl
dc.description.referencesPinker S., L’instinct du langage, Paris 1999.pl
dc.description.referencesPodpora-Polit E., O niektórych problemach związanych z ocenianiem sprawności mówienia, „Języki Obce w Szkole” 2015, 3, s. 29–32.pl
dc.description.referencesSelinker L., Interlanguage, „International Review of Applied Linguistics” 1972, 10 (3), s. 209–231.pl
dc.description.referencesSłownik języka polskiego, M. Szymczak (red.), wyd. VIII, Warszawa 1993.pl
dc.description.referencesSobkowiak B., Komunikowanie społeczne, [w:] Współczesne systemy komunikowania, B. Dobek-Ostrowska (red.), Wrocław 1998, s. 10–21.pl
dc.description.referencesWiater A., Stimuler la parole à travers la peinture. L’entraînement à la créativité dans la perspective du développement de l’expression orale en langue étrangère, Wrocław 2016.pl
dc.description.referencesWilczyńska W., Michońska-Stadnik A., Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie, Kraków 2010.pl
dc.description.volume23-
dc.description.firstpage253pl
dc.description.lastpage267pl
dc.identifier.citation2Linguodidacticapl
dc.identifier.orcid0000-0002-9771-9382-
Występuje w kolekcji(ach):Linguodidactica, 2019, tom XXIII

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Linguodidactica_23_A_Wiater_Pomiar_i_ocena_sprawnosci_mowienia.pdf151,52 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)