REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/8611
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSieradzan, Jacek-
dc.date.accessioned2019-11-22T09:36:04Z-
dc.date.available2019-11-22T09:36:04Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationIdea. Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych, vol. 30/2, 2018, s. 32-54pl
dc.identifier.issn0860-4487-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/8611-
dc.description.abstractThe present text “Paul of Tarsus in the eyes of Alain Badiou and Slavoj Žižek” presents opinions of two philosophers, Alain Badiou and Slavoj Žižek, concerning founder of Christianity Paul of Tarsus. For Badiou Paul was theologian of universalism, for Žižek apostle of exclusion. But when their views are analyzed carefully, one can see that both skipped fragments of Paul’s letters which deny assumptions of their own theories. Badiou see in Paul spokesman of one and only truth. He does not want to see that such attitude leads to exclusion of those who reject his truth. At the same time Badiou sees in him precursor of modern society which guarantee laws to minorities, though Paul himself excluded it. Paul’s vision excludes voluntary choose and leads to coercion in religion. Žižek who stigmatize Paul’s intolerance, did not mention his tolerance concerning vegetarians (he himself ate meat) and sexual life of clergy (he lived in celibate).pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectChristianitypl
dc.subjectfanaticismpl
dc.subjecttruthpl
dc.subjectideologypl
dc.subjectviolencepl
dc.subjectchrześcijaństwopl
dc.subjectfanatyzmpl
dc.subjectprawdapl
dc.subjectideologiapl
dc.subjectprzemocpl
dc.titlePaweł z Tarsu w oczach Alaina Badiou i Slavoja Žižkapl
dc.title.alternativePaul of Tarsus in the eyes of Alain Badiou and Slavoj Żiżekpl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/idea.2018.30.2.03-
dc.description.AffiliationWydział Historyczno-Socjologiczny UwBpl
dc.description.referencesAgamben G., Aphorismenos, przeł. Maciej Gdula, „Krytyka Polityczna”, 2007, nr 13, s. 216–225.pl
dc.description.referencesArystoteles, Etyka nikomachejska, przeł. Daniela Gromska [w:] tenże, Dzieła wszystkie, t. 5, PWN, Warszawa 2000, s. 7-300.pl
dc.description.referencesBadiou A., Święty Paweł: Ustanowienie uniwersalizmu, przeł. Julian Kutyła i Paweł Mościcki, Korporacja Ha!art, Kraków 2007.pl
dc.description.referencesBallardini B., Jezus: i biel stanie się jeszcze bielsza – jak Kościół wymyślił marketing, przeł. Michał Oleksiuk, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2008.pl
dc.description.referencesBendyk E., Jej krowość, moja ludzkość, „Polityka”, 2008, nr 7, s. 74–76.pl
dc.description.referencesBiblia to jest Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, przekład zbiorowy, Brytyjskie i Zagraniczne Towarzystwo Biblijne, Warszawa 1975.pl
dc.description.referencesBloom H., Jesus and Yahweh: The Names Divine, Riverhead Books, New York 2005.pl
dc.description.referencesBoff L., Church, Charism and Power: Liberation Theology and the Institutional Church, Crossroad Publishing Company, Belleville 1986.pl
dc.description.referencesBultmann R., Primitive Christianity in its Contemporary Setting, Thames & Hudson, London 1956.pl
dc.description.referencesDavies N., Europa: Rozprawa historyka z historią, przeł. Elżbieta Muskat-Tabakowska, Wydawnictwo Znak, Kraków 1998.pl
dc.description.referencesDawkins R., Bóg urojony, przeł. Piotr J. Szwajcer, Wydawnictwo CiS, Warszawa 2007.pl
dc.description.referencesDeschner C.-H., Opus diaboli, przeł. Norbert Niewiadomski, Uraeus, Gdynia 1995.pl
dc.description.referencesDiamond J., Upadek: Dlaczego niektóre społeczeństwa upadły a innym się udało, przeł. Zofia Łomnicka i inni, Prószyński i S-ka, Warszawa 2007.pl
dc.description.referencesDodd C. H., Przypowieści o królestwie, przeł. Józef Marzęcki, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1981.pl
dc.description.referencesDrewerman E., Chrześcijaństwo i przemoc, przeł. Tadeusz Zatorski, Zakład Wydawniczy „Nomos”, Kraków 1996.pl
dc.description.referencesDunin K., Łaska przekraczania granic [w:] A. Badiou, Święty Paweł: Ustanowienie uniwersalizmu, przeł. Julian Kutyła i Paweł Mościcki, Korporacja Ha!art, Kraków 2007, s. 5–9.pl
dc.description.referencesEpiktet, Diatryby, Encheiridion, z dodaniem Fragmentów oraz Gnomologicum Epiktetowego, przeł. Leon Joachimowicz, PWN, Warszawa 1961.pl
dc.description.referencesEuropejczycy są dziś pacyfistami: Z Jacquesem Le Goffem rozmawia Robert Sołtyk, „Krytyka Polityczna”, 2005, nr 7/8, s. 234–243.pl
dc.description.referencesFreud Z., Kultura jako źródło cierpień, przeł. Jerzy Prokopiuk [w:] tenże, Kultura jako źródło cierpień, Wydawnictwo KR, Warszawa 1992, s. 55–121.pl
dc.description.referencesGaj R., Udział filozofii w kształtowaniu kultur amerykańskich, praca magisterska, Uniwersytet Warszawski, Instytut Filozofii, Warszawa 1997.pl
dc.description.referencesGilmore D.D., Mizoginia czyli męska choroba, przeł. Janusz Margański, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2003.pl
dc.description.referencesGrzegorz Wielki, Dialogi, przeł. Władysław Szołdrski, ATK, Warszawa 1969.pl
dc.description.referencesHartman M., Szok: Amerykanie uważają Murzynów… za małpy, 15.02.2008, http://www.pardon.pl/artykul/3990/szok_amerykanie_uwazaja_murzynow_za_malpy/5 (20.02.2008).pl
dc.description.referencesHatch E., The Influence of Greek Ideas on Christianity, Peter Smith, Gloucester 1970.pl
dc.description.referencesHealy M., Ja ci wszystko wybaczę, „Forum”, 2008, nr 11, s. 50–53.pl
dc.description.referencesJudeochrześcijaństwo to mit. [Z Haroldem Bloomem rozmawia Agata Bielik-Robson], „Europa”, 2006, nr 30, dodatek do „Dziennika” z 26.07.2006, s. 13–15.pl
dc.description.referencesKasia A., Wiara i rozum: Szkice o Ojcach Kościoła, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 1999.pl
dc.description.referencesLao, W służbie Erosa, „Forum”, 2008, nr 15, s. 40–41.pl
dc.description.referencesLe Bon G., Psychologia tłumu, przeł. Bolesław Kaprocki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994.pl
dc.description.referencesLehmann J., Tajemnica rabbiego Jezusa, przeł. Jerzy Korpanty, Uraeus, Gdynia 2000.pl
dc.description.referencesLiberalizm zmęczenia: Z Cezarym Michalskim rozmawia Sławomir Sierakowski, „Krytyka Polityczna”, 2007, nr 13, s. 18–79.pl
dc.description.referencesLüdemann G., Heresies: The Other Side of Christianity, SCM Press, London 1996.pl
dc.description.referencesLugon C., Chrześcijańska komunistyczna republika Guaranów 1610–1768, przeł. Zygmunt Glinka, Wydawnictwo PAX, Warszawa 1956.pl
dc.description.referencesMaccoby H., The Mythmaker: Paul and the Invention of Christianity, Weidenfeld & Nicolson, London 1986.pl
dc.description.referencesMauss M., Pojęcie osoby, przeł. Marcin Król [w:] tenże, Socjologia i antropologia, Wydawnictwo KR, Warszawa 2001, s. 359–387.pl
dc.description.referencesMilczenie było zbrodnią [Z Rolfem Hochhuthem rozmawiają M. Matuszek i A. Smoltczyk], „Forum”, 2007, nr 24, s. 42–44.pl
dc.description.referencesMorantz P., The Devil and John Walker: Sympathy for the Disciple?, 2002, www.rickross.com/reference/brainwashing/brainwashing35.html (20.08.2008).pl
dc.description.referencesMyszor W., Europa: Pierwotne chrześcijaństwo. Idee i życie społeczne chrześcijan (II i III wiek), Studium Generale Europa, Warszawa 1999/2000.pl
dc.description.referencesO boskim samoograniczeniu i rewolucyjnej miłości: Ze Slawojem Žižkiem rozmawia Joshua Delpech-Ramey, przeł. Kuba Mikurda „Krytyka Polityczna”, 2007/2008, nr 14, s. 328–335.pl
dc.description.referencesOko za oko czy twarzą w twarz [Z Jaredem Diamondem rozmawiają Jörg Blech i Johann Grolle], „Forum”, 2008, nr 32, s. 4–6.pl
dc.description.referencesOnfray M., Traktat ateologiczny: Fizyka metafizyki, przeł. Matesz Kwaterko, PIW, Warszawa 2008pl
dc.description.referencesPagels E., The Gnostic Paul: Gnostic Exegesis of the Pauline Letters, Trinity Press International, Philadelphia 1992.pl
dc.description.referencesPasolini P. P., Św. Paweł (fragmenty), przeł. Zygmunt Borawski, „Krytyka Polityczna”, 2007, nr 13, s. 148–174.pl
dc.description.referencesProkopiuk J., Gnoza, gnostycyzm i manicheizm: Apologia pro domo sua [w:] tenże, Labirynty herezji, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza, Warszawa 1999, s. 7-15.pl
dc.description.referencesReich W., Mordercy Chrystusa, przeł. Henryk Smagacz, Wydawnictwo Jacek Santorski & Co., Warszawa 1995.pl
dc.description.referencesRobertson A., Pochodzenie chrześcijaństwa, przeł. T. Święcka, Książka i Wiedza, Warszawa 1960.pl
dc.description.referencesRuggiero F., Szaleństwo chrześcijan: Poganie wobec chrześcijaństwa w pierwszych pięciu wiekach, przeł. Ewa Łukaszyk, Wydawnictwo WAM, Kraków 2007.pl
dc.description.referencesSchonfield H., Those Incredible Christians: A New Look at the Early Church, Element Books, Shaftesbury 1985.pl
dc.description.referencesSieradzan J., Jezus Magus: Pierwotne chrześcijaństwo w kręgu magii, Zakład Wydawniczy „Nomos”, Kraków 2005.pl
dc.description.referencesSieradzan J., Na początku był rachunek: Ekonomia a religia od Pawła z Tarsu do konsumpcjonizmu, książka gotowa do druku.pl
dc.description.referencesSieradzan J., Od kultu do zbrodni: Ekscentryzm i szaleństwo w religiach XX wieku, Wydawnictwo KOS, Katowice 2006.pl
dc.description.referencesSieradzan J., Psychosocjologia osobowości charyzmatycznej: Paweł z Tarsu jako twórca chrześcijaństwa i Ole Nydahl jako twórca buddyzmu zachodniego [w:] tenże (red.), Charyzma: Jej funkcja w życiu religijnym, politycznym i społecznym, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2008, s. 145–184.pl
dc.description.referencesSieradzan J., Szaleństwo w religiach świata: Szamanizm, religia starogrecka, judaizm, chrześcijaństwo, hinduizm, buddyzm, islam, Inter-esse, Wydawnictwo Wanda, Kraków 2005.pl
dc.description.referencesSimon M., Cywilizacja wczesnego chrześcijaństwa I–IV w., przeł. Eligia Bąkowska, PIW, Warszawa 1979.pl
dc.description.referencesStirner M., Jedyny i jego własność, przeł. Adam Gajlewicz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995.pl
dc.description.referencesTertulian K.S.F., Apologetyk, przeł. Jan Sajdak, Księgarnia Akademicka, Poznań 1947.pl
dc.description.referencesTertulian K.S.F., Wybór pism, t. 1, przekład zbiorowy, ATK, Warszawa 1970.pl
dc.description.referencesTertulian K.S.F., Wybór pism, t. 2, przekład zbiorowy, ATK, Warszawa 1983.pl
dc.description.referencesUniwersalizm prawdy i kwestia religii: Z Alainem Badiou rozmawia Adam S. Miller, przeł. Kuba Mikurda, „Krytyka Polityczna”, 2007/2008, nr 14, s. 323–327.pl
dc.description.referencesWright R., Ewolucja boga, przeł. Zofia Łomnicka, Prószyński i S-ka, Warszawa 2010.pl
dc.description.referencesYallop D., W imieniu Boga? Śledztwo w sprawie zamordowania Jana Pawła I, przeł. Jerzy Hernik, Wydawnictwo Da Capo, Warszawa 1993.pl
dc.description.referencesZieliński T., Chrześcijaństwo starożytne a filozofia rzymska, Zamość 1921.pl
dc.description.referencesŽižek S., Lękaj się bliźniego swego, jak siebie samego, przeł. Agata Szczęśniak, „Krytyka Polityczna”, 2007, nr 13, s. 126–145.pl
dc.description.referencesŽižek S., O wierze, przeł. Bogdan Baran, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2008.pl
dc.description.referencesŽižek S., Przekleństwo fantazji, przeł. Adam Chmielewski, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2001.pl
dc.description.referencesŽižek S., Przemoc: Sześć spojrzeń z ukosa, przeł. Antoni Górny, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza, Warszawa 2010.pl
dc.description.referencesŽižek S., Robespierre, czyli „boska przemoc” terroru, przeł. Julian Kutyła, „Krytyka Polityczna”, 2007, nr 13, s. 244–269.pl
dc.description.referencesŽižek S., The Fragile Absolute: Or, Why is the Christian Legacy Worth Fighting For?, Verso Books, London 2001.pl
dc.description.referencesŹródło wszelkiego zła?, film dokumentalny, reżyseria Russell Barnes, Wielka Brytania, 2006.pl
dc.description.volume30/2-
dc.description.firstpage32pl
dc.description.lastpage54pl
dc.identifier.citation2Idea. Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznychpl
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WFiloz)
Idea. Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych, 2018, XXX/2

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Idea_30_2_2018_J_Sieradzan_Pawel_z_Tarsu_w_oczach_Alaina_Badiou_i_Slavoja_Žižka.pdf8,07 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)