REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/8233
Tytuł: O katechezie św. Piotra w Quo vadis
Inne tytuły: About the catechesis of St. Peter in Quo Vadis
Autorzy: Jakiel, Edward
Słowa kluczowe: Henryk Sienkiewicz
Quo Vadis
the liturgy in literature
the Bible
themes
Data wydania: 2017
Data dodania: 17-wrz-2019
Wydawca: Książnica Podlaska im. Łukasza Górnickiego; Uniwersytet w Białymstoku
Źródło: Henryk Sienkiewicz i chrześcijaństwo. Idee – obrazy – konteksty, red. nauk. Anna Janicka i Łukasz Zabielski, Białystok 2017, s. 87-101
Seria: Przełomy/ Pogranicza;33
Konferencja: Ogólnopolska Konferencja Naukowa "Henryk Sienkiewicz i chrześcijaństwo. Idee – obrazy – konteksty”, Białystok 24 września 2016 r.
Abstrakt: The composition of the Petrine catechesis consists of two parts, carrying content with the nature of first instruction, then testimony. Preached to the whole liturgical assembly in Ostrianum, it is perceived, according to the poetics of the novel, by Vinicius. Its individualisation marks the opening of the Christian stage of the life of the hero, which has its stages. First the Ostrian study, then the experience of Christian charity, and finally baptism. Through the memory of what he remembered of the events post-Passover, St. Peter emphasises that Christ’s resurrection is fundamental, without which there is no sense of faith in Him, and as St. Paul emphasises in the First Letter to the Corinthians writing: “And if Christ has not been raised, our preaching is useless and so is your faith.” (1 Corinthians 15:14). And this is the key to understanding why St. Peter mentions no public ministry of Jesus, but bears witness that Christ is truly risen. Characteristic of the catechesis of St. Peter is the simplicity of the stories – memories of the post-Passover events (as well as the interpretation of basic moral truths) is an expression of absolute conviction of the Apostle in the truth of the words addressed to the ecclesial community. His words are no longer just apostolic teaching, but become the Word of the Lord. I am of the opinion that, through the catechesis of St. Peter in the Ostrianum, Sienkiewicz stresses that „For the word of God is alive and active. Sharper than any double-edged sword, it penetrates even to dividing soul and spirit, joints and marrow; it judges the thoughts and attitudes of the heart” (Heb 4:12).
Afiliacja: Uniwersytet Gdański
Nota biograficzna: Edward Jakiel – dr hab., prof. UG, absolwent polonistyki na Uniwersytecie Gdańskim. Doktorat nt. recepcji Cypriana Norwida w Młodej Polsce obronił na UG w 2001 roku. Kolokwium habilitacyjne w 2011 r. na UG. W latach 2012–2016 kierownik Katedry Historii Literatury w IFP UG, od września 2016 dyrektor Instytutu Filologii Polskiej UG. Prace badawcze koncentruje na szeroko pojętej problematyce religijnej w literaturze polskiej XIX i XX wieku, ze szczególnym uwzględnieniem okresu Młodej Polski (katecheza literacka, liturgia i pia exercitia w literaturze, religijna literatura użytkowa). Najważniejszym przedmiotem badań jest obecność Biblii w literaturze polskiej. Założyciel Pracowni Badań nad Biblią w Literaturze i Filmie, organizator czterech konferencji na temat Biblii w literaturze (współredaktor tomów pokonferencyjnych) i jednej na temat literatury Młodej Polski. Autor kilkudziesięciu artykułów poświęconych tej problematyce i książek: Młodopolskie portrety biblijne. Wybrane zagadnienia i kreacje (2007), W służbie katechezy… (2011).
URI: http://hdl.handle.net/11320/8233
ISBN: 978-83-63470-87-6
Typ Dokumentu: Book chapter
Występuje w kolekcji(ach):Ogólnopolska Konferencja Naukowa "Henryk Sienkiewicz i chrześcijaństwo. Idee – obrazy – konteksty”, 24 września 2016 r.

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
E_Jakiel_O_katechezie_sw_Piotra_w_Quo_vadis.pdf287,84 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycje w RUB są chronione prawem autorskim, z zastrzeżeniem wszelkich praw, chyba że zaznaczono inaczej.