REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/8896
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorStańczyk, Piotr-
dc.date.accessioned2020-03-12T13:33:01Z-
dc.date.available2020-03-12T13:33:01Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationParezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2019, nr 1(11), s. 60-84pl
dc.identifier.issn2353-7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/8896-
dc.description.abstractZasadniczym celem artykułu jest dokonanie porównania filozofii wychowania Paula Freirego i Michela Foucaulta na przykładzie akcji alfabetyzacyjnej w Demokratycznej Republice Wysp Świętego Tomasza i Książęcej (STP). Używając archeologii wiedzy autor zamierza odkryć warstwy tekstualne. Pierwsza z warstw zawiera analizę tekstów (z początku XX wieku), jak raporty na temat warunków pracy w quasi-niewolniczym systemie w portugalskich plantacjach oraz odpowiedzi publikowane przez portugalskich plantatorów. Organizacja pracy oraz opisy rdzennych robotników z tego okresu są zbliżone do Foucaultowskiej koncepcji nadzorowania i karania. Druga z warstw zawiera analizę tekstów z Freirowskiej akcji alfabetyzacyjnej. Jednakże użycie koncepcji Foucaultowskiej do analizy tekstów z podręczników z okresu akcji alfabetyzacyjnej pomniejsza sens pedagogiki emancypacyjnej. W konkluzji autor stara się oddalić – z pragmatycznego punktu widzenia – możliwą krytykę koncepcji Freirego przy pomocy koncepcji Foucaulta, znajdując rozwiązanie w emancypacyjnej pedagogice rzeczy.pl
dc.description.abstractThe main purpose of this article is to compare Paulo Freire’s and Michel Foucault’s philosophies of education using the example of basic literacy campaign at the Democratic Republic of São Tomé and Príncipe (STP). Using the archaeology of knowledge, the author intends to discover certain textual layers. The first layer (from the beginning of the 20th century) includes reports on labour conditions in the quasi-slavery system in Portuguese plantations and the answers published by Portuguese platnation owners. The organisation of labour and descriptions of native workers from that period are similar to Foucault’s concept of discipline and punishment. The second layer contains texts from Freire’s basic literacy campaign and it shows that using Foucault’s concept to analyse handbooks from the basic literacy campaign diminishes the meaningfulness of emancipatory education. In conclusion, the author attempts to decline – from the pragmatic point of view – the possible critique of Freire’s concept with the use of Foucault’s concept by finding the solution in emancipatory thing-centred pedagogy.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska-
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/*
dc.subjectPaulo Freirepl
dc.subjectMichel Foucaultpl
dc.subjectpedagogika emancypacyjnapl
dc.subjectnadzorować i karaćpl
dc.subjectpedagogika rzeczypl
dc.subjectpedagogika materialistycznapl
dc.subjectemancipatory pedagogypl
dc.subjectdiscipline and punishmentpl
dc.subjectthing-centred pedagogypl
dc.subjectmaterialist pedagogypl
dc.titleFreire versus Foucault: plantacje, niewolnictwo i pedagogika rzeczypl
dc.title.alternativeFreire versus Foucault: Plantations, Slavery and Thing-centered Pedagogypl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2019.11.05-
dc.description.Emailpedps@univ.gda.pl; piotr.stanczyk@ug.edu.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet Gdańskipl
dc.description.referencesAlthusser, L. (2006). Ideologie i aparaty ideologiczne państwa. Warszawa: SKFM UW.pl
dc.description.referencesAlmada Negreiros, J. (1895). Historia Ethnographica da Ilha de S. Thomé. Lizbona: Antiga Casa Bernard. Pozyskano z: https://archive.org/details/historiaethnogr00negrgoog/page/n5pl
dc.description.referencesBentham, J. (1838). The Works Of. Edynburg: William Tait. Pozyskano z: http://lf-oll.s3. amazonaws.com/titles/1925/0872.04_Bk.pdfpl
dc.description.referencesBernstein, B. (1990). Odtwarzanie kultury. Warszawa: PIW.pl
dc.description.referencesBiesta, G. (2010). A new logic of emancipation: The methodology of Jaques Rancière. Educational Theory, 60 (1), 39–59.pl
dc.description.referencesBourdieu, P., Passeron, J.-C. (2006). Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania. Warszawa: PWN.pl
dc.description.referencesBowles, S., Gintis, H. (1976). Schooling in Capitalist America. Educational Reform and the Contradictions of Economic Life. Nowy Jork: Basic Books.pl
dc.description.referencesBowles, S., Gintis, H. (2002). Schooling in Capitalist America Revisited. Sociology of Education, t. 75, 1, 1–18.pl
dc.description.referencesBrandão, C.R., Assumpção, R. (2009). Cultura Rebelde. Escritos sobre a Educação Popular ontem e agora. São Paulo: Ed,L.pl
dc.description.referencesCaldeira, A.M. (1999). Mulheres, sexualidade e casamento em São Tomé e Príncipe (séculos XV–XVIII). Lizbona: Cosmos.pl
dc.description.referencesCasement, R. i in. (1904). Correspondence and Report from His Majesty’s Consul at Boma Respecting the Administration of the Independent State of Congo. Londyn: Majesty’s Stationery Office. Pozyskano z: https://archive.org/details/CasementReportpl
dc.description.referencesChutorański, M. (2015). Urządzenie (edukacyjne): sieci, dyskursy, ludzie, nie-ludzie. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 4 (72), 7–21.pl
dc.description.referencesChutorański, M. (2016). Nie(tylko)ludzka pedagogika? W: K. Węc, A. Wierciński (red.), Ryzyko jako warunek rozwoju. Transformatywne aspekty edukacji (s. 256–271). Toruń: Adam Marszałek.pl
dc.description.referencesChutorański, M. (2017). W stronę nie-antropocentrycznej ontologii tego, co edukacyjne. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 4 (80), 7–21.pl
dc.description.referencesChutorański, M., Makowska, A. (2016). Pedagogika rzeczy (nie tylko) konsumowanych. Parezja, 1 (5), 66–78.pl
dc.description.referencesFoucault, M. (2000a). „Rządomyślność”. W: M. Foucault, Filozofia, historia, polityka: wybór pism (s. 163–185). Warszawa–Wrocław: PWN.pl
dc.description.referencesFoucault, M. (2000b). Techniki siebie. W: M. Foucault, Filozofia, historia, polityka: wybór pism (s. 247–275). Warszawa–Wrocław: PWN.pl
dc.description.referencesFoucault, M. (2002). Archeologia wiedzy. Warszawa: „Altaya”.pl
dc.description.referencesFoucault, M. (2009). Nadzorować i karać. Narodziny więzienia. Warszawa: Aletheia.pl
dc.description.referencesFoucault, M. (2010). Bezpieczeństwo, terytorium, populacja. Warszawa: PWN.pl
dc.description.referencesFoucault, M. (2013). Kim Pan jest, profesorze Foucault? Debaty, rozmowy, polemiki. Kraków: Libron.pl
dc.description.referencesFreire, P. (1967). Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra. Pozyskano z: dhnet.org.br/direitos/militantes/paulofreire/livro_freire_educacao_pratica_liberdade.pdfpl
dc.description.referencesFreire, P. (1975). Pedagogia do Oprimido. Porto: Afrontamento.pl
dc.description.referencesFreire, P. (1978). Cartas aos Animadores e às Animadoras Culturais. São Tomé: Ministério de Educação Nacional e Desporto.pl
dc.description.referencesFreire, P. (1979). W sprawie dialektycznego związku między nauczycielem i uczniem. W: A. Mońka-Stanikowa (red.), Oświata i wychowanie w toku przemian (s. 150–154). Warszawa: PWN.pl
dc.description.referencesFreire, P. (1989). A importáncia do ato de ler. São Paulo: Cortez. Pozyskano z: http://educacaointegral.org.br/wp-content/uploads/2014/10/importancia_ato_ler.pdfpl
dc.description.referencesFrynas, J.G., Wood, G., Soares de Oliveira R.M.S. (2003). Business and Politics in São Tomé e Príncipe: From Cocoa Monoculture to Petro-State. African Affairs, 102, 51–80.pl
dc.description.referencesGerhardt, H.P. (1996). Arqueologia de um Pensamento. W: M. Gadotti (red.), Paulo Freire. Uma biobibliografia (s. 149–170). São Paulo: Cortez e IPF.pl
dc.description.referencesGranosik, M. (2018). Pożegnanie z Foucaultem. Governmentality i praca socjalna. Miscellanea Anthropologica et Sociologica, 19 (3), 169–188.pl
dc.description.referencesGiroux, H.A. (1983). Theories of Reproduction and Resistance In the New Sociology of Education: A Critical Analysis. Harvard Educational Review, Vol. 53, 3, 257–293.pl
dc.description.referencesGiroux, H.A. (2001). Theory and Resistance in Education. Towards a Pedagogy for the Opposition. Westport-Londyn: Bergin&Garvey.pl
dc.description.referencesHiggs, C. (2012). Chocolate Islands. Cocoa, Slavery and Colonial Africa. Ohio: University Press.pl
dc.description.referencesHodgson, N., Vlieghe, J., Zamojski, P. (2017a). Education and the Love for the World: articulating a post-critical educational philosoph. Foro de Educación, 16 (24), 7–20.pl
dc.description.referencesHodgson, N., Vlieghe, J., Zamojski, P. (2017b). Manifesto for a Post-Critical Pedagogy. Earth: Punctum Books.pl
dc.description.referencesHorkheimer, M. (1985). Nowe pojęcie ideologii? W: A. Chmielecki, S. Czerniak, J. Niżniak, S. Rainko (red.), Problemy socjologii wiedzy. Warszawa: PWN.pl
dc.description.referencesLaclau, E. (2009). Rozum populistyczny. Wrocław: DSW.pl
dc.description.referencesLatour, B. (2010). Splatając na nowo to, co społeczne: wprowadzenie do teorii aktora-sieci. Kraków: Universitas.pl
dc.description.referencesLatour, B. (2011). Nigdy nie byliśmy nowocześni: studium z antropologii symetrycznej. Warszawa: Oficyna Wydawnicza.pl
dc.description.referencesMannheim, K. (1992). Ideologia i utopia. Lublin: Test.pl
dc.description.referencesMarks, K., Engels, F. (1981). Dzieła wybrane (t. I). Warszawa: KiW.pl
dc.description.referencesMinistério de Educação Nacional e Desporto (1978). A Luta Continua. Segundo Caderno de Cultura Popular. São Tomé.pl
dc.description.referencesMinistério de Educação Nacional e Desporto (1979). A Luta Continua. Quarto Caderno de Cultura Popular. São Tomé.pl
dc.description.referencesMinistério de Educação Nacional e Desporto (1980). A Luta Continua. Primeiro Caderno de Cultura Popular. São Tomé.pl
dc.description.referencesMonteiro de Mendonça, H.J. (1907). The Boa Entrada Plantations: S. Thomé, Portuguese West Africa, „la Perle des Colonies Portugaises”. Londyn, Edynburg: Oliphant Anderson & Ferrier. Pozyskano z: https://archive.org/details/boaentradaplant00wyllgoog/page/n5pl
dc.description.referencesPape, D., Rebelo de Andrade, R. (2013). As Roças de São Tomé e Príncipe. Lizbona: tinta-dachina.pl
dc.description.referencesPiketty, T. (2015). Kapitał w XXI wieku. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.pl
dc.description.referencesRancière, J. (1991). The Ignorant Schoolmaster. Five Lessons in Intellectual Emancipation. Stanford: University Press.pl
dc.description.referencesSiebert, G. (1999). Comrades, Clients and Cousins. Colonialism, Socialism and Democratization in São Tomé and Príncipe. Leiden: Brill.pl
dc.description.referencesSloterdijk, P. (2008). Krytyka cynicznego rozumu. Wrocław: Wydawnictwo DSW.pl
dc.description.referencesSousa e Faro, J.D.C. (1908). A Ilha de S. Thomé e a Roça Agua-Izé. Lizbona: Tipografia do Annuario Commercial.pl
dc.description.referencesStańczyk, P. (2017). A Luta Continua. Cadernos de Cultura Popular: podręcznik do alfabetyzacji i postalfabetyzacji dorosłych współautorstwa Paula Freire jako przykład emancypacyjnej edukacji ludowej. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 2 (78), 29–51.pl
dc.description.referencesStańczyk, P. (2018a). Freirego Suchodolskim – Suchodolskiego Freirem: pedagogika materialistyczna i krytyka ideologii. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 2 (82), 7–30.pl
dc.description.referencesStańczyk, P. (2018b). Uciśnieni, historia i społeczna zmiana. Historiozofia w filozofii wychowania P. Freirego: pojęcie historii jako możliwości. Forum Oświatowe, 30 (1), 53–72.pl
dc.description.referencesStarego, K. (2016). Poza dyskurs kompetencji w edukacji krytycznej. „Trzeci termin” oraz Paula Freirego i Jaquesa Rancière’a idea dialogu „zapośredniczonego”. Forum Oświatowe, 28 (1), 33–53.pl
dc.description.referencesSzwabowski, O. (2016). Dociekania robotnicze: analiza filozoficzna. Forum Oświatowe, Vol. 28, 1 (55), 77–94.pl
dc.description.referencesSuchodolski, B. (1957). U podstaw materialistycznej teorii wychowania. Warszawa: PWN.pl
dc.description.referencesTorres, C.A. (1996). Uma biografia intelectual. W: M. Gadotti (org.), Paulo Freire. Uma biobibliografia (s. 117–148). São Paulo: Cortez e IPF.pl
dc.description.referencesVlieghe, J. (2016). Rethinking emancipation with Freire and Rancière. A plea for a thing-centered pedagogy. Educational Philosophy and Theory, 50 (10), 1–11.pl
dc.description.referencesŽižek, S. (2008). W obronie przegranych spraw. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.pl
dc.description.referencesLeve Leve Love: https://www.facebook.com/LeveLeveLove/posts/579912798844211?__tn__=K-Rpl
dc.description.issue1(11)-
dc.description.firstpage60pl
dc.description.lastpage84pl
dc.identifier.citation2Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PANpl
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2019, nr 1

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons