REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/8893
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorZamojski, Piotr-
dc.date.accessioned2020-03-12T13:30:34Z-
dc.date.available2020-03-12T13:30:34Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationParezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2019, nr 1(11), s. 12-29pl
dc.identifier.issn2353-7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/8893-
dc.description.abstractArtykuł jest poświęcony idei pedagogiki skupionej na rzeczy, która zostaje odróżniona od innych form centryzmu pedagogicznego: programocentryczności, nauczycielocentryczności i pajdocentryzmu. Analiza argumentów krytycznych wobec tych rodzajów skoncentrowania pedagogiki prowadzi do znanego problemu uwiądu wyobraźni ideologicznej. Idea pedagogiki skupionej na rzeczach jest analizowana jako propozycja wykroczenia poza ten stan. Badane są cztery fundamentalne założenia tej perspektywy: 1) istnieje jeden, wspólny świat; 2) rzecz jest pierwotna wobec przedmiotu; 3) rzeczy nie można używać, a jedynie można ją studiować; 4) istnieje edukacyjna równość, której miarą jest rzecz.pl
dc.description.abstractIn this article I aim to outline the concept of thing-centred pedagogy. I begin with the analysis of diverse forms of pedagogy focusing on the curriculum, teachers, and students. This leads me to the well-known problem of decay of our ideological imagination: it seems that in the face of serious allegations against curriculum-centred and teacher-centred pedagogies we are unable to perceive education otherwise than as student-centred, regardless of some significant problems with such an approach. Finally, thing-centred pedagogy is outlined as a propositional way out of this deadlock. The analysis consists of four basic assumptions of thing-centred pedagogy: that there is one common world, that a thing exists prior to an object, that one cannot use things but can study them, and that there is educational equality enabled by a common thing of study.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska-
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/*
dc.subjectArendtpl
dc.subjectpedagogika po-krytycznapl
dc.subjectpedagogika skupiona na rzeczypl
dc.subjectstudiowaniepl
dc.subjectrzeczpl
dc.subjectpost-critical pedagogypl
dc.subjectthing-centred pedagogypl
dc.subjectstudying, a thingpl
dc.titlePedagogika skupiona na rzeczy – wprowadzenie do ideipl
dc.title.alternativeThing-centred Pedagogy: an Introductionpl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2019.11.02-
dc.description.Emailpedpz@ug.edu.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet Gdańskipl
dc.description.referencesAgamben, G. (1999). Potentialities. Collected essays in philosophy. Przeł. D. Heller-Roazen, Stanford: Stanford University Press.pl
dc.description.referencesAgamben, G. (2006). Profanacje. Przeł. M. Kwaterko. Warszawa: PIW.pl
dc.description.referencesArendt, H. (2000). Kondycja ludzka. Przeł. A. Łagodzka. Warszawa: Fundacja Aletheia.pl
dc.description.referencesArendt, H. (2011). Kryzys edukacji. W: eadem, Między czasem minionym a przyszłym. Osiem ćwiczeń z myśli politycznej. Przeł. M. Godyń, W. Madej, Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.pl
dc.description.referencesBhabha, H. (2010). Miejsca kultury. Przeł. T. Dobragaszcz, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.description.referencesBiesta, G.J.J. (2006). Beyond Learning: Democratic Education for a Human Future. Boulder (CO): Paradigm.pl
dc.description.referencesBiesta, G.J.J. (2010). Good Education in an Age of Measurement. Ethics, Politics, Democracy. Boulder-London: Paradigm Pub.pl
dc.description.referencesBourdieu, P., Passeron, J.-C. (1990). Reprodukcja: element teorii systemu nauczania. Przeł. E. Neyman, Warszawa: PWN.pl
dc.description.referencesBönsch, M. (2006). Allgemeine Didaktik. Stuttgart: Verlag W. Kohlhammer.pl
dc.description.referencesBruner, J. (1978). Poza dostarczone informacje. Studia z psychologii poznawania. Przeł. B. Mroziak, Warszawa: PIW.pl
dc.description.referencesDerrida, J. (1999). O gramatologii. Przeł. B. Banasiak, Warszawa: Wydawnictwo KR.pl
dc.description.referencesDerrida, J. (2002). Marginesy filozofii. Przeł. A. Dziadek, J. Margański, P. Pieniążek, Warszawa: Wydawnictwo KR.pl
dc.description.referencesDerrida, J. (2004). Pismo i różnica. Przeł. K. Kłosiński, Warszawa: Wydawnictwo KR.pl
dc.description.referencesHabermas, J. (1999 – t. 1) (2002 – t. 2). Teoria działania komunikacyjnego. Przeł. A.M. Kaniowski, Warszawa: PWN.pl
dc.description.referencesHeidegger, M. (1977). Nauka i namysł. Przeł. M.J. Siemek. W: M. Heidegger, Budować, myśleć, mieszkać. Warszawa: Czytelnik.pl
dc.description.referencesHeidegger, M. (2000). Co zwie się myśleniem? Przeł. J. Mizera, Warszawa: PWN.pl
dc.description.referencesHeidegger, M. (2002a). Pytanie o technikę. Przeł. J. Mizera. W: M. Heidegger, Technika i zwrot. Kraków: Wydawnictwo Baran i Suszczyński.pl
dc.description.referencesHeidegger, M. (2002b). Przezwyciężenie metafizyki. Przeł. J. Mizera. W: M. Heidegger, Odczyty i rozprawy. Kraków: Wydawnictwo Baran i Suszczyński.pl
dc.description.referencesHeidegger, M. (2002c). Rzecz. Przeł. J. Mizera. W: M. Heidegger, Odczyty i rozprawy. Kraków: Wydawnictwo Baran i Suszczyński.pl
dc.description.referencesHeidegger, M. (2004). Bycie i czas. Przeł. B. Baran, Warszawa: PWN.pl
dc.description.referencesHodgson, N., Vlieghe, J. and Zamojski, P. (2017). Manifesto for a Post-critical Pedagogy. New York – Santa Barbara (Earth, Milky Way): Punctum Books.pl
dc.description.referencesHodgson, N., Vlieghe, J., & Zamojski, P. (2018). Education and the Love for the World: articulating a post-critical educational philosophy. Foro de Educación, 16 (24), 7–20, DOI: http://dx.doi.org/10.14516/fde.576pl
dc.description.referencesHusserl, E. (2017 [1936]). Kryzys nauk europejskich i fenomenologia transcendentalna. Przeł. S. Walczewska, Kraków: vis-à-vis/etiuda.pl
dc.description.referencesKey, E. (1928 [1900]). Stulecie dziecka. Przeł. I. Moszczeńska, Warszawa: Nasza Księgarnia.pl
dc.description.referencesKlus-Stańska, D. (red.) (2014). (Anty)edukacja wczesnoszkolna. Kraków: Impuls.pl
dc.description.referencesKlus-Stańska, D. (2002). Konstruowanie wiedzy w szkole. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.pl
dc.description.referencesKlus-Stańska, D., Nowicka, M. (2005). Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Warszawa: WSiPpl
dc.description.referencesKruszewski, K. (red.) (1991). Sztuka nauczania – czynności nauczyciela. Warszawa: PWN.pl
dc.description.referencesKwaśnica, R. (1991). O dwóch wersjach pytania o przedrozumienie. Do pedagogiki naukowej i pedagogów z marginesu. W: J. Rutkowiak (red.), Pytanie – dialog – wychowanie. Warszawa: PWN.pl
dc.description.referencesLaboratory for Education and Society (2018). Sketching a Place for Education in Times of Learning. Dordrecht – Leuven: Springer.pl
dc.description.referencesLaing, R.D. (1995). Podzielone „Ja”. Egzystencjalne studium zdrowia i choroby psychicznej. Przeł. M. Karpiński, Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.pl
dc.description.referencesLatour, B. (2011). Reflections on Etienne Sourieau’s ‘Les diffèrents modes d’existence’. Przeł. St. Muecke. W: L. Bryant, N. Srnicek, G. Harman (red.), The Speculative Turn: Continental Materialism and Realism. Melbourne: re.press.pl
dc.description.referencesLévinas, E. (2000). Inaczej niż być lub ponad istotą. Przeł. P. Mrówczyński, Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.pl
dc.description.referencesLewis, T. (2015). On Study: Giorgio Agamben and Educational Potentiality. London: Routledge.pl
dc.description.referencesMasschelein, J., Simons, M. (2013). In Defence of the School. A Public Issue. E-ducation Culture & Society Pub.: Leuven.pl
dc.description.referencesMęczkowska, A. (2002). Od świadomości nauczyciela do konstrukcji świata społecznego. Nauczycielskie koncepcje wymagań dydaktycznych a problem rekonstrukcyjnej kompetencji uczniów. Kraków: Impuls.pl
dc.description.referencesMichalski, K. (1978). Heidegger i filozofia współczesna. Warszawa: PIW.pl
dc.description.referencesMollenhauer, K. (1986). Umwege. Über Bildung, Kunst und Interaktion. München: Juventa.pl
dc.description.referencesRancière, J. (1991). The Ignorant Schoolmaster (Kristin Ross, Trans.). Stanford (CA): Stanford University Press.pl
dc.description.referencesRylke, H., Klimowicz, G. (1982). Szkoła dla ucznia. Jak uczyć życia z ludźmi? Warszawa: WSiP.pl
dc.description.referencesSaid, E.W. (1991). Orientalizm. Przeł. W. Kalinowski, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczypl
dc.description.referencesSchütz, A. (2008). O wielości światów. Szkice z socjologii fenomenologicznej. Przeł. B. Jabłońska, Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.pl
dc.description.referencesSimons, M., Masschelein, J. (2008). The Governmentalization of Learning and the Assemblage of a Learning Apparatus. Educational Theory, 58 (4), 391–415.pl
dc.description.referencesSourieau, E. (1943). Les diffèrents modes d’existence. Paris: Presses Universitaires de France.pl
dc.description.referencesSzkudlarek, T. (1993). Postkolonializm jako dyskurs tożsamości: w stronę implikacji dla polskich dyskusji edukacyjnych. W: Z. Kwieciński, L. Witkowski (red.), Spory o edukację. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.pl
dc.description.referencesSzkudlarek, T. (red.) (1995a). Różnica, tożsamość, edukacja. Szkice z pogranicza… Kraków: Impuls.pl
dc.description.referencesSzkudlarek, T. (1995b). Dialektyka Innego i postkolonialna tożsamość. W: M. Urlińska (red.), Edukacja a tożsamość etniczna. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.pl
dc.description.referencesSzkudlarek, T. (1997). Poststrukturalizm a metodologia pedagogiki. AUNC XIII Socjologia Wychowania, 317.pl
dc.description.referencesVlieghe, J. (2013). Experiencing (im)potentiality: Bollnow and Agamben on the educational meaning of school practices. Studies in Philosophy and Education, 32 (2), 189–203.pl
dc.description.referencesVlieghe, J. (2016). Edukacja w warunkach szkolnych. Ku pedagogice skupionej na rzeczy. Przeł. P. Zamojski. Studia i Badania Naukowe. Pedagogika, X (1), 15–33.pl
dc.description.referencesVlieghe, J., Zamojski, P. (2019). Towards an Ontology of Teaching. Thing-centred pedagogy, affirmation, and love for the world. Cham: Springer.pl
dc.description.referencesWagenschein, M. (2010). ‘Teaching to Understand: On the Concept of the Exemplary in Teaching’. W: I. Westbury, S. Hopmann, i K. Riquarts (red.), Teaching as a Reflective Practice: The German Didaktik Tradition, (s. 161–175). Mahwah-London: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.pl
dc.description.referencesWood, E. (2004). A new paradigm war? The impact of national curriculum policies on early childhood teachers’ thinking and classroom practice. Teaching and Teacher Education, 20, (4), 361–374.pl
dc.description.referencesYoung, R.J.C. (2004). White Mythologies. Writing History and the West. London – New York: Routledge.pl
dc.description.referencesZamojski, P. (2015). Philosophy for Education – an attempt at exercise in thought. Kwartalnik Pedagogiczny, 1 (235), 127–151.pl
dc.description.issue1(11)-
dc.description.firstpage12pl
dc.description.lastpage29pl
dc.identifier.citation2Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PANpl
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2019, nr 1

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Parezja_1_2019_P_Zamojski_Pedagogika_skupiona_na_rzeczy_wprowadzenie_do_idei.pdf223,87 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons