REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/8634
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorMagruk, Аdam-
dc.date.accessioned2019-12-11T11:16:25Z-
dc.date.available2019-12-11T11:16:25Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationElpis, T. 21, 2019, s. 87-92pl
dc.identifier.issn1508-7719-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/8634-
dc.description.abstractTwo evangelists gave us the words of this unique prayer call: Matthew (6, 9-13) and Luke (11, 2-4). In the first book of the New Testament, this is part of the so-called The Sermon on the Mount, while in the description of the evangelist Luke, is the response of the Savior at the request of one of the disciples that He would teach them how to pray. „Our Father” definitely stands out from the other prayers of the Church, and its place in the services have never been accidental.pl
dc.description.abstractOjcze nasz” to nie tylko jedna z najważniejszych wezwań Kościoła. To dany przez Samego Stwórcę wzór upodobanych przez Boga słów skierowanych „pod Jego adresem”. Już ponad dwa tysiące lat Modlitwa Pańska jest nieustannie powtarzana zarówno w domach, jak i świątyniach chrześcijańskich. To ponadto, najczęściej pierwsze modlitewne wezwanie, którego rodzice uczą swoje małe dzieci. Nie istnieje lepszy sposób zrozumienia istoty wiary i życia duchowego, jak wgłębienie się w jego proste i zarazem bogate w treści przesłanie. „Ojcze nasz” zdecydowanie wyróżnia się na tle innych modlitw Kościoła, a jej miejsce w nabożeństwach nigdy nie było przypadkowe.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectPrayerpl
dc.subject„Our Father”pl
dc.subjectservicepl
dc.subjectModlitwapl
dc.subject„Ojcze nasz”pl
dc.subjectnabożeństwopl
dc.titleModlitwa Pańska i jej miejsce w życiu liturgicznym prawosławiapl
dc.title.alternativeThe Lord’d Prayer and its place in the liturgical life of the Orthodox Churchpl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/elpis.2019.21.11-
dc.description.Emailadmagruk@wp.plpl
dc.description.AffiliationChrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie (Wydział Teologiczny), Prawosławne Seminarium Duchowne w Warszawiepl
dc.description.referencesAmbroży z Mediolanu, św. (2004). O sakramentach. Księga V. Wyjaśnienie symbolu. O tajemnicach. O sakramentach. (Gładyszewski L, ks., tłum.). s. 94-97. Kraków: WAM.pl
dc.description.referencesAugustini, Sermo 58, 1, PL 38, 397-400.pl
dc.description.referencesBoska Liturgia świętego ojca naszego Jana Chryzostoma. (2001). Warszawa: Warszawska Metropolia Prawosławna.pl
dc.description.referencesBrânčaninov, Ignatij, cvâtitelʹ (2010). Slovo vo vtornik dvadcat ʹ tretʹej nedeli.Obʺâsnenie molitvy Gospodnej. Asketičeskaâ propovedʹ. Sobranie tvorenij (t. IV, s. 300). Moskva: Kovčeg [Брянчанинов, Игнатий, cвятитель (2010). Слово во вторник двадцать третьей недели. Объяснение молитвы Господней. Аскетическая проповедь. Собрание творений (t. IV, s. 300). Москва: Ковчег].pl
dc.description.referencesCyryl Jerozolimski, św. (2000). Katecheza 23 (Mistagogiczna piąta). Katechezy przedchrzcielne i mistagogiczne, Kania W. (tłum.) Kraków, s. 341-343.pl
dc.description.referencesČasoslov. (1925). Varšava: Sinodalʹnaâ Tipografiâ [Часослов. (1925). Варшава: Синодальная Типография].pl
dc.description.referencesDmitrievskij, I. (1993). Istoričeskoe, dogmatičeskoe i tainstvennoe izʺâsnenie Božestvennoj Liturgii. Moskva: Moskovskij Patriarhat [Дмитриевский, И. (1993), Историческое, догматическое и таинственное изъяснение Божественной Литургии. Москва: Московский Патриархат].pl
dc.description.referencesEwangelia według św. Mateusza. Wstęp-Przekład z oryginału-Komentarz (2004), oprac. ks. Józef Homerski, Pismo Święte Nowego Testamentu w 12 tomach. Wstęp-Przekład z oryginału- Komentarz, pod red. ks. Eugeniusza Dąbrowskiego, ks. Feliksa Gryglewicza, t. III, Poznań: PALLOTINUM.pl
dc.description.referencesGrajewski, J. ks. (1985). „Ojcze nasz” Starego i Nowego Testamentu. Studia Teologiczne, 39 (1985), 33-40. Białystok: Kuria Arcybiskupia w Białymstoku,.pl
dc.description.referencesGryglewicz Feliks, ks. (1950). Społeczny charakter modlitwy Pańskiej. Ruch Biblijny i Liturgiczny (t. 3, nr 3, s. 207-219). Kraków.pl
dc.description.referencesKak čitatʹ molitvu «Otče naš». (2019). https://azbyka.ru/molitvoslov/kak-chitat-molitvu-otche-nash.html [28.03.2019], [Как читать молитву «Отче наш». (2019). https:// azbyka.ru/molitvoslov/kak-chitat-molitvu-otche-nash.html [28.03.2019]].pl
dc.description.referencesKomentarz Świętych Ojców do Ewangelii według Świętego Mateusza. (2004). Hajnówka: Bratczyk.pl
dc.description.referencesŁawreszuk, Marek, ks. (2014). Sakrament Małżeństwa. Liturgiczna Liturgiczna symbolika i znaczenie sakramentu małżeństwa w Kościele prawosławnym. Białystok: Uniwersytet w Białymstoku.pl
dc.description.referencesMagruk Adam, ks. (2014). Wybrane elementy życia liturgicznego w nauczaniu świętego Marka biskupa Efezu Eugenikosa (etap III). Projekt badawczy finansowany z dotacji celowej na prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, służących rozwojowi młodych naukowców oraz uczestników studiów doktoranckich. Warszawa: Chrześcijańska Akademia Teologiczna.pl
dc.description.referencesMajkrzak H. (2019). O modlitwie Ojcze nasz. https://opoka.org.pl/biblioteka/H/HN/3/2bn-2.html [06.03.2019].pl
dc.description.referencesMiazek Jan, ks. (2007). Wielcy Ojcowie Kościoła Zachodu w Liturgii Kościoła. Warszawskie Studia Teologiczne, (nr XX/2/2007, s. 255-268).pl
dc.description.referencesMenʹ, Aleksandr, prot. (2002). Molitva Gospodnâ. Bibiologičeskij Slovarʹ (t. II, s. 223) Moskva [Мень, Александр, прот. (2002). Молитва Господня. Бибиологический Словарь (t. II, s. 223) Москва.].pl
dc.description.referencesNadolski Bogusław, ks. (2006). Pater Noster w Liturgii. Leksykon liturgii (s. 1159). Poznań: PALLOTINUM.pl
dc.description.referencesPaprocki H. (2010). Misterium Eucharystii. Interpretacja genetyczna liturgii bizantyjskiej. Kraków: WAM.pl
dc.description.referencesPonomarëv A.V., KATEHIZIS. Pravoslavnaâ Enciklopediâ, t. 32, s. 8-39 [Пономарёв А.В., КАТЕХИЗИС. Православная Енциклопедия, t. 32, s. 8-39].pl
dc.description.referencesSzkodoń Jan, bp (2003). Odpowiedzi na 101 pytań o duchowość w życiu codziennym. Kraków: WAM.pl
dc.description.referencesŠmeman Aleksandr, protopr. (2019). Propovedi i besedy. I Cikl Besed o molitve Gospodnej. «Otče naš…» [Шмеман Александр, протопp. (2019). Проповеди и беседы. I Цикл Бесед о молитве Господней. «Отче наш…» https://azbyka.ru/otechnik/Aleksandr_Shmeman/propovedi-i-besedy/1 [27.03.2019].pl
dc.description.referencesZając E., Ojcze nasz. Modlitwa Pańska (2010). Encyklopedia Katolicka (t. 14, s. 449-450). Lublin: KUL.pl
dc.description.referencesΓρηγορίου Νύσσης, Εις την προσευχήν, PG 44, 1119-1194.pl
dc.description.referencesΓρηγορίου Παλαμά, Περί προσευχής και καθαρότητος της καρδιάς κεφάλαια Γ΄, PG 150, 1117-1121.pl
dc.description.referencesΔαμιανός Π. (2019), Η σημασία και τα είδη της προσευχής, https://www.vimaorthodoxias.gr/prosefxi/h-simasia-kai-ta-eidi-prosefxis/ [27.02.2019].pl
dc.description.referencesΔιδαχή των Δώδεκα Αποστόλων (1993). Έλληνες Πατέρες της Εκκλησίας. Aποστολικοί Πατέρες, t. 1, Θεσσαλονίκη: Γρηγόριος ο Παλαμάς, s. 10-31.pl
dc.description.referencesΕυθυμίου Ζυγαβηνού, Το κατά Ματθαίον Ευαγγέλιον, PG 129, 233-241.pl
dc.description.referencesΘεοδωρήτου Κύρου, Αιρετικής κακομυθίας επιτομή. (ΚΗ’) Περί μετανοίας, PG 83, 545-553.pl
dc.description.referencesΘεοφιλάκτου Βουλγαρίας, Ερμηνεία εις το κατά Ματθαίον τον Ευαγγέλιον, PG 123, 204-205.pl
dc.description.referencesΙωάννου Χρυσοστόμου, Εις τους Ανδριάντας. Ομιλία IΘ΄, PG 49, 197-211.pl
dc.description.referencesΙωάννου Χρυσοστόμου, Περί του κατά Θεόν πολιτεύεσθε, PG 51, 41-47.pl
dc.description.referencesIωάννου Χρυσοστόμου, Υπόμνημα εις τον άγιον Ματθαίον τον Ευαγγελιστή. Ομιλία ΙΘ΄, PG 57, 273-282.pl
dc.description.referencesΚυρίλλου Ιεροσολύμων, Κατήχησις Μυσταγωγική Ε΄, PG 33, 1117-1124.pl
dc.description.referencesΜαξίμου Ομολογητού, Εις την προσευχήν του Πάτερ Ημών, PG 90, 871-909.pl
dc.description.referencesΜαξίμου του Ομολογητού (1995). Ερμηνεία σύνδομος εις την προσευχήν του «Πάτερ Ημών», προς ένα φιλόχριστον. Φιλοκαλία των Ιερών Νηπτικών. Θεσσαλονίκη: Το Περιβόλι της Παναγίας, s. 233-237.pl
dc.description.referencesΜάρκου Εφέσου, Εξήγησις της Εκκλησιαστικής Ακολουθίας. PG 160, 1164-1193.pl
dc.description.referencesΠαπακώστα Σεραφείμ, αρχιμ. (1948), Η επί Όρους Ομιλία του Κυρίου. Ο Ηθηκός Νόμος του Ευαγγελίου, wyd. Αθήνα: Αδελφότης Θεολόγων η ΖΩΗ.pl
dc.description.references«Πάτερ ημών...» (1968). Θρησκευτική και Ηθική Εγκυκλοπαίδια, t. 10, Αθήναι, s. 123.pl
dc.description.referencesΣιώτης Μ.Α. (1973), Η ερμηνεία της επί του όρους ομιλίας εις την εκκλησίαν των εννέα πρώτων αιώνων, Αθήνα.pl
dc.description.referencesΦαραζουλή Διονυσίου, αρχιμ. (2008), Ερμηνεία της Κυριακής Προσευχής, Αθήνα: Αδελφότης Θεολόγων η ΖΩΗ.pl
dc.description.referencesΦουντούλης Ι.Μ. (1997), Λογική λατρεία, Αθήνα: Αποστολική Διακονία.pl
dc.description.referencesΦουντούλης Ι.Μ (2007), Οι Ακολουθίες των Ώρων και τα Τυπικά. Τελετουργικά θέματα, t. Γ΄, Αθήνα: Αποστολική Διακονία, s. 175-193.pl
dc.description.referencesΦουντούλης I.M. (1994), Θεία Λειτουργία των «Αποστολικών Διαταγών». Κείμενα Λειτουργικής. Θείαι Λειτουργίαι, τεύχ. Γ΄, Θεσσαλονίκη, s. 297-354.pl
dc.description.referencesΦουντούλης I.M. (2006), Απαντήσεις εις λειτουργικάς απορίας, t. Δ΄, Αθήνα: Αποστολική Διακονία.pl
dc.description.referencesΦουντούλης Ι.Μ. (2003), Απαντήσεις εις λειτουργικάς απορίας, t. Ε΄, Αθήνα: Αποστολική Διακονία.pl
dc.description.referencesΩριγένους, Περί Ευχής, PG 11, 416-562.pl
dc.description.volume21-
dc.description.firstpage87pl
dc.description.lastpage92pl
dc.identifier.citation2Elpispl
dc.identifier.orcid0000-0001-9468-624X-
Występuje w kolekcji(ach):Elpis, 2019, T. 21

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Elpis_21_2019_ А_Magruk_ Modlitwa_Panska_i_jej_miejsce_w_zyciu_liturgicznym_prawoslawia.pdf437,38 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)