REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/8641
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorGapińska, Anna-
dc.date.accessioned2019-12-11T11:49:34Z-
dc.date.available2019-12-11T11:49:34Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationElpis, T. 21, 2019, s. 35-39pl
dc.identifier.issn1508-7719-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/8641-
dc.description.abstractVladimir Lossky (1903-1958) was one of the greatest theologians of the twentieth century. Drawing from the wisdom of the Greek Fathers of the Church, he tried to help in the understanding of the Trinitarian dogma. He considered using the apophatic and cataphatic predicating of God as essential in theological reflection on the Holy Trinity. The mystery of God, Who is the Trinity and the One, is an irreconcilable difficulty (gr. aporia) for human reason. In the presentation of the truth about God, the danger of modalism and the danger of tritheism must be avoided. Relating to the patristic teaching, Lossky showed God the Father as the only basis (Gr. arche), the only source (Gr. pege), and the only cause (Gr. aitia) of the Holy Trinity. It is characteristic for his theology indicating two saving economies, namely, the economy of the Son and the economy of the Spirit. Their common goal is the realization the work of salvation in the Church.pl
dc.description.abstractWłodzimierz Łosski (1903-1958) był jednym z najwybitniejszych teologów prawosławnych XX wieku. Czerpiąc z mądrości Greckich Ojców Kościoła starał się pomóc w rozumieniu dogmatu trynitarnego. Za niezbędne w refleksji teologicznej nad Trójcą Przenajświętszą uważał korzystanie z apofatycznego i katafatycznego orzekania o Bogu. Misterium Boga, Który zarazem jest Trójcą i jednością stanowi nierozwiązywalną trudność (gr. aporia) dla ludzkiego rozumu. W przedstawieniu prawdy o Bogu należy unikać niebezpieczeństwa modalizmu oraz niebezpieczeństwa tryteizmu. Bazując na nauczaniu patrystycznym Łosski ukazywał Boga Ojca jako jedyną podstawę (gr. arche), jedynę źródło (gr. pege) oraz jedyną zasadę (gr. aitia) Trójcy Świętej. Charakterystyczne dla jego teologii jest wyróżnienie dwóch ekonomii zbawczych, a mianowicie: ekononii Syna i ekonomii Ducha, których celem jest urzeczywistnianie zbawczego dzieła w Kościele.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectVladimir Lossky (1903-1958)pl
dc.subjectapophatic theologypl
dc.subjectkataphatic theologypl
dc.subjectthe Holy Trinitypl
dc.subjectWłodzimierz Łosski (1903-1958)pl
dc.subjectteologia apofatycznapl
dc.subjectteologia katafatycznapl
dc.subjectTrójca Świętapl
dc.titleTrójca Święta w refleksji teologicznej Włodzimierza Łosskiegopl
dc.title.alternativeThe Holy Trinity in Vladimir Lossky’s theological reflectionpl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/elpis.2019.21.05-
dc.description.Emailanne.gap@gmail.compl
dc.description.AffiliationKatolicki Uniwersytet Lubelski im. Jana Pawła II, Wydział Teologii, Instytut Ekumeniczny Polskapl
dc.description.referencesEgan, H. (1978). Christian Apophatic and Kataphatic Mysticism. Theological Studies, 39 (3), 399 – 426.pl
dc.description.referencesGrzegorz z Nazjanzu (1967). Mowy wybrane. Warszawa: Pax.pl
dc.description.referencesHryniewicz, W. (1985a). Apofatyczna teologia. W: Encyklopedia katolicka (t. 1, kol. 745 – 748). Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.pl
dc.description.referencesHryniewicz, W. (1985b). Katafatyczna teologia. W: Encyklopedia katolicka (t. 8, kol. 976 – 978). Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.pl
dc.description.referencesIvanov, M.S. (2013). Katafatičeskoe (utverditelʹnoe) bogoslovie. W: Pravoslavnaâ Ènciklopediâ (t. XXXI, s. 693 – 696). Moskva: Cerkovno-Naučnyj Centr “Pravoslavnaâ Ènciklopediâ” [Иванов, М.С. (2013). Катафатическое (утвердительное) богословие, В: Православная Энциклопедия (т. XXXI, стр. 693 – 696). Москва: Церковно-Научный Центр «Православная Энциклопедия»].pl
dc.description.referencesJan z Damaszku, św. (1969). Wykład wiary prawdziwej. przeł. B. Wojkowski. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.pl
dc.description.referencesThe Festal Menaion. (1969). London: Faber and Faber.pl
dc.description.referencesŁosski, W. (2000). Historia filozofii rosyjskiej. przeł. H. Paprocki. Kęty: Wydawnictwo Antyk.pl
dc.description.referencesLossky, V. (1974), In the Image and Likeness of God. red. J. Erickson, Th. E. Bird. Crestwood, NY: St. Vladimir’s Seminary Press.pl
dc.description.referencesLossky, V. (1983). The Vision of God. Tłum. A. Moorhouse. Crestwood, NY: St. Vladimir’s Seminary Presspl
dc.description.referencesŁosski, W. (2000). Teologia dogmatyczna. przeł. H. Paprocki. Białystok: Bractwo Młodzieży Prawosławnej w Polsce.pl
dc.description.referencesŁosski, W. (1989). Teologia mistyczna Kościoła Wschodniego. Warszawa: Pax.pl
dc.description.referencesNichols, A. (1995). Light from the East. Authors and Themes in Orthodox Theology. London: Sheed & Ward.pl
dc.description.referencesPseudo-Dionizy Areopagita (2005). Imiona Boskie. W: Pseudo-Dionizy Areopagita, tłum. M. Dzielska, Pisma teologiczne (s. 217 – 321). Kraków: Wydawnictwo Znak.pl
dc.description.referencesSzmałyj, W. (2001). Apofatičeskoe (otricatelʹnoe) bogoslovie. W: Pravoslavnaâ Ènciklopediâ (t. III, s. 134 – 140). Moskva: Cerkovno-Naučnyj Centr „Pravoslavnaâ Ènciklopediâ” [Шмалый, В. (2001). Апофатическое (отрицательное) богословие. В: Pravoslavnaâ Ènciklopediâ (т. III, стр. 134 – 140).). Москва: Церковно-Научный Центр «Православная Энциклопедия»].pl
dc.description.referencesThe Festal Menaion. (1969). London: Faber and Faber.pl
dc.description.referencesZizioulas, J.D. (1985). Being as Communion. Studies in Personhood and the Church. London: Darton, Longman and Todd.pl
dc.description.referencesZizioulas, J.D. (2008). Lectures in Christian Dogmatics, London: T & T Clarc.pl
dc.description.volume21-
dc.description.firstpage35pl
dc.description.lastpage39pl
dc.identifier.citation2Elpispl
dc.identifier.orcid0000-0002-0112-3817-
Występuje w kolekcji(ach):Elpis, 2019, T. 21

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)