REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/8899
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorCybort-Zioło, Natalia-
dc.contributor.authorMazur, Magdalena-
dc.date.accessioned2020-03-12T13:35:26Z-
dc.date.available2020-03-12T13:35:26Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationParezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2019, nr 1(11), s. 113-126pl
dc.identifier.issn2353-7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/8899-
dc.description.abstractW artykule stawiamy tezę, że rzeczy, które znajdują się w bursach, mogą z jednej strony być wykorzystywane jako przejaw władzy nad wychowankami, a z drugiej stanowić dla wychowanków narzędzie oporu. Obecność rzeczy w regulaminach zachodniopomorskich burs i konteksty ich wykorzystania w tych dokumentach stanowią dla nas źródło informacji na temat roli i funkcji rzeczy w bursach. W artykule jednak próbujemy spojrzeć na zapisy regulaminów z perspektywy wychowanków, których obecność w bursach uwikłana jest w strukturę władzy i którzy posługują się rzeczami, aby wyrazić sprzeciw wobec zasad, których nie rozumieją lub nie przyjmują.pl
dc.description.abstractIn this article it is argued that things present at interschool dormitories, may be used as an expression of power over youths, or may be used by the youths as an instrument of resistance. The presence of things in interschool dormitories’ regulations in Pomeranian Voivodeship and the context of using them in those documents was a source of information for us about the meanings and functions of things at interschool dormitories. However, in this article we try to look into interschool dormitories’ regulations from the point of view of youths, whose presence at the dormitories is involved in the structure of power and who use things to express their resistance to the rules which they do not understand or accept.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska-
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/*
dc.subjectpedagogika rzeczypl
dc.subjectbursa szkolnapl
dc.subjectregulaminy burspl
dc.subjectpedagogy of thingspl
dc.subjectinterschool dormitoriespl
dc.subjectdormitories’ regulationspl
dc.titlePościelone łóżko. Rzeczy jako narzędzia oporu w bursiepl
dc.title.alternativeBed Made up. Things as Instruments of Resistance in Dormitoriespl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2019.11.08-
dc.description.EmailNatalia Cybort-Zioło: natalia.cybort@gmail.compl
dc.description.EmailMagdalena Mazur: magdalena.mazur.m@gmail.compl
dc.description.AffiliationNatalia Cybort-Zioło - Uniwersytet Szczecińskipl
dc.description.AffiliationMagdalena Mazur - Uniwersytet Szczecińskipl
dc.description.referencesBabicka-Wirkus, A. (2015). Uczeń (nie) biega i (nie) krzyczy. Rytuały oporu jako przejaw autoekspresji młodzieży. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Impuls.pl
dc.description.referencesBilińska-Suchanek, E. (2006). Obraz szkoły w perspektywie paradygmatu oporu. W: E. Bilińska-Suchanek (red.), Opór w edukacji – aspekty teoretyczne i praktyczne. Słupsk: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pomorskiej w Słupsku.pl
dc.description.referencesBrągiel, J. (1982). Społeczno-pedagogiczne funkcje internatów szkolnych. Opole: Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Opolu.pl
dc.description.referencesChutorański, M., Makowska, A. (2016). Pedagogika rzeczy (nie tylko) konsumowanych. Parezja, 1 (5).pl
dc.description.referencesChutorański, M., Makowska, A. (red.) (2019). Rzeczy, kultura, edukacja. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.pl
dc.description.referencesCzerepaniak-Walczak, M. (2006). Pedagogika emancypacyjna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.description.referencesErikson, E.H. (2004). Tożsamość a cykl życia. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.pl
dc.description.referencesKowalik, K. (1975). Wychowanie w internacie. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.pl
dc.description.referencesKuratorium Oświaty w Szczecinie, Wykaz szkół i placówek, http://www.kuratorium.szczecin.pl/zalaczniki/wykaz_szkol.xls [dostęp online: 31.03.2017].pl
dc.description.referencesMakowski, A. (1988). Wychowanie innowacyjne w internacie. Poradnik. Warszawa: Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych.pl
dc.description.referencesMarek, L. (2009). Ku odpowiedzialności w studiowaniu pedagogiki. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.pl
dc.description.referencesMcLaren, P. (1999). Schooling as a Ritual Performance. Toward a Political Economy of Educational Symbols and Gestures. New York: Rowman & Littlefield Publishers.pl
dc.description.referencesOkrasa, M. (2017). Bursy i internaty szkolne w województwie lubelskim w latach 1918–1998. Lublin: Wydawnictwo UMCS.pl
dc.description.referencesOkrasa, M. (2005). Pensja SS. Wizytek funkcjonująca w XIX wieku w Lublinie oraz Działalność Towarzystwa Burs i Stypendiów w województwie lubelskim. W: Cz. Kępski (red.), Praca opiekuńczo-wychowawcza w szkole i innych instytucjach oświatowych (s. 79–102). Lublin: Wydawnictwo UMCS.pl
dc.description.referencesOrganizacja pobytu uczniów w bursach i internatach szkolnych (2016). Raport NIK, LLU.430.006.2015, Nr ewid. 196/2015/P/15/082/LLU, Warszawa, s. 4.pl
dc.description.referencesPomykało, W. (red.) (1996). Encyklopedia pedagogiczna. Warszawa: Fundacja Innowacja.pl
dc.description.referencesPowszechna Deklaracja Praw Człowieka, https://amnesty.org.pl/wp-content/uploads/2016/04/Powszechna_Deklaracja_Praw_Czlowieka.pdf [dostęp online: 19.11.2017].pl
dc.description.referencesRaport NIK (2016). Organizacja pobytu uczniów w bursach i internatach szkolnych. LLU.430.006.2015, Nr ewid. 196/2015/P/15/082/LLU, Warszawa.pl
dc.description.referencesRegulamin Bursy Szkolnej nr 2, http://www.13lo.szczecin.pl/bursa/regulamin.pdf (Regulamin A) [dostęp online: 31.03.2017].pl
dc.description.referencesRegulaminBursy SzkolnejIntegracyjnej,http://bursaintegracyjna.szczecin.pl/index.php/2011/03/29/historia-2/ (Regulamin C) [dostęp online: 31.03.2017].pl
dc.description.referencesRegulamin Bursy Towarzystwa Salezjańskiego, http://www.bursa-ts.szczecin.pl/strony-inne10/regulamin_bursy.htm (Regulamin B) [dostęp online: 31.03.2017].pl
dc.description.referencesSłownik języka polskiego PWN (2006). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesSłownik języka polskiego PWN, https://sjp.pwn.pl/szukaj/rzeczy.html, [dostęp online: 07.10.2017].pl
dc.description.referencesWęgierski, Z. (1979). Internat jako środowisko wychowawcze. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.pl
dc.description.referencesWitkowski, L. (2014). Opór w kulturze i humanistyce. Aspekty pedagogiczne. W: E. Bilińska-Suchanek (red.), Opór w kulturze. Tradycja, edukacja, nowoczesność. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.description.referencesZięba-Kołodziej, B. (2010). Rola internatów i burs szkolnych w budowaniu życiowej drogi młodzieży. W: Jak przezwyciężyć ubóstwo? „Księga Ubogich” A.D. 2010, X Konwencja Ruchu przeciw bezradności społecznej. Biuletyn RPO. Źródła. Warszawa: Rzecznik Praw Obywatelskich.pl
dc.description.referencesZięba-Kołodziej, B. (2011). Bursy i internaty. Historia i współczesność. Tarnobrzeg: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej.pl
dc.description.issue1(11)-
dc.description.firstpage113pl
dc.description.lastpage126pl
dc.identifier.citation2Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PANpl
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2019, nr 1

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons