REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/8231
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorJanicka, Anna-
dc.date.accessioned2019-09-17T08:30:45Z-
dc.date.available2019-09-17T08:30:45Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationHenryk Sienkiewicz i chrześcijaństwo. Idee – obrazy – konteksty, red. nauk. Anna Janicka i Łukasz Zabielski, Białystok 2017, s. 17-50pl
dc.identifier.isbn978-83-63470-87-6-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/8231-
dc.description.abstractThe author compares two attitudes towards Christianity: that of the young Warsaw intelligentsia focused around the progressive magazine „Weekly Review” and the writer and Nobel laureate Henryk Sienkiewicz. The Warsaw positivists, seeking to modernise Polish culture after the defeat of the January Uprising, advocated also the idea of modernising Christianity, adapting it to the conditions of the contemporary world, which was characterised by the rapid progress of civilisation, creating entirely new ethical problems (the approach to the poor and the exploited classes, colonialism, the rationalisation of culture). At the same time, the writers of this circle often presented freethinking, agnostic or atheistic attitudes. In turn, Sienkiewicz, as the author of Quo Vadis, was considered almost an apologist for Christianity. At the same time, a careful reading of his works reveal the constant presence of a thread of religious scepticism (the novel Without Dogma, his epistolography). In a closer look, both the positivists and Sienkiewicz are characterised by a far-reaching complexity of attitudes, although the author of the Trilogy follows a clear preference for Christianity as part of the Polish national tradition.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherKsiążnica Podlaska im. Łukasza Górnickiego; Uniwersytet w Białymstokupl
dc.relation.ispartofseriesPrzełomy/ Pogranicza;33-
dc.subjectHenryk Sienkiewiczpl
dc.subjectthe young Warsaw positivistspl
dc.subjectChristianitypl
dc.subjectscepticismpl
dc.subjecttraditionpl
dc.subjectmodernisationpl
dc.titlePostyczniowe spojrzenia na chrześcijaństwo: pozytywiści, Sienkiewicz, Glogerpl
dc.title.alternativePositivists – Sienkiewicz – Gloger: three images of Christianitypl
dc.typeBook chapterpl
dc.description.BiographicalnoteAnna Janicka – dr hab., prof. UwB, pracuje w Zakładzie Filologicznych Badań Interdyscyplinarnych w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu w Białymstoku. Redaktorka i współredaktorka wielu tomów, w tym: Kraszewski i nowożytność. Studia (Białystok 2015). Autorka monografii: Sprawa Zapolskiej. Skandale i polemiki (Białystok 2013, wyd. 2: Białystok 2015). Ostatnio wydała monografię: Tradycja i zmiana. Literackie modele dziewiętnastowieczności: pozytywizm i „obrzeża” (Białystok 2015). Zredagowała tom: Pozytywiści warszawscy: „Przegląd Tygodniowy” 1866–1876, Seria I: Studia, rewizje, konteksty (2016). Kieruje grantem NPRH na badania „Przeglądu Tygodniowego” (1866–1876).pl
dc.description.AffiliationZakład Filologicznych Badań Interdyscyplinarnych, Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesGloger Z., Pisma rozproszone, red. J. Ławski, J. Leończuk, T. I: 1863–1876, wstęp J. Ławski, G. Kowalski, opr. G. Kowalski, Ł. Zabielski, noty A. Janicka (t. 1-3), indeksy M. Jurkowska, M. Siedlecki, Białystok 2014; T. II: 1877–1889, wstęp A. Janicka, D. Rembiszewska, opr. Ł. Zabielski, S. Kochaniec, M. Siedlecki, G. Kowalski, indeksy M. Al-Kaber, M. Siedlecki, Białystok 2015; T. III: 1890–1910, wstęp Ł. Zabielski, M. Rutkowski, J. Ławski, opr. Ł. Zabielski, S. Kochaniec, M. Siedlecki, P. Suchodolski, indeksy M. Siedlecki, M. Al-Kaber, Białystok 2016.pl
dc.description.referencesOchorowicz J., Duch i mózg. Studium psycho-fizjologiczne, Warszawa 1872.pl
dc.description.referencesOchorowicz J., O zasadniczych sprzecznościach, na których opiera się nasza wiedza o wszechświecie. Odczyt publiczny Juliana Ochorowicza miany w Warszawie w teatrze Rappo dnia 29 października 1873, Lipsk 1874.pl
dc.description.referencesPodgórski R. A., Ku socjologii... Filozofia pozytywistyczna w XIX wieku w recepcji Barbary Skargi, Olsztyn 2016.pl
dc.description.referencesSienkiewicz H., Quo vadis, Warszawa 1987.pl
dc.description.referencesSienkiewicz H., Humoreski z teki Worszyłły, opr. i wstęp B. Mazan, Wrocław 1988.pl
dc.description.referencesSienkiewicz H., Ogniem i mieczem, wstęp R. Radyszewski, Charków 2017.pl
dc.description.referencesSienkiewicz H., Szkice węglem, Warszawa 1948.pl
dc.description.referencesSienkiewicz H., Wiadomości bieżące I, w: tegoż, Dzieła, T. LI, red. J. Krzyżanowski, Warszawa 1950.pl
dc.description.referencesStępnik K., Sienkiewicz globalny, Lublin 2017.pl
dc.description.referencesSurzyńska-Błaszak A., Sokołowska-Hurnowicz B., Henryk Sienkiewicz – laureat Nagrody Nobla z 1905 roku. Materiały źródłowe, „Bibliotekarz Podlaski” 1/2016.pl
dc.description.referencesSzkiełko i oko. Humanistyka w dialogu z aktualną fizyką, red. A. Regiewicz, A. Żywiołek, Warszawa 2017.pl
dc.description.referencesŚwiętochowski A., Dumania pesymisty, opr. E. Paczoska, Warszawa 2002.pl
dc.description.firstpage17pl
dc.description.lastpage50pl
dc.identifier.citation2Henryk Sienkiewicz i chrześcijaństwo. Idee – obrazy – konteksty, red. nauk. Anna Janicka i Łukasz Zabielskipl
dc.conferenceOgólnopolska Konferencja Naukowa "Henryk Sienkiewicz i chrześcijaństwo. Idee – obrazy – konteksty”, Białystok 24 września 2016 r.pl
Występuje w kolekcji(ach):Materiały konferencyjne (WFil)
Ogólnopolska Konferencja Naukowa "Henryk Sienkiewicz i chrześcijaństwo. Idee – obrazy – konteksty”, 24 września 2016 r.

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
A_Janicka_Postyczniowe_spojrzenia_na_chrzescijanstwo.pdf251,03 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)