Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/8231
Tytuł: | Postyczniowe spojrzenia na chrześcijaństwo: pozytywiści, Sienkiewicz, Gloger |
Inne tytuły: | Positivists – Sienkiewicz – Gloger: three images of Christianity |
Autorzy: | Janicka, Anna |
Słowa kluczowe: | Henryk Sienkiewicz the young Warsaw positivists Christianity scepticism tradition modernisation |
Data wydania: | 2017 |
Data dodania: | 17-wrz-2019 |
Wydawca: | Książnica Podlaska im. Łukasza Górnickiego; Uniwersytet w Białymstoku |
Źródło: | Henryk Sienkiewicz i chrześcijaństwo. Idee – obrazy – konteksty, red. nauk. Anna Janicka i Łukasz Zabielski, Białystok 2017, s. 17-50 |
Seria: | Przełomy/ Pogranicza;33 |
Konferencja: | Ogólnopolska Konferencja Naukowa "Henryk Sienkiewicz i chrześcijaństwo. Idee – obrazy – konteksty”, Białystok 24 września 2016 r. |
Abstrakt: | The author compares two attitudes towards Christianity: that of the young Warsaw intelligentsia focused around the progressive magazine „Weekly Review” and the writer and Nobel laureate Henryk Sienkiewicz. The Warsaw positivists, seeking to modernise Polish culture after the defeat of the January Uprising, advocated also the idea of modernising Christianity, adapting it to the conditions of the contemporary world, which was characterised by the rapid progress of civilisation, creating entirely new ethical problems (the approach to the poor and the exploited classes, colonialism, the rationalisation of culture). At the same time, the writers of this circle often presented freethinking, agnostic or atheistic attitudes. In turn, Sienkiewicz, as the author of Quo Vadis, was considered almost an apologist for Christianity. At the same time, a careful reading of his works reveal the constant presence of a thread of religious scepticism (the novel Without Dogma, his epistolography). In a closer look, both the positivists and Sienkiewicz are characterised by a far-reaching complexity of attitudes, although the author of the Trilogy follows a clear preference for Christianity as part of the Polish national tradition. |
Afiliacja: | Zakład Filologicznych Badań Interdyscyplinarnych, Uniwersytet w Białymstoku |
Nota biograficzna: | Anna Janicka – dr hab., prof. UwB, pracuje w Zakładzie Filologicznych Badań Interdyscyplinarnych w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu w Białymstoku. Redaktorka i współredaktorka wielu tomów, w tym: Kraszewski i nowożytność. Studia (Białystok 2015). Autorka monografii: Sprawa Zapolskiej. Skandale i polemiki (Białystok 2013, wyd. 2: Białystok 2015). Ostatnio wydała monografię: Tradycja i zmiana. Literackie modele dziewiętnastowieczności: pozytywizm i „obrzeża” (Białystok 2015). Zredagowała tom: Pozytywiści warszawscy: „Przegląd Tygodniowy” 1866–1876, Seria I: Studia, rewizje, konteksty (2016). Kieruje grantem NPRH na badania „Przeglądu Tygodniowego” (1866–1876). |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/8231 |
ISBN: | 978-83-63470-87-6 |
Typ Dokumentu: | Book chapter |
Występuje w kolekcji(ach): | Materiały konferencyjne (WFil) Ogólnopolska Konferencja Naukowa "Henryk Sienkiewicz i chrześcijaństwo. Idee – obrazy – konteksty”, 24 września 2016 r. |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
A_Janicka_Postyczniowe_spojrzenia_na_chrzescijanstwo.pdf | 251,03 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)