REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/8903
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorNieduziak, Edyta-
dc.date.accessioned2020-03-12T13:38:27Z-
dc.date.available2020-03-12T13:38:27Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationParezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2019, nr 1(11), s. 165-175pl
dc.identifier.issn2353-7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/8903-
dc.description.abstractEsej wpisuje się w nurt pedagogiki rzeczy, a bliżej, nawiązuje do biografii rzeczy, podejmując refleksję nad trzepakiem jako elementem otoczenia, w którym zachodzą procesy wychowawcze. Autorka próbuje ująć istnienie trzepaka z dwóch perspektyw: pozytywnej – opartej na wspomnieniach dzieciństwa, w których trzepak pełnił funkcję centrum zabaw i życia osiedlowej wspólnoty, oraz negatywnej – odwołującej się do teraźniejszego kontekstu trzepaka jako miejsca atrakcyjnego dla procesów patologizacji życia. Metaforycznie ujmuje to jako dwie strony tej samej rzeczy (sic!), niczym dwa oblicza literackiej postaci Dr. Jekylla i Mr. Hyde’a, wiąże również z nieodwracalną przeszłością rzeczy i cech niegdysiejszego wychowania jako z traconym (odchodzącym) dzieciństwem.pl
dc.description.abstractWithin pedagogy of things, and more specifically, biography of things, this essay reflects the carpet hanger as part of the environment in which educational processes take place. The author tries to capture the existence of the carpet hanger from two perspectives: the positive one – based on childhood memories, in which it served as the center of play and life of the community, and the negative one – referring to the present context of the hanger as an attractive place for the pathologization of life. Metaphorically, the author puts it as two sides of the same thing (sic!), like the two faces of the literary character Dr. Jekyll and Mr Hyde; she also associates the hanger with the irreversible past of things and the features of former education with lost (departing) childhood.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska-
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/*
dc.subjecttrzepakpl
dc.subjectpedagogika rzeczypl
dc.subjectdzieciństwopl
dc.subjectwychowaniepl
dc.subjectcarpet hangerpl
dc.subjectpedagogy of thingspl
dc.subjectchildhoodpl
dc.subjecteducationpl
dc.titleTrzepak – milczący Dr Jekyll i Mr Hyde – esej o traconym dzieciństwiepl
dc.title.alternativeOutdoor Carpet Hanger: a Silent Dr. Jekyll and Mr Hyde. An Essay about Losing Childhoodpl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2019.11.12-
dc.description.Emailedytanieduziak@interia.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet Śląski w Katowicachpl
dc.description.referencesBauman, Z. (2011). Kultura w płynnej nowoczesności. Warszawa: Agora.pl
dc.description.referencesChutorański, M., Makowska, A. (2019). Czy(m) jest pedagogika rzeczy? Wprowadzenie. W: M. Chutorański, A. Makowska (red.), Rzeczy – Kultura – Edukacja (s. 9–17). Szczecin: Uniwersytet Szczeciński.pl
dc.description.referencesChutorański, M., Makowska, A. (2016). Pedagogika rzeczy (nie tylko) konsumowanych, Parezja, 1 (5), 66–78.pl
dc.description.referencesDailey, A., Martindale, C. Borkum, J. (1997). Creativity, synesthesia and physiognomic perception. Creativity Reserch Journal, 10, 1–18.pl
dc.description.referencesDant, T. (2001). Fruitbox / Toolbox: Biography and Objects. Auto/Biography, t. IX, 11–20.pl
dc.description.referencesDant, T. (2004). The Driver-Car. Theory, Culture and Society, t. 21 (4).pl
dc.description.referencesDomańska, E. (2008). Humanistyka nie-antropocentryczna a studia nad rzeczami. Kultura Współczesna, 3, 9–21.pl
dc.description.referencesDrenda, O. (2019). Duchologia hip-hop. W: S. Kobylarz (red.), Zajawka. Śląski hip-hop 1993–2003 (s. 56–71). Katowice: Muzeum Śląskie.pl
dc.description.referencesKobylarz, S. (2019). Zajawka. W: S. Kobylarz (red.), Zajawka. Śląski hip-hop 1993–2003 (s. 12–23). Katowice: Muzeum Śląskie.pl
dc.description.referencesKopytoff, I. (1986). The cultural biogaphy of things: commoditization as process W: A. Appadurai (red.), The social life of things. Commodities in cultural perspective (s. 64–91). Cambridge: Cambridge University Press.pl
dc.description.referencesLutostański, M.J. (2019). Hi-hop – subkultura czterech kultur. W: S. Kobylarz (red.), Zajawka. Śląski hip-hop 1993–2003 (s. 72–95). Katowice: Muzeum Śląskie.pl
dc.description.referencesMajbroda, K. (2016). Zredefiniować rzecz. Antropologia kulturowa wobec zwrotu ku materialności. Tematy z Szewskiej, 1 (17), 7–14.pl
dc.description.referencesMarcinkowska, L. (2016). Antropologia rzeczy – biograficzna narracja wokół przedmiotu. Tematy z Szewskiej, 1 (17), 71–80.pl
dc.description.referencesMichel, M. (2015). Współczesne dyskursy o dopalaczach w nowoczesnym modelu profilaktyki zacho­wań ryzykownych w Polsce W: K. Sawicki, R. Ćwikowski, A. Chańko (red.), Dylematy i wyzwania współczesnej resocjalizacji (s. 138–150). Białystok: Centrum Sprawiedliwości Naprawczej dla Nieletnich w Białymstoku, Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku.pl
dc.description.referencesNęcka, E. (2001). Psychologia twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.description.referencesNęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, A., Szymura, B. (2005). Trening twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.description.referencesNobis, A. (2015). Świat w naszym domu: przedmioty bliskie z daleka. Przegląd kulturoznawczy, 4 (26), 279–294.pl
dc.description.referencesPałasz, A. (2016). „Żukieta-Rakieta” opowieść o żuku mikrobusie. Tematy z Szewskiej, 1 (17), 60–70.pl
dc.description.referencesRaczkowski, T. (2016). Książeczki z wroną. Historia rodzinna na bazie opowieści o dokumentach. Tematy z Szewskiej, 1 (17), 36–46.pl
dc.description.referencesRakowski, T. (2008). Antropologia rzeczy. Kultura współczesna, 3, 5–8.pl
dc.description.referencesRyciak, M. (2016). Czas zaklęty w pudełkach. Tematy z Szewskiej, 1 (17), 47–59.pl
dc.description.referencesStaszewska, J. (2016). Ludzkie historie poprzez przedmioty – refleksje na temat antropologii rzeczy. Tematy z Szewskiej, 1 (17), 24–35.pl
dc.description.referencesTur, N. (2016). Czy Internet zastąpił trzepak? W: M. Tanaś (red.), Nastolatki wobec Internetu (s. 105–110). Warszawa: Nask.pl
dc.description.referencesSkorupka, S., Auderska, H., Łempicka, Z. (red.) (1990). Mały słownik języka polskiego. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl
dc.description.referencesKijowski, A. (2001). Dziecko przez ptaka przyniesione. Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoriapl
dc.description.referencesPasewicz, E. (2016). Miejsce. Poznań: Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury.pl
dc.description.referencesStevenson, R.L. (2007). Doktor Jekyll i pan Hyde. Poznań: Vesper.pl
dc.description.referencesWojdowski, B. (1990). Chleb rzucony umarłym. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl
dc.description.referencesCudo-Twórcy. Pobrano z: https://mnwr.pl/cudo-tworcy_wystawa_stala/pl
dc.description.referencesPlac na Glanc. Pobrano z: http://miasto-ogrodow.eu/strona/placnaglanc/mid/65pl
dc.description.referencesŻądło, G. (2015). Pierwszy Plac na Glanc otwarty. Pobrano z: http://katowice24.info/pierwszyplac-na-glanc-otwarty/pl
dc.description.issue1(11)-
dc.description.firstpage165pl
dc.description.lastpage175pl
dc.identifier.citation2Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PANpl
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2019, nr 1

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons