REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/9098
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSowa-Bacia, Katarzyna-
dc.date.accessioned2020-05-14T07:06:18Z-
dc.date.available2020-05-14T07:06:18Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationLinguodidactica, T. 23, 2019, s. 175-188pl
dc.identifier.issn1731-6332-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/9098-
dc.description.abstractCelem artykułu jest przedstawienie zarysu przeprowadzonych hospitacji zajęć z języka niemieckiego i angielskiego w wybranych dziesięciu przedszkolach na terenie województwa śląskiego. Przeprowadzone hospitacje pozwalają na wyciągniecie wniosków, które dotyczą błędów metodycznych popełnianych w przedszkolnym nauczaniu języka obcego. Do błędów tych można zaliczyć m.in. priorytet rozwoju sprawności produktywnych przed receptywnymi czy stosowanie niedostatecznej ilości ruchu na zajęciach. Ponadto przeprowadzone obserwacje pozwalają na wyodrębnienie implikacji dla nauczania języka obcego na etapie przedszkolnym. Implikacje te wydają się być szczególnie ważne w kontekście obecnej polityki edukacyjnej w Polsce – elementami obligatoryjnej nauki języka obcego zostały objęte także przedszkolaki.pl
dc.description.abstractThe paper discusses some major observations made in the course of supervising English and German lessons in ten kindergartens in Poland. The author of the article conducted supervision of two lesson units in each kindergarten and discussed their course and methodology with the teachers. The collected data were used to draw conclusions which concern, among other things, methodical mistakes made in the process of foreign language teaching in kindergarten. The observations were also the basis for drawing implications for the so-called ‘early start’. The results presented in the paper are particularly important in light of the current educational policy in Poland – as of September 2015 foreign language teaching has become an obligatory component of education for five-year-old children.pl
dc.language.isodepl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectnauczanie języka obcego na etapie przedszkolnympl
dc.subjecthospitacje zajęć językowychpl
dc.subjectwczesny start językowypl
dc.subjectbłędy metodyczne w nauczaniu języka obcego w przedszkolupl
dc.subjectearly startpl
dc.subjectsupervising teachingpl
dc.subjectEnglish and German as foreign languages in kindergartenpl
dc.subjectforeign language teaching in kindergartenpl
dc.titleDeutsch und Englisch als Fremdsprachen an ausgewählten Kindergärten in Polen. Methodische Fehlgriffe?pl
dc.title.alternativeNiemiecki i angielski jako języki obce w wybranych przedszkolach w Polsce. Błędy metodycznepl
dc.title.alternativeEnglish and German as foreign languages in selected kindergartens in Poland. Methodical mistakespl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/lingdid.2019.23.12-
dc.description.Emailkatarzyna.sowa-bacia@up.krakow.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Wydział Filologiczny, Instytut Neofilologiipl
dc.description.referencesAsher J., Learning Another Language Through Actions, California 1977.pl
dc.description.referencesBleyhl W., Fremdsprachen in der Grundschule. Grundlagen und Praxisbeispiele, Hannover 2000.pl
dc.description.referencesBleyhl W., Fremdsprachen in der Grundschule. Geschichten erzählen im Anfangsunterricht – Storytelling, Hannover 2002.pl
dc.description.referencesBüttner S., Kopp G., Alberti J., Tamburin 3.Deutsch für Kinder, Ismaning 1997.pl
dc.description.referencesCiepielewska-Kaczmarek L., Das Potenzial der Kinderliteratur im Hinblick auf den frühen Fremdsprachenerwerb, “Glottodidactica” 2012, XXXIX/2, s. 49–60.pl
dc.description.referencesDornbusch S., Ashraf ofAfrica – Storytelling im englischen Anfangsunterricht und interkulturelles Lernen, “Fremdsprachenunterricht” 1999, 4, s. 250–256.pl
dc.description.referencesGerngross G., Action Stories, “Primary English” 2004, 1, s. 4–12.pl
dc.description.referencesGładysz J., Empirische Untersuchung der Effizienz des narrativen Ansatzes, “Orbis Linguarum” 2007, 32, s. 205–230.pl
dc.description.referencesGładysz J., Rola tekstów narracyjnych we wczesnoszkolnym nauczaniu języków obcych, “Języki Obce w Szkole” 2011, 1, s. 21–28.pl
dc.description.referencesHeitz R., The snowman story, [w:] Fremdsprachen in der Grundschule. Geschichten erzählen im Anfangsunterricht – Storytelling, W. Bleyhl (red.), Hannover 2002, s. 13–145.pl
dc.description.referencesIluk J., Jak uczyć małe dzieci języków obcych?, Katowice 2002.pl
dc.description.referencesIluk J., Jak uczyć małe dzieci języków obcych?, Częstochowa 2006.pl
dc.description.referencesIluk J., Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym w kontekście nowego rozporządzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej, [w:] Nauczanie języków obcych w przedszkolu i na etapie wczesnoszkolnym na przykładzie języka niemieckiego, J. Iluk (red.), Katowice 2015, s. 15–36.pl
dc.description.referencesJaffke Ch., Maier M., Języki obce dla wszystkich dzieci, Kraków 2011.pl
dc.description.referencesJakosz M., Specyficzne kwalifikacje nauczycieli przedszkolnych i wczesnoszkolnych do nauczania języków obcych metodą narracyjną, [w:] Nauczanie języków obcych w przedszkolu i na etapie wczesnoszkolnym na przykładzie języka niemieckiego, J. Iluk (red.), Katowice 2015, s. 95–108.pl
dc.description.referencesKarbe U., Lost Property Office, “Fremdsprachen Frühbeginn” 2001, 3, s. 54–58.pl
dc.description.referencesKlippel F., Englisch in der Grundschule: Handbuch für einen kindgemäßen Fremdsprachenunterricht, Berlin 2000.pl
dc.description.referencesKotarba-Kańczugowska M., Przedszkolak uczy się języka obcego. Kręta droga, wielka frajda, “Języki Obce w Szkole” 2015, 1, s. 43–49, [online], http://jows.pl/sites/default/files/kotarba.pdf, [dostęp 03.06.2017].pl
dc.description.referencesKotarba M., Ocenianie kształtujące na zajęciach z języka obcego we wczesnej edukacji, [w:] Ocenianie i pomiar biegłości językowej. Wybrane aspekty teoretyczne i praktyczne, D. Gabryś-Barker, R. Kalamarz (red.), Katowice 2016, s. 102–108.pl
dc.description.referencesKreis R., Hörverstehenstraining durch Storytelling im Englischunterricht, “Fremdsprachen Frühbeginn” 2001, 1, s. 27–31.pl
dc.description.referencesKubanek-German A., Zur möglichen Rolle des Narrativen im Fremdsprachenunterricht für Kinder, “Primar” 1993, 3, s. 48–54.pl
dc.description.referencesOlpińska-Szkiełko M., Der frühe Sprachunterricht muss umkehren – ein Plädoyer für eine “neue” Didaktik, “Glottodidactica” 2016, XLIII/1, s. 135–145.pl
dc.description.referencesPalm A., Die Methode Storytelling. Ihr Einsatz im frühen Englischunterricht, Saarbrücken 2007.pl
dc.description.referencesPamuła-Behrens M., Wszystko zaczyna się w przedszkolu – nauka języka obcego dla dzieci, “Języki Obce w Szkole” 2015, 1, s. 8–12, [online], http://jows.pl/sites/default/files/pamula 0.pdf, [dostęp 25.02.2017].pl
dc.description.referencesPamuła-Behrens M., Pani od języka, czyli o kompetencjach zawodowych nauczycieli języków obcych pracujących w przedszkolu, “Języki Obce w Szkole” 2016, 4, s. 18–23, [online], http://jows.pl/sites/default/files/pamula 0.pdf, [dostęp 28.02.2017].pl
dc.description.referencesRatey J., Hagerman E., Superfaktor: Bewegung, Kirchzarten bei Freiburg 2009.pl
dc.description.referencesRay B., Seely C., Fluency Through TPR Storytelling. Achieving Real Language Acquisition in School, Blaine Ray Workshops & Command Performance Language Institute 1997.pl
dc.description.referencesRozporządzenie MEN z dnia 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, Dz. U. 204, poz. 803.pl
dc.description.referencesSowa-Bacia K., Efektywność nauczania języka niemieckiego w przedszkolu, Warszawa 2016.pl
dc.description.referencesSowa-Bacia K., Błędy metodyczne w nauczaniu języka angielskiego i niemieckiego w przedszkolu, [w:] Studia didactica. Wybrane zagadnienia z glotto- i translodydaktyki 1, A.D. Kubacki, K. Sowa-Bacia (red.), Kraków 2018, s. 10–25.pl
dc.description.referencesTextor M., Gehirnentwicklung im Kleinkindalter – Konsequenzen für die frühkindliche Bildung, [w:] Kindergartenpädagogik-Online-Handbuch, M. Textor (red.), [online], http://www.kindergartenpaedagogik.de/779.html, [dostęp 27.04.2013].pl
dc.description.volume23-
dc.description.firstpage175pl
dc.description.lastpage188pl
dc.identifier.citation2Linguodidacticapl
dc.identifier.orcid0000-0002-7281-5634-
Występuje w kolekcji(ach):Linguodidactica, 2019, tom XXIII

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Linguodidactica_23_K_Sowa-Bacia_Deutsch_und_Englisch_als_Fremdsprachen.pdf131,25 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)