Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/8899
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Cybort-Zioło, Natalia | - |
dc.contributor.author | Mazur, Magdalena | - |
dc.date.accessioned | 2020-03-12T13:35:26Z | - |
dc.date.available | 2020-03-12T13:35:26Z | - |
dc.date.issued | 2019 | - |
dc.identifier.citation | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2019, nr 1(11), s. 113-126 | pl |
dc.identifier.issn | 2353-7914 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/8899 | - |
dc.description.abstract | W artykule stawiamy tezę, że rzeczy, które znajdują się w bursach, mogą z jednej strony być wykorzystywane jako przejaw władzy nad wychowankami, a z drugiej stanowić dla wychowanków narzędzie oporu. Obecność rzeczy w regulaminach zachodniopomorskich burs i konteksty ich wykorzystania w tych dokumentach stanowią dla nas źródło informacji na temat roli i funkcji rzeczy w bursach. W artykule jednak próbujemy spojrzeć na zapisy regulaminów z perspektywy wychowanków, których obecność w bursach uwikłana jest w strukturę władzy i którzy posługują się rzeczami, aby wyrazić sprzeciw wobec zasad, których nie rozumieją lub nie przyjmują. | pl |
dc.description.abstract | In this article it is argued that things present at interschool dormitories, may be used as an expression of power over youths, or may be used by the youths as an instrument of resistance. The presence of things in interschool dormitories’ regulations in Pomeranian Voivodeship and the context of using them in those documents was a source of information for us about the meanings and functions of things at interschool dormitories. However, in this article we try to look into interschool dormitories’ regulations from the point of view of youths, whose presence at the dormitories is involved in the structure of power and who use things to express their resistance to the rules which they do not understand or accept. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska | - |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ | * |
dc.subject | pedagogika rzeczy | pl |
dc.subject | bursa szkolna | pl |
dc.subject | regulaminy burs | pl |
dc.subject | pedagogy of things | pl |
dc.subject | interschool dormitories | pl |
dc.subject | dormitories’ regulations | pl |
dc.title | Pościelone łóżko. Rzeczy jako narzędzia oporu w bursie | pl |
dc.title.alternative | Bed Made up. Things as Instruments of Resistance in Dormitories | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/parezja.2019.11.08 | - |
dc.description.Email | Natalia Cybort-Zioło: natalia.cybort@gmail.com | pl |
dc.description.Email | Magdalena Mazur: magdalena.mazur.m@gmail.com | pl |
dc.description.Affiliation | Natalia Cybort-Zioło - Uniwersytet Szczeciński | pl |
dc.description.Affiliation | Magdalena Mazur - Uniwersytet Szczeciński | pl |
dc.description.references | Babicka-Wirkus, A. (2015). Uczeń (nie) biega i (nie) krzyczy. Rytuały oporu jako przejaw autoekspresji młodzieży. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Impuls. | pl |
dc.description.references | Bilińska-Suchanek, E. (2006). Obraz szkoły w perspektywie paradygmatu oporu. W: E. Bilińska-Suchanek (red.), Opór w edukacji – aspekty teoretyczne i praktyczne. Słupsk: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pomorskiej w Słupsku. | pl |
dc.description.references | Brągiel, J. (1982). Społeczno-pedagogiczne funkcje internatów szkolnych. Opole: Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Opolu. | pl |
dc.description.references | Chutorański, M., Makowska, A. (2016). Pedagogika rzeczy (nie tylko) konsumowanych. Parezja, 1 (5). | pl |
dc.description.references | Chutorański, M., Makowska, A. (red.) (2019). Rzeczy, kultura, edukacja. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. | pl |
dc.description.references | Czerepaniak-Walczak, M. (2006). Pedagogika emancypacyjna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. | pl |
dc.description.references | Erikson, E.H. (2004). Tożsamość a cykl życia. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. | pl |
dc.description.references | Kowalik, K. (1975). Wychowanie w internacie. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. | pl |
dc.description.references | Kuratorium Oświaty w Szczecinie, Wykaz szkół i placówek, http://www.kuratorium.szczecin.pl/zalaczniki/wykaz_szkol.xls [dostęp online: 31.03.2017]. | pl |
dc.description.references | Makowski, A. (1988). Wychowanie innowacyjne w internacie. Poradnik. Warszawa: Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych. | pl |
dc.description.references | Marek, L. (2009). Ku odpowiedzialności w studiowaniu pedagogiki. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. | pl |
dc.description.references | McLaren, P. (1999). Schooling as a Ritual Performance. Toward a Political Economy of Educational Symbols and Gestures. New York: Rowman & Littlefield Publishers. | pl |
dc.description.references | Okrasa, M. (2017). Bursy i internaty szkolne w województwie lubelskim w latach 1918–1998. Lublin: Wydawnictwo UMCS. | pl |
dc.description.references | Okrasa, M. (2005). Pensja SS. Wizytek funkcjonująca w XIX wieku w Lublinie oraz Działalność Towarzystwa Burs i Stypendiów w województwie lubelskim. W: Cz. Kępski (red.), Praca opiekuńczo-wychowawcza w szkole i innych instytucjach oświatowych (s. 79–102). Lublin: Wydawnictwo UMCS. | pl |
dc.description.references | Organizacja pobytu uczniów w bursach i internatach szkolnych (2016). Raport NIK, LLU.430.006.2015, Nr ewid. 196/2015/P/15/082/LLU, Warszawa, s. 4. | pl |
dc.description.references | Pomykało, W. (red.) (1996). Encyklopedia pedagogiczna. Warszawa: Fundacja Innowacja. | pl |
dc.description.references | Powszechna Deklaracja Praw Człowieka, https://amnesty.org.pl/wp-content/uploads/2016/04/Powszechna_Deklaracja_Praw_Czlowieka.pdf [dostęp online: 19.11.2017]. | pl |
dc.description.references | Raport NIK (2016). Organizacja pobytu uczniów w bursach i internatach szkolnych. LLU.430.006.2015, Nr ewid. 196/2015/P/15/082/LLU, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Regulamin Bursy Szkolnej nr 2, http://www.13lo.szczecin.pl/bursa/regulamin.pdf (Regulamin A) [dostęp online: 31.03.2017]. | pl |
dc.description.references | RegulaminBursy SzkolnejIntegracyjnej,http://bursaintegracyjna.szczecin.pl/index.php/2011/03/29/historia-2/ (Regulamin C) [dostęp online: 31.03.2017]. | pl |
dc.description.references | Regulamin Bursy Towarzystwa Salezjańskiego, http://www.bursa-ts.szczecin.pl/strony-inne10/regulamin_bursy.htm (Regulamin B) [dostęp online: 31.03.2017]. | pl |
dc.description.references | Słownik języka polskiego PWN (2006). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl |
dc.description.references | Słownik języka polskiego PWN, https://sjp.pwn.pl/szukaj/rzeczy.html, [dostęp online: 07.10.2017]. | pl |
dc.description.references | Węgierski, Z. (1979). Internat jako środowisko wychowawcze. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. | pl |
dc.description.references | Witkowski, L. (2014). Opór w kulturze i humanistyce. Aspekty pedagogiczne. W: E. Bilińska-Suchanek (red.), Opór w kulturze. Tradycja, edukacja, nowoczesność. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. | pl |
dc.description.references | Zięba-Kołodziej, B. (2010). Rola internatów i burs szkolnych w budowaniu życiowej drogi młodzieży. W: Jak przezwyciężyć ubóstwo? „Księga Ubogich” A.D. 2010, X Konwencja Ruchu przeciw bezradności społecznej. Biuletyn RPO. Źródła. Warszawa: Rzecznik Praw Obywatelskich. | pl |
dc.description.references | Zięba-Kołodziej, B. (2011). Bursy i internaty. Historia i współczesność. Tarnobrzeg: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej. | pl |
dc.description.issue | 1(11) | - |
dc.description.firstpage | 113 | pl |
dc.description.lastpage | 126 | pl |
dc.identifier.citation2 | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2019, nr 1 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Parezja_1_2019_N_Cybort-Ziolo_M_Mazur_Poscielone_lozko_Rzeczy_jako_narzedzia_oporu_w_bursie.pdf | 189,54 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL